Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2003, 22:43   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niemand is er nog echt in geïnteresseerd....

Een meelijwekkende familie....

Citaat:
Koning van niemandsland
Peter Vandermeersch

Tien jaar is hij koning der Belgen. En dat zullen we met zijn allen geweten hebben. Een koninklijke website, speciale -- door de federale overheid gesponsorde -- bijlagen in alle kranten, zorgvuldig georganiseerde volksfeesten, een garden party (sic), nieuwe officiële foto's en het klassieke militaire defilé, ,,zonder Leopardtanks weliswaar, want die zouden door de Wetstraat kunnen zakken''. Hijs de driekleur. Leve de Koning, Vive le Roi.

©ivan put
En toch weten we eigenlijk niet veel van wat zich achter de hoge muren van Laken afspeelt. Het paleis, dat weliswaar al eens een camera uitnodigt op een prinselijk verjaardagsfeestje, blijft in een waas van geheimzinnigheid gehuld. Vele intimi spreken liever niet over de koning en zijn familie. Anderen doen het onder de strikte voorwaarde van anonimiteit. En een groepje hele en halve paleiswatchers lopen elkaar voor de voeten en vinden vooral zichzelf belangrijk, omdat ze een weetje over de Saksen-Coburgs wereldkundig mogen maken.

Het leidt tot moeilijk te controleren berichten en ware verhalen, maar ook tot speculaties. Over de verhouding tussen koning Albert en kroonprins Filip (spreken ze nu al dan niet nog met elkaar?). Over de intellectuele capaciteiten van Filip, zijn broer en zus (kunnen ze het of niet?). Over het vuur waarmee Fabiola haar schoonzus Paola haat. Over de kennis van het Nederlands van Mathilde (in elk geval niet op het niveau van dat van haar Nederlands-Argentijnse evenknie). Of over de onaanvaardbaar grote macht van kabinetschef Jacques van Ypersele de Strihou (de echte koning?).

Al met al bevindt het Belgisch koningshuis zich in een soort niemandsland. Niemand wil het weg, maar niemand slaat het erg hoog aan. Niemand kijkt er echt op neer, maar niemand houdt er echt rekening mee. Niemand is echt geboeid door het hof. Niemand echt geïnteresseerd.

Onverschilligheid is misschien ook de beste houding.

Historisch is dat hof er nu eenmaal.

De koning vervult een aantal, veelal sterk ingeperkte en geformaliseerde, functies die iemand moet vervullen. Een federale regering zweert voor hem de eed. Die is even goed of even slecht als de eed die de Vlaamse excellenties (op de minister-president na) afleggen in handen van de voorzitter van het parlement.

Koning Albert is erin geslaagd om die beperkte rol van het koningshuis goed te spelen. Met de emotie die nodig was ten tijde van de zaak-Dutroux. Met de Bourgondische lach. Met de weinig conventionele openheid over Delphine, waardoor hij een roddelcampagne vermeed. En bovenal: door niet op de voorgrond te treden.

Met zijn houding tegenover de abortuswet -- 24 uur aftreden -- had koning Boudewijn zichzelf en het koningschap aan het wankelen gebracht. Door zich op de vlakte te houden en zijn paleis in de schaduw te laten, heeft zijn broer de aanvaardbaarheid van het hof opnieuw versterkt.

Zoals vele andere instellingen heeft het hof vooral macht in de mate waarin het die macht toegedicht krijgt door anderen. De reële macht van dat hof is klein.

In Laken woont een kleine, soms wat meelijwekkende familie, die zichzelf in de eenentwintigste eeuw moet proberen te handhaven en met het anachronisme van haar rol moet leven.
Oud 19 juli 2003, 22:48   #2
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

ach, ik begin medelijden te krijgen, je moet maar van de familie zijn.
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2003, 23:34   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Koning van niemandsland
Peter Vandermeersch

Tien jaar is hij koning der Belgen. En dat zullen we met zijn allen geweten hebben. Een koninklijke website, speciale -- door de federale overheid gesponsorde -- bijlagen in alle kranten, zorgvuldig georganiseerde volksfeesten, een garden party (sic), nieuwe officiële foto's en het klassieke militaire defilé, ,,zonder Leopardtanks weliswaar, want die zouden door de Wetstraat kunnen zakken''. Hijs de driekleur. Leve de Koning, Vive le Roi.
Nu ik het zo zie staan, "Koning van niemandsland", valt het me ineens op: waarom wordt er eigenlijk zo groots uitgepakt door de regering met een duurbetaalde propagandacampagne alleen omdat Albert tien jaar op de troon zit? Waarom deed Beatrix dat niet toen zij in 2000 twintig jaar op de troon zat? Is het Nederlandse koninklijk huis bescheidener, of heeft het gewoon geen overdreven gearrangeerde festiviteiten nodig om zijn populariteit bevestigd te krijgen, aangezien in Nederland wèl iedereen SPONTAAN feest op Koninginnedag?

Het ziet er allemaal zo gemaakt uit, dat 'volks'feest. De Belgen zijn misschien in meerderheid voor de monarchie, maar volgens mij vooral omdat het goed uitkomt en het grotere problemen (bij het verkiezen van een president - een Vlaamse of een Waalse) voorkomt: we laten ze zitten, maar hou het alsjeblieft stil. Klopt dat een beetje?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2003, 00:45   #4
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Mooie tekst, prachtig!
Oud 20 juli 2003, 07:41   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu ik het zo zie staan, "Koning van niemandsland", valt het me ineens op: waarom wordt er eigenlijk zo groots uitgepakt door de regering met een duurbetaalde propagandacampagne alleen omdat Albert tien jaar op de troon zit?
De vraag stellen is ze beantwoorden...
Oud 20 juli 2003, 08:15   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je

Citaat:
Toch niet zó meelijwekkend dat de overweldigende horden separatisten, secessionisten en anti-royalisten er in slagen haar macht definitief te breken.

Wacht maar tot volgende week, dan schrijf ik ze de hemel in, i.p.v. het riool zoals die loeders in de media het presteren.
Oud 20 juli 2003, 08:37   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Denk je
Vooraleer zoiets via een gerenomeerde krant het land rondgaat....

Citaat:
Citaat:
Toch niet zó meelijwekkend dat de overweldigende horden separatisten, secessionisten en anti-royalisten er in slagen haar macht definitief te breken.

Ach, zelfs de macht van een dictator is moeilijk te breken, ook al heeft hij de rest van de wereld tegen. Ook zonder horden anti-royalisten lukt het wel ooit. Je hebt het namelijk over 'macht' en die wordt maar al te vaak misbruikt inplaats van gebruikt.
Vergeet intussen niet dat de anti-royalisten niet de ware separatisten en secessionisten zijn maar de royalisten.

Citaat:
Wacht maar tot volgende week, dan schrijf ik ze de hemel in, i.p.v. het riool zoals die loeders in de media het presteren.
Dat is jouw goed recht, natuurlijk. Is jouw bijdrage aan de show een deel van de dure koningscampagne van een regering die op droog zaad zit en de ene belasting na de andere heft? 8)
Oud 20 juli 2003, 22:07   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Morgen is het groot feest voor de koning van niemandsland en zijn Belgische Unie van niemandslandonderdanigen feest mee.
U toch ook?
Oud 20 juli 2003, 22:35   #9
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Er zal dus niemand zijn!

Wat een teleurstalling moet dat zijn voor jullie
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2003, 22:37   #10
H. Guderian
Banneling

H. Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot

"Piep" zei de belgische muis tegen de olifant, "je mag blij zijn dat ik nog wil piepen als ik voor je voeten loop!"
H. Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2003, 22:39   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Citaat:

"Piep" zei de belgische muis tegen de olifant, "je mag blij zijn dat ik nog wil piepen als ik voor je voeten loop!"
Zolang gij maar kunt lachen, e Guddi...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2003, 22:47   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zal dus niemand zijn!

Er zullen inderdaad een heleboel niemandslandonderdanigen zijn van de niemandslandkoning.
Oud 20 juli 2003, 23:43   #13
i oorda
Vreemdeling

Standaard

Triestig is het, de Belastingebetaler doen opdraaien voor een zogenaamd volksfeest, met gratis vanalles ( ideetje van de sossen?) en dan de zeer bescheiden opkomst uitleggen als " de meerderheid van het volk staat achter de monarchie" !! Dat men dit doet met mijn belatingsgeld, is wraakroepend!
Ondertussen is er geen enkel ernstig argument dat pleit voor het behoud van de monarchie in deze tijden !de feodale tijd is in de rest van de beschaafde wereld gestopt in 1789, het wordt tijd dat dit ook in Belgie gebeurt .
repiblikeinse groeten
Oud 20 juli 2003, 23:48   #14
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door i oorda
Triestig is het, de Belastingebetaler doen opdraaien voor een zogenaamd volksfeest, met gratis vanalles ( ideetje van de sossen?) en dan de zeer bescheiden opkomst uitleggen als " de meerderheid van het volk staat achter de monarchie" !! Dat men dit doet met mijn belatingsgeld, is wraakroepend!
Ondertussen is er geen enkel ernstig argument dat pleit voor het behoud van de monarchie in deze tijden !de feodale tijd is in de rest van de beschaafde wereld gestopt in 1789, het wordt tijd dat dit ook in Belgie gebeurt .
repiblikeinse groeten
We hebben al mogen meebetalen voor die nepfeestdag van 11 juli, beschouw die van 21 juli maar als een extraatje voor hen die niet (meer) geloven in Sinterklaas
Oud 21 juli 2003, 00:01   #15
i oorda
Vreemdeling

Standaard

Halllooooo waar leuter jij nu over knul!! ik heb het over de viering van het 10 jarig koninsschap van albrecht 2. Voor mijn part is er elke week een feestdag, het gaat erom dat de koning niet past binnen een democratisch staatsbestel!!!
met republikeinse groeten

[/quote]
Oud 21 juli 2003, 00:07   #16
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

Wordt er dan geen nationale feestdag gevierd in "democratische republieken"? Frankrijk? V.S.A.? U gebruikt een verkeerd argument (belasting betalen voor een feestdag) om uw standpunt (een koning is ondemocratisch) te staven.
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2003, 00:47   #17
thePiano

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door i oorda
Halllooooo waar leuter jij nu over knul!! ik heb het over de viering van het 10 jarig koninsschap van albrecht 2. Voor mijn part is er elke week een feestdag, het gaat erom dat de koning niet past binnen een democratisch staatsbestel!!!
Tuurlijk, je hebt gelijk, ik ben ook tegen de monarchie net zoals ik ook tegen vendelzwaaiers, nostalgieke IJzerbedevaarten en Zangfeesten oubollige troep vind.
Oud 21 juli 2003, 01:00   #18
i oorda
Vreemdeling

Standaard

fijn dat we het daarover eens zijn.
Alleen jammer dat je zo clichematig denkt over de vlaamse beweging.
De Vlaamse beweging is meer dan het Nationaal zangfeest hoor!!
Het Davidsfonds, de gordel, ... allemaal onderdelen van de brede Vlaamse beweging.

allen dezelfde droom, de een al wat fanatieker dan de ander

Oud 21 juli 2003, 01:01   #19
i oorda
Vreemdeling

Standaard

niet de feestdag ergert me, wel het feest ter ere van albrecht 2 !!
Oud 21 juli 2003, 01:13   #20
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

En ik maar denken dat het de verjaardag van de eedaflegging van Leopold I was die herdacht wordt. En ben je ook zo iemand die zich leuk voelt door mensen hun naam te verdraaien?
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be