![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Ik weet niet in hoeverre jullie bekend zijn met de Zuid-Africaanse "Farm Murders" of "Plaasmoorde", om het in het Africaans te zeggen. Daarom wil ik dit onderwerp even onder de aandacht brengen, gezien het in de Vlaamse media zo goed als dood gezwegen wordt. Sinds het einde van de Apartheid, is in Zuid-Africa immers alles zogezegd peis en vree.
Het betreft hier selectieve aanvallen op blanke Boeren, waarbij meestal niets gestolen wordt, maar de slachtoffers -ook vrouwen en kinderen- meestal gruwelijk om het leven gebracht worden. De daders zijn meestal werkloze zwarten, die soms wel een verplaatsing van 300 km doen om een farm te kunnen overvallen. De Zuid-Africaanse regering ontkent dat blanken systematisch het slachtoffer zijn van dit buitensporige geweld, en doen er weinig aan om het probleem te stoppen. De oude strijdkreet "Kill the Boer, kill the farmer" is nog altijd niet begraven. Dit maakt van de blanke, Zuid-Africaanse landbouwer, met een moordcijfer van 313 op 100.000, het gevaarlijkste beroep ter wereld. Wikipedia - Farm Murders http://en.wikipedia.org/wiki/Farm_murders Farm Murders in South-Africa (expliciete beelden!) http://www.africancrisis.org/photos16.asp Marcel Roele - Apartheid als excuus http://www.meervrijheid.nl/index.html?mr-zuidafrika.htm Jim Peron - Die, the beloved country http://www.meervrijheid.nl/index.html?jpzuidafrika1.htm Laatst gewijzigd door Jewel : 6 april 2006 om 17:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Tja, geweld is natuurlijk nooit fijn, maar na decennia van racistische onderdrukking, uitbuiting, opsluiting, vernedering, kolonisatie, en uitroeiing, is het ergens wel normaal dat Zuid-Afrikanen een zware haat koesteren tegen de blanke misdadigers van het apartheidsregime.
Die blanke boeren zijn immers het symbool van heel die geschiedenis, dus het is eigenlijk heel gewoon dat ze daar nu nog de gevolgen van dragen. Wanneer die blanken er niet meer zijn, zullen de Zuid-Afrikanen er ook geen geweld meer tegen plegen. Dat geef ik je op een blaadje. De kolonialen deden dat ook hoor: gewoon het probleem omleggen, dan bestaat het niet meer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Mag ik er terloops even op wijzen dat de blanken -niet alleen in Zuid-Africa trouwens- gezorgd hebben voor economische en agrarische ontwikkeling, onderwijs en medische hulp? Ik weet dat het in de mode is om de blanken af te schilderen als onderdrukkers en uitbuiters, maar de balans van de blanke aanwezigheid in Africa is meer dan positief te noemen. De Boeren zijn trouwens geen probleem; ze zijn de economische motor van Zuid-Africa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Poets-wederpoets?
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Als ik mag oordelen op basis van dat wikipedia-artikel, dan lijkt anti-blank racisme me niet echt het hoofdmotief in de farm murders:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Het is dankzij de nog aanwezige blanken dat Zuid-Afrika nog altijd het meest geevolueerd land is van Afrika. Gooi ze buiten en op 10 jaar is het land een puinhoop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt niet echt.
Ten eerste heeft de zwarte gemeenschap nog steeds veel ontzag (is het schrik) ten opzichte van de blanken. Ten tweede is het merendeel van het kapitaal nog steeds in blanke handen. In grote delen van Zuid-Afrika loopt het allemaal niet zo gespannen; misschien omdat er nog altijd een soort van apartheid is - ik woon in mijn wijk, jij in de jouwe en zo. Het probleem is dat de geïsoleerde provincies, zoals Noordkaap en Noordoost, nooit een duidelijke apartheid hadden. Zwarten en blanken leefden er samen in gemeenschappen. Omdat ook Johannesburg/Kaapstad hun invloed niet lieten gelden, waren er milities van blanken. De AWB is er één van. Zuid-Afrika kampt echte met vele andere problemen, en deze voorvallen zijn in vergelijking daarmee maar pover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ze alle boeren zullen weggepest hebben, en of vermoord, kom dan niet voor mijn deur staan met uw collectebuske voor die arme negerkes in zuid afrika hé... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Yep, maar oliepiek zal dat wel snappen als al de boerderijen daar liggen te verdrogen, en al die plaatsmoordenaars, daar liggen te kreperen van den honger met dikke hongerige vliegen op hun oogskes... Wat mensen die in den afriek gezeten hebben, zo al vertellen af en toe, ... ja ge kunt het hier niet zetten want dan steken ze u in den bak hé... Maar het bewijs zal vanzelf wel komen, als Mugabe zijn goestingske zal gedaan hebben, zal daar alleen nog een puinhoop overblijven die de blanken weer mogen gaan opkuisen, ... en voor dat stuk ANC er van een Mandela gaat dezelfde vlieger op. Die heeft zijn land totaal nie in de hand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
En U vergelijkt appelen met peren. De Amerinds werden gedecimeerd door ziekten waar ze geen weerstand tegen hadden. Dit was onvermijdelijk. Ook op het Eurazische continent zijn de bevolkingen als gevolg van epidemiën door verschillende "population bottlenecks" gegaan, waarna de populatie zich weer herstelde. De regering van de VS heeft zelfs getracht de indianen in te enten tegen de pokken, en dit reeds in de jaren 1850. Vandaag de dag zijn er meer indianen dan in de tijd van Columbus, vnl in Latijns-America. De negers die tegenwoordig in Zuid-Africa wonen, werden er door de blanken aangetrokken uit noordelijker gelegen Bantu-gebieden als vrijwillige en betaalde werkkrachten voor de landbouw en mijnbouw. De oorspronkelijke inheemse bevolking, de Koi en de San, werd immers door ziekten gedecimeerd. Moet ik er nog eentje bijdoen? Indië en Pakistan werden ook gekoloniseerd, en tegenwoordig zijn het regionale grootmachten die beschikken over atoomtechnologie. De invoering van het Engels als unificerende taal, en de invoering van instellingen allerlei naar Brits model, hebben deze landen genoeg gemoderniseerd om mee te kunnen spelen in de 21e eeuw. Je kan dus niet eender welke blanke kolonisatie vergelijken met de toestand in Zuid-Africa. Verder snap ik niet wat de geschiedenis van de indianen te maken heeft met de baby van een blanke Boer die in een krant gerold in brand gestoken werd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals sommige zwarten de blanken zijn gaan minachten, minachten sommige blanken ook zwarten. Kijk maar naar een www.awb.co.za bijvoorbeeld.
![]() |
![]() |