Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2006, 17:41   #1
Jewel
Partijlid

Standaard Zuid-Africa: Farm Murders

Ik weet niet in hoeverre jullie bekend zijn met de Zuid-Africaanse "Farm Murders" of "Plaasmoorde", om het in het Africaans te zeggen. Daarom wil ik dit onderwerp even onder de aandacht brengen, gezien het in de Vlaamse media zo goed als dood gezwegen wordt. Sinds het einde van de Apartheid, is in Zuid-Africa immers alles zogezegd peis en vree.

Het betreft hier selectieve aanvallen op blanke Boeren, waarbij meestal niets gestolen wordt, maar de slachtoffers -ook vrouwen en kinderen- meestal gruwelijk om het leven gebracht worden. De daders zijn meestal werkloze zwarten, die soms wel een verplaatsing van 300 km doen om een farm te kunnen overvallen.

De Zuid-Africaanse regering ontkent dat blanken systematisch het slachtoffer zijn van dit buitensporige geweld, en doen er weinig aan om het probleem te stoppen. De oude strijdkreet "Kill the Boer, kill the farmer" is nog altijd niet begraven. Dit maakt van de blanke, Zuid-Africaanse landbouwer, met een moordcijfer van 313 op 100.000, het gevaarlijkste beroep ter wereld.

Wikipedia - Farm Murders
http://en.wikipedia.org/wiki/Farm_murders

Farm Murders in South-Africa (expliciete beelden!)
http://www.africancrisis.org/photos16.asp

Marcel Roele - Apartheid als excuus
http://www.meervrijheid.nl/index.html?mr-zuidafrika.htm

Jim Peron - Die, the beloved country
http://www.meervrijheid.nl/index.html?jpzuidafrika1.htm

Laatst gewijzigd door Jewel : 6 april 2006 om 17:41.
Jewel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 18:33   #2
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Tja, geweld is natuurlijk nooit fijn, maar na decennia van racistische onderdrukking, uitbuiting, opsluiting, vernedering, kolonisatie, en uitroeiing, is het ergens wel normaal dat Zuid-Afrikanen een zware haat koesteren tegen de blanke misdadigers van het apartheidsregime.

Die blanke boeren zijn immers het symbool van heel die geschiedenis, dus het is eigenlijk heel gewoon dat ze daar nu nog de gevolgen van dragen.

Wanneer die blanken er niet meer zijn, zullen de Zuid-Afrikanen er ook geen geweld meer tegen plegen. Dat geef ik je op een blaadje. De kolonialen deden dat ook hoor: gewoon het probleem omleggen, dan bestaat het niet meer.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 19:48   #3
Jewel
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Wanneer die blanken er niet meer zijn, zullen de Zuid-Afrikanen er ook geen geweld meer tegen plegen.
Ik sta verstomd van zoveel wijsheid.

Mag ik er terloops even op wijzen dat de blanken -niet alleen in Zuid-Africa trouwens- gezorgd hebben voor economische en agrarische ontwikkeling, onderwijs en medische hulp? Ik weet dat het in de mode is om de blanken af te schilderen als onderdrukkers en uitbuiters, maar de balans van de blanke aanwezigheid in Africa is meer dan positief te noemen.

De Boeren zijn trouwens geen probleem; ze zijn de economische motor van Zuid-Africa.
Oud 6 april 2006, 19:53   #4
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Poets-wederpoets?
Oud 6 april 2006, 20:13   #5
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jewel Bekijk bericht

Mag ik er terloops even op wijzen dat de blanken -niet alleen in Zuid-Africa trouwens- gezorgd hebben voor economische en agrarische ontwikkeling, onderwijs en medische hulp? Ik weet dat het in de mode is om de blanken af te schilderen als onderdrukkers en uitbuiters, maar de balans van de blanke aanwezigheid in Africa is meer dan positief te noemen.
De paar overgebleven aboriginals in Australie en indianen in America zullen het ongetwijfeld roerend met u eens zijn. 8)
Oud 6 april 2006, 20:56   #6
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Als ik mag oordelen op basis van dat wikipedia-artikel, dan lijkt anti-blank racisme me niet echt het hoofdmotief in de farm murders:

Citaat:
These claims of genocide were contradicted by the South African Government Committee of Inquiry into Farm Attacks report published in 2003[3]. The Committee found that:
  • Only a small proportion of attacks involve murder
  • Theft was committed in almost all cases - in cases where no theft appeared to take place, it was usually because the attackers were disturbed
  • White people were not targeted exclusively - in 2001, the report found that 61% of victims of farm attacks were white
  • The proportion of white victims had decreased over the four years immediately prior to the report (figures released in 2004 by AgriSA, which claims to represent 70,000 commercial farmers[7] , suggest that the number of attacks has continued to fall annually[8])
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 20:59   #7
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Poets-wederpoets?
Dus morgen mag een Congolees jou komen omleggen, omdat je in het land woont dat hen heeft uitgebuit...wat een onzin. Mensen sterven door racistisch geweld. Dat valt niet goed te praten.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 22:17   #8
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
De paar overgebleven aboriginals in Australie en indianen in America zullen het ongetwijfeld roerend met u eens zijn. 8)
hij heeft het over Afrika.Hou op met alles te verwarren a.u.b.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 22:23   #9
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven;1636654[B
]Dus morgen mag een Congolees jou komen omleggen, omdat je in het land woont dat hen heeft uitgebuit[/b]...wat een onzin. Mensen sterven door racistisch geweld. Dat valt niet goed te praten.
nee, dat mag die Congolees niet.Een héél volk verantwoordelijk stellen voor wat enigen van hun voorvaders gedaan hebben, dat is pas racisme!Dat zou zijn als bvb. alle Congolezen aanwezig in België opsluiten omdat één van hun voorvaders een diefstal, of een moord gepleegd heeft...Dan kunt ge bezig blijven, en de hele wereld uitroeien...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 00:37   #10
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Het is dankzij de nog aanwezige blanken dat Zuid-Afrika nog altijd het meest geevolueerd land is van Afrika. Gooi ze buiten en op 10 jaar is het land een puinhoop.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 00:53   #11
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Boeren zijn trouwens geen probleem; ze zijn de economische motor van Zuid-Africa.
dat tegengewicht op die balans is wel zuiver blank-subjectief te noemen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 00:55   #12
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Het is dankzij de nog aanwezige blanken dat Zuid-Afrika nog altijd het meest geevolueerd land is van Afrika. Gooi ze buiten en op 10 jaar is het land een puinhoop.
misschien liggen ze nu eenmaal liever in hun hangmatje bovenop die puinhoop ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 01:21   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Dat klopt niet echt.

Ten eerste heeft de zwarte gemeenschap nog steeds veel ontzag (is het schrik) ten opzichte van de blanken.

Ten tweede is het merendeel van het kapitaal nog steeds in blanke handen.

In grote delen van Zuid-Afrika loopt het allemaal niet zo gespannen; misschien omdat er nog altijd een soort van apartheid is - ik woon in mijn wijk, jij in de jouwe en zo.

Het probleem is dat de geïsoleerde provincies, zoals Noordkaap en Noordoost, nooit een duidelijke apartheid hadden. Zwarten en blanken leefden er samen in gemeenschappen. Omdat ook Johannesburg/Kaapstad hun invloed niet lieten gelden, waren er milities van blanken. De AWB is er één van.

Zuid-Afrika kampt echte met vele andere problemen, en deze voorvallen zijn in vergelijking daarmee maar pover.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 07:44   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Tja, geweld is natuurlijk nooit fijn, maar na decennia van racistische onderdrukking, uitbuiting, opsluiting, vernedering, kolonisatie, en uitroeiing, is het ergens wel normaal dat Zuid-Afrikanen een zware haat koesteren tegen de blanke misdadigers van het apartheidsregime.

Die blanke boeren zijn immers het symbool van heel die geschiedenis, dus het is eigenlijk heel gewoon dat ze daar nu nog de gevolgen van dragen.

Wanneer die blanken er niet meer zijn, zullen de Zuid-Afrikanen er ook geen geweld meer tegen plegen. Dat geef ik je op een blaadje. De kolonialen deden dat ook hoor: gewoon het probleem omleggen, dan bestaat het niet meer.

Als ze alle boeren zullen weggepest hebben, en of vermoord, kom dan niet voor mijn deur staan met uw collectebuske voor die arme negerkes in zuid afrika hé...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2006, 07:49   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Yep, maar oliepiek zal dat wel snappen als al de boerderijen daar liggen te verdrogen, en al die plaatsmoordenaars, daar liggen te kreperen van den honger met dikke hongerige vliegen op hun oogskes...

Wat mensen die in den afriek gezeten hebben, zo al vertellen af en toe, ... ja ge kunt het hier niet zetten want dan steken ze u in den bak hé...

Maar het bewijs zal vanzelf wel komen, als Mugabe zijn goestingske zal gedaan hebben, zal daar alleen nog een puinhoop overblijven die de blanken weer mogen gaan opkuisen, ... en voor dat stuk ANC er van een Mandela gaat dezelfde vlieger op. Die heeft zijn land totaal nie in de hand.
Oud 7 april 2006, 08:52   #16
Jewel
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve Bekijk bericht
Ik sprak eigenlijk specifiek over Africa.

En U vergelijkt appelen met peren.

De Amerinds werden gedecimeerd door ziekten waar ze geen weerstand tegen hadden. Dit was onvermijdelijk. Ook op het Eurazische continent zijn de bevolkingen als gevolg van epidemiën door verschillende "population bottlenecks" gegaan, waarna de populatie zich weer herstelde. De regering van de VS heeft zelfs getracht de indianen in te enten tegen de pokken, en dit reeds in de jaren 1850. Vandaag de dag zijn er meer indianen dan in de tijd van Columbus, vnl in Latijns-America.

De negers die tegenwoordig in Zuid-Africa wonen, werden er door de blanken aangetrokken uit noordelijker gelegen Bantu-gebieden als vrijwillige en betaalde werkkrachten voor de landbouw en mijnbouw. De oorspronkelijke inheemse bevolking, de Koi en de San, werd immers door ziekten gedecimeerd.

Moet ik er nog eentje bijdoen?

Indië en Pakistan werden ook gekoloniseerd, en tegenwoordig zijn het regionale grootmachten die beschikken over atoomtechnologie. De invoering van het Engels als unificerende taal, en de invoering van instellingen allerlei naar Brits model, hebben deze landen genoeg gemoderniseerd om mee te kunnen spelen in de 21e eeuw.

Je kan dus niet eender welke blanke kolonisatie vergelijken met de toestand in Zuid-Africa.

Verder snap ik niet wat de geschiedenis van de indianen te maken heeft met de baby van een blanke Boer die in een krant gerold in brand gestoken werd.
Oud 7 april 2006, 08:56   #17
Jewel
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ten eerste heeft de zwarte gemeenschap nog steeds veel ontzag (is het schrik) ten opzichte van de blanken.
Waarom denk je dat? Als de zwarten liedjes zingen zoals "Kill the Boer, kill the farmer", getuigt dat van veel ontzag?
Oud 7 april 2006, 08:57   #18
Jewel
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Yep, maar oliepiek zal dat wel snappen als al de boerderijen daar liggen te verdrogen, en al die plaatsmoordenaars, daar liggen te kreperen van den honger met dikke hongerige vliegen op hun oogskes...

Wat mensen die in den afriek gezeten hebben, zo al vertellen af en toe, ... ja ge kunt het hier niet zetten want dan steken ze u in den bak hé...

Maar het bewijs zal vanzelf wel komen, als Mugabe zijn goestingske zal gedaan hebben, zal daar alleen nog een puinhoop overblijven die de blanken weer mogen gaan opkuisen, ... en voor dat stuk ANC er van een Mandela gaat dezelfde vlieger op. Die heeft zijn land totaal nie in de hand.
Ja, maar dat noemen ze dan "de erfenis van de apartheid". Op één of andere manier vinden ze altijd wel een excuus om de schuld op de blanken te steken.
Oud 7 april 2006, 09:00   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat noemen ze dan "de erfenis van de apartheid". Op één of andere manier vinden ze altijd wel een excuus om de schuld op de blanken te steken.
Daar moeten we ons inderdaad geen ilusies over maken, ...
Oud 7 april 2006, 09:05   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom denk je dat? Als de zwarten liedjes zingen zoals "Kill the Boer, kill the farmer", getuigt dat van veel ontzag?
Ik bedoelde eigenlijk dat er een zeer strikte relatie is tussen zwarten en blanken, die van streek tot streek verschilt.

Net zoals sommige zwarten de blanken zijn gaan minachten, minachten sommige blanken ook zwarten.

Kijk maar naar een www.awb.co.za bijvoorbeeld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be