Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2006, 12:57   #1
Snoepje
Banneling

Snoepje's schermafbeelding

Standaard Fort Vlaanderen : rijke buurten krijgen hekken

Rijke buurten krijgen hekken

Een uit de kluiten gewassen hek, camera's en discreet toezicht van een bewakingsfirma: het prestigieuze villadomein Bokrijkpark nabij Genk, dat gisteren zijn eerste luxeappartement aan de man bracht, doet denken aan de Verenigde Staten. In naam van de veiligheid verdwijnen daar al jaren hele dorpen achter streng bewaakte slagbomen en traliewerk. ,,Ik zie in België meer van dergelijke woonparken verrijzen, al zal daar niet altijd een hek rond staan'', zegt architect René Bruggeman.
G ated cities of gated communities (letterlijk: buurten achter hekken) zijn in de Verenigde Staten, veel Latijns-Amerikaanse landen en ook in Spanje al jaren een enorme hit. De bovenklasse verschanst er zich van de buitenwereld, naar eigen zeggen omdat ze de criminaliteit in de steden beu is. Wie iemand wil bezoeken, moet zich aan de ingang aanmelden en geraakt pas voorbij de slagboom nadat de bewaker bij de gastheer heeft gecontroleerd of de gast wel degelijk welkom is.

Versterkte burchten

In de VS wonen al zo'n 8 miljoen mensen in deze versterkte burchten, waarvan sommige tot 13.000 inwoners tellen en eigen wetten en regels volgen. 54 procent van de Amerikanen geeft toe gewonnen te zijn voor dergelijke woonparken. Ook in Latijns-Amerikaanse landen en in Spanje rijzen de gated communities , vaak bevolkt door buitenlandse zakenlui en diplomaten, als paddestoelen uit de grond.

In ons land vind je op dit moment nog geen gated communities die de vergelijking met de Amerikaanse kunnen doorstaan, compleet met bewakers aan de poort. Al zijn dergelijke woonparken hier ook aan een opmars bezig.

In het Limburgse Bokrijk moet tegen eind 2007 het Bokrijkpark zijn gerealiseerd: 49 luxueuze appartementen op een domein van 2 hectare. De bouwheer maakte gisteren bekend dat de eerste twee appartementen verkocht zijn. Gemiddelde verkoopprijs: 1 miljoen euro. Woordvoerder Walther Kippers: ,,Het domein is omheind en heeft slechts twee uitgangen, om uw veiligheid te verzekeren. Op strategische plaatsen is camerabewaking voorzien. Een bewakingsfirma patrouilleert discreet op regelmatige tijdstippen.''

Nieuwe projecten

In het West-Vlaamse Laarne gelijkt het woonerf Meirehof - 23 appartementen en flats rond een binnenplein - verdacht veel op een gated community . En recenter nog domineerde het nieuwbouwproject rond de Rivierstraat op het Antwerpse Zuid dagenlang de media door de enorme hekken waarmee het luxeproject van de buitenwereld werd afgesloten. ,,Dat project was een zeer spijtig voorbeeld van een condominium of woonpark'', legt de Antwerpse schepen voor Ruimtelijke Ordening Ludo Van Campenhout (VLD) uit. ,,De projectontwikkelaars creëerden immers een brede doorgang tussen twee parallelle straten, die ze vervolgens met enorme hekken afsloten. Bij buurtbewoners kwam dat over alsof er een straat privé werd gemaakt. Officieel was het inderdaad een doorgang en geen straat. Maar je kent de uitdrukking: Als het loopt als een eend en kwaakt als een eend, is het een eend . Dergelijke projecten zien we liever niet meer.''

Van Campenhout benadrukt dat het Antwerpse stadsbestuur niks heeft tegen woonparken met één grote gezamenlijke en liefst dus ingesloten binnentuin, eventueel zelfs uitgerust met zwembad. ,,En dan is het uiteraard niet de bedoeling dat heel Antwerpen in dat zwembad komt plonzen. Maar het mag niet de bedoeling zijn van dergelijke woonparken om publiek domein te privatiseren.''

Ecologisch bouwen

Architect René Bruggeman is al jaren bezig met het ontwerpen van woonparken. ,,Het is jammer dat veel aandacht naar de hekken eromheen gaat. Terwijl ik die bouwmethode vooral zie als een meer economische en meer ecologische manier van bouwen. Je hebt immers minder bouwgrond, grondstoffen en energie nodig als je op één domein 20 huizen of flats bouwt dan dat je op afzonderlijke percelen 20 huizen neerzet. Ik kijk dus vooral naar die voordelen. Mijns inziens neemt de veiligheid in dergelijke woonparken ook zonder hekken, slagbomen of bewakers toe. Want doordat de bewoners zich onderdeel van een gemeenschap voelen, is de sociale controle groter.''

Bruggeman ziet dit soort woonparken in Vlaanderen de komende jaren explosief toenemen. ,,Want ook de overheid beseft dat ze met de steeds schaarser wordende bouwgrond creatief moet omspringen en vraagt daardoor vaker aan architecten om woonparken te creëren, in plaats van zoals vroeger een enorme lap grond te verkavelen.''

Werner ROMMERS29/03/2

Goed voor die die het hen kunnen veroorloven !
Snoepje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 13:01   #2
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ze hebben die bescherming ook nodig naarmate ze een steeds grotere groep mensen uitzuigen. dat ze voor mijn part kreperen in hun gouden kooien want kooien zijn het.

om zichzelf te beschermen gaan de rijken zichzelf moeten opsluiten

lol leuke tendens
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 13:03   #3
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

aah ja en nog leuker

the besieged can t win
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 13:13   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snoepje Bekijk bericht
Rijke buurten krijgen hekken

Blablabla
Goed zo. Dat soort projecten bestaat in vele landen, en is niet alleen voor rijken, maar ook voor armen een middel om criminaliteit uit de directe omgeving te weren.

PS die ommuurde woonwijken hoeven helemaal niet "chique" of "poshy" te zijn, met privé-bewakingsfirma's en permanente toezicht. Ik denk daarbij aan de woonsten voor armen in de 19de eeuw, weliswaar nu waarschijnlijk, hopelijk, met meer comfort.

Laatst gewijzigd door lombas : 29 maart 2006 om 13:14.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 13:43   #5
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Zacht zoeven de limousines.. er is altijd een neiging bij "de mens" van soort
zoekt soort. Niet alleen mits muren en hekken - je hebt "witte boorden" wijken
arbeiderswijken, villawijken. De prins van Wales bouwde ergens in zijn toekomstig koninkrijk al een komplete stad naar zijn inzichten, met strenge regels : zo mag men er geen voortuin hebben (?).. moet allemaal kunnen zo lang men er inderdaad "het openbaar domein" maar niet mee aantast. Het is vanzelfsprekend simpeler te realizeren in een dunbevolkt land dan in een
overbevolkt. Midden in een grootstad lijkt me daarom eigenlijk niet zo'n goed idee.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 13:43   #6
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Zacht zoeven de limousines.. er is altijd een neiging bij "de mens" van soort
zoekt soort. Niet alleen mits muren en hekken - je hebt "witte boorden" wijken
arbeiderswijken, villawijken. De prins van Wales bouwde ergens in zijn toekomstig koninkrijk al een komplete stad naar zijn inzichten, met strenge regels : zo mag men er geen voortuin hebben (?).. moet allemaal kunnen zo lang men er inderdaad "het openbaar domein" maar niet mee aantast. Het is vanzelfsprekend simpeler te realizeren in een dunbevolkt land dan in een
overbevolkt. Midden in een grootstad lijkt me daarom eigenlijk niet zo'n goed idee.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 13:52   #7
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

lijkt me lollig om 's nachts allerlei vuiligheid over dat hek te smijten en dan hard weg te lopen als de sekjoeretie komt.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 14:26   #8
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb al in zo'n gated city gewoond en geloof me: het crapuul woont binnen.
Ik weet al hoe leukerds hierop gaan reageren...

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 maart 2006 om 14:26.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 14:47   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

ik hoop dat ze ook gedacht hebben aan geschikte luchtafweersystemen.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 14:51   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Goed zo. Dat soort projecten bestaat in vele landen, en is niet alleen voor rijken, maar ook voor armen een middel om criminaliteit uit de directe omgeving te weren.

PS die ommuurde woonwijken hoeven helemaal niet "chique" of "poshy" te zijn, met privé-bewakingsfirma's en permanente toezicht. Ik denk daarbij aan de woonsten voor armen in de 19de eeuw, weliswaar nu waarschijnlijk, hopelijk, met meer comfort.
Maar eigenlijk is het wel erg dat bepaalde bevolkingsgroepen het gedrag van anderen en hun welzijn blijven bekritiseren.
Oud 29 maart 2006, 14:51   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik hoop dat ze ook gedacht hebben aan geschikte luchtafweersystemen.
Ja, want daar gaan vliegende vuilbakken naar beneden komen.
Oud 29 maart 2006, 14:52   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Maar eigenlijk is het wel erg dat bepaalde bevolkingsgroepen het gedrag van anderen en hun welzijn blijven bekritiseren.
Je becommentarieert nu ook jezelf. Goed zo, dan moet ik het niet meer doen.
Oud 29 maart 2006, 14:56   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je becommentarieert nu ook jezelf. Goed zo, dan moet ik het niet meer doen.
Dat slaat nergens op. Ik vind het belachelijk dat mensen worden uitgehoond omdat ze in groep gaan samenleven met een bewaker en weet ik wat nog allemaal.

Beetje kinderachtig
Oud 29 maart 2006, 15:02   #14
eno2
Banneling

Standaard

Je citeert jezelf;
Hier is het bewijs:

Vandaag, 14:51 #10 lombas vbmenu_register("postmenu_1602206", true);
Europees Commissaris

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door lombas

Oud 29 maart 2006, 15:04   #15
eno2
Banneling

Standaard

Verdomd het spookt weer zwaar op Politics...
Oud 29 maart 2006, 15:15   #16
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb al in zo'n gated city gewoond en geloof me: het crapuul woont binnen.
Ik weet al hoe leukerds hierop gaan reageren...
Ja, jijzelf zeker.

ROFLOLZ!!!!!!!!!!!!!
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 15:16   #17
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het geen goede evolutie. Het trekt inderdaad op Braziliaanse toestanden...
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 15:17   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ja, jijzelf zeker.

ROFLOLZ!!!!!!!!!!!!!
Leukerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oud 29 maart 2006, 15:26   #19
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Bobke en Geertje zien dat wel zitten, zo'n wijk...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 15:57   #20
eno2
Banneling

Standaard

Die wijken hebben al de gekken en nu krijgen ze nog hekken...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be