Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2003, 11:08   #1
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Celebfin's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zelf een trouw lid van de KMDA, dus ik bezoek regelmatig Zoo Antwerpen en Planckendael en ook wel buitenlandse dierentuinen.
En ik mag zonder schroom zeggen, dat ik eigenlijk even veel afweet als de meeste zoo-gidsen. Ik weet veel goeie zaken, maar ik ben ermij van bewust dat er nog veel zaken die een pak beter kunnen. Maar ik heb er goeie hoop in dat deze zaken veranderen. Er is de laatste 2 jaar nog nooit zoveel bouwactiviteit geweest. Vorig jaar kregen de Braziliaanse dieren extra aandacht, wat resulteerde in betere verblijven. Ook werd er een nieuw verblijf ingehuldigd voor nijlpaarden en kroeskoppelikanen.
Dit jaar kwam er een nieuw verblijf voor aardvarkens en andere nachtdieren, een nieuw ringstaartmakiverblijf, een vernieuwd verblijf voor de bruinkopslingerapen en voor de boomstaartstekelvarkens.Ook een nieuw neusbeerverblijf werd geopend.
Dit weekend wordt de moerasbiotoop volledigingehuldigt met de nieuwe doorloopvolière voor wetlandvogels(prachtig!) en een nieuw tapirverblijf, uiteraard ontbreekt de nodige educatie niet.
Op stapel in de Zoo staan nog: de restauratie van het aquarium, nieuw takin verblijf,beter berenverblijf voor brilberen, oerwoudbiotoop, savannebiotoop, poolbiotoop, en mss gebergtebiotoop. Uiteraard komen er ook nog veel kleinere aanpassingen. Op termijn zal elk verblijf er anders uitzien.
Veel minder dieren en grotere verblijven is de trend.
In Planckendael worden de dierenverblijven nog beter aangepast. Vorig jaar een nieuw kangoeroeverblijf, en nog veel projecten. Volgend jaar begint men aan de verdere uitbouw van het aziatische continent, met een Aziatische tempel. Planckendael wordt helemaal verder opgedeelt in continenten, de Zoo in biotopen.Ik kan nog een tijd verder gaan, maar ik zal me nu maar beperken tot de functies van een moderne dierentuin.

-actief natuurbehoud, door fondsenwerving(vaak gecoôrdineerd door de EAZA)De kmda heeft haar eigen natuurreservaat: De Zegg(95 ha)
-het kweken van bedreigde diersoorten, gecoordineerd door internationale en Europese stamboeken
-uitzetten van bedreigde diersoorten, bij heel wat diersoorten is dat al goed gelukt
-de kennis van de natuur vergroten bij het grote publiek
-respect opbrengen voor de natuur
-wetenschappelijk onderzoek(denk maar aan de bonobo's!)
-cultuur is vaak ook belangrijk
-dierentuinen hebben ook een belangrijke sociale functie
-onderzoek naar dierengeneeskunde

U mag mij alle vragen over dierentuinen stellen!En veel tegenargumenten geven, die kan ik meestal weerleggen

Mijn thuisforum: http://www.zooantwerpen.be/nl/content_fs_forum.htm

Het zoo-forum is nog kritischer, maar wijzer dan GAIA!
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2003, 11:41   #2
stijnVL
Provinciaal Statenlid

stijnVL's schermafbeelding

Standaard

Het nut van dierentuinen is wel duidelijk zeker: leden van de BUB in kazerneren
Oud 1 augustus 2003, 11:46   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin
Planckendael wordt helemaal verder opgedeelt in continenten, de Zoo in biotopen.
Pas maar op, ze willen ginder ook al splitsen...
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2003, 13:07   #4
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Standaard

Dierentuinen AUB.
Oud 1 augustus 2003, 13:34   #5
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wetenschappelijk onderzoek(denk maar aan de bonobo's!)!
Heeft men daar tegenwoordig al een dierentuin voor nodig? Ik dacht dat wetenschappelijk onderzoek in onderzoekcentra's en labo's gebeurde.

Citaat:

Das nu niet echt een prestatie te noemen...

Het zinvole van een dierentuin? Niets
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2003, 13:53   #6
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Heeft men daar tegenwoordig al een dierentuin voor nodig? Ik dacht dat wetenschappelijk onderzoek in onderzoekcentra's en labo's gebeurde.

Citaat:

Waarom een duur labo oprichten wanneer er zoiets als een dierentuin bestaat? Waar men tracht de dieren in een min of meer natuurlijke omgeving te plaatsen. Denk dat je nog ogen zou trekken wanneer je wist hoeveel wetenschappelijk onderzoek er wordt gedaan in dierentuinen.

Trouwens alleen al het educatieve aspect maakt een dierentuin zinvol.

Het zinvolle van een post zonder inhoud Niets
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2003, 14:05   #7
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Citaat:

Kdacht niet dat je het gedrag en de structuren binnen de bonobosamenleving onder een microscoop of in een kamer kunt bekijken.
Ik weet dat het best in het wild is, maar dat gaat niet altijd.
Het onderzoek naar bonobo's, goudkopleeuwaapjes wordt trouwens door de UIA gecoordineerd. Een universiteit zal het toch wel weten zeker.Het wetenschappelijk onderzoek leidt vaak naar betere bescherming.
Vele boeken krijgen hun informatie via dierentuinen.
Oud 2 augustus 2003, 09:25   #8
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Vroeger toen er nog geen TV of fotografie was.
Was het een hele beleving voor de mensen om eens een olifant of giraf te zien.
Het einige dat ze kenden waren tekeningen vanuit een schoolboek.
Nu met al die safari's en documentaires op TV (Discovery Channel) is die functie grotendeels overgenomen.

(En dan spreken we nog niet over de mensen die op reis gaan naar Afrika)

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2003, 09:52   #9
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk vind ik dat dieren niet thuishoren in kooien of opgesloten ruimtes, maar zich vrij moeten kunnen bewegen; het liefst in de vrije natuur. Ik vind het zielig als men een goudvis zijn ganse leven in een visbokaal en een hamstertje zijn ganse leven in een kooitje opsluit omwille van het plezier van mensen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2003, 09:52   #10
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Standaard

Er is nog een verschil tussen dieren op TV dan in levende lijve.
Ook krijg je op TV vaker enkel de spektakeldieren te zien.
Dierentuinen zijn nu inderdaad niet meer de enige plek waar men vreemde dieren kan observeren. Daarom moet de vorm van educatie veranderd worden. Informatie verstrekken over natuurvernietiging is nu ook een belangrijk punt. Ik ga vaak naar dierentuinen en ik had al een mooie kennis van de natuur, maar die is toch wel verhoogd hoor, dankzij dierentuinen.
Als je echt goede modelzoo's wilt zien, moet je naar Blijdorp in Rotterdam, burgers Zoo bij Arhnem, of Apenheul bij Apeldoorn.
Allemaal Nederlandse Zoo's. De beste Belgische zoo is planckendael, waarschijnelijk gevolgd door Paradisio en Zoo Antwerpen.
Oud 2 augustus 2003, 13:17   #11
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

U hebt natuurlijk enkel goede bedoelingen Celebfin, maar ik durf het toch wel sterk in twijfel te trekken dat er mensen naar de zoo gaan om iets bij te leren hoor en wat dat betreft vind ik dus dat een dierentuin helemaal geen functie heeft.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 2 augustus 2003, 21:04   #12
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik zie een dier ook veel liever in het wild, maar als ze daar niet kunnen overleven door menselijke toedoen, moeten ze ergens anders kunnen overleven.
Je moet moderne zoo's eigenlijk zien als Ark van Noahs.
Veel belangrijker dan dierentuinen zijn natuurreservaten, maar die zijn er blijkbaar niet genoeg.
Oud 2 augustus 2003, 21:06   #13
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Zoo's zijn inderdaad interessant voor bedreigde diersoorten.
Oud 2 augustus 2003, 21:16   #14
Thomas
Provinciaal Gedeputeerde

Thomas's schermafbeelding

Standaard

Een dier achter tralies, er een atractie van maken, in een te kleine kooi gevangen houden, er wetenschappelijk onderzoek op doen... Het enige nut is om er de mens mee plezier te doen, dunkt me.
Je mag Moslim zijn, als ik tegen de Islam mag zijn. Dan denken wij beiden multi-cultureel en kunnen we zo naast elkaar leven en er met elkaar over discussieren tussen pot en pint. (als u tenminste een pintje mag drinken van uw geloof).
Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2003, 21:29   #15
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Standaard

Als we nu in de 19e eeuw waren, ok!Maar tegenwoordigkan je dat toch echt niet meer zeggen. Tenzij u opereert vanuit Oekraine.
U moest eens weten wat een moderne zoo allemaal doet om zo'n natuurlijk gedrag te vertonen bij praktisch alle diersoorten.
De meesten kennen enkel de martelingen die dierentuinbezoeken zijn met kleine kinderen. Of herinneren zich de zoologie nog van vroeger, toen het inderdaad nog meestal gevangenissen waren.
Nu is de Zoo van Antwerpen ook al hard gemoderniseerd en zal in de toekomst nog veel harder moderniseren. Pak dat er nu 920 diersoorten in de Zoo zijn, dat zal waarschijnelijk slinken tot zo'n 350(volgens de plannen 250).En dan kan ik de Zoo ook moeilijk Het voorbeeld van goeie dierenverblijven noemen. Ga eens naar Burgers Zoo of Blijdorp, u zult snel bijdraaien, maar dan best zonder kinderen. Planckendael en Paradiso hebben ook mooie, ruime dierenverblijven.
Dierentuinen zijn geen oplossingen, maar een hulpmiddel voor natuurbehoud!
Oud 3 augustus 2003, 01:00   #16
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie een dier ook veel liever in het wild, maar als ze daar niet kunnen overleven door menselijke toedoen, moeten ze ergens anders kunnen overleven.
U zal het mij waarschijnlijk niet vergeven, maar ik vind dat niet nodig.
Diersoorten sterven nu eenmaal uit - jammer, maar helaas - en de krampachtige wens van vele mensen om dit kost wat kost te vermijden, is in mijn ogen dan ook onbegrijpbaar.
Oud 3 augustus 2003, 08:26   #17
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Persoonlijk vind ik dat dieren niet thuishoren in kooien of opgesloten ruimtes, maar zich vrij moeten kunnen bewegen; het liefst in de vrije natuur. Ik vind het zielig als men een goudvis zijn ganse leven in een visbokaal en een hamstertje zijn ganse leven in een kooitje opsluit omwille van het plezier van mensen.
Voor vele diersoorten is de dierentuin de enige plaats waar ze nog vrij kunnen bewegen. Zonder de dierentuin bewogen ze zelfs in het geheel niet meer.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2003, 09:02   #18
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
U zal het mij waarschijnlijk niet vergeven, maar ik vind dat niet nodig.
Diersoorten sterven nu eenmaal uit - jammer, maar helaas - en de krampachtige wens van vele mensen om dit kost wat kost te vermijden, is in mijn ogen dan ook onbegrijpbaar.
Diersoorten sterven inderdaad uit, maar wat nu gebruikt is geen natuurlijk proces, maar een proces dat door de mesnen in gang is gezet.
Oud 3 augustus 2003, 09:05   #19
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar wat nu gebruikt is geen natuurlijk proces, maar een proces dat door de mesnen in gang is gezet.
En de mens is natuurlijk geen product van de natuur...
Oud 3 augustus 2003, 09:42   #20
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Standaard

Een fout van de natuur mss
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be