Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2006, 23:06   #1
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard Vlaanderen Onafhankelijk Zonder Brussel?

ONAFHANKELIJK VLAANDEREN ZONDER BRUSSEL?

De laatste jaren werd er nogal wat afgediscussieerd over de toekomst van Vlaanderen. Voor heel wat mensen betekent dat zonder meer onafhankelijkheid. Wat mij echter hoe langer hoe meer de haren ten berge doet rijzen, zijn de oproepen van -notabene zelfverklaarde Vlaamsnationalisten- om "dat lelijke gedrocht" Brussel te laten vallen, als een soort toegeving om de onafhankelijkheid te verkrijgen.

Ook op dit forum verkondigen nogal wat mensen dat standpunt. Persoonlijk kan ik daar niet bij. Welk volk geeft nu zijn eigen hoofdstad zomaar weg? Heeft ooit één volk in de geschiedenis zoiets vrijwillig gedaan? En is Brussel dan echt zo'n lelijke stad? Zien jullie dan enkel die verloederde wijken rond het Noordstation?
Hoog tijd voor een poll dus.

Hieronder nog enkele foto's van Brussel. Kwestie van een idee te geven wat jullie verliezen als jullie een Vlaanderen verkiezen zonder Brussel.

En om af te sluiten: Het schitterende Zoniënwoud:

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 15 september 2006 om 23:18.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 23:24   #2
groene flamingant
Banneling

Standaard Brussel opgeven voor onafhankelijkheid?

Er liep blijkbaar iets mis met de poll. Vermeld óók of jullie al dan niet bereid zijn om in ruil voor Vlaamse onafhankelijkheid Brussel op te geven.

Wat mij betreft is het duidelijk: Brussel is de Vlaamse hoofdstad en zo moet het blijven. Brussel laten vallen in ruil voor onafhankelijkheid is voor mij onbespreekbaar.
Oud 16 september 2006, 00:11   #3
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Ik ben daartoe NIET bereid.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 00:19   #4
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Brussel Vlaams!
Supervlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 00:26   #5
groene flamingant
Banneling

Standaard

Dat klinkt al goed. Over sommige anderen heb ik wel meer mijn twijfels. Dat gaat dan vooral om dat zogezegd Brussels DC-concept.
Oud 16 september 2006, 00:27   #6
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

We hebben al gegeven aan die Walen, maar Brussel mogen ze vergeten.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 01:13   #7
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Brussel Vlaams! Geen Vlaamse onafhankelijk ten koste van die prijs, of welke prijs dan ook!

Laatst gewijzigd door Metternich : 16 september 2006 om 01:13.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 06:58   #8
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

We verliezen niets he, het blijft liggen waar het ligt of niet soms?

Brussel is een zwak argument pro Belgica en toch lopen er nog steeds flaminganten in. Schaamt u...
Oud 16 september 2006, 08:08   #9
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Brussel Vlaams???
Ik heb de indruk dat velen onder jullie nog nooit in Brussel geweest zijn. Vergeet het maar!!
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:26   #10
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Er liep blijkbaar iets mis met de poll. Vermeld óók of jullie al dan niet bereid zijn om in ruil voor Vlaamse onafhankelijkheid Brussel op te geven.

Wat mij betreft is het duidelijk: Brussel is de Vlaamse hoofdstad en zo moet het blijven. Brussel laten vallen in ruil voor onafhankelijkheid is voor mij onbespreekbaar.
Idem.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:39   #11
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Idem.
Was u niet gematigd pro Belgica?
Oud 16 september 2006, 09:11   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
ONAFHANKELIJK VLAANDEREN ZONDER BRUSSEL?
Zodra flaminganten over Brussel beginnen, verliezen ze het verstand en komen de meest oudbollige clichés en gezwollen rethoriek boven.

Citaat:
Wat mij echter hoe langer hoe meer de haren ten berge doet rijzen, zijn de oproepen van -notabene zelfverklaarde Vlaamsnationalisten- om "dat lelijke gedrocht" Brussel te laten vallen, als een soort toegeving om de onafhankelijkheid te verkrijgen.
Dat is geen toegeving zoals u zegt. De geschiedenis toont aan dat Brussel verfranst binnen de Belgische context. Ter vergelijking: Maastricht was even Franstalig als Brussel anno 1830. Juist door nog langer in die Belgische context te blijven, laat je Vlaanderen Brussel doen verliezen. Ik denk dat we het dus eens zijn over het feit dat we dus snel die Belgische context laten vallen. So far so good...

Dan even de feiten: Brussel is een apart gewest, like it or not. Negeer dat feit en je hele gedachtengang is klaar voor de prullenmand. Tweede feit: Brussel zal nooit de kant van Vlaanderen kiezen binnen die Belgische context. Want als het verstandshuwelijk tussen Wallonië en Brussel eindigt en dat tussen Vlaanderen en Brussel begint, scheurt het gebied zich af als de Republiek Vlaanderen en dat wil Brussel niet. Brussel wil de hoofdstad van België zijn. Dus wachten op Brussel is wachten op Godot.

Toch is er een groot segment van de Vlaamse beweging die dit niet kan accepteren. En bij gebrek aan ratio en inzicht begint dan de gezwollen rethoriek naar boven te komen: "verraad", "dat zijn geen vlaams-nationalisten", "Brussel Vlaams!!!",...

Nochtans is het probleem Brussel, in leven gehouden door de slippendragers van België die er voordeel bij hebben, eenvoudig op te lossen, in het voordeel van Vlaanderen. Het Vlaams gewest stoot de Belgische constructie af, maar nodigt Brussel uit om het te vervoegen. Omwille van tal van redenen (geld, ligging,...) zal Brussel ongetwijfeld de Vlaamse kant kiezen. De Belgische context is dan immers verdwenen, het Belgische kalf is dus voor Brussel verdronken en Brussel kan er dan maar beter het beste van maken. En het beste is Vlaanderen.

Het alternatief is voor Brussel weinig aanlokkelijk, want België ontleent haar kracht bijna volledig aan Vlaanderen. Als exclave van rest-België en hoofdstad tegelijk zit ze in een schizofrene situatie. Haar belangrijkste infrastructuren zitten bijna volledig buiten haar grondgebied: de ring en de luchthaven. Als Vlaanderen noodgedwongen een andere hoofdstad moet kiezen, zal ze die infrastructuren laten verkommeren en elders nieuwe uitbouwen. Brussel verwordt dan tot een provinciestadje met heel wat vrijstaande kantoorruimte, want de NAVO en de EU zullen niet in zo'n gehandicapte stad willen zetelen. Dat zal Brussel niet doen...

Voor Vlaanderen zijn de zaken heel anders: economisch staat het sterk genoeg om zonder Brussel te kunnen. Enkel een beetjegezichtsverlies komt er bij, maar dat lijden we al 176 jaar door bij België te blijven.

Dus neem de Belgische context weg en Brussel komt automatisch bij Vlaanderen. Maar als je op Brussel wil wachten om die context weg te nemen, ben je niet realistisch.

Ik heb overigens nog geen enkele doordachte visie gelezen van zij die eerst Brussel en Vlaanderen willen verenigen en dan Wallonië afstoten. Voor ik dus die mening deel wil ik horen hoe het kan gebeuren.

Citaat:
Welk volk geeft nu zijn eigen hoofdstad zomaar weg? Heeft ooit één volk in de geschiedenis zoiets vrijwillig gedaan?
Yep... Litouwen werd onafhankelijk zonder zijn hoofdstad Vilnius. Die lag in die tijd nog in het kersverse Polen. Maar ook daar wachtte men niet als een kip zonder kop eerst Vilnius bij Litouwen te krijgen. Pas in 1991 werd Vilnius de hoofdstad van het onafhankelijke Litouwen, al kwam het na de 2e wereldoorlog bij het bezette Litouwen.

Bovendien ook nog de Italianen... De eerste hoofdstad van Italië was immers Turijn. Rome was nog in handen van de Paus. Toch wachtten de Italianen niet om hun Italiaanse eenmaking te beginnen tot de Paus braafkes Rome wou afstaan.

Die staten staan intussen op de kaart, Vlaanderen niet... De Vlamingen wachten immers op Go... pardon, Brussel...
Oud 16 september 2006, 09:36   #13
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Ik kan de redenering van Tantist volgen maar je loopt dan het risico dat na de onafhankelijkheid Brussel niet voor Vlaanderen kiest. Als de franstalige Brusselaars, die nu al de taalwetgeving flagrant aan hun laars lappen, niet bij een Nederlandstalige staat willen zullen ze alles in het werk stellen om een soort DC te worden of indien de Walen hun corridor krijgen, bij Wallonië of Frankrijk. Het is daarom ook dat de Walen territotiaal aan Brussel willen grenzen, om indien België ophoudt te bestaan Brussel te kunnen claimen. Het is moeilijk om iets te claimen dat territoriaal niet bij u hoort. De franstaligen denken vooruit ze zijn zich al aan het wapenen voor Brussel in handen te krijgen bij een scheiding.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 09:42   #14
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Ik kan de redenering van Tantist volgen maar je loopt dan het risico dat na de onafhankelijkheid Brussel niet voor Vlaanderen kiest.
Hoezo???

Citaat:
Als de franstalige Brusselaars, die nu al de taalwetgeving flagrant aan hun laars lappen, niet bij een Nederlandstalige staat willen zullen ze alles in het werk stellen om een soort DC te worden of indien de Walen hun corridor krijgen, bij Wallonië of Frankrijk.
Daarom moeten de Vlamingen absoluut vermijden dat die corridor tot stand komt. Dat kan heel eenvoudig, door njet te zeggen op de Franstalige eisen.

En wat dan nog he? Zelfs al is die corridor er... Wie maakt dat België behoorlijk rijk is, waarmee Brussel kan pronken? Wallonië?

Maar de kans dat die corridor er komt, groeit met de minuut ZOLANG die Belgische context er nog is. Binnen België krijgen we Brussel zeker niet terug en elke minuut dat België nog bestaat, groeit de kans dat Brussel niet bij Vlaanderen zal komen als het gedaan is.
Oud 16 september 2006, 09:53   #15
Jan Meuleman
Europees Commissaris

Jan Meuleman's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen onafhankelijk. Als het kan met Brussel, als het moet zonder.
En illusies maak ik me niet. We zijn Broekzele toch al lang kwijt.

Laatst gewijzigd door Jan Meuleman : 16 september 2006 om 09:54.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 10:05   #16
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Vlaanderen onafhankelijk. Als het kan met Brussel, als het moet zonder.
En illusies maak ik me niet. We zijn Broekzele toch al lang kwijt.
Het kan zeker, maar dan moeten we niet naïef zijn door te wachten tot Brussel binnen België aansluiting zoekt met Vlaanderen.
Oud 16 september 2006, 10:19   #17
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Hoezo???
De linguistische belangen van de franstaligen in Brussel zouden kunnen primeren op de economische belangen. Liever arm en in een franstalige staat, dan rijk en in een Nederlandstalige staat. Indien wallonië bij Frankrijk aansluit dan hebben ze een andere sponser gevonden voor Wallonië en Brussel zodat hun economische belangen eigenlijk niet zo zwaar zullen geschaad worden. De agressieve manier waarop sommige franstalige Brusselaars op het Nederlands reageren doet het slechtste vermoeden. Zij zullen zeker niet in een sterk gedomineerde Nederlandstalige staat willen wonen.
Oud 16 september 2006, 10:23   #18
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Het kan zeker, maar dan moeten we niet naïef zijn door te wachten tot Brussel binnen België aansluiting zoekt met Vlaanderen.
Het Brussels gewest opheffen en binnen Vlaams Brabant brengen. Tussendoor veel administratieve en dure instellingen overbodig geworden en opheffen (Brussels parlement en de vele Brusselse gemeenteraden).
Oud 16 september 2006, 11:00   #19
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geen flamingant, dus de Vlaamse onafhankelijkheid interesseert mij geen zak.
Maar mensen die dromen van een onafhankelijk Vlaanderen mét Brussel zijn naïef.
Alleen een onafhankelijk Vlaanderen zónder Brussel is realistisch.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 11:19   #20
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Ik ben geen flamingant, dus de Vlaamse onafhankelijkheid interesseert mij geen zak.
Maar mensen die dromen van een onafhankelijk Vlaanderen mét Brussel zijn naïef.
Alleen een onafhankelijk Vlaanderen zónder Brussel is realistisch.
Maar Brussel zal vroeg of laat toch moeten gaan aankloppen bij Vlaanderen. Wees gerust.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be