![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Plaats hier al de titels van werken die je geïnspireerd hebben of gewoon interessant waren. We zitten op het forum 'communautaire discussies', dus het moet uiteraard hierover gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"In de geschiedenisboeken heet het dat de wantoestanden eindigden toen de Congolese Vrijstaat, een persoonlijk bezit van Leopold II, overgedragen werd aan de Belgische staat. Maar zoals Jules Marchal nu al enkele jaren aan het bewijzen is, is ook dat niet waar – maar de officiële geschiedschrijving doet nog altijd alsof Marchals jongste boeken niet geschreven zijn alhoewel de plegers ervan ze wel gelezen hebben. Inmiddels is Marchal al aan zijn derde deel toe van "L’Histoire du Congo 1910-1945". Het eerste deel, verschenen in 1999 heet "Travail forcé pour le cuivre et pour l’or". In 2000 publiceerde hij "Travail forcé pour le rail" en eind 2001 kwam "Travail forcé pour l’huile de palme de Lord Leverhulme" op de boekenplanken. Drie lijvige volumes boordevol informatie, vooral uit het archief van het ministerie van Buitenlandse Zaken. En er is nog stof genoeg voor enkele delen meer. In 1911 streek William Lever, de zeepbaron uit Port Sunlight (vandaar de naam van de befaamde zeep van Unilever) bij Liverpool, later Lord Leverhulme, neer in Congo omdat hij in Brits West-Afrika geen goedkope palmconcessies met bijhorende dwangarbeid kon krijgen. In Congo was dat geen probleem en Jules Marchal beschrijft in detail hoe het in zijn werk ging. Het was ook geen geheim, want religieuzen, dokters, ambtenaren… deden geregeld hun beklag. Er werden rapporten gemaakt en in het Belgisch parlement werden vragen gesteld. Niettemin stelt Marchal in zijn nawoord vast dat de dwangarbeid en andere wantoestanden in de palmoliesector tot aan de onafhankelijkheid in 1960 bleven duren. Langer dan hij dacht. Bij de verschijning van het tweede deel van "L’Histoire du Congo 1910-1945" zei Marchal ons nog dat het in 1948 gedaan was met de dwangarbeid in Congo." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [size=7]Ludo Dierickx, Nationalisme onder het mes. [/size]Kritiek van het politieke nationalisme in België en in het algemeen, Antwerpen, Fantom, 2002, 272p.
Citaat:
Interview: Frank Stappaerts Ludo Dierickx, Nationalisme onder het mes. Kritiek van het politieke nationalisme in België en in het algemeen, Antwerpen, Fantom, 2002, 272p. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() En dat was blijkbaar het enige wat ie gelezen heeft...
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, Ludo Dierickx heeft nog boeken geschreven hoor ![]() (al moet ik toegeven dat hij de enige is in de hedendaagse Belgische Beweging die boeken schrijft. Maar daar zal snel verandering in komen ![]() Lees ook: B Flah! Informatieblad van BPlus. www.bplus.be |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij niet he! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Frontbeweging van Daniël Vanacker.
Vanzelfsprekend de vernieling ingereden door Sophie de Schaepdrijver... Nochtans, is dit een stevig gedocumenteerd boek waarin Daniël Vanacker een indringend beeld schetst van de frontbeweging en de Vlaamse strijd gedurende de eerste wereldoorlog. Het waas van geheimzinnigheid dat lange tijd over de clandestiene actie aan het ijzerfront heeft gehangen, wordt defintief gelicht. Zo leverde het uitpluizen van allerlei geschriften, frappante voorbeelden van pesterijen waarvan Vlaamsgezinde soldaten het slachtoffer werden. De straffen die deze Vlaamsgezinde soldaten kregen zijn legendarisch geworden. Het gedetailleerde relaas van Vanacker toont dat de latere oudstrijdersverhalen niet overdreven. Daniël Vanacker verrichtte pionierswerk. Hij boorde talloze nieuwe bronnen aan en ontleedde tot nog toe onbekende of onaangeroerde documenten. Allemaal franstalige uiteraard! Het resultaat is onthullend en aangrijpend!
![]() |
#9 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Histoire de Belgique, Pirenne, 1900, anastatische herdruk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kaft symboliseert het boek... dat ridicuul is, het stelt de Belgischgezinden voor als brutale onderdrukkers die de absolute macht hebben ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Burger
|
![]() Jacques Brel
Dit omdat hij me deed beseffen dat er veel flaminganten zijn die Vlaanderen kapot maken. Vandaar : Messieurs les Flamingants j'ai deux mots �* vous rire Il y a trop longtemps que vous me faites frire A vous souffler dans le cul pour devenir autobus Vous voil�* acrobates mais vraiment rien de plus Nazis durant les guerres et catholiques entre elles Vous oscillez sans cesse du fusil au missel Vos regards sont lointains votre humour est exsangue Bien qu'il y ait des rues �* Gand qui pissent dans les deux langues Tu vois quand je pense �* vous j'aime que rien ne se perde Messieurs les Flamingants je vous emmerde - uit: "Les F..." - J'habiterai une quelconque Belgique Oui m'insultera tout autant que maintenant Quand je lui chanterai Vive la République Vivent les Belgiens merde pour les Flamingants... - uit: "la...la...la..." - [/b] |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() De tekst van Ludo Dierickx is niet alleen stom, hij is zelf nog eens een belgisch nationalist ook...
![]()
![]() |
#16 |
|
![]() Uit de NEVB:
Tot rond 1990 reageerde men steeds wat verkrampt op de communautaire disputen die zich op het Belgische politieke forum telkens weer voordeden. De Vlaamse groene partij had het veel moeilijker dan haar Waalse zusterpartij om zich in communautaire kwesties een houding aan te meten. Elk Vlaams nationalisme werd zonder meer afgewezen, een eigen Vlaamse culturele identiteit niet echt erkend. Dat had onder meer te maken met de positie van Dierickx. Sinds 1981 was hij binnen AGALEV de onbetwiste ideoloog, dé denker over nationalisme, federalisme en natievorming. Als militant en activist in de Europese Federalistische Beweging (EFB) en als overtuigd internationalist was en is Dierickx een virulent tegenstander van alle vormen van nationalisme. Volksnationalisme noemt hij bijvoorbeeld steevast "collectief egoïsme". Als een van de enige parlementsleden stapte Dierickx mee op in de betoging tegen separatisme van 1993. In de loop van de jaren 1980 en 1990 traden andere parlementsleden -- onder wie Aelvoet, Geysels en Vogels -- op de voorgrond. Dat vertaalde zich in een andere houding van AGALEV tegenover Vlaamse kwesties. Op het strategisch congres van 27 juni 1992 durfde AGALEV zich voor het eerst een Vlaamse partij te noemen en werd ook voor het eerst positief over de V.B. gesproken. In de ontwerp-resoluties voor het congres luidde het: "AGALEV is een Vlaamse partij. We kunnen ons herkennen in de beginselen en de doelstellingen van een groot deel van de Vlaamse beweging. Maar anderzijds willen wij ook afstand nemen van dat deel van de Vlaamse beweging dat momenteel naar rechts en uiterst rechts opschuift. Vanuit ons ecologisch uitgangspunt erkennen we het belang van een eigen culturele identiteit en van een eigen regionaal beleid." In de uiteindelijk goedgekeurde resoluties werd de soep wel niet zo heet gedronken, maar toch: de belangrijke communautaire bocht was genomen. AGALEV engageerde zich dan ook zonder complexen in de mislukte Dialoog van Gemeenschap tot Gemeenschap in de eerste helft van 1992 en steunde in 1993 het Sint-Michielsakkoord. Niet dat de partij daarmee een uitgesproken nationalistisch profiel heeft gekregen, verre van. Maar van het verpletterende internationalisme dat elke stellingname voor eigenheid en identiteit aan de kant schoof, werd duidelijk afgestapt. AGALEV steunde het Sint-Michielsakkoord trouwens vooral omdat de goedkeuring van deze staatshervorming op de politieke agenda eindelijk zou plaatsmaken voor de "echte problemen". Senator Dierickx, die in het partijblad een "eenzijdig internationalist" werd genoemd, werd terzijde geschoven. Hij verloor zijn stemgerechtigd lidmaatschap in de Senaatscommissie voor de herziening van de grondwet, de commissie waar de staatshervorming wordt besproken, omdat zijn ideeën over de staatshervorming niet overeenkwamen met het standpunt van AGALEV. In 1994 werd hij weggepolld als kandidaat voor het Europees Parlement. Toch bleef Dierickx nog even een rol spelen in de federaliseringsdiscussie in AGALEV. Hij mengde zich in de discussie naar aanleiding van het gemeenschappelijk AGALEV-Ecolo-congres begin 1995 over de sociale zekerheid en de eventuele splitsing ervan, maar hij verloor het pleit: beide groene partijen lieten toch een kleine opening voor een eventuele minimale gedeeltelijke splitsing. Dierickx stapte zwaar aangeslagen uit AGALEV en bood zijn diensten aan aan de SP.
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() 1. "Zij komen allen aan de beurt, de zwarten" Björn Rzoska - een relaas over de interneringskampen en de nazihandelingen die de Belgicisten in die tijd hebben toegepast op vlaamsgezinden
2. "De Guldensporenslag" K. Van Overmeire - een correct historisch verslag van de guldensporenslag 3. "Borms" J. Vinks - een biografie van één van de belangrijkse mensen uit onze Vlaamse geschiedenis |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
:o ![]() ![]() Nog een fan van grand jacques ?En, fantastisch hoe hij van zichzelf zei, dat hij een belg was en een franssprekende vlaming. Zijn inzicht in de maatschappij en de menselijkheid, daar kunnen wij allemaal maar van dromen....
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook zijn 'Vlakke land' in het Nederlands gehoord?
Een van mijn favoriete liedjes. Prachtige tekst, gevoelig gezongen.