Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2006, 08:42   #1
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard vrije meningsuiting bestraft te A.

uit de PVDA website. Tot zover de vrije meningsuiting: op de openbare weg pamfletten uitdelen wordt bestraft!

BASF-Antwerpen wil de PVDA de mond snoeren

BASF-Antwerpen • Drie uur in de cel voor het uitdelen van pamflet
Joris Van Gorp, PVDA-woordvoerder voor BASF-Antwerpen en een collega zijn twee weken terug aan de poort van BASF door de politie gearresteerd. Sinds begin januari probeert de directie te verhinderen dat de PVDA nog pamfletten uitdeelt. Voorlopig tevergeefs...
Ward Coenegrachts
13-10-2004

De directie van BASF wil de PVDA-ploeg kost wat kost weg van de poort. Ze is bang voor de informatie, die het verzet tegen de besparingsplannen voedt. (Foto Solidair)

Wat is er precies gebeurd?
Joris Van Gorp. Dinsdagmiddag 22 september trekken we naar de poort van BASF om onze Open Brief aan BASF-topman John Dejaeger uit te delen. Als we bijna klaar zijn, word ik met mijn compagnon Carlo hardhandig gearresteerd door de politie. Op het politiebureau worden we elk afzonderlijk in een cel opgesloten, alsof we misdadigers zijn. Drie uur later worden we vrijgelaten. Dat gebeurt dankzij de snelle reactie van verschillende arbeiders en bedienden van BASF, die onze aanhouding door de politie hadden gezien. Zij brachten dadelijk het PVDA-secretariaat in Antwerpen op de hoogte. Daardoor kon vanaf het eerste moment de nodige druk ontwikkeld worden om Carlo en mezelf vrij te krijgen.

Het is niet de eerste keer dat de directie probeert de PVDA weg te houden van de poort?
Joris Van Gorp. BASF heeft me in januari van dit jaar ook al een brief geschreven waarin ze me verbood om "via welk medium ook" mijn ideeën aan de fabriekspoort te verspreiden. Ondanks deze brief zijn we gewoon verder blijven werken met onze pamfletten en met Solidair. Daarop heeft BASF een klacht ingediend voor "Stalking van een directielid, eerroof en laster," Het onderzoek loopt nog. Maar ondertussen staan we nog altijd regelmatig aan de poort.
Vóór het verlof is de politie tot vier keer toe komen opdagen als we aan de poort stonden. Telkens moesten ze toegeven dat we het recht hadden daar te komen. Daarop heeft BASF blijkbaar de druk verhoogd, waardoor het gerecht en de politie beslisten om me in het vervolg op te pakken. Zij beroepen zich op het feit dat de parking privé-terrein zou zijn. Maar we komen met de PVDA al van 1974 aan die poort. Het optreden van John Dejaeger van BASF is alleen ingegeven door politieke motieven: hij wil mij en de PVDA monddood maken. En dat heeft met "privaat terrein" niets te maken.

Waarom na 30 jaar deze wijziging in de houding van de BASF-directie?
Joris Van Gorp. Sinds ik het gezicht van de PVDA werd aan BASF in 2001, hebben we onze aanpak ook gewijzigd. De stijl van de pamfletten is veranderd, het zijn meer persoonlijke brieven geworden waarin ik de werknemers van BASF aanspreek. We proberen altijd zo nauw mogelijk aan te sluiten bij wat er leeft in het bedrijf. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. De werknemers van BASF zijn er de voorbije drie jaar in geslaagd om een reeks overwinningen te realiseren. John Dejaeger beseft dat de PVDA daartoe heeft bijgedragen.
In de komende twee jaar plant de BASF-directie een aanval op de tewerkstelling. BASF wil in die periode 10 procent "efficiënter" gaan werken. Wat zich vertaalt in een verlies van 300 �* 350 jobs. En om dit te realiseren, wil Dejaeger mij absoluut weg van die poort.

Wat ben je nu van plan?
Joris Van Gorp. We willen onze strategie vastleggen samen met onze leden. We zijn op het moment bezig hun gedacht te vragen. Alle ideeën worden dan verwerkt en omgezet in een voorstel van aanpak. Dit voorstel wordt dan voorgelegd aan de algemene ledenvergadering. Ik wil niet vooruitlopen op de beslissing die onze leden zullen nemen, maar één ding is zeker, we zijn helemaal niet van plan om ons zomaar neer te leggen bij de dictaten van BASF.

Kreeg je achteraf nog reacties van de mensen van BASF?
Joris Van Gorp. Ik kreeg heel wat reacties. Een arbeider mailde me ondermeer: "Het is misschien een schrale troost, maar dit incident heeft uw populariteit flink de hoogte ingejaagd. De mensen vragen zich af of de directie dan toch niet iets te verbergen heeft, want de enige die open en bloot de feiten op tafel durft te gooien, wordt steeds vaker geweerd en zelden of nooit krijgen wij een tegenbericht op wat u ons heeft verteld. Doe zo voort en hou ons op de hoogte." Zulke mails geven je natuurlijk nog meer energie om door te zetten.
Oud 6 april 2006, 11:52   #2
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Waarom delen jullie geen pamfletten uit aan de uitgang van het privé-terrein i.p.v. op het terrein zelf?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 12:07   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Omdat de mensen dan al in hun auto of op de bus zitten en die mannen dan gemakkelijker kunnnen ontwijken...

Nu worden ze bijna verplicht van hun briefke aan te pakken...

Nu ja 't is een beetje kortzichtig van dien directeur van zo te reageren, ik zou gewoon met een open briefke aan het personeel terug reageren...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 14:07   #4
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter

Voodoo Child's schermafbeelding

Standaard

auto's hebben ruitewissers voor een reden eh
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 14:09   #5
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Als die parking eigendom is van BASF hebben die alle recht om te eisen dat u uw folderkes ergens anders gaat uitdelen. Nu weet ik niet wat er op staat, dus misschien is dit een ietwat overdreven actie, maar het is hun recht.
Dit had u eenvoudig kunnen oplossen door wat verder te gaan staan (maar zoals de voorgaande poster al zei: dan stoppen de mensen waarschijnlijk niet voor u).
Het feit dat u er wel blijft staan (nadat u eerst vriendelijk gevraagd is dit niet te doen en terwijl er nu een proces gaande is) is eigenlijk pure provocatie van uw kant, en het is dan ook niet meer dan normaal dat zij hiertegen reageren. Als u op mijn hof folders komt uitdelen en na een vriendelijk verzoek niet weggaat bel ik ook de politie.
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 14:12   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
auto's hebben ruitewissers voor een reden eh

Om PVDA'r manifestantenprut van uw venster te wissen ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 14:34   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

2 van mijn kameraden zijn onlangs nog opgepakt in Tobackistan omdat ze pamfletten aan het uitdelen waren op de openbare weg. Naar het schijnt zou dat daar niet mogen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 14:42   #8
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
2 van mijn kameraden zijn onlangs nog opgepakt in Tobackistan omdat ze pamfletten aan het uitdelen waren op de openbare weg. Naar het schijnt zou dat daar niet mogen.
Het hangt af van de manier als ik me niet vergis:
- op het voetpad iets aan mensen geven mag
- op straat auto's tegenhouden niet
- om aan stoplichten iets uit te delen hebt ge een soort vergunning nodig. (zoals standjes op openbaar terrein: moet goedgekeurd worden door schepencollege, maar die weigeren zelden of nooit als ge niks extreem wilt doen)

Maar ik kan me hier vergissen
Oud 6 april 2006, 16:49   #9
PAJOT
Banneling

Standaard

ach, die PVDA-militanten zijn echt een plaag, een plaag die alomtegenwoordig is.

Het wordt tijd dat daar eens iets aan gedaan wordt ....
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 17:05   #10
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
ach, die PVDA-militanten zijn echt een plaag, een plaag die alomtegenwoordig is.

het zonnetje in huis is ook gearriveerd.
Oud 6 april 2006, 17:07   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
Het hangt af van de manier als ik me niet vergis:
- op het voetpad iets aan mensen geven mag
- op straat auto's tegenhouden niet
- om aan stoplichten iets uit te delen hebt ge een soort vergunning nodig. (zoals standjes op openbaar terrein: moet goedgekeurd worden door schepencollege, maar die weigeren zelden of nooit als ge niks extreem wilt doen)

Maar ik kan me hier vergissen
Mijn kameraden stonden ergens op een plein dacht ik waar geen verkeer toegelaten is en zeker geen stoplichten.
Oud 6 april 2006, 17:09   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Burgerlijke politici en militanten (voor zover die nog bestaan en niet vervangen werden door promoteams) daarentegen kom je enkel bij de verkiezingen tegen. Dat is een plaag en niet mensen die consequent actie voeren zoals de kameraad van de PVDA.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 april 2006 om 17:09.
Oud 6 april 2006, 17:15   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

on-topic :

Ik denk dat de poster hier toch wel erg grote woorden gebruikt. Hadden ze buiten het priveterrein van BASF gebleven, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Als jij per se op mijne gazon komt staan om dan nog foldertjes rond te strooien waarin ik de baarlijke duivel ben, dan ga je last krijgen met mij en dan staat de wet ook aan mijn kant.

Ik vind het maar een non-issue.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 17:15   #14
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Burgerlijke politici en militanten (voor zover die nog bestaan en niet vervangen werden door promoteams) daarentegen kom je enkel bij de verkiezingen tegen. Dat is een plaag en niet mensen die consequent actie voeren zoals de kameraad van de PVDA.
bedankt solidarnosc! blij te zien dat LSP en PVDA over dergelijke zaken aan hetzelfde zeel trekken.
Oud 6 april 2006, 17:16   #15
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Als men bij mij voor mijn deur pamfletten gaat uitdelen, bel ik ook naar de polies.; dat heeft niets met vrije meningsuiting te maken. Ook in Tobackistan kan je een politke meeting, betoging enz.. organizeren, mits men het aanvraagt.. Zelfs Neonazi's slaagden erin in Vremde een concertje te geven,
dus geen probleem om het PVDA gedachtegoed uit te dragen zonder iemands privacy te schaden.

Ik kan abuis zijn maar ik dacht verleden week iets gehoord te hebben over een nieuwe investering bij BASF die ik dacht minstens 70 nieuwe jobs zou opleveren ? Of ben ik verkeerd ?

Mag een overtuigd communist eigenlijk voor een kapitalistische baas gaan werken, of moet hij ofwel voor de staat werken ofwel werkloos zijn ?
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 17:30   #16
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Als men bij mij voor mijn deur pamfletten gaat uitdelen, bel ik ook naar de polies.; dat heeft niets met vrije meningsuiting te maken. Ook in Tobackistan kan je een politke meeting, betoging enz.. organizeren, mits men het aanvraagt.. Zelfs Neonazi's slaagden erin in Vremde een concertje te geven,
dus geen probleem om het PVDA gedachtegoed uit te dragen zonder iemands privacy te schaden.

Ik kan abuis zijn maar ik dacht verleden week iets gehoord te hebben over een nieuwe investering bij BASF die ik dacht minstens 70 nieuwe jobs zou opleveren ? Of ben ik verkeerd ?

Mag een overtuigd communist eigenlijk voor een kapitalistische baas gaan werken, of moet hij ofwel voor de staat werken ofwel werkloos zijn ?
1) 70? zeventig? zeven-tig???

2) als men voor jouw deur pamfletten uitdeelt, en je belt naar de polies, gaan die mannen eens goed lachen. Ze gaan je vragen om terug te bellen van zodra die pamflettenuitdeler de geluidsnormen overschrijdt of voorbijgangers fysiek begint aan te vallen.
Tenzij je veel geld en invloed hebt.

3) een overtuigde communist werkt in vele gevallen voor een kapitalistische baas, maar is dan actief in de vakbond, en probeert mistoestanden aan te kaarten, solidariteit onder de arbeiders aan te wakkeren, en de arbeidersklasse te organiseren.
Oud 6 april 2006, 17:33   #17
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:

Vreemd, ik heb er nog nooit een tegengekomen

Citaat:
Dan moet u uw politici eens naar mijn gemeente sturen. Er is daar 1 partij die je altijd en overal ziet, verkiezingen of niet. Zo veel zelfs dat de anderen er in hun blaadjes over klagen (zowel in 2003, 2004 als 2005, oudere dingen heb ik niet meer )
Oud 6 april 2006, 17:36   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
bedankt solidarnosc! blij te zien dat LSP en PVDA over dergelijke zaken aan hetzelfde zeel trekken.

We hebben best respect voor mensen die jarenlang campagne voeren in/aan een bedrijf ondanks de tegenstand van de directie. In die zin heb ik meer respect voor een PVDA dan voor een SAP/VONK ondanks dat we ideologisch dichter staan bij de laatsten dan bij jullie. Maar bon één kilo praktijk zegt soms meer dan een ton theorie.

Als ik me niet vergis hebben jullie al eens een proces gewonnen tegen stad Antwerpen toen die jullie probeerde te verbieden om pamfletten uit te delen dus laten we hopen dat dit nu weer het geval is.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 april 2006 om 17:40.
Oud 6 april 2006, 17:40   #19
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Beste Gentenaar !

De laatste 20 jaar zijn er in dit koninkrijk (houdt U vast) 600.000 jobs bijgekomen. dus als een kapitalistische organisatie met een paar miljoen
investering er 70 banen bijschept is dat niet zo uitzonderlijk.. De werkloosheid in Vlaanderen is bovendien dalende.. De kritiek van PVDA
en andere over de werkloosheid moet dus wel een beetje gerelativeerd en/of bijgestuurd worden.

Als er hier een oud arm vrouwtje naar de politie belt over burenhinder komen die ... (echt waar : ikzelf was de hinder in kwestie)
& die madam heeft echt geen financiële of andere invloed(rijke) vrienden.

Ach : aktief in de vakbond.. spijtig genoeg zijn de delegées tegenwoordig niet goed beschermd... overigens is er helaas dikwijls een verschil tussen de belangen van de partij en die van de arbeiders en bedienden binnen het bedrijf..
Oud 6 april 2006, 17:49   #20
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Beste Gentenaar !

De laatste 20 jaar zijn er in dit koninkrijk (houdt U vast) 600.000 jobs bijgekomen. dus als een kapitalistische organisatie met een paar miljoen
investering er 70 banen bijschept is dat niet zo uitzonderlijk.. De werkloosheid in Vlaanderen is bovendien dalende.. De kritiek van PVDA
en andere over de werkloosheid moet dus wel een beetje gerelativeerd en/of bijgestuurd worden.

Als er hier een oud arm vrouwtje naar de politie belt over burenhinder komen die ... (echt waar : ikzelf was de hinder in kwestie)
& die madam heeft echt geen financiële of andere invloed(rijke) vrienden.

Ach : aktief in de vakbond.. spijtig genoeg zijn de delegées tegenwoordig niet goed beschermd... overigens is er helaas dikwijls een verschil tussen de belangen van de partij en die van de arbeiders en bedienden binnen het bedrijf..
Probleem dat ik heb met al die berichten is dat men in de media/politiek ofwel de sociaal-economische situatie enorm dramatiseert en stelt dat er ingrijpende hervormingen noodzakelijk zijn om de volgende dag te stellen dat België goed boert, de economische groei hoger is dan in andere landen en veel banen bijkomen. Idem met belastingsdruk. De liberalen en sociaal-democraten in België (op de meest eminente economist onder hen na en iemand als Karel van Miert) stellen dat de belastingsdruk op bedrijven igigantisch is om vervolgens naar New York te trekken en België af te schilderen als een fiscaal paradijs. Wat zal het nu zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be