![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Is Leterme een separatist? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,87% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
41 | 89,13% |
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() "Vriendelijke Leterme is gewoon separatist"
wo 19/04/06 - Minister van Justitie Laurette Onckelinx (PS) is niet te spreken over de uitlatingen van Yves Leterme over Brussel. Minister van Justititie Laurette Onkelinx vindt dat de op het eerste gezicht vriendelijke Leterme feitelijk een separatist is. "De man is in werkelijkheid een separatist. Ik weiger trouwens om over een nieuw statuut voor Brussel te praten", zegt Onkelinx. De Vlaamse minister-president Yves Leterme zei gisteren dat hij een nieuw statuut voor de hoofdstad wil en heeft ook twijfels bij het voortbestaan van negentien aparte Brusselse gemeenten. ================= "Leterme wil de ondergang van ons land" di 18/04/06 - Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) zegt dat Brussel een onderdeel moet vormen van de nieuwe staatshervorming, die er moet komen na de federale verkiezingen van volgend jaar. Leterme wil meer garanties voor het statuut van de Vlamingen in Brussel. Hij heeft ook twijfels bij het voortbestaan van negentien aparte Brusselse gemeenten. "We moeten de bestuurlijke organisatie van Brussel beter aanpakken. Het gewest, met zijn ingewikkelde structuur en zijn economische moeilijkheden, beantwoordt niet meer aan een behoorlijk bestuur." Leterme deed zijn uitspraken in een toespraak op de voorstelling van de memoires van Wilfried Martens. Eis van Leterme valt niet in goede aarde De eis van minister-president Leterme voor een nieuw statuut voor Brussel veroorzaakt communautair gekibbel. ![]() Brussels VLD-minister Guy Vanhengel is het eens met Leterme. "Het Brusselse Gewest bestaat zeventien jaar, het zou goed zijn een kritische analyse te maken van de instellingen." Vanhengel denkt onder meer aan een betere toepassing van de taalwetgeving, maar pleit wel voor het behoud van de negentien gemeenten. Aan Franstalige zijde is er veel kritiek. Brussels minister-president Charles Picqué (PS) zegt dat Leterme de teloorgang van België wil en noemt zijn uitspraken ontoelaatbaar, een uiting van minachting. PS-voorzitter Elio Di Rupo heeft het over een communautair opbod. "Als er over Brussel gepraat moet worden, laten we dan maar beginnen over de grenzen en de financiering van Brussel", aldus de PS-voorzitter. Hij pleit voor een uitbreiding van het grondgebied van Brussel. Volgens Di Rupo zijn de Vlamingen - die maar tien procent van de inwoners van Brussel uitmaken - al politiek oververtegenwoordigd in het hoofdstedelijke gewest. ==== http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...me/index.shtml Hier gaan de Franstalige politici toch wel kort uit de bocht. Leterme wil een ander statuut voor Brussel. Persoonlijk zou ik het een goed idee vinden om van Brussel een federaal district te maken, waar de federale regering het voor het zeggen heeft. Ben ik een separatist? Is Yves Leterme een separatist? Laatst gewijzigd door Federator : 19 april 2006 om 12:29. |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja lap zeg, Leterme ook al
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Die Francofonen zitten echt met de poepers dat er iets aan hun luxepositie zal veranderen he.
|
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Was het maar waar!
Politieke volwassenheid begint met de dingen hun juiste naam te geven. Iedereen te pas en te onpas hysterisch etiketteren voor fascist, separatist, communist,... devalueert die begrippen tot ze hun inhoud verliezen. Leterme is geen separatist en dat is verdomd spijtig. |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, volgens de CD&V-partijlijn is hij een independentist, net zoals alle CD&V'ers.
Want bij de christen-democraten wordt over partijlijnen niets gezwanst, ze. |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik begrijp niet dat iemand die pleit voor een ander (en beter) statuut afgeschilderd kan worden als een separatist. Hij pleitte toch niet voor een onafhankelijk Brussel ? Hoe noem je dan Di Rupo die onlangs al pleitte voor een Anschluss van de Vlaamse Rand bij Brussel voor de francofone Lebensraum ![]()
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]()
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In de optie Vlaanderen vind ik dat uiteraard géén goed idee. ![]()
![]() |
#9 |
|
![]() Hoeveel keer gaat ge dat nog zeggen? Dat is al nummer 3. En moest ge nu nog iets meer zeggen dan enkel "ja"...
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het behoud van de 19 gemeentebesturen en alle andere bestuursvormen voor Brussel en haar gemeenten vind ik niet meer nodig. En stel ik het bestuur voor dat Federator bepleitte (in de optie België) : federaal district.
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Martens, Van den Brande, Van Rompuy, Leterme. Politiek ongeluk voor België. Gezocht: zinnige politici, die geen gebruik maken van kinderachtige Vlaamsgezindheid. Laat Leterme wat met vlagskes zwaaien in een speeltuin in Diksmuide, om een politiek klasse te recruteren hebben we ernstige mensen nodig. Flamingantisme 2006: de schaamte voorbij! Weg ermee. Laurette Onckelinkx zei: "C'est un homme dangereux" en ze heeft in deze groot gelijk.
![]() |
#12 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Na dat Di Rupo, geruggesteund door ander francofone politici, onlangs al pleitte voor een groter Brussel, mocht hij zich toch terugverwachten aan een doordachte eis van Leterme. Of denkt hij nu echt dat de Vlamingen zich als schapen naar de slachtbank laten leiden ? En zo te lezen trekt Onkelinks haar k*k al in, want plots hoeft Brussel niet meer besproken te worden ???? Citaat:
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het woordgebruik van de Franstaligen is ontoelaatbaar, maar laat ze gerust hun arrogante hartje ophalen. Van mij mogen ze Leterme nog véél harder uitschelden. Wie weet m�*ken ze zo er op de lange duur wel een separatist van.
|
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Leterme legt de vinger op de wonde. En dat doet pijn. Laat ze maar spartelen, negatief zal het inderdaad niet uitdraaien.
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En allemaal samen weigerden ze zelfs over de splitsing van BHV te praten. Vergeet niet dat dit ook nog in de diepvriezer zit en de verkiezingen van 2007 ongeldig zullen zijn als die kieskring blijft wat hij is. Geen beter middel om Belgique in één klap 'op te lossen'dan een kliek Franstalig crapuul dat fanatiek 'NON' blijft zeggen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 april 2006 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar best mogelijk is, dat als hij van Vlaanderen naar België gaat, zijn 'positief' Vlaams imago inruilt voor een Belgisch karaktertypetje?
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een mens zou voor minder de pijp aan Maarten geven geven en 'foert' zeggen.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 april 2006 om 13:55. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Onze francofone broeders voelen dat ze hun greep op de Vlamingskes aan het verliezen zijn, dat niets nog werkt om ze onder controle te houden, en dan beginnen ze als bedorven kadeeën te schreeuwen, te schelden en hysterisch te doen. Meer is er niet aan de hand. Niets van aantrekken. |
|
![]() |