Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2003, 13:27   #1
Pouma
Burger

Pouma's schermafbeelding

Standaard

Caroline Gennez wil Senaat afschaffen
sp.a
Brussel 04/08/2003
Als gedreven voorzitter van animo, de jongerenbeweging van sp.a, als kritische stem op congressen en als harde werker, zo kent men Caroline Gennez. Nu is ze ook senator en het nieuwe en verse rode bloed in Mechelen. En ze laat meteen haar luide stem horen: "De Senaat? Schaf die maar af. België heeft gemeenteraden, provincieraden, Vlaamse, Brusselse en Waalse parlementen en een Kamer. Zonder de Senaat zal ons land ook draaien."

Nog maar pas zit ze in de rode pluche van de Senaat of Caroline Gennez pleit al voor de afschaffing ervan. "Ik ben voor de afschaffing, ja. De Senaat heeft heel nuttig werk geleverd bij de opstelling van de euthanasiewet met inhoudelijk sterke debatten. Maar dat werk kan de Kamer van Volksvertegenwoordigers ook doen. Denken we bijvoorbeeld aan het debat over de mensenhandel enkele jaren geleden. Structuren hebben de gewoonte structuren in stand houden. De sp.a-ers in de Senaat moeten de moed hebben om dat te doorbreken."

Maar intussen zal Caroline niet met haar vingers zitten draaien. Ze heeft een duidelijk doel voor ogen: niet achterom kijken, maar de blik op oneindig en dingen realiseren waar de mensen beter van worden. "Ik wil vooruitlopen, dingen doen veranderen", zegt ze. "Daarom voel ik mij goed bij deze sp.a. Wij zijn de partij van de vooruitgang. We blijven niet vastgeroest aan het verleden maar kijken vooruit. We blikken alleen regelmatig achterom om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan."

Vanuit de Senaat wil ze meewerken aan de modernisering van de openbare dienstverlening. "Dat is de prioriteit van de partij. De manier waarop de kruispuntbank voor ondernemingen misliep, kan misschien in een ontwikkelingsland maar niet in België. De trage werking van het gerecht met als dieptepunt acht jaar wachten op een proces-Dutroux is een schande. Steve Stevaert heeft van De Lijn een goedwerkend bedrijf gemaakt. sp.a moet ook de NMBS doen draaien. Daarop zullen de kiezers Steve en sp.a afrekenen. Dat is zijn historische rol, te vergelijken met betaalde vakantie en de achturenwerkweek."

Caroline zal zich toespitsen op de financiële en economische dossiers. "Ik ga de komende maanden bij vastbijten in de verzekeringssector. Dat is voor mij ook een openbare dienst. Ik heb er geen probleem mee dat de particuliere sector winst maakt. Maar er zijn maatschappelijke grenzen. Indien er voor elke juwelier een betaalbare verzekering zou zijn, moeten ze ook niet gewapend zijn en zouden we wellicht niet verzeild zijn in die spiraal van schietpartijen. Ik ga de komende weken in de clinch met de grote verzekeringsconsortiums. Dat lijkt mij een nuttige uitdaging."

Ik heb persoonlijk mijn bedenkingen bij deze ''cafépraat''
Oud 4 augustus 2003, 13:31   #2
Voltaire
Partijlid

Standaard

Uit een andere thread:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Doen! De Senaat is in de jaren stillekens opgericht als conservatief tegengewicht voor de Kamer en heeft al lang geen functie meer. Reflectiekamer? Me dunkt behoort iedereen na te denken voor ie een wet stemt, dat is niet alleen in de Senaat een goede praktijk .
BTW wat zijn dan jouw bedenkingen?
Voltaire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 13:34   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Dat mag afgeschaft worden, maar ik vrees dat ze hem eerst wat partair gaan maken ( het is toch nutteloos), en zo eerst wat met onze kloten rammelen.
Oud 4 augustus 2003, 13:39   #4
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

De Senaat heeft inderdaad geen nut meer dat opweegt tegen de kosten ervan. De afschaffing ervan is dan ook nakend.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 13:39   #5
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Iedereen is voor de afschaffing van de senaat, behalve de senaat zelf natuurlijk. En zonder de instemming van die mannen gaat het niet.

Nu ik het bedenk: de senaat dient wel als extra sleutel op de grondwet. Ik hou van sleutels op de grondwet. Nu je kunt de senaat wel vervangen door een extra kamersleutel (of bindend referendum-sleutel?).

Je zal die senaat beetje bij beetje moeten ontmantelen. Ineens lukt nooit.
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 13:42   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat de Senaat op termijn zal afgeschaft worden, daar bestaat geen twijfel meer over. Daarna de Kamer nog en we zijn er. 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 13:47   #7
Voltaire
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Iedereen is voor de afschaffing van de senaat, behalve de senaat zelf natuurlijk. En zonder de instemming van die mannen gaat het niet.

Nu ik het bedenk: de senaat dient wel als extra sleutel op de grondwet. Ik hou van sleutels op de grondwet. Nu je kunt de senaat wel vervangen door een extra kamersleutel (of bindend referendum-sleutel?).

Je zal die senaat beetje bij beetje moeten ontmantelen. Ineens lukt nooit.
Als werkelijk iedereen ermee eens is dat ze dat boeltje moeten afschaffen behalve de senatoren zelf (en Gennez is al een uitzondering), dan zullen ze toch ooit eens moeten plooien. Of zijn die dan echt bereid om openlijk te zeggen: "kus allemaal mijn **** ik denk enkel aan mijn eigen $$$"
Oud 4 augustus 2003, 13:49   #8
Voltaire
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Dat de Senaat op termijn zal afgeschaft worden, daar bestaat geen twijfel meer over. Daarna de Kamer nog en we zijn er. 8)
Is misschien een mooi nepargument voor hardnekkige senatoren: hela hela, het begint met de senaat en dan...

Kortom, wie voor de afschaffing van de senaat is, is eigenlijk een nazi 8)
Oud 4 augustus 2003, 13:54   #9
damawallaby
Lokaal Raadslid

Standaard

[size=6]*knip* leeg[/size]
damawallaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 13:55   #10
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Leg eens uit. Want dan lopen er in de Wetstraat een heleboel nazi's rond!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 14:31   #11
bartje
Minister-President

Standaard

Senaat heeft idd niet véél nut meer, ik vind het nogal zinloos dat eerst wetten naar de Senaat moeten en dan naar de Kamer om gestemd te worden of omgekeerd. Ook een herschikking van de Kamer dringt zich op. Kamer zou zich meer en meer moeten kunnen afscheiden van de regering. Ik bedoel daarmee wetten goedkeuren of afkeuren waar de Regering in concreto niets mee te maken heeft. Vorige legislatuur hadden we dit o.a. al met het migrantenstemrecht en ook met het homohuwelijk als ik me niet vergis.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 14:38   #12
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook een herschikking van de Kamer dringt zich op. Kamer zou zich meer en meer moeten kunnen afscheiden van de regering
Je kan nog veel hervormingen doorvoeren, maar zolang het parlement wordt bevolkt door partijslaafjes zal het democratisch gehalte van onze wetgever niet stijgen.
Misschien de opvolgerslijst opdoeken?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 14:45   #13
Maxwell Rain
Burger

Maxwell Rain's schermafbeelding

Standaard

Ben ik dan de enige die voor het behoud van de Senaat is ?
En ja, ik ben voor het behoud uit overtuiging van het nut van een reflectiekamer. De Senaat is een kleinere, beter georganiseerde ruimte dan het Parlement, waarin discussies meer kansen hebben.
Daar nog bij, de bicamerale procedure voor het maken van wetten bij bepaalde bevoegdheden vind ik een goede procedure omdat het overhaaste beslissingen haast onmogelijk maakt.
Maxwell Rain is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 14:47   #14
Patrick F
Burger

Standaard

Indien een wet reeds werd goedgekeurd door de "democratisch" verkozenen, waarom moet daar dan nog eens "democratische controle" op zijn?
Patrick F is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 15:00   #15
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maxwell Rain
Ben ik dan de enige die voor het behoud van de Senaat is ?
En ja, ik ben voor het behoud uit overtuiging van het nut van een reflectiekamer. De Senaat is een kleinere, beter georganiseerde ruimte dan het Parlement, waarin discussies meer kansen hebben.
Daar nog bij, de bicamerale procedure voor het maken van wetten bij bepaalde bevoegdheden vind ik een goede procedure omdat het overhaaste beslissingen haast onmogelijk maakt.
Men kan natuurlijk ook een procedure inlassen waardoor de Kamer haar eigen reflectiekamer wordt (zoals het geval voor het Vlaams parlement). Of men kan de Raad van State een meer uitgebreidde bevoegdheid geven. Het is nodig daar het niveau van onze wetgeving vaak van een bedenkelijk allooi is (cf. de recente schorsingen door het Arbitragefhof)
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 15:35   #16
Voltaire
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Leg eens uit. Want dan lopen er in de Wetstraat een heleboel nazi's rond!
Ja zelfs ikzelve blijk dan een nazi te zijn 8) Je moet niet vragen hoe serieus dit statement bedoeld was
Oud 4 augustus 2003, 21:39   #17
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Waarom afschaffen? Bevoegdheden ontnemen volstaat voor mij. Ik heb wel zin in een olijke adviesraad vol mislukte burgemeesters en what's left of Belgian nobility. Kan ik taart eten op de opendeurdag.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 21:45   #18
Bolter
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Waarom afschaffen? Bevoegdheden ontnemen volstaat voor mij. Ik heb wel zin in een olijke adviesraad vol mislukte burgemeesters en what's left of Belgian nobility. Kan ik taart eten op de opendeurdag.
Akkoord, maar ze moeten het wel gratis doen..

We moeten Steve hier eens over interpeleren.
Is toch een goede vriend van Gennez...

Limburgers onder elkaar regelen dat wel...
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 21:55   #19
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Och, geef ze een ruimte met stoelen, een stel kranten, koffie en gebak en ze zullen wel tevreden zijn. Een "vergoeding" kan er wel af. Vergeet niet dat je uitspaart op het deponeren van politici die hebben afgedaan, zoals ene M Eyskens, een Herman De Croo of die vleesgeworden Hans Molman om nog maar te zwijgen van die "nimmer ouder wordende" knapen als Karel Dillen die men in het Europees parlement stopt.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 21:59   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verhofstadt heeft dat indertijd trouwens al aangekondigd bij de aantreding van de eerste regering paars-groen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be