Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: ZONDAG VERPLICHTE RUSTDAG
ik ben volledig akkoord 17 80,95%
ik wil zondag open blijven 4 19,05%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2003, 13:51   #1
Nadia
Vreemdeling

Standaard

Help de regering wil ons zelfstandigen nog meer laten werken.
Het is nu al erg genoeg dat wij zondag moeten openen wegens de zo zware concurrentie, nu zouden wij ook nog onze rustdag moeten inleveren.
Kan het dan toch niet zijn dat iedereen zondag verplicht zou moeten worden om te sluiten.
Volgens mij gaan we alleen het koopgedrag van de consument veranderen, de oh zo goede zondag wordt dan wel misschien de oh zo goede zaterdag.
Ook wij hebben een gezinsleven en ook wij willen wel eens ergens naar toe op een zondag, waarom moet dat per se een winkel of winkelcentrum zijn, België telt zoveel mooie plekjes dat we die onmogelijk kunnen gezien krijgen.
Ik ben echt wel voorstander van een zondag rustdag.
De regering onder Mr dehaene heeft bv Verberckmoes de piramiden een meubelhandel uitgeroepen tot recreatiedomein om toch zondags te mogen openen. Is dit nog normaal?
Vroeger was het misschien wel zo dat de zaak voorging, maar dit is nu niet meer zo. Wij jonge zelfstandigen willen graag nog een leven Mr de Ministers.
Oud 14 juli 2003, 13:56   #2
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Sorry Nadia, maar ik heb niet genoeg keuze om op te voten.

Ik ben er voor dat op zondag winkels open kunnen zijn. Maar daar tegenover wil ik wel dat er een verplichte rustdag ingelast wordt die zelf te kiezen is.
Voor de rest van de bevolking (dus mensen die niet in de Horeca werken of zelfstandigen) blijft zondag wel een vrije dag.

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 14:01   #3
Bluelagune
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadia
Het is nu al erg genoeg dat wij zondag moeten openen wegens de zo zware concurrentie, nu zouden wij ook nog onze rustdag moeten inleveren.
Kan het dan toch niet zijn dat iedereen zondag verplicht zou moeten worden om te sluiten.
Volgens mij gaan we alleen het koopgedrag van de consument veranderen, de oh zo goede zondag wordt dan wel misschien de oh zo goede zaterdag.
Ook wij hebben een gezinsleven en ook wij willen wel eens ergens naar toe op een zondag, waarom moet dat per se een winkel of winkelcentrum zijn, België telt zoveel mooie plekjes dat we die onmogelijk kunnen gezien krijgen.
De regering onder Mr dehaene heeft bv Verberckmoes de piramiden een meubelhandel uitgeroepen tot recreatiedomein om toch zondags te mogen openen. Is dit nog normaal?
Vroeger was het misschien wel zo dat de zaak voorging, maar dit is nu niet meer zo. Wij jonge zelfstandigen willen graag nog een leven Mr de Ministers.

Waarom zou men zondag niet open kunnen zijn?? De meeste mensen moeten dan niet werken en de winkeliers zouden gouden zaken doen. Ik pleit ervoor om bijvoorbeeld op maandag de winkeliers een verplichte rustdag te geven...de meeste burgers moeten toch werken dus de omzet zal er zeker géén schade van ondervinden.
Oud 14 juli 2003, 14:16   #4
schaduwgemeenteraadslid
Burgemeester

Standaard

Wanneer wij kijken naar de horeca,dan stel ik mij de vraag,waarom winkels op zondag hun deuren moeten sluiten Waarom geen beurtrol,zodat iedereen op zondag moet werken,en kan rusten Wanneer ik mijn vrouw neem als voorbeeld;deze werkt voor het O.C.M.W. Antwerpen,als bejaardenhelpster aan huis Zij verplaatst zich per fiets,en moet vanaf volgende maand verplicht weekendwerk doen(wachtdienst)Wanneer zij geluk heeft binnen onze gemeente,wanneer zij pech heeft, berendrecht(omvat heel de thuiszorg Noord) Zij heeft hier evenals haar collega's niet voor gekozen en blijft ook liever op zondag thuis Zij werkt nu reeds negen jaar aan het OCMW waar zij voor deze toch wel zware taak 43.000,_oude belgische franken per maand verdiend(full-time)Zij mogen enkel deze zondag compenseren,en een vrije dag in de week nemen.Welke winkeldame wil nog voor 220/u gaan werken
In Antwerpen zeggen wij''klagers geen nood,stoefers geen brood
733-0084610-56 met als vermelding "lidmaatschap 2004"
Op verzoek van velen kan u vanaf heden ook steunend lid worden voor 100 € jaarlijks.
Contacteer ons, [email protected] ,en wij zullen u graag verder helpen.
schaduwgemeenteraadslid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 14:33   #5
schaduwgemeenteraadslid
Burgemeester

Standaard

Geachte Nadia;onlangs zag ik het programma''recht van antwoord''op VTM.Ik weet niet of u deze uitzending gevolgt heeft,of andere forumbezoekers Onderwerp;wat als men ziek wordt als zelfstandige,daar men vaak terug valt op een laag inkomen Blijkbaar steken vooral heel veel jonge zelfstandigen hun laatste centen in hun zaak,zij gaan graag uit,zoals u bv.op zondag,terwijl zij anderzijds niet denken aan de voorzorgen die zij moeten treffen
Wat als iedereen met zijn persoonlijke wensen afkomt
Wat die mooie plaatsen in ons land betreft,zijn die op een andere weekdag minder mooi
Mijn persoonlijk mening;u bent zelfstandige,ongeacht in welke branche,en moet zich aanpassen aan de gemeenschap,de gemeenschap moet zich niet aanpassen aan uw zaak.Wanneer u vindt dat uw zaak niet meer op de eerste plaats komt,wees dan consequent
Klagers geen nood,stoefers geen brood
Op verzoek van velen kan u vanaf heden ook steunend lid worden voor 100 € jaarlijks.
Oud 14 juli 2003, 14:41   #6
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Ik ga akkoord met Strop.

Wie op zondag open WIL zijn moet dat KUNNEN. Verre van verplicht te zijn om het te MOETEN.

Uiteraard moet het 36 of 38-urenprincipe blijven gelden voor het werknemend en in België uitstekend beschermde personeel.

Als de zelfstandige voor zichzelf beslist om 90-uren per week te blijven draaien, dan is dat zijn zaak. (En onder ons gezegd : voor vele zelfstandigen is dat de enige manier om deftig te kunnen overleven. Dat de amb(etan)tenaren onder ons dat maar eens in hun oren knopen !)
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 15:05   #7
rabauw
Vreemdeling

Standaard

Ik ga akkoord met bluelagune.

Ik denk dat de gosdienstige waarde van zondag wel voorbij is gestreefd.
Dus waarom maandag niet de verplichte rustdag maken.

Verplicht of niet verplicht is dan nog de vraag.

Langs de ene kant zou je van mening zijn dat hij/zij de mogelijkheid moet hebben om maximale winst te maken als hij/zij bijvoorbeeld alleen woont en het niet erg vind om 7/7 dagen te werken.

Langs de andere kant moet men rekening houden met de zelfstandige die wel een gezin heeft en degene die ook wel eens een vrije dag wilt.

Wanneer men de rustdag niet verplicht maakt zal de zelfstandige met een gezin en degene die graag een rustdag heeft simpelweg weg geconcureerd worden.
Ten einde dit te voorkomen ben ik toch van mening dat men een rustdag verplicht moet maken.
rabauw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 18:56   #8
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Heel straf. In die enkele postings hierboven staat bijna 20 keer het woordje "verplicht". Waarom denken jullie dat iemand uberhaupt zelfstandig wordt? Juist. Om ZELF te kunnen beslissen wanneer hij werkt en wanneer niet. Ik ben al sinds m'n 23e zelfstandig en ik beslis ZELF wanneer ik werk. En al diegenen die toch zo graag op zondag gaan winkelen, wel, doe zelf een winkel open. Die mag je voor mijn part 7 op 7, 24h op 24h openhouden, maar houd op om voor ANDEREN te beslissen wanneer ze moeten werken.
Oud 14 juli 2003, 19:17   #9
Ambetanterik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Bent allemaal blij dat er kleine zelfstangigen zijn.
Waarom hebben die mensen geen recht op zondagsrust?
Waarom mogen die mensen niet op zondagnamiddag naar de voetbal gaan?
Die mensen werken inderdaad 70 tot 100 uren per week, zijn jullie nu zo egoistisch?
Stel dat verplichte zondagsluiting afgeschaft wordt, hoeveel grote winkelketens gaat zijn personeel verplichten op zondag te werken?

Werk voor de vakbond in het verschiet.

Is dat misschien de reden?
Verplichte sluiting op zondag. PUNT UIT
Ambetanterik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 19:18   #10
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Heel straf. In die enkele postings hierboven staat bijna 20 keer het woordje "verplicht". Waarom denken jullie dat iemand uberhaupt zelfstandig wordt? Juist. Om ZELF te kunnen beslissen wanneer hij werkt en wanneer niet. Ik ben al sinds m'n 23e zelfstandig en ik beslis ZELF wanneer ik werk. En al diegenen die toch zo graag op zondag gaan winkelen, wel, doe zelf een winkel open. Die mag je voor mijn part 7 op 7, 24h op 24h openhouden, maar houd op om voor ANDEREN te beslissen wanneer ze moeten werken.
Idd. Als zelfstandig studiebureau beslis ik ook zelf wanneer ik werk en wanneer niet.

En als de werven het vereisen, dan werk ik op zondag. En dat is méér de regel dan de uitzondering.

Maar, zoal DS het zegt : laat mij zelf beslissen om wel of niet een zondagstaak aan te nemen of niet. Ik heb van die politieke regelneven en -teven niets aan te nemen : ik betaal zeer bewust belastingen en BTW. Ik hoef hun onkundige staathuishoudkunde niet te compenseren ! Desnoods laat ik hier Europa over beslissen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 22:32   #11
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwgemeenteraadslid
Geachte Nadia;onlangs zag ik het programma''recht van antwoord''op VTM.Ik weet niet of u deze uitzending gevolgt heeft,of andere forumbezoekers Onderwerp;wat als men ziek wordt als zelfstandige,daar men vaak terug valt op een laag inkomen Blijkbaar steken vooral heel veel jonge zelfstandigen hun laatste centen in hun zaak,zij gaan graag uit,zoals u bv.op zondag,terwijl zij anderzijds niet denken aan de voorzorgen die zij moeten treffen
Wat als iedereen met zijn persoonlijke wensen afkomt
Wat die mooie plaatsen in ons land betreft,zijn die op een andere weekdag minder mooi
Mijn persoonlijk mening;u bent zelfstandige,ongeacht in welke branche,en moet zich aanpassen aan de gemeenschap,de gemeenschap moet zich niet aanpassen aan uw zaak.Wanneer u vindt dat uw zaak niet meer op de eerste plaats komt,wees dan consequent
Klagers geen nood,stoefers geen brood
Altijd is het hetzelfde met die rechtse regelneven. ALLES, maar dan ook ALLES! willen ze door de staat geregeld zien.
Geen greintje vrijheid houdt de burger nog over als zij aan de macht zouden zijn. Weet je wat me altijd zo verbaasd aan jullie Blokkers? AAn de ene kant doe je niets anders dan communisten en dictators beschimpen en veroordelen omdat HUN BURGERS geen vrijheid kennen.
Volgens sommige idioten hier moeten we die zelfs allemaal gaan binnenvallen en hun burgers BEVRIJDEN!
AAn de andere kant is ELK politiek voorstel van jullie een beperking van de burgervrijheid. Kijk het zelf maar na in jullie programma. Alles wat jullie willen verwezelijken is een beperking van de GRONDWETTELIJKE rechten van de burger. Het recht op ZELFBESCHIKKING is natuurlijk iets waar jullie soort geen moer om geeft, dat weet ik ondertussen wel.
Jullie lullen altijd maar over VLAANDEREN ONAFHANKELIJK!
Onafhankelijk, m'n kloten ja! Als het aan jullie ligt mag een burger op den duur nog niet meer zelf bepalen wanneer hij gaat schijten.
In hemelsnaam! Het zijn godverdomme de zelfstandigen die een land drijvende houden. Weten jullie zelfs d�*t niet? En de enige reden dat ze daar toe in staat zijn is omdat NIET DE STAAT, maar zij ZELF hun zaken beridderen.

Vertel me eens, als volgens jullie de staat al gaat bepalen WANNEER de ZELFSTANDIGEN MOETEN werken, waarin verschillen jullie dan van de regimes die jullie hier zo graag door het slijk halen?
Oud 14 juli 2003, 22:54   #12
schaduwgemeenteraadslid
Burgemeester

Standaard

Geachte democratsteve;ik veronderstel dat uw opmerking geen reactie is op mijn mening,daar ik geen vlaamsblokker ben
Oud 14 juli 2003, 23:46   #13
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Geachte democratsteve;ik veronderstel dat uw opmerking geen reactie is op mijn mening,daar ik geen vlaamsblokker ben
Klopt. Alleen dat "rechtse regelneef" in het begin van de tekst, had betrekking op u. Ik weet ook wel dat niet èlke rechts georiënteerde persoon bij het Blok zit.
Oud 14 juli 2003, 23:57   #14
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Klopt. Alleen dat "rechtse regelneef" in het begin van de tekst, had betrekking op u. Ik weet ook wel dat niet èlke rechts georiënteerde persoon bij het Blok zit.
Besef ook aub maar al te goed dat niet alle rechtsen pro inmenging zijn inzake wanneer een zelfstandige moet werken.

Voor mij mag een zelfstandige werken wanneer hij wil. Verplichte sluitingsdag is gezever en verplichte rustdag ook.
Oud 15 juli 2003, 00:07   #15
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Wanneer men de winkels op zondag open wilt laten voor mij geen probleem. De eigenaars doen wat ze niet laten kunnen. Maar is er gedacht aan de mensen die er moeten werken? Mijn echtgenote heeft een tijdje in een winkel gewerkt. Ik kan u verzekeren prettig is wat anders. Ze was 1 dag in de week thuis, wanneer ik gaan werken was natuurlijk. Zaterdag gaan werken en zondagvoormiddag gaan werken. M.a.w. op een week hadden we maar een halve dag samen om ne keer ergens naar toe te gaan. De eigenaars mogen voor mijn part hun winkel openhouden maar dan zonder personeel.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2003, 10:04   #16
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadia
De politieke elite wil onze samenleving compleet veramerikaniseren.

We hebben nu al bijna evenveel criminaliteit als in de Verenigde Staten, al evenveel etnische spanningen, nu moeten de winkels ook al 24/24 - 7/7 open zijn.

Een goede oplossing mijns insziens zou zijn : laat de winkeliers zich hier in een referendum over uitspreken. Dan kunnen ze zelf kiezen tussen de Amerikaanse waanzin of het Europese gezond verstand.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2003, 15:31   #17
Nadia
Vreemdeling

Standaard

ja daar ben ik ook voorstander van enigste probleem hoe gaan ze hun winkels op zondag kunnen openhouden zonder personeel.
ik probeer zo weinig mogelijk personeel in te schakelen op zondag, enkel degenen die echt willen mogen zondag komen werken en dan nog maar 1 zondag per maand.
laten we eerlijk zijn, het is voor niemand een lolletje om zondag's te moeten werken.
Oud 15 juli 2003, 15:34   #18
Nadia
Vreemdeling

Standaard

dat zou nog eens een oplossing zijn, maar dan zouden ze ook iedereen die nu verplicht wordt om op zondag te werken erbij moeten betrekken.
Dan zouden de luitjes die nu zo graag op zondag gaan winkelen nog eens anders kraaien.
Ik vraag mij af of al degenen die nu zo pro zijn niet anders zouden reageren als zij worden verplicht om ook op zondag te werken.
Waar gaan we in godsnaam naar toe.
Nadia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2003, 15:39   #19
Nadia
Vreemdeling

Standaard

Zeg Strop jij bent blijkbaar vrijgezel of je hebt toch geen gezin.
Stel U werkt in een normale werkweek, maar uw echtgenoot of echtgenote werkt in de privésector waar men zondags werkt.
U heeft dus vrij zaterdag en zondag en uw partner ergens midden in de week.
Fijn is dat hoor om dan een gezinsuitstap te maken en niet te vergeten, midden in de week zijn de meeste kinderen wel schoolplichtig.
Hoe los je dit dan op ?
Nadia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2003, 15:43   #20
Nadia
Vreemdeling

Standaard

Bluelagune, leuke naam ik heb een vriend die een bar heeft die zo heet.
Ik ben het niet met je eens, al eens gedacht dat niet meer zoveel mensen vrij zullen zijn op zondag als iedereen zomaar kan openhouden zondag.
Denk je nu echt dat de grote winkels dit zonder personeel gaan kunnen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be