Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

Bekijk resultaten enquête: welke lessen heb jij geleerd
daden van een individu nooit extrapolleren naar een volk, cultuur of religie 14 63,64%
extrapolleren mag wel als het om een marrokaan of moslim gaat, tis nu eenmaal zo 5 22,73%
er is een complot: de dader is een marrokaan, geen Pool 2 9,09%
ik weet niet meer wat er van te denken 1 4,55%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 25 april 2006, 20:28   #1
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard welke lessen trek jij eruit?

Na de laffe moord is weer de even laffe racistische anti-islam en anti-Marrokaan propaganda-machine op gang gekomen.

We hebben weer volop zitten kakken op Marrokanen en de Islam enz. Gewoon omdat de mensen op de beelden er wat donkerder uit zagen (eerlijk: ikzelf herkende er ook noord-afrikanen in).

Ik vraag me af...als van de eerste dag geweten was dat het om niet-marrokanen ging, zou de verontwaardeging even groot geweest zijn?

Los van de daden zelf is het toch wel verkeerd er meteen een heel gemeenschap, religie en cultuur bij te betrekken en te besmeuren. Gaan we bv. vanaf vandaag alle Polen als criminelen beschouwen? Gaan we hun Europees cultuur beschimpen? Gaan we de verklaring voor de daden in het Christendom zoeken?

Klinkt belachelijk, niet! toch doen we het steeds weer als er Marrokanen bij betrokken zijn, als het om een moslim blijkt te gaan enz.

welke lessen heb jij geleerd van deze ganse affaire.
styllo_ben is offline  
Oud 25 april 2006, 20:39   #2
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
Na de laffe moord is weer de even laffe racistische anti-islam en anti-Marrokaan propaganda-machine op gang gekomen.

We hebben weer volop zitten kakken op Marrokanen en de Islam enz. Gewoon omdat de mensen op de beelden er wat donkerder uit zagen (eerlijk: ikzelf herkende er ook noord-afrikanen in).

Ik vraag me af...als van de eerste dag geweten was dat het om niet-marrokanen ging, zou de verontwaardeging even groot geweest zijn?

Los van de daden zelf is het toch wel verkeerd er meteen een heel gemeenschap, religie en cultuur bij te betrekken en te besmeuren. Gaan we bv. vanaf vandaag alle Polen als criminelen beschouwen? Gaan we hun Europees cultuur beschimpen? Gaan we de verklaring voor de daden in het Christendom zoeken?

Klinkt belachelijk, niet! toch doen we het steeds weer als er Marrokanen bij betrokken zijn, als het om een moslim blijkt te gaan enz.

Ik herinner me een nieuwsuitzending op televisie toen die roofmoord pas gepleegd was. Daarin werd gezegd dat de identiteit van de daders nog niet gekend was, dat men niet wist van welke leeftijd de daders waren maar dat men al wel kon zeggen dat het om Noord-Afrikanen ging.
Het leek mij vreemd dat dat het enige was dat men van de daders wist, maar aangezien men het zonder aarzelen zei, ging er van uit dat het wel zo zou zijn.

Een belangrijke les voor mij is dus dat de media niet te vertrouwen is.
Oud 25 april 2006, 20:42   #3
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik herinner me een nieuwsuitzending op televisie toen die roofmoord pas gepleegd was. Daarin werd gezegd dat de identiteit van de daders nog niet gekend was, dat men niet wist van welke leeftijd de daders waren maar dat men al wel kon zeggen dat het om Noord-Afrikanen ging.
Het leek mij vreemd dat dat het enige was dat men van de daders wist, maar aangezien men het zonder aarzelen zei, ging er van uit dat het wel zo zou zijn.

gelijk heb je.

alleen...is de media onbetrouwbaar of zijn wij zo beïnvloedbaar...

om bang van te worden...
styllo_ben is offline  
Oud 25 april 2006, 20:47   #4
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Je bent nog een keuze vergeten in je poll, namelijk:
"daden van een individu moet/mag je extrapolleren naar een volk, cultuur of religie"

Zo krijgen de VB'ers ook de kans om te stemmen.
Oud 25 april 2006, 20:49   #5
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Les 1 : Als ik een hond heb, vind ik al rap een stok waarmee ik die kan slaan.

Les 2 : Als ik een stok heb, vind ik al rap een hond die ik ermee kan slaan.

Les 3 : Als ik wil slaan, vind ik al rap zowel een hond als een stok.

Les 4 : Laat u niet opjutten.
djimi is nu online  
Oud 25 april 2006, 20:52   #6
keiko
Burger

Standaard

Citaat:

Het is in ieder geval duidelijk dat jij niet bij de les bent. Gesel jezelf gerust verder maar betrek mij alstublief niet in jouw simplistsiche redenering. Laat die WE dus maar achterwegen
keiko is offline  
Oud 25 april 2006, 20:55   #7
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
precies dat laatste baart me zorgen. we zijn blijkbaar al zo gekneed geweest dat we een een daad van dit type automatisch linken met Noord-Afrikanen.

Ik hoorde net dat de hoofdgetuige, kameraad van Joe, tegenover de politie nooit bevestigd heeft of het nu wel om een noord-Afrikaan ging.

En eerlijk gezegd, een bepaalde groep die automatisch er de Noord-Afrikanen bij sleurt, heeft zich in dit affaire stil gehouden. Dus hun propaganda en agitatie zal het ook niet zijn.

Wat dan wel?

Het is beangstigend te zien dat wij eigenlijk zo beïvloedbaar zijn, dat we allang tot xenofoben gekneed zijn...

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 25 april 2006 om 20:58.
styllo_ben is offline  
Oud 25 april 2006, 20:55   #8
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht

De media is, al dan niet onder druk van de overheid, idd niet te betrouwen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 25 april 2006 om 20:55.
daiwa is offline  
Oud 25 april 2006, 20:59   #9
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik trek hier 1 les uit,

De media kan ons doen geloven wat men wil. En het volk is dom genoeg om de media te vertrouwen en te geloven. Als men morgen beweerd dat er een UFO geland is in Brussel en dat overtuigend genoeg brengt, zullen we er ook in trappen. The War of the Worlds was in oorspron ook een luisterspel, maar zo goed gebracht op de radio, dat er inderdaad paniek uitgebroken was.

Mijn vertrouwen in de actualiteitsbrengers is in ieder geval gezakt.
Boadicea is offline  
Oud 25 april 2006, 21:03   #10
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is beangstigend te zien dat wij eigenlijk zo beïvloedbaar zijn, dat we allang tot xenofoben gekneed zijn...
Als dat (tot xenofoben gekneed) zo zou zijn is dat inderdaad beangstigend.

Maar ik meen toch ook �*ndere opinies gelezen/gehoord te hebben (zij het dat niet iedereen daar zo gelukkig mee leek).
djimi is nu online  
Oud 25 april 2006, 21:08   #11
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Er zijn er die nu klagen over mediamanipulatie.
En er waren er die klaagden dat de media de afkomst van de daders niet voldoende benadrukte.

Merkwaardig is dat deze twee groepen overlappen ...
Oud 25 april 2006, 21:08   #12
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik trek hier 1 les uit,

De media kan ons doen geloven wat men wil. En het volk is dom genoeg om de media te vertrouwen en te geloven. Als men morgen beweerd dat er een UFO geland is in Brussel en dat overtuigend genoeg brengt, zullen we er ook in trappen. The War of the Worlds was in oorspron ook een luisterspel, maar zo goed gebracht op de radio, dat er inderdaad paniek uitgebroken was.

maar stel nu dat de media correcter waren geweest en geen geruchten of vooroordelen op ons afstuurden... dan geloof ik best wel dat velen (jij ook?) de media zouden beschuldigen van achterhouden van informatie omdat het de politiek correcten niet goed zou uitkomen.

Het is niet alleen de schuld van de media. want blijkbaar zijn veel mensen, door hun vooringenomenheid, selectief open voor bepaalde berichten.

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 25 april 2006 om 21:10.
styllo_ben is offline  
Oud 25 april 2006, 21:08   #13
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht

Bij mij is vooral het vertrouwen in mijn zogezegd 'fatsoenlijke' 'weldenkende' medemens flink gezakt, voor zover dat nog mogelijk was.
djimi is nu online  
Oud 25 april 2006, 21:14   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Les 1 : Als ik een hond heb, vind ik al rap een stok waarmee ik die kan slaan.

Les 2 : Als ik een stok heb, vind ik al rap een hond die ik ermee kan slaan.

Les 3 : Als ik wil slaan, vind ik al rap zowel een hond als een stok.

Les vijf; beweer niet dat een dobberman geen kinderen bijt omdat uw zoon door een rottweiller gebeten werd.
Bobke is offline  
Oud 25 april 2006, 21:17   #15
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bij mij is vooral het vertrouwen in mijn zogezegd 'fatsoenlijke' 'weldenkende' medemens flink gezakt, voor zover dat nog mogelijk was.
precies. we hebben een flater begaan.

Dit nu afschuiven op de media is verkeerd, sterker nog, het betekent dat wij niet willen leren.

Want de media mag ons zo fel bestoken met propaganda en leugens, als wij ons willen openstellen voor zo dingen...

Nu rest de vraag nog: hoe zijn wij tot dit punt kunnen evolueren?

Als jij tot gisteren beweerde dat het niet om Noord-Afrikanen ging, werd je voor gek verklaard, zelfs een landverrader.

en wat blijkt nu

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 25 april 2006 om 21:24.
styllo_ben is offline  
Oud 25 april 2006, 21:19   #16
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Les vijf; beweer niet dat een dobberman geen kinderen bijt omdat uw zoon door een rottweiller gebeten werd.

ps: de meesten hebben pitbulls.

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 25 april 2006 om 21:21.
PollyCorrect is offline  
Oud 25 april 2006, 21:21   #17
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
enigzins correct.

Maar is het correct om bij hoog en bij laag te beweren dat uw zoon door een dobberman gebeten is, als in werkelijkheid hij door een rottweiler gebeten werd.

Nochtans zijn mensen die deze fout wilden rechtzetten, beschimpt geweest. En het gaat al jaren zo.
styllo_ben is offline  
Oud 25 april 2006, 21:23   #18
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en wat blijkt nu
Dat ik een volksverrader ben !
djimi is nu online  
Oud 25 april 2006, 21:31   #19
styllo_ben
Minister-President

Standaard

interessant, sommigen beweren dat extrapolleren mag als het om moslims en Marrokanen gaat. dus bij anderen mag dat niet (omdat het dan onfatsoenlijk zijn).

Nu mag je mij toch wel uitleggen waarom bij de ene dit mag en bij andere niet.

Al vaak hebben we crimineel gedrag bij Marrokanen verklaard vanuit hun religie en cultuur.

Bij die Pool gaan we hiet niet doen. Maar er moet dan toch wel een andere verklaring zijn voor zijn daden.

Gaan we het verklaren vanuit bv. sociaal-economische status? Discrminatie en achteruitstelling? Uitzichtloosheid? Omgeving? Slechte vrienden?

Misschien wel, maar waarom mag dit wel bij een Pool maar niet bij een Marrokaan?

Gelieve te antwoorden.
styllo_ben is offline  
Oud 25 april 2006, 21:38   #20
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
interessant, sommigen beweren dat extrapolleren mag als het om moslims en Marrokanen gaat. dus bij anderen mag dat niet (omdat het dan onfatsoenlijk zijn).

Nu mag je mij toch wel uitleggen waarom bij de ene dit mag en bij andere niet.

Al vaak hebben we crimineel gedrag bij Marrokanen verklaard vanuit hun religie en cultuur.

Bij die Pool gaan we hiet niet doen. Maar er moet dan toch wel een andere verklaring zijn voor zijn daden.

Gaan we het verklaren vanuit bv. sociaal-economische status? Discrminatie en achteruitstelling? Uitzichtloosheid? Omgeving? Slechte vrienden?

Misschien wel, maar waarom mag dit wel bij een Pool maar niet bij een Marrokaan?

Gelieve te antwoorden.
Omdat een pool (europeaan) niet dezelfde statuut beschikt als een marokkaan (derde-wereld, het woordje "derde" zegt al genoeg veel) ,Erkenning en statuut lopen hand in hand....

Zoals een zwerver in amerika geen statuut (erkenning)heeft ,alleen in europa heeft hij dan wel een statuut, alleen is dat weer iets lager dan de modaal burger (europeaan),.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be