Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

Discussietools
Oud 25 april 2006, 09:02   #1
kaatd
Banneling

Standaard Reactie Moslimgemeenschap op Pools nieuws

Ik vraag me af hoe de Moslim- en de Marokkaanse gemeenschap zal reageren op het nieuws dat de daders Polen zijn.

Er is naar aanleiding van de moord op Joe gescholden op de Moslims, er zijn verwijten gestuurd naar de Marokkaanse ouders, er is gesuggereerd dat er iets mis was met hun godsdienst, dat er streng moet opgetreden worden, dat ze aan zelfkritiek moeten doen, dat de Moslimexecutieve zich had moeten aansluiten bij de oproep, dat de AEL zwaar over de schreef is gegaan.

Er is zwaar en heftig met het vingertje gewezen en het racisme kwam als stinkende pus uit de abscessen waar veel mensen onderhuids mee zitten. Gisteren trok Urbanus nog zijn onderste schuif open en haalde daar het ene vooroordeel na het andere naar boven terwijl je op teletext al kon lezen dat het om Polen ging.

Hoe zou jij je nu voelen als Moslim of Marokkaan? Hoe zou jij reageren? Hou denk je dat wij moeten reageren?

Zullen we ons verontschuldigen voor de meest lage en smerige vooroordelen die de afgelopen dagen uit onze smerige beerputten naar boven zijn geborreld?

'fin, ik niet natuurlijk, ik heb me daar niet aan schuldig gemaakt. Maar jullie?

Laatst gewijzigd door kaatd : 25 april 2006 om 09:03.
kaatd is offline  
Oud 25 april 2006, 09:42   #2
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd Bekijk bericht
'fin, ik niet natuurlijk, ik heb me daar niet aan schuldig gemaakt.
Schitterend, zo'n Pontia Pilata.

A propos, ga jij je verontschuldigen tegenover de Poolse gemeenschap als de daders niet blank, katholiek of reactionair blijken te zijn?
baarle is offline  
Oud 25 april 2006, 09:42   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

'fin, ik niet natuurlijk, ik heb me daar niet aan schuldig gemaakt. Maar jullie?
Ik ook niet, tof he?
Oud 25 april 2006, 09:44   #4
eno2
Banneling

Standaard

Wie de resultaten van het onderzoek niet afwacht, kan ongehinderd door enige vorm van feitenkennis weer eens goed raciaal fulmineren, dat is voor een bepaalde donkere sector van onze samenleving altijd meegenomen.
eno2 is offline  
Oud 25 april 2006, 09:51   #5
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wie de resultaten van het onderzoek niet afwacht, kan ongehinderd door enige vorm van feitenkennis weer eens goed raciaal fulmineren, dat is voor een bepaalde donkere sector van onze samenleving altijd meegenomen.
Inderdaad. Sommige van die donkeren zeggen nu zelfs al, louter op basis van een paspoort, dat de daders misschien wel blank, reactionair en katholiek zijn. En om het er nog eens goed in te wrijven, zeggen ze erbij dat ze daar weliswaar niet helemaal zeker van zijn...

Een voorbeeldje van dergelijke geniepige stigmatisering: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=155

Laatst gewijzigd door baarle : 25 april 2006 om 09:56.
baarle is offline  
Oud 25 april 2006, 10:06   #6
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Inderdaad. Sommige van die donkeren zeggen nu zelfs al, louter op basis van een paspoort, dat de daders misschien wel blank, reactionair en katholiek zijn. En om het er nog eens goed in te wrijven, zeggen ze erbij dat ze daar weliswaar niet helemaal zeker van zijn...

Een voorbeeldje van dergelijke geniepige stigmatisering: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=155
Jaja: de anderen mogen niet stigmatiseren: Het "eigen volk eerst" wel.
Schoon is dat
Wie erkent trouwens de nationaliteit van de gast op deze foto?

ericferemans is offline  
Oud 25 april 2006, 10:11   #7
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Jaja: de anderen mogen niet stigmatiseren:

Natuurlijk mogen de "anderen" dat wel. Ze moeten wel niet zeuren over het feit dat nog anderen hetzelfde doen.

Blij overigens dat je toegeeft dat kaatd stigmatiseert.

Laatst gewijzigd door baarle : 25 april 2006 om 10:11.
baarle is offline  
Oud 25 april 2006, 10:12   #8
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Sommige van die donkeren zeggen nu zelfs al, louter op basis van een paspoort, dat de daders misschien wel blank, reactionair en katholiek zijn. En om het er nog eens goed in te wrijven, zeggen ze erbij dat ze daar weliswaar niet helemaal zeker van zijn...
Je bent ter kwader trouw. Mijn zin is volledig als volgt:

Citaat:
Ja, blijkbaar zijn het Polen, mijn beste. Polen. Misschien wel katholieke Polen. Of blanke, reactionaire, katholieke Polen...
Dat zijn dus drie nuances in één zin. Meer dan ik tot nog toe in het hele debat naar aanleiding van de moord heb gehoord en meer dan driemaal zoveel als ik in jouw posts heb teruggevonden.

Je verwijt mij dat ik stigmatiseer en in dezelfde zin verwijt je me dat ik nuanceer en dus niet genoeg stigmatiseer. Je kronkelt een beetje als een duivel in een wijwatervat.
kaatd is offline  
Oud 25 april 2006, 10:13   #9
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Polen of Marrokanen of andere immigranten, het doet er mij persoonlijk niet veel toe, maar wat mij wel opviel: De marrokaans/islamtische gemeenschap kroop wel onmiddellijk in de verdediging. Ze waren er als de kippen bij om dit af te keuren, blijkbaar waren ze er zelf vrij vlug van overtuigd dat het gemeenschapsgenoten waren. Ik heb Ahadir bijvoorbeeld niet horen zeggen dat we beter het onderzoek afwachten of het wel Maghrebijnen waren. Niemand trouwens. Om dan nog maar te zwijgen van hun deelname in de stille mars. Instinctieve slachtofferrol? Of macht der gewoonte?

Is het dan ook niet hypocriet om nu te gaan roepen "Ziet ge wel, het waren geen noord-afrikanen! Ik heb het toch gezegd!"

Doet mij denken als aan een kwajongen vragen "Heb jij soms iemand die ruit zien ingooien?" en als antwoord krijgen "Ik heb niks gedaan!".

Laatst gewijzigd door genehunter : 25 april 2006 om 10:13.
genehunter is offline  
Oud 25 april 2006, 10:16   #10
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
wat mij wel opviel: De marrokaans/islamtische gemeenschap kroop wel onmiddellijk in de verdediging. Ze waren er als de kippen bij om dit af te keuren, blijkbaar waren ze er zelf vrij vlug van overtuigd dat het gemeenschapsgenoten waren. Ik heb Ahadir bijvoorbeeld niet horen zeggen dat we beter het onderzoek afwachten of het wel Maghrebijnen waren. Niemand trouwens.
Dan heb je niet geluisterd naar de Moslimexecutieve of de tekst van de AEL niet gelezen.
kaatd is offline  
Oud 25 april 2006, 10:17   #11
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je bent ter kwader trouw.
Vanzelfsprekend, ik ben dan ook geen linkse.

Citaat:
Dat zijn dus drie nuances in één zin.
Je verbindt het begrip "Pool" met de begrippen "blank", "reactionair" en "katholiek". Het staat er nog, iedereen kan het zelf lezen. Dat op zich getuigt al van vooroordelen. Je "nuances" maken het alleen maar geniepiger.

Citaat:
Meer dan ik tot nog toe in het hele debat naar aanleiding van de moord heb gehoord en meer dan driemaal zoveel als ik in jouw posts heb teruggevonden.
Vertel ons eens concreet wat voor fouts je in mijn posten gevonden hebt, in plaats van hier te zitten insinueren (en stigmatiseren!).

Citaat:
Je verwijt mij dat ik stigmatiseer
Inderdaad. Ik kan daar niet tegen.

Laatst gewijzigd door baarle : 25 april 2006 om 10:20.
baarle is offline  
Oud 25 april 2006, 10:23   #12
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Je verbindt het begrip "Pool" met de begrippen "blank", "reactionair" en "katholiek". Dat op zich getuigt van vooroordelen. Je "nuances" maken het alleen maar geniepiger.
Ten eerste verbind ik ze juist niet. Er staat 'blijkbaar', 'misschien' en 'of'. Dat is geen rechtstreekse verbinding.

Ten tweede is een eventuele verbinding 'Pool', 'blank', 'reactionair' en 'katholiek' niet zo vreemd als je de uitslag van de verkiezingen in ogenschouw neemt. Alleen mag je daaruit niet besluiten 'alle Polen zjn reactionair, blank en Katholiek' en evenmin 'ze zijn Pool en dùs reactionair, blank en Katholiek'.
Gelijkaardige dingen schrijf je best ook niet over Noord-Afrikanen of over straatcriminaliteit, zoals uit de feiten blijkt.

Ten derde komt het mij een beetje vreemd voor dat u een nuancering als 'geniepig' omschrijft. Wie wetenschap bedrijft en een niet-bewezen stelling, een theorie naarvoor schuift, doet dat met de nodige reserves en nuancering. Daar is niets geniepig aan, het is juist verstandig. Het geeft blijk van gezond verstand omdat nieuwe feiten je kunnen dwingen tot nieuwe conclusies.
Maar ik merk dat dat bij u niet lukt. Ondanks de nieuwe feiten, behoud je je vroegere stelling.

Laatst gewijzigd door kaatd : 25 april 2006 om 10:26.
kaatd is offline  
Oud 25 april 2006, 10:25   #13
bob.
Provinciaal Statenlid

bob.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schoon is dat

---------

je haalt het er zo uit, het is een Belg.
Een belg die voor zover ik weet geen handtassen rooft of andere nationaliteiten fysiek in elkaar timmert.

Dat maakt dat ik er ook een Noord-Afrikaan uithaal.
En die roven wel handtassen en timmeren fysiek wel andere nationaliteiten in elkaar.

Groetjes

Laatst gewijzigd door bob. : 25 april 2006 om 10:26.
bob. is offline  
Oud 25 april 2006, 10:26   #14
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ten tweede is een eventuele verbinding 'Pool', 'blank', 'reactionair' en 'katholiek' niet zo vreemd als je de uitslag van de verkiezingen in ogenschouw neemt.
Zoals sommige racisten hier beweren dat het niet vreemd is om een evenuele verbinding te maken tussen "Noord-Afrikanen" en "crimineel" als je de statistieken van de gevangenisbevolking in ogenschouw neemt.

Bevrijd je van je vooroordelen, kaatd, je zal er je beter bij voelen!

Laatst gewijzigd door baarle : 25 april 2006 om 10:26.
baarle is offline  
Oud 25 april 2006, 10:30   #15
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals sommige racisten hier beweren dat het niet vreemd is om een evenuele verbinding te maken tussen "Noord-Afrikanen" en "crimineel" als je de statistieken van de gevangenisbevolking in ogenschouw neemt.

Ik schrijf er wél duidelijk bij:

Citaat:
Alleen mag je daaruit niet besluiten 'alle Polen zjn reactionair, blank en Katholiek' en evenmin 'ze zijn Pool en dùs reactionair, blank en Katholiek'.
Gelijkaardige dingen schrijf je best ook niet over Noord-Afrikanen of over straatcriminaliteit, zoals uit de feiten blijkt.
Dat doet u wél en daar ligt nu precies het verschil. Dus de stelling

Citaat:
Bevrijd je van je vooroordelen, kaatd, je zal er je beter bij voelen!
geld eigenlijk vooral voor uzelf. Maar ik maak me geen illusies. Rascisten zullen uit heel deze zaak geen enkele conclusie trekken. Ze zullen 'Noordafrikanen' en 'daders' als synoniem blijven beschouwen zelfs al tonen de feiten aan dat dat onterecht is. Ze blijven bij hun grote ongelijk, feiten hebben daar geen enkele vat meer op.
kaatd is offline  
Oud 25 april 2006, 10:33   #16
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

De thread 'Reactie Dewinter op Poolse moordenaars' werd afgesloten met de volgende woorden: 'Dit is een discussie die ook in andere threads kan, en de openingspost hoort hier niet echt thuis'.

werkgroep morkhoven is offline  
Oud 25 april 2006, 10:35   #17
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik schrijf er wél duidelijk bij:

Citaat:
Alleen mag je daaruit niet besluiten 'alle Polen zjn reactionair, blank en Katholiek' en evenmin 'ze zijn Pool en dùs reactionair, blank en Katholiek'.
Kan je eens de link geven waar je dat geschreven hebt?

Citaat:
Dat doet u wél
Tot nader order is dat een leugen die u over mij verspreidt, tenzij u een citaat van mij produceert waarin ik zeg dat alle Noord-Afrikanen criminelen zijn.

Laatst gewijzigd door baarle : 25 april 2006 om 10:36.
baarle is offline  
Oud 25 april 2006, 10:53   #18
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Polen of Marrokanen of andere immigranten, het doet er mij persoonlijk niet veel toe, maar wat mij wel opviel: De marrokaans/islamtische gemeenschap kroop wel onmiddellijk in de verdediging. Ze waren er als de kippen bij om dit af te keuren, blijkbaar waren ze er zelf vrij vlug van overtuigd dat het gemeenschapsgenoten waren. Ik heb Ahadir bijvoorbeeld niet horen zeggen dat we beter het onderzoek afwachten of het wel Maghrebijnen waren. Niemand trouwens. Om dan nog maar te zwijgen van hun deelname in de stille mars. Instinctieve slachtofferrol? Of macht der gewoonte?

Is het dan ook niet hypocriet om nu te gaan roepen "Ziet ge wel, het waren geen noord-afrikanen! Ik heb het toch gezegd!"

Doet mij denken als aan een kwajongen vragen "Heb jij soms iemand die ruit zien ingooien?" en als antwoord krijgen "Ik heb niks gedaan!".
Deze indruk heb ik ook. Dat de daders geen Belgen zijn, daar kan me nu niet meer om heen.

Anderzijds vind ik het vreemd dat Ahidar meteen een mea culpa sloeg en opriep tot de mars van zondag. Als de daders zo goed met Marokkanen te vergelijken zijn, qua uiterlijk, klopt er toch iets niet.

In mijn buurt wonen zowel Marokkanen als Polen en ik moet eerlijk bekennen dat deze twee groepen absoluut niet op elkaar lijken. De robotfoto en videobeelden, deden (en doen trouwens ook) mij toch eerder vermoeden dat het Berbers waren.

Mijn persoonlijk mening is dat het weer een pamper van de regering is. De gemoederen dreigen hoog op te lopen, dus moeten ze met een dader voor de proppen komen. Nu rijp beraad hebben ze besloten er een Pool van te maken. Dan kunnen ze hun multicul sprookje blijven vertellen en hebben ze meteen een excuus voor de Europese commissie, die hen dreigt te sanctioneren wegens ... racisme. Reden: beperkingen opleggen aan deze nieuwe leden op de arbeidsmarkt. De VDAB gaat ook zorgen dat het vooral BELGISCHE werklozen zijn, die tewerk moeten gesteld worden in de functies, die nu door (zwartwerkende) Polen worden ingevuld.

Met dit in het achterhoofd vind ik de Poolse nationaliteit van de dader handig uitkomen voor politiek correct België. Zo goed zelfs, dat hij meteen minderjarig is en zijn privacy zodanig moet beschermd worden, dat we niets meer over hem te weten mogen komen.
Oud 25 april 2006, 10:54   #19
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schoon is dat

Hier kan je veel gemakkelijker een Pool uithalen dan op de foto met de twee moordenaars.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dit een Pool is.

Laatst gewijzigd door daiwa : 25 april 2006 om 10:57.
daiwa is offline  
Oud 25 april 2006, 10:54   #20
Gen
Vreemdeling

Gen's schermafbeelding

Standaard

*oops*

Laatst gewijzigd door Gen : 25 april 2006 om 10:56.
Gen is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be