![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Nog eens een flamingante stelling deze keer.(Overzicht)
Dat er wat scheelt aan de Belgische democratie, daar kan je moeilijk naast kijken: - particratie - lobbyende denktanks - politiek corporatisme - het parlement is een theater-schouwburg geworden - de opkomstplicht enz. De flamingante stelling is dus in die zin niet uniek. Wat haar echter tot flamingante stelling maakt is dat België geen democratie kan zijn. Deze vermeende onmogelijkheid tot democratie in België is één van de punten in de 18-mei-VB resolutie. Zij berust op de platte definitie van democratie als volksdictatuur, heeft alleen oog voor meerderheid/minderheid en leidt daardoor uit sommige communautaire gelijke verdeelsleutels tussen Vlaanderen en Wallonië af dat een Belgische democratie onmogelijk is. Naast de kwestie, omdat democratie meer is dan louter meerderheid/minderheid en omdat niet gesteld kan worden dat de verdeelseutels niet aanpasbaar zijn in Belgisch kader. Dus: de Belgische democratie staat er niet best voor, maar kan wel degelijk verbeterd worden. Weer een flamingant argument minder.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Democratie houdt in dat het volk heerst. Niet meer, niet minder. Als jij een nieuwe betekenis aan het woord wil geven, of er je persoonlijke politieke agenda wil in binnensmokkelen, kan je best een nieuw woord kiezen. "Geleide democratie" misschien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verlicht despotisme wil een autoritair beleid, maar wel voor het volk. In een politieke constructie is er dus de vraag "wie?" en "waartoe?", niet alleen "wie?". Die zgn volksdictatuur is overigens een lege doos, want zelfs als ze gewenst was, zou die op praktische gronden onuitvoerbaar zijn. "Democratie" in de zin van "volksbestuur" is geen doel op zich, maar een middel om de tot een goede samenleving te komen. En dus moet het middel de gepaste inhoud hebben om het doel te bereiken.
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom België niet democratisch is:
In deze parlementaire democratie heerst niet het volk, maar een elite. De meerderheid kan z'n wil niet doorduwen. De ondemocratische koning, en de lobby's van bedrijven hebben en immense impact op de politiek. enz... maar vooral: Waarom België nooit democratisch kan zijn: Geen enkel belgiscist heeft ooit een democratisch antwoord kunnen bieden op het probleem rond de Vlaamse meerderheid en de Waalse minderheid. Wanneer je de democratische regels toepast op een unitair België, komt dit neer op een Vlaamse meerderheid die de Waalse minderheid kan onderdrukken. Om dat te voorkomen heeft men steeds de democratie beknot (door meervoudig stemrecht, door een referendum te negeren,...). Binnen het federale België krijgt de Waalse minderheid allerlei middelen om elk Vlaams voorstel te blokkeren (alarmbelprocedures, speciale meerderheden, enz...). Men heeft nooit een democratisch middel kunnen bedenken dat de Vlaamse dominantie en de Waalse blokkeringsijver kan omzeilen. Maar het staat de belgiscisten vrij om voorstellen te doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het kan, maar het zal moeilijk worden. Het gaat erom dat 'de Waal' vertrouwen moet krijgen in 'de Vlaming'. Dat lijkt me op dit moment geen makkelijke opgave. Dan zal 'de Waal' moeten inzien dat hij tot nog toe, als 'numerieke minderheid' niet langer een meerderheid kan en mag blokkeren. Het ironische is, dat als alle walen niet alleen zichzelf maar ook vlamingen als gelijkwaardige belgen gaat beschouwen, en niet als aparte bevolkingsgroep, het grootste deel van het probleem al is opgelost. De 'belgen' roepen dit wel steeds (wij zijn één volk) maar handelen er niet naar. D�*t is echt een specifiek Belgisch probleem. De andere zaken die je noemt zullen ook aangepakt moeten worden maar zijn eerder symptomen dan oorzaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
U heeft het voordeel van de duidelijkheid. Het is dat we weten wat uw kritiek op stelling 10 waard is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat lees ik niet in jouw antwoord, daar lees ik: nog nooit geweest. Het is in principe naar mijn mening denkbaar dat de verdeelsleutels zo worden aangepast en bv een flexibel statuut krijgen (zoiets als om de 10 jaar te herzien) zodat het onrechtvaardigheidsgevoel verdwijnt. Ook niet vergeten dat in de Kamer meer Vlamingen dan Walen zitten. Alleen de regering is paritair. Er wordt misschien wat overdreven over de onevenwichten. Waarom zouden gerichte en eerlijke onderhandelingen hiervoor geen oplossing kunnen brengen? Dat moet toch principieel mogelijk zijn?
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volk = onderdanen Volk = imaginaire eenheid op natie-niveau (antropologie: “nationalities are imagined communities”.) In jouw definitie is een Frans-sprekende migrant een lid van "Het Vlaamse Volk" Hoe moet die eenheid van jou besturen? Door elke beslissing ter goedkeuring aan elk lid van het volk voor te leggen? Of door een sterke man "die weet wat het volk wil"?
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik schrijf niet alleen dat het nooit democratisch is geweest, maar dat ik ook geen enkel systeem kan bedenken dat democratisch zou functioneren. Waarom denk je geen systeem uit hoe België democratisch zou kunnen functioneren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ander verdeelsleutelsysteem: periodiek en aangepast aan de toestand Invoering voorwaardelijk referendum Meer en betere ombudsdiensten Afbouw gemeenschapsbevoegdheden Afschaffing stemplicht Minder partijtucht (geheime stemmingen in de kamer?) Het komt erop aan, denk ik, een lijst van aanpassingen op te stellen, die uit te voeren, en te evalueren, tot er een systeem is dat werkt, of beter werkt dan nu.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 16:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik herhaal mijn definitie: in een democratie is het volk de verzameling van stemgerechtigde burgers. De bloed-en-bodem-associaties die jij daarbij krijgt, zijn voor jouw rekening. Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door baarle : 15 juni 2006 om 17:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
volksdemocratie sociaaldemocratie geleide democratie representatieve democratie etc. etc. : in de loop der tijden zijn machthebbers bijzonder creatief geweest in het uitvinden van middelen om democratie te vermijden. Eén ding hebben ze tegenwoordig gemeen: ze usurperen allemaal het begrip "democratie". Dat zegt iets over de kracht van de democratische idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Black Cat,
Zijn we het eens een keertje eens, krijg ik geen antwoord! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() En geef nu eens aan met rood (jij kan dat zo goed) waar je dat argument ontkracht hebt...
![]() |
#18 |
|
![]() Join the club
![]() |
#19 |
|
![]() Zelden iemand gezien die zo geobsedeerd was door het VB (op Piano na dan)
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zat een beetje naar de andere posts te kijken. Toch tof om te zien hoe "akkoord gaan" kan wisselen van item tot item (= voor mij een argument tegen separatisme, je kan niet voor elke mix aan overtuigingen een vierkante meter grond voorzien) "Het ironische is, dat als alle walen niet alleen zichzelf maar ook vlamingen als gelijkwaardige belgen gaat beschouwen, en niet als aparte bevolkingsgroep, het grootste deel van het probleem al is opgelost. De 'belgen' roepen dit wel steeds (wij zijn één volk) maar handelen er niet naar." Het tweede zinnetje zie ik wel niet zitten: er zijn "Vlaamse Belgen" en "Waalse Belgen". Mijn grondlijn is dat, ook al draait België nu misschien vierkant, we aan verbetering kunnen werken.
![]() |