![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Het christendom oorspronkelijk alleen bedoeld voor Joden.
Jezus was een Jood en hij predikte uitsluitend voor Joden. Het is beginnen fout te gaan toen men boodschap van Jezus ook ging vertalen naar de niet-Joden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
![]() was 1 van de evangelisten niet een bekeerde Romein?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
![]() Evangelie naar Marcus
Van Wikipedia Ga naar: navigatie, zoek Het Evangelie naar Marcus (vaak kortweg Marcus genoemd) is het tweede evangelie in het Nieuwe Testament. Het is een van de drie synoptische evangeliën. Het bevat 16 hoofdstukken en is het kortste van de vier evangeliën. Inhoud [verbergen] 1 Auteur 2 Doelgroep 3 Datering 4 Relatie met andere synoptische evangeliën 5 Kenmerken van het evangelie 6 Kritiek 7 Indeling 8 Externe link 9 Bron(nen) [bewerk] Auteur De tekst van het evangelie bevat zelf geen opgave van de naam van de auteur. De vroegste vermelding van een "Marcus" als schrijver van het evangelie vinden we bij Papias van Hierapolis. De oud christelijke kerk beschouwde unaniem Johannes Marcus als degene die het evangelie op grond van mondelinge overdracht door de apostel Petrus heeft opgetekend. Opvallend daarbij is, dat deze Johannes Marcus geen belangrijke rol in het Nieuwe Testament speelt. Tekstkritisch onderzoek heeft dan ook uitgewezen dat het ontstaan van het Marcusevangelie veel ingewikkelder is dan men vroeger dacht. Het kan zeker niet enkel op Petrus teruggebracht worden. Binnen het huis van zijn moeder had Johannes Marcus alle gelegenheid om informatie te vernemen van de apostelen en anderen die Jezus zelf gekend hadden. Toch staat hij te boek als de speciale leerling en discipel van Petrus. Sinds de tijd van Clemens van Alexandrië hebben theologen aangenomen dat het in Rome geschreven is, hoewel ook Antiochië als mogelijke plaats wordt genoemd. [bewerk] Doelgroep Joodse namen en Aramese uitdrukkingen ("Boanerges" (3:17); "Talitha Koem" (5:41); "Korban" (7:11); "Bartimeus" (10:46); "Abba" (14:36); "Eloi," etc. (15:34)) worden in dit evangelie altijd zorgvuldig verklaard, wat op een niet-Joodse doelgroep wijst. Ook bevat dit evangelie relatief weinig verwijzingen naar en citaten uit het Oude Testament. Deze referenties zouden juist voor Joden van belang zijn geweest. Joodse gebruiken (7:3; 14:3; 14:12; 15:42) worden zorgvuldig verklaard. Het gebruik van een aantal Latijnse woorden (die niet in de andere evangeliën voorkomen, zoals "spekulatoura" (6:27, SV:scherprechter), "xestes" (vgl sextarius, SV:drinkbekers," 7:4, 8), "quadrans" (12:42, SV ![]() Theologen die het auteurschap van Marcus in twijfel trekken, nemen ook vaak andere plaatsen als Antiochië in Syrië of Egypte in overweging
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
|
![]() Citaat:
Hij [Jezus] vertrok vandaar en ging naar het gebied van Tyrus. Hij nam zijn intrek in een huis en wilde niet dat iemand het te weten kwam, maar Hij kon niet onopgemerkt blijven. Maar meteen toen een vrouw, van wie het dochtertje in de macht was van een onreine geest, van Hem hoorde, ging ze naar Hem toe en wierp zich voor zijn voeten. De vrouw was een Griekse, afkomstig uit Syro-Fenicië. Ze vroeg Hem de demon uit haar dochter te drijven. Hij zei tegen haar: ‘Laat eerst de kinderen volop te eten krijgen, want het is niet goed om het brood van de kinderen te nemen en het aan de hondjes te geven.’ Ze had hierop een weerwoord: ‘Heer, ook de hondjes onder de tafel eten van de kruimels van de kleintjes.’ Hij zei tegen haar: ‘Omdat u dit zegt: ga maar terug, de demon is al uit uw dochter weg.’ Ze ging naar huis, waar ze haar kind in bed vond, terwijl de demon verdwenen was. (Mc 7,24-30)
__________________
Spiritus vivificat
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Na de val van Jeruzalem verdween de authentieke Joodse 'kerk'. De Hellenisten (vaak Joden met een Griekse cultuurachtergrond) kregen het voor het zeggen. In de Griekse godenwereld waren godmensen inherent aan deze cultuur. Ook Jezus werd verheven tot een zoon van god (net zoals Alexander de Grote bijvoorbeeld), alhoewel dat nooit zijn bedoeling is geweest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
![]() en was er geen verhaal dat Jezus het kind van een Romeins soldaat heeft genezen?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() O ja? Waarom geneest Jezus dan de bediende van een Romeins centurion op vraag van die laatste?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
|
![]() Citaat:
Uit het gesprek tussen Jezus en de Syrofenicische vrouw en uit de genezing van haar dochter, blijkt dat Jezus niet enkel gekomen was voor de Joden. Hij zei tegen haar: ‘Laat eerst de kinderen volop te eten krijgen, want het is niet goed om het brood van de kinderen te nemen en het aan de hondjes te geven.’ Ze had hierop een weerwoord: ‘Heer, ook de hondjes onder de tafel eten van de kruimels van de kleintjes.’ Hij zei tegen haar: ‘Omdat u dit zegt: ga maar terug, de demon is al uit uw dochter weg.’ Ze ging naar huis, waar ze haar kind in bed vond, terwijl de demon verdwenen was. (Mc 7,27-30) Indien Jezus' Boodschap enkel voor de Joden bedoeld was, waarom is de dochter van de Syrofenicische vrouw dan genezen?
__________________
Spiritus vivificat
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 31 januari 2007 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
In de canonieke evangeliën eigent Jezus zich al de hoedanigheid van Zoon Gods toe. Zo leest hij in een synagoge een bepaalde passage die verwijst naar Gods Zoon die als Messias komt. Hij becommentarieert die passage zeggend dat dit niet bewaarheid is geworden. Ook zie ik dat u geenszins ingaat op het feit dat Jezus veroordeeld werd door het Sanhedrin omdat hij zich voor Gods Zoon uitgaf. Dat staat te lezen in de canonieke evangeliën en OOK in de talmoed (in beide versies die van Babylon als die van Jeruzalem). In dat laatste schrijven dus "Hebreeuwse Joden" over Jezus en stellen zonder enige twijfel dat hij het aandrufde zich als Gods Zoon voor te stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |