Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2006, 13:41   #1
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard afschaffen ???

Neem nu eens dat men de werklozensteun afschaft,wie heeft daar dan baat bij?
Is het aangeraden om mensen de steun te ontzeggen omdat zij door omstandigheden zonder werk gevallen zijn?
Wat zullen de gevolgen zijn voor de werlozen en wat de voordelen voor de gemeenschap en de overheid.
Oud 6 mei 2006, 13:49   #2
Don Quichote
Banneling

Standaard

Is het aangeraden om mensen de steun te ontzeggen omdat zij door omstandigheden zonder werk gevallen zijn?
---------------------------------
Bah neen,
Hoe komt u erbij?
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 13:52   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
---------------------------------
Bah neen,
Hoe komt u erbij?
Maar verplicht aan het werk zetten wel hé

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 6 mei 2006 om 13:52.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 14:16   #4
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Maar verplicht aan het werk zetten wel hé
Wanneer ze steun van de overheid trekken is het normaal dat ze er iets voor terug doen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 16:39   #5
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Wanneer ze steun van de overheid trekken is het normaal dat ze er iets voor terug doen.
Ik geloof dat ik een tijdje geleden hier ergens gelezen heb dat de vreemdelingen ,illegalenproblematiek ons rond de 560of 580 miljoen euro kosten per jaar,moeten die ook iets terugdoen voor de overheid,of zijn het alleen de werkloze Belgen die waarschijnlijk reeds bijgedragen hebben die de handen uit de mouwen moeten steken.
Oud 6 mei 2006, 16:47   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Als ze jaren sociale bijdragen hebben afgehouden van mijn karrig loontje is het maar normaal dat ik een uitkering krijg als ik zonder werk val
Oud 6 mei 2006, 16:52   #7
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als ze jaren sociale bijdragen hebben afgehouden van mijn karrig loontje is het maar normaal dat ik een uitkering krijg als ik zonder werk val
Dat denk ik er ook van,maar vele anderen hier schuiven alles maar af op de doppers,net of iedereen die werkloos is daar voor gekozen heeft.
Veralgemening troef.
Oud 6 mei 2006, 17:39   #8
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Wat zullen de gevolgen zijn voor de werlozen en wat de voordelen voor de gemeenschap en de overheid.
Wie werkloos is, mag gerust steun krijgen. Maar ik vind niet dat dit via belastingen moet gefinancierd worden.

Veel eerlijker zou zijn, dat vakbonden en mutualiteiten eens aan échte solidariteit deden, in plaats van "solidair zijn op andermans kosten", de huidige methode.
Oud 6 mei 2006, 18:08   #9
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Wie werkloos is, mag gerust steun krijgen. Maar ik vind niet dat dit via belastingen moet gefinancierd worden.

Veel eerlijker zou zijn, dat vakbonden en mutualiteiten eens aan échte solidariteit deden, in plaats van "solidair zijn op andermans kosten", de huidige methode.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2006, 07:42   #10
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat ik een tijdje geleden hier ergens gelezen heb dat de vreemdelingen ,illegalenproblematiek ons rond de 560of 580 miljoen euro kosten per jaar,moeten die ook iets terugdoen voor de overheid,of zijn het alleen de werkloze Belgen die waarschijnlijk reeds bijgedragen hebben die de handen uit de mouwen moeten steken.
Wat de illegalen en de vreemdelingen betreft, (ik dacht dat dit hetzelfde was) vind ik dat de regering hun verblijf hier zo kort mogelijk moet houden en dat men die mensen geen vijf jaar aan het lijntje moet houden, dan kost het natuurlijk veel geld.
Men zou volgens mij beter die mensen in plaats van ze op te sluiten in de gesloten instellingen, ze onderbrengen in bv. het klooster van Opgrimbie, dan kunnen ze in nog wat in de tuin werken en eventueel klein onderhoud doen, ze zijn dan nuttig bezig en het dood de tijd.

Wat Belgische werklozen betreft heb ik al eens een idee geopperd in een andere discussie ( dewelke weet ik niet meer ) en dat was:
vb.
5 jaar gewerkt -- 5 maanden uitkering
-
15 jaar gewerkt -- 15 maanden uitkering
-
25 jaar gewerkt -- 25 maanden uitkering

Na die maanden uitkering valt men terug op een leefloon en vind ik wel dat je daarvoor wel iets terug kan doen.

Men hoeft van mij niemand zonder inkomen te zetten maar er mag toch iets tegenover staan.

Laatst gewijzigd door alberto : 7 mei 2006 om 07:56.
Oud 7 mei 2006, 08:21   #11
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat de illegalen en de vreemdelingen betreft, (ik dacht dat dit hetzelfde was) vind ik dat de regering hun verblijf hier zo kort mogelijk moet houden en dat men die mensen geen vijf jaar aan het lijntje moet houden, dan kost het natuurlijk veel geld.
Men zou volgens mij beter die mensen in plaats van ze op te sluiten in de gesloten instellingen, ze onderbrengen in bv. het klooster van Opgrimbie, dan kunnen ze in nog wat in de tuin werken en eventueel klein onderhoud doen, ze zijn dan nuttig bezig en het dood de tijd.

Wat Belgische werklozen betreft heb ik al eens een idee geopperd in een andere discussie ( dewelke weet ik niet meer ) en dat was:
vb.
-
-

Na die maanden uitkering valt men terug op een leefloon en vind ik wel dat je daarvoor wel iets terug kan doen.

Men hoeft van mij niemand zonder inkomen te zetten maar er mag toch iets tegenover staan.
Dit vind ik persoonlijk ook het juiste principe.
Een koppeling tussen hetgeen zelf aan bijdragen is afgestaan en de/het duur/bedrag van uitkering.
Voorts wel solidariteit met diegenen die werkloos/ziek/arbeidsongeschikt blijven, onder vorm van bvb leefloon.
Voor dit leefloon mag dan wel een kleine tegenprestatie geeist worden, in de mate dat hieraan kan voldaan worden uiteraard.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2006, 08:37   #12
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Dit vind ik persoonlijk ook het juiste principe.
Een koppeling tussen hetgeen zelf aan bijdragen is afgestaan en de/het duur/bedrag van uitkering.
Voorts wel solidariteit met diegenen die werkloos/ziek/arbeidsongeschikt blijven, onder vorm van bvb leefloon.
Voor dit leefloon mag dan wel een kleine tegenprestatie geeist worden, in de mate dat hieraan kan voldaan worden uiteraard.
Komt dat niet in grote lijnen overeen met het standpunt van UNIZO?...
Oud 7 mei 2006, 08:44   #13
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:

vb.
-
-

Een heel onrealistisch voorstel. Als dat zou toegepast worden zouden de gevolgen niet te overzien zijn. De armoede zou in razend snel tempo toenemen, steeds meer mensen zouden compleet in de schulden raken, het aantal mensen die geen medische verzorging meer kan betalen zou met de dag toenemen evenals het aantal daklozen.
er zouden nog veel meer kinderen in instellingen terecht komen met alle gevolgen vandien, de crimininaliteit zou ook sterk toenemen.

Jij gaat er in feite dus vanuit dat de schuld bij de werklozen ligt en dat ze binnen x aantal maanden hoe dan ook aan een job kunnen geraken.
Je scheert alle werklozen over één kam zonder er bij stil te staan hoe divers de omstandigheden van de werklozen is.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2006, 08:53   #14
Don Quichote
Banneling

Standaard

Debbie schrijft:
Een heel onrealistisch voorstel. Als dat zou toegepast worden zouden de gevolgen niet te overzien zijn
-----------------------------------------------------------
Ga eens in de meeste andere landen kijken, waar er een beperking is in de tijd.
In plaats van vreselijke dingen te fantaseren om toch maar het krentzitten proberen in stand te houden.

Wij staan aan de top in Europa aangaande werkloosheid.

Ik zie (en ik niet alleen) een verband tussen te gemakkelijk geld krijgen en de kweek van luiaards.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2006, 08:54   #15
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Een heel onrealistisch voorstel. Als dat zou toegepast worden zouden de gevolgen niet te overzien zijn. De armoede zou in razend snel tempo toenemen, steeds meer mensen zouden compleet in de schulden raken, het aantal mensen die geen medische verzorging meer kan betalen zou met de dag toenemen evenals het aantal daklozen.
er zouden nog veel meer kinderen in instellingen terecht komen met alle gevolgen vandien, de crimininaliteit zou ook sterk toenemen.

Jij gaat er in feite dus vanuit dat de schuld bij de werklozen ligt en dat ze binnen x aantal maanden hoe dan ook aan een job kunnen geraken.
Je scheert alle werklozen over één kam zonder er bij stil te staan hoe divers de omstandigheden van de werklozen is.
Als ik uw postings lees (o.a. tips om niet te moeten gaan werken of aan de dop te kunnen blijven) begrijp ik dat de schuld niet altijd bij de werklozen ligt...

Persoonlijk ken ik een redelijk aantal werklozen, die een hartinfarct zouden krijgen, indien ze, zelfs een leuke, goedbetaalde job, zouden aangeboden krijgen... Ze zouden trouwens pakken minder geld verdienen als nu, want evenveel geld incasseren als werklozen, die, buiten hun 'dop', aan 17 € per uur (uiteraard in het zwart, wat U wel zult begrijpen) werken en dit minimum 50-60 uur per week, zal niet gemakkelijk zijn...

Vanzelfsprekend zijn er pakken mensen, die geen werk vinden en willen werken... En die moeten op de eerste plaats geholpen worden...
Althans, volgens de spitsmuis

Laatst gewijzigd door Chipie : 7 mei 2006 om 08:57.
Oud 7 mei 2006, 09:00   #16
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
geen idee?
Oud 7 mei 2006, 09:03   #17
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:

Wat stel jij dan voor?
Oud 7 mei 2006, 09:09   #18
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Juist, dit komt overeen met de grote lijnen van UNIZO.
Oud 7 mei 2006, 09:11   #19
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
De werkloosheidsvergoedingen zomaar afschaffen is een slechte zaak. Ze verhuizen dan naar een ander stelsel (OCMW) en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Wie werk weigert moet wel zijn werkloosheidsvergoeding verliezen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2006, 09:25   #20
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de armoede in razend snel tempo zal toenemen want men zal moeten gaan werken wil men meer hebben dan het leefloon, het is wel zo, diegene die helemaal niet willen werken hebben de kans om in de armoede te belanden, diegen die uit de armoede willen geraken die geraken er uit, dit wil niet zeggen dat je je daarom de grote luxe zal kunnen permiteren, maar je zal het beter hebben dan met een leefloon.

Citaat:
Ik heb nergens vermeld dat de schuld bij de werkloze ligt, wanneer fabrieken sluiten kan die werknemer daar bitterweinig tegen doen, tegenwoordig passen heel wat bedrijven die herstructureren of sluiten outplacement ( verplicht ) toe, wat wil zeggen dat die bedrijven op zoek gaan naar een andere job voor hun werknemers en voor de meesten vinden ze een ander job.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be