Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2006, 09:03   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Weer Europees precedent voor referendum over Vlaanderen/België

Helaas enkel over meer autonomie. 3/4 van de Catalanen wil meer autonomie.

Ik hoop dat de Vlaamsgezinde tegenstanders van directe democratie nu inzien wat voor een krachtig instrument directe democratie is. Al bestaat er voorlopig nog geen afgetekende meerderheid voor zuivere onafhankelijkheid, die is er wel voor meer autonomie.

Directe democratie kan ons uit de impasse helpen waarin Franstalig België ons houdt door de status quo te verdedigen.
Oud 19 juni 2006, 09:06   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Dit is een heel vreemd resultaat voor mij. Praktisch iedereen had opgeroepen om neen te stemmen. links omdat het niet ver genoeg ging, rechts omdat het te ver ging. Het voorstel van de Catalaanse regering dat nu is goedgekeurd is een sterk verwaterde versie van hetgene wat de Catalaanse deelregering had voorgesteld.
Maar zelfs daarin stond duidelijk dat Catalonië deel bleef uitmaken van Spanje. De Catalanen kiezen duidelijk voor meer autonomie maar voor onafhankelijkheid zijn ze precies ook niet gewonnen.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 10:27   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

De Oost-Spanjaarden (grapje hé Tantist ) mochten tenminste stemmen. Ik respecteer dat als democraat. Wanneer mochten de Belgen laatst stemmen voor een staatshervorming?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 10:28   #4
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

nieuw rechts:

alle rijke streken onafhankelijk!
neen aan de solidariteit!
wij zijn geen racisten. eigen volk = rijk volk.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 10:41   #5
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
nieuw rechts:

alle rijke streken onafhankelijk!
neen aan de solidariteit!
wij zijn geen racisten. eigen volk = rijk volk.
Ga nog wat Franco vereren, gij!!

Want uw mooie Spaanse imperium van liberaal kapitalisme en conservatieve katholieke waarden wordt belaagd door radicaal links (Catalonië: ERC, en Baskenland: EHAK en Batasuna).
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 10:44   #6
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Helaas enkel over meer autonomie. 3/4 van de Catalanen wil meer autonomie.

Ik hoop dat de Vlaamsgezinde tegenstanders van directe democratie nu inzien wat voor een krachtig instrument directe democratie is. Al bestaat er voorlopig nog geen afgetekende meerderheid voor zuivere onafhankelijkheid, die is er wel voor meer autonomie.

Directe democratie kan ons uit de impasse helpen waarin Franstalig België ons houdt door de status quo te verdedigen.
Inderdaad, een referendum over een staatshervorming. Nooit gezien in België.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 10:46   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dit is een heel vreemd resultaat voor mij. Praktisch iedereen had opgeroepen om neen te stemmen. links omdat het niet ver genoeg ging, rechts omdat het te ver ging. Het voorstel van de Catalaanse regering dat nu is goedgekeurd is een sterk verwaterde versie van hetgene wat de Catalaanse deelregering had voorgesteld.
Maar zelfs daarin stond duidelijk dat Catalonië deel bleef uitmaken van Spanje. De Catalanen kiezen duidelijk voor meer autonomie maar voor onafhankelijkheid zijn ze precies ook niet gewonnen.
De Catalanen mochten blijkbaar niet stemmen over het oorspronkelijke Estatut. Dat had waarschijnlijk veel meer steun gekregen.
Het oorspronkelijke Estatut kon rekenen op de steun van de linkse separatisten (ERC), van de conservatieve gematigde nationalisten (CiU), de sociaal-democraten (PSC) en groen-links (ICV-EUiA). Enkel de neo-franquisten (zeg maar, de "mitgardisten"...) waren tegen. Het verwaterde Estatut kon enkel nog rekenen op de steun van de PSC en de CiU.
Oud 19 juni 2006, 11:02   #8
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Laten we er 1 organiseren. Di Rupo heeft het eens voorgesteld, maar het is er niet doorgekomen. Misschien lukt het de steun van de BUB wel!
Oud 19 juni 2006, 11:18   #9
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BIG BS !!!

Heel de politieke meute (lees: Politiek Correcte meute) heeft opgeroepen om "JA" te stemmen, al was het enkel omdat de PP een "NEE" wou verkrijgen. Al maanden hangen de straten van heel Catalunya vol met "Stem JA, tegen de PP".

Nu, er is geen 50% van de Catalanen gaan stemmen, van die <50% heeft 70% ja-gestemd. Het ligt wellicht aan mij, maar ik vind dit geen succes.

Er is de laatste tijd nogal veel propaganda de lucht ingeschoten, via radio, televisie, pamfletten, ... te veel om op te noemen en allemaal zonder enige uitzondering ten gunste van de "JA" voor het referendum.

Besef in Vlaanderen en België aub, dat gisteren Catalunya heeft verloren, ook al lijkt het alsof ze hebben gewonnen. De Catalanen hebben te veel geloof gehecht aan de PSOE-leugens en voorwendsels.
Hadden ze nee gestemd dan hadden ze nog een nieuw referendum kunnen afdwingen met een ander statuut.
Nu wordt het terug 30jaar of meer slikken wat dit statuut met zich meebrengt, en geloof me, het zal minder rooskleurig uitdraaien dan de PSOE het zo graag voorstelt.
Oud 19 juni 2006, 11:55   #10
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, hebt u een probleem met het naleven van de wet?
Oud 19 juni 2006, 12:48   #11
Tantist

Standaard

Citaat:
De Catalanen kiezen duidelijk voor meer autonomie maar voor onafhankelijkheid zijn ze precies ook niet gewonnen.
Dat eerste is vast te stellen aan de hand van het referendum, dat tweede verzint u maar op basis van wat u nuttig acht. Persoonlijk zou ik het niet weten of de Catalanen onafhankelijkheid willen, maar dat was hier niet de kwestie.
Oud 19 juni 2006, 12:49   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Spijtig he? Dat is te danken aan uw goede Belgische politici...
Oud 19 juni 2006, 12:51   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
BIG BS !!!

Heel de politieke meute (lees: Politiek Correcte meute) heeft opgeroepen om "JA" te stemmen, al was het enkel omdat de PP een "NEE" wou verkrijgen. Al maanden hangen de straten van heel Catalunya vol met "Stem JA, tegen de PP".

Nu, er is geen 50% van de Catalanen gaan stemmen, van die <50% heeft 70% ja-gestemd. Het ligt wellicht aan mij, maar ik vind dit geen succes.

Er is de laatste tijd nogal veel propaganda de lucht ingeschoten, via radio, televisie, pamfletten, ... te veel om op te noemen en allemaal zonder enige uitzondering ten gunste van de "JA" voor het referendum.

Besef in Vlaanderen en België aub, dat gisteren Catalunya heeft verloren, ook al lijkt het alsof ze hebben gewonnen. De Catalanen hebben te veel geloof gehecht aan de PSOE-leugens en voorwendsels.
Hadden ze nee gestemd dan hadden ze nog een nieuw referendum kunnen afdwingen met een ander statuut.
Nu wordt het terug 30jaar of meer slikken wat dit statuut met zich meebrengt, en geloof me, het zal minder rooskleurig uitdraaien dan de PSOE het zo graag voorstelt.
Vergelijkbaar met Lambermont?
Oud 19 juni 2006, 12:52   #14
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
De Oost-Spanjaarden (grapje hé Tantist ) mochten tenminste stemmen. Ik respecteer dat als democraat. Wanneer mochten de Belgen laatst stemmen voor een staatshervorming?
Geen idee. In 1993 niet, in 1980 niet, in 1970 niet, in 1830 niet, in 1815 niet, in 1795 niet,...

Men heeft niet de gewoonte om de Vlamingen en Walen te laten stemmen over hun eigen toekomst. Dat moet veranderen met een referendum over België. Daar pleit ik al langer voor... Maar tot nu toe zijn het de Belgische politici die het tegen houden, dat zegt veel...
Oud 19 juni 2006, 13:08   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was wellicht nogal wat verwarring. Velen zouden liever het originele statuut hebben gezien, dat veel verder ging (extreem ver volgens de Spaanse staat uiteraard).
Nu werd er een halfslachtig statuutje voorgesteld dat in essentie de Spaanse eenheid niet in vraag stelt, alleen wat meer accenten legt op Catalonië als volk (wat voor de Spaanse staat echter nog steeds extreem terroristisch is). Tja, hoe zouden wij daarop reageren?
- neen zeggen omdat het niet ver genoeg gaat?
- ja zeggen omdat het toch eindelijk een kleine eerste stap zou zijn?
Oud 19 juni 2006, 13:11   #16
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ga nog wat Franco vereren, gij!!

Want uw mooie Spaanse imperium van liberaal kapitalisme en conservatieve katholieke waarden wordt belaagd door radicaal links (Catalonië: ERC, en Baskenland: EHAK en Batasuna).
waarachtig links is nog steeds internationalistisch en dus per definitie tegen separatistische reflexen van rijkere landsdelen met de bedoeling om aan de solidariteit met hun landgenoten te ontsnappen.
wat separatistisch 'links' in spanje uitvreet verandert daar niets aan.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:14   #17
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
waarachtig links is nog steeds internationalistisch en dus per definitie tegen separatistische reflexen van rijkere landsdelen met de bedoeling om aan de solidariteit met hun landgenoten te ontsnappen.
wat separatistisch 'links' in spanje uitvreet verandert daar niets aan.
Toch spijtig he, die dogma's...
Oud 19 juni 2006, 13:15   #18
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard Verdeeld Catalonie

De Spaanse staat heeft er overigens geen moeite voor genomen om de rest van de Spaanse Catalaanstaligen (op de Balearen en in Valencia) te raadplegen. Spanje houdt de Catalanen liever verdeeld om ze zo beter onnder de duim te kunne houden. Ook heeft de Spaanse staat langdurig anti-Catalaanse propaganda in Valencia gevoerd die veel wegheeft van de Belgicistische anti-Nederlandse propaganda.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 19 juni 2006 om 13:15.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 13:17   #19
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
De Spaanse staat heeft er overigens geen moeite voor genomen om de rest van de Spaanse Catalaanstaligen (op de Balearen en in Valencia) te raadplegen. Spanje houdt de Catalanen liever verdeeld om ze zo beter onnder de duim te kunne houden. Ook heeft de Spaanse staat langdurig anti-Catalaanse propaganda in Valencia gevoerd die veel wegheeft van de Belgicistische anti-Nederlandse propaganda.
Dat is te vergelijken met Brussel he... Maar dat houdt de Catalanen ook niet tegen. Enkel de domme Vlamingen houdt men als een ezel de Brusselse wortel voor de neus, terwijl het zou volstaan in plaats van debiel te blijven happen, gewoon de drager van die wortel pootje lap te doen en dan de wortel te pakken. Eerst België weg, en dan kruipt de wortel wel vanzelf in onze bek
Oud 19 juni 2006, 13:20   #20
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat is te vergelijken met Brussel he... Maar dat houdt de Catalanen ook niet tegen. Enkel de domme Vlamingen houdt men als een ezel de Brusselse wortel voor de neus, terwijl het zou volstaan in plaats van debiel te blijven happen, gewoon de drager van die wortel pootje lap te doen en dan de wortel te pakken. Eerst België weg, en dan kruipt de wortel wel vanzelf in onze bek
Zo is het.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be