![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Helaas enkel over meer autonomie. 3/4 van de Catalanen wil meer autonomie.
Ik hoop dat de Vlaamsgezinde tegenstanders van directe democratie nu inzien wat voor een krachtig instrument directe democratie is. Al bestaat er voorlopig nog geen afgetekende meerderheid voor zuivere onafhankelijkheid, die is er wel voor meer autonomie. Directe democratie kan ons uit de impasse helpen waarin Franstalig België ons houdt door de status quo te verdedigen.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is een heel vreemd resultaat voor mij. Praktisch iedereen had opgeroepen om neen te stemmen. links omdat het niet ver genoeg ging, rechts omdat het te ver ging. Het voorstel van de Catalaanse regering dat nu is goedgekeurd is een sterk verwaterde versie van hetgene wat de Catalaanse deelregering had voorgesteld.
Maar zelfs daarin stond duidelijk dat Catalonië deel bleef uitmaken van Spanje. De Catalanen kiezen duidelijk voor meer autonomie maar voor onafhankelijkheid zijn ze precies ook niet gewonnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Oost-Spanjaarden (grapje hé Tantist
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() nieuw rechts:
alle rijke streken onafhankelijk! neen aan de solidariteit! wij zijn geen racisten. eigen volk = rijk volk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want uw mooie Spaanse imperium van liberaal kapitalisme en conservatieve katholieke waarden wordt belaagd door radicaal links (Catalonië: ERC, en Baskenland: EHAK en Batasuna). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het oorspronkelijke Estatut kon rekenen op de steun van de linkse separatisten (ERC), van de conservatieve gematigde nationalisten (CiU), de sociaal-democraten (PSC) en groen-links (ICV-EUiA). Enkel de neo-franquisten (zeg maar, de "mitgardisten"...) waren tegen. Het verwaterde Estatut kon enkel nog rekenen op de steun van de PSC en de CiU. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Schepen
|
![]() Laten we er 1 organiseren. Di Rupo heeft het eens voorgesteld, maar het is er niet doorgekomen. Misschien lukt het de steun van de BUB wel!
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heel de politieke meute (lees: Politiek Correcte meute) heeft opgeroepen om "JA" te stemmen, al was het enkel omdat de PP een "NEE" wou verkrijgen. Al maanden hangen de straten van heel Catalunya vol met "Stem JA, tegen de PP". Nu, er is geen 50% van de Catalanen gaan stemmen, van die <50% heeft 70% ja-gestemd. Het ligt wellicht aan mij, maar ik vind dit geen succes. Er is de laatste tijd nogal veel propaganda de lucht ingeschoten, via radio, televisie, pamfletten, ... te veel om op te noemen en allemaal zonder enige uitzondering ten gunste van de "JA" voor het referendum. Besef in Vlaanderen en België aub, dat gisteren Catalunya heeft verloren, ook al lijkt het alsof ze hebben gewonnen. De Catalanen hebben te veel geloof gehecht aan de PSOE-leugens en voorwendsels. Hadden ze nee gestemd dan hadden ze nog een nieuw referendum kunnen afdwingen met een ander statuut. Nu wordt het terug 30jaar of meer slikken wat dit statuut met zich meebrengt, en geloof me, het zal minder rooskleurig uitdraaien dan de PSOE het zo graag voorstelt.
![]() |
![]() |
#10 |
Burgemeester
|
![]() Inderdaad, hebt u een probleem met het naleven van de wet?
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Dat eerste is vast te stellen aan de hand van het referendum, dat tweede verzint u maar op basis van wat u nuttig acht. Persoonlijk zou ik het niet weten of de Catalanen onafhankelijkheid willen, maar dat was hier niet de kwestie.
![]() |
#12 |
|
![]() Spijtig he? Dat is te danken aan uw goede Belgische politici...
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Men heeft niet de gewoonte om de Vlamingen en Walen te laten stemmen over hun eigen toekomst. Dat moet veranderen met een referendum over België. Daar pleit ik al langer voor... Maar tot nu toe zijn het de Belgische politici die het tegen houden, dat zegt veel...
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu werd er een halfslachtig statuutje voorgesteld dat in essentie de Spaanse eenheid niet in vraag stelt, alleen wat meer accenten legt op Catalonië als volk (wat voor de Spaanse staat echter nog steeds extreem terroristisch is). Tja, hoe zouden wij daarop reageren? - neen zeggen omdat het niet ver genoeg gaat? - ja zeggen omdat het toch eindelijk een kleine eerste stap zou zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wat separatistisch 'links' in spanje uitvreet verandert daar niets aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() De Spaanse staat heeft er overigens geen moeite voor genomen om de rest van de Spaanse Catalaanstaligen (op de Balearen en in Valencia) te raadplegen. Spanje houdt de Catalanen liever verdeeld om ze zo beter onnder de duim te kunne houden. Ook heeft de Spaanse staat langdurig anti-Catalaanse propaganda in Valencia gevoerd die veel wegheeft van de Belgicistische anti-Nederlandse propaganda.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 19 juni 2006 om 13:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Staatssecretaris