![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() Geachte medeforummers,
ik heb onlangs een boete in de bus gekregen met als reden onaangepaste rijstijl. Ik reed in de bebouwde kom, mocht 50 maar reed 70. Ik moet 100 euro betalen. Nu, ik erken dat ik een fout heb begaan: ik reed te snel. En ik ben best bereid daarvoor een boete te betalen, het is de logica zelve. Maar wat helemaal NIET logisch is, is die gigantisch hoge boete: ik ben daar helemaal niet mee akkoord!! Dat heeft niets educatiefs, integendeel, het heeft eerder een averechts effect. 25 �* 50 euro vind ik meer dan genoeg. Men is dan verwondert dat de politie gehaat wordt; wel ze werken het in de hand. Nu, ik heb enkele vragen. Ik wil dit niet betalen, dus ik veronder stel dat dit voor de verkeersrechtbank gaat gaan? Ik zou mezelf verdedigen, heb serieuze argumenten voor verzachtende omstandigheden. (-Onder andere dat 5 �* 10 meter verder de bebouwde kom ten einde was met het vooruitzicht één rechte baan ZONDER huizen en zijstraten. -Ik was juist aan het optrekken, wat te vroeg, maar geen reden om me zo zwaar te straffen. -Het is twee km van mn woonplaats: ik doe die route elke dag meerdere malen, het is gewoon routine: ik weet wat ik doe.) Mn vraag is vooral: indien ik het pleit verlies, zal ik wrsch moeten opdraaien voor de gerechtskosten? En hoeveel zal dat dan zijn? Kan ik meer verliezen door mn boete te gaan betwisten, dan dat ik gewoon braafjes betaal? Waar kan ik nuttige info vinden? Héél hartelijk dank voor de informatie!! Gegroet, Graziëlla.
De wereld is rot, echt rot. Laatst gewijzigd door Graziëlla : 11 juni 2008 om 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 20km/u teveel, dan vind ik die €100 nog zeer vriendelijk.
Ik weet het, de overheid maakt het plaatsen van snelheidsborden zo Kafkaiaans, dat je gewoon het noorden kwijt speelt, en je 4 paar ogen nodig hebt om dat allemaal goed in de gaten te houden. Maar , nu moeten we afgaan op jouw beschrijving van de situatie. En die mag misschien wel compleet waarheidsgetrouw zijn vanuit uw standpunt, maar schetst die het volledige plaatje wel? En €100 afschuwelijk hoog? Voor een leefloontrekkende is dat 16% van het officiële inkomen. Voor een gemiddeld 2verdienend koppel, 3%-4%
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Wie zijn gat verbrandt moet op de blaren zitten. Als ik zelf al eens met de wagen rijdt (wat niet veel is, ik heb er zelf geen), ben ik ook niet altijd de heilige Paus en rij soms ook iets te snel, maar als ik een boete zou krijgen van 100 Euro voor 20 kilometer per uur te snel zou ik braafkes betalen. Eigen schuld, dikken bult. Het sop is de kolen niet waard daarvan een zaak te maken. U bent de Nederlandse tarieven zeker niet gewoon, daar lachen ze met een almoes van 100 Euro. Ge kunt natuurlijk altijd uw boete om laten zetten in een gevangenisstraf, 12 dagen of zo die ge dan in de praktijk niet moet gaan uitzitten, enz. Dat recht heb je, een boete is immers een minnelijke schikking van een andere straf. Maar zo komt het natuurlijk wel op je strafblad. Ik zou in dit geval dus gewoon braafjes die boete betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() een boete is op zichzelf al een minnelijke schikking !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Bemin die boete...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb enkel bedenkingen bij je "verzachtende" omstandigheden. Als 5 meter verder de bebouwde kom vervalt dan zal er reden dat dit plakaat 5 meter verder staat dan de lokatie waar u geflitst bent. Dan zal het zeker een reden hebben waarom de politie die laatste tien meter wil controleren. Anderzijds is vijf �* tien meter een wel heel kleine afstand. Een bestelwagen is ongeveer zes meter. Zeg nooit aan een rechter dat je te snel rijd omdat het 'routine' is. Dan is dat te snel rijden waarschijnlijk ook dagelijkse kost. Een éénmalige boete van 100€ is dan meer dan goedkoop. 'Routine' op de baan is zelfs gevaarlijker dan te snel rijden. Door 'routine' krijg je soms van die situaties waarbij je je na 10 minuten afvraagt ben ik die afrit nu al voorbij gereden? De kans dat je boete zal verhoogd worden is héél groot. Mocht ik van jou zijn dan betaal ik braaf de boete die je verdient. Voor je je wagen startte wist je dat je bij te snel rijden een boete krijgt. 50€ voor de eerste 10km/h en 5€ per bijkomende km/h. Verzachtende omstandigheden is bv. wanneer je partner onwel is geworden en je richting ziekenhuis vlamt terwijl de ambulance je tegemoet rijdt.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja, om mensen te kloten. Net zoals ze staan flitsen na files, mensen wegslepen omdat ze er goesting in hebben, willekeurige studenten €150 boete geven om in de verkeerde richting te fietsen, ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Stel je vraag eens op http://www.christophoros.be/nl/forum, wellicht krijg je daar een antwoord dat je verder helpt. Niet zoals hier waar men niet verder kijkt dan die 20 km/u te snel en waar mensen die nauwelijks hun rijbewijs hebben gehaald of nauwelijks rijden je de les gaan spellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ikzelf betaal ook zo'n 500€ per jaar aan flitsboetes alleen leg ik er mij bij neer dat ik 'gepakt', 'gekloot' of 'geflikt' kan worden om de overtredingen die ik bega. Rij 50 waar je 50 mag en je zal NOOIT één cent boete moeten betalen. Klagen omdat je de gevolgen van je eigen gedrag moet dragen is eigenlijk gewoon zielig.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Braaf betalen, niet aanvechten want je verliest gegarandeerd en dan draai je sowieso op voor de gerechtskosten (daar is die 100 euro boete niks tegen).
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik ben net een uur terug van de politierechtbank. 04/10/2006: geflitst in Brussel aan 104 km /h ipv 70 km /h 09/10/2006: PV ontvange, onmiddellijke inning: € 220 02/06/2007: politie aan de deur om te vragen waarom ik nog niet betaald had. Ze hebben een verklaring afgenomen. Ik heb toen gezegd dat ik de overtreding erken maar dat ik 70 km /u daar te weinig vond en dat ik mij wou verdedigen voor de rechtbank. 20/08/2007: dagvaarding ontvangen. 13/06/2008: bezoek aan politierechter Aangezien het in Brussel is had ik gerekend op verjaring. De verjaartermijn is normaal 1 jaar maar als er een "onderzoeksdaad" gebeurt binnen het jaar wordt het dossier gestuit voor een periode van 1 jaar. Aangezien ik de dagvaarding binnen het jaar ontvangen heb is het dossier niet verjaard. Mijn uitleg was als volgt: 1) Ik dacht dat ik daar 90 km /h mocht rijden ipv 70 km /h (3 vaksbaan, eenrichting, geen verkeer, links muur en rechts een bos, ...). 2) Ik erken mijn overtreding en ik ga ervan uit dat er niet voor niets maar 70 km /u mag gereden worden. 3) Ik heb ook gezegd dat ik hier normaal niet moest aanwezig zijn en dat ik geen minnelijke schikking ontvangen heb... Dat klopt want na de onmiddellijke inning die ik genegeerd heb, heb ik in mijn verklaring gezegd dat ik het wou uitleggen tegen de rechter. 4) Ik heb ook een zo een milde toepassing van de strafwet gevraagd omdat ik een blanco strafblad heb. De rechter had oor naar mijn argumenten. Normaal zijn de boetes tussen € 55 en € 550, dit te vermenigvuldigen met 5,5. Vonnis was was als volgt: € 25. Totale kostprijs: boete:25 x 5.5 = € 137.5 + gerechtskosten € 50 = € 187.5 Dit is dus MINDER dan de €220 van de onmiddellijke inning ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Extra bijdrage van €137.5 als bijdrage aan het slachtofferfonds vervalt want dit is enkel voor een veroordeling van minstens 26 euro ![]() Dus soms loont het om u te gaan verdedigen maar je moet wel niet te hoog van de toren blazen daar en een beetje mondig zijn. Ge moet daar niet gaan staan van "ik betaal al genoeg belastingen en ik vond die boete te hoog, enz...." In uw specifiek geval zou ik u aanraden om die €100 te betalen. Op geen enkele manier ga je de vrijspraak bekomen of minder moeten betalen dan die €100. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() Het hangt van stad tot stad af
van waar ben je? Leuven is lastig maar overbelast bv voor flitspalen zegt de rechter zelf. en het overgrote deel verjaard al es Je kan zo wie zo een protest brief schrijven binnen de 14 dagen en dan mag je komen kijken naar de foto dat doe je dan niet en dat is het dan vaak voor flits boetes je hoort niks meer. Als je dan toch een gegeven moment een oproep voor de rechtbank krijgt ga je daar kijken en bla bla doen Dan krijg je direkt de uitspraak of zoals me ook al is overkomen te horen wat doet u hier dat is verjaard... en dan loop je weg. Er is ook ergens een procedure dat je naar een deurwaarder moet gaan om protest aan te tekenen . A ja dat is de eerste beroepsronde tot zover hetzelfde verhaal als boven maar let goed op nu! Je krijgt geen papier van de uitspraak van de tweede zitting niks de nada De uitspraak is mondeling en uitvoerbaar heel verwarrend Daarop kan je opnieuw in beroep gaan binnen de 14 dagen dus na die zittingsdag In leuven is dat dan 'boven' en dan komt er opnieuw een zitting INderdaad vertraagd dit van alles en is de kans groot dat het ondersneeuwd Zo is de procedure in theorie In de praktijk zijn parkeerboetes rapper geind dan dat van die palen Ik heb nog nooit snelheidsboetes betaald wel parkeer boetes Ik teken ALTIJD protest aan. Je mag je dosier gaan inzien op de politie rechtbank .... bied ook mogelijkheden... er is een nederlandse site die ik wel informatief vind iets van flitspalen weg of zo. Laatst gewijzigd door Babylonia : 15 juni 2008 om 00:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Ik zou ook gewoon de 100 euro betalen. Het is die zever niet waard, en de kans is zeer groot dat je minstens even veel moet betalen.
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() De wet is de wet zal de rechter zeggen en u 60 euro extra gerechterlijke kosten laten betalen. 160 euro dus
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Er is eigenlijk maar een truuk die echt werkt: U vraagt vriendelijk aan de politie of ze u uw exacte locatie en exacte snelheid kunnen doorgeven op het moment dat u de overtreding beging. Wees hierbij zo vriendelijk mogelijk!
Wanneer ze u dan de desbetreffende informatie doorspelen, dan sluit de val zich en kunt u hen aanklagen voor het schenden van de Onzekerheidsrelatie van Heisenberg.
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hoeveel "kost" u een verplaatsing naar Brussel, en hoeveel vrijaf hebt u daarvoor moeten nemen? En ga je dat een tweede keer riskeren, denk je? Maar eigenlijk hoort de vraag te zijn: rij je vanaf nu een beetje meer gedisiplineerd? (daarnaast mag je de hemel aanroepen dat je tussen dit en 5 jaar niet echt per ongeluk, volledig buiten je wil om, en in je recht, een kleine omver rijdt. Want wat staat er op je strafblad?)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]() |