![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() In een ander topic op dit gelegenheidssubforum gaat Superstaaf op zoek naar "andere schuldigen" en wijst daarbij vooral naar de toenemende repressieve inperking van de vrije meningsuiting. M.i. moet men de ware oorzaak (ook van die repressie zelf) nog een stukje dieper gaan zoeken: in de onderliggende economie, waar een aantal mechanismen van welvaartsherverdeling de jongste jaren zwaar ontspoord zijn. Ik weet dat dit een analyse is die niet zo "sexy" klinkt en voor velen niet genoeg mogelijkheden biedt om leuke / stoere / vlammende one-liners te produceren, maar ik biedt het toch aan voor diegenen die zich geroepen voelen om zich eens écht grondig te bezinnen (of herbronnen) over de problematiek die ons door pers en politiek zo gretig door de strot geramd wordt. Mag ik toch hopen op een paar reacties?
Stelling: het model van de verzorgingsstaat is in ons land ontspoord; het zorgt voor onhoudbare spanningen tussen bevolkingsgroepen, tussen generaties, het hypothekeert het welzijn van de mensen, is verantwoordelijk voor de desintegratie van de samenleving, werkt integratie van nieuwkomers tegen en leidt op al deze fronten tot spanningen die vaak een gewelddadige uitkomst krijgen. De tegenreactie van de overheid : repressie, mediamanipulatie, inperking van de democratische rechten en vrijheden, inrichten van een politiestaat. Ik doe een poging om beknopt te blijven : * In dit land kennen we een systeem van sociale zekerheid / vangnetten dat bijzonder genereus en verregaand is. Het is een systeem dat ook bijzonder duur is en voor het grootste stuk gefinancierd door lasten op arbeid. Als je even nuchter narekent, dan ligt de kloof tussen de bruto loonkost (= het reële inkomen) en de netto koopkracht (na aftrek van alles wat we aan vadertje staat afgeven) waanzinnig hoog: voor een modaal gezin ergens tussen 55 en 65%. [voor hogere inkomens benadert het zelfs de 75%] * Het is mede door die loeizware druk dat het voor zeer veel mensen quasi-onmogelijk is geworden om nog een evenwichtig leven op te bouwen; het gezin is daardoor het eerste slachtoffer geworden. Te weinig tijd voor de relatie, te weinig tijd voor de opvoeding van de kinderen, te weinig tijd en ruimte voor sociaal / maatschappelijk / cultureel engagement, kortom : te weinig tijd. Gevolg: toenemend aantal (v)echtscheidingen, gebroken gezinnen, verschraling van het verenigingsleven, geringe betrokkenheid bij de bredere maatschappelijke context. Het is "elk-voor-zich"; een kritiek die we al eerder hoorden formuleren in de nasleep van de mp3-moord. * De manier waarop de financiering is opgezet, is ronduit onrealistisch wegens té afhankelijk van demografische factoren. Je kan scenario's berekenen tot je er een punthoofd van krijgt, maar binnen een tijdshorizon van enkele decennia kan je zo de ineenstorting van het systeem uitrekenen. Zélfs al gaan we nu met z'n allen koortsachtig kindjes maken of massaal immigranten naar ons reeds overbevolkte land importeren. Het eerste kleine schotje voor de boeg is reeds gegeven: het generatiepakt. Mensen voelen zich terecht bedrogen door diegenen die jarenlang beweerden dat de sociale rechten geen enkel gevaar liepen. Je kan daar een hele lijst van prominente namen achter dergelijke uitspraken plakken. Van alle uithoeken van het politieke spectrum trouwens. * Gratis is iets wat niet op "dankbaarheid" moet rekenen. Iedereen die enige zakelijke ervaring heeft kan dit bevestigen. Als je een product of dienst naar waarde wil laten schatten, dan moet je daar een minimale tegenprestatie voor vragen. Tal van politici verwonderen zich erover hoe het kan bestaan dat de belg zo verzuurd kan zijn in deze prachtige verzorgingsstaat. Ziedaar uw antwoord: het is een evidentie geworden. Anderzijds voelen mensen instinctief wel aan dat dit feestje maar van tijdelijke aard is, dat er iets fundamenteel "verkeerd" aan het lopen is, dat de politiek vanalles verzwijgt. En ze hebben gelijk: uitkeringstrekkers mogen met recht en reden vrezen voor de toekomst en de actieven mogen zich met recht en reden uitgebuit voelen. * Uitkeringen zoals we ze in dit land kennen, gaan hand in hand met een kolossale werkloosheidsval: je kan het tal van mensen niet kwalijk nemen dat ze er NIET voor kiezen om op eigen benen te staan. Economisch gezien krijgen ze daar geen enkele prikkel voor. * Uitkeringen zoals we ze in dit land kennen gaan ook hand in hand met een ernstige integratieval: waarom al die moeite doen om je "aan te passen", wanneer zoiets geen vereiste is om een redelijk inkomen te verwerven. (mits het systeem efficiënt te bespelen natuurlijk) * Eén en ander zorgt voor misnoegdheid bij een flink deel van de actieve bevolking (vnl. de arbeiders, die nu ook merken hoe industrieën en masse verkassen naar lageloonlanden) en deze richten dan ook hun pijlen op wat zij zien als potverteerders: inactieven (vooral geconcentreerd bezuiden de taalgrens) en allochtonen. * Maar evenzeer voelen talloze uitkeringstrekkers zich bedreigd en schoppen vooral naar onderen: allochtonen en de transfers naar het zuiden des lands. Is de "blanke man" gerechtvaardigd in zijn "bang zijn"? Jazeker! Maar het gevaar komt niet rechtstreeks van diegenen die hij op dit ogenblik viseert; het gevaar zit ingebakken in een systeem dat ver overstag is gegaan en verantwoordelijk is voor de diepgaande malaise waaraan deze samenleving ten prooi is gevallen. Racisme, segregatie, religieus fanatisme (bij de allochtone bevolkingsgroepen), gebrek aan respect, egocentrisme, het teloorgaan van de échte solidariteit, ... het zijn er rechtstreekse gevolgen van. Misschien wordt het stilaan tijd om de ziekte aan te pakken i.p.v. vet op de steeds weerkerende steenpuisten te smeren. En dan nu de hamvraag: wat is het verband met de moordaanslagen in Antwerpen? Ik blijf bij het standpunt dat ik op dit forum een aantal keer heb geformuleerd: het is véél te vroeg om harde conclusies te trekken. Het is wansmakelijk om dergelijke miserie te willen recupereren in de één of andere richting. Maar e.e.a. heeft zich wel binnen de context van dit ontspoorde systeem afgespeeld en we zien nu nog maar eens hoe de politiek zich haast om het net nog wat strakker aan te spannen. Het CGKR heeft zich al geroerd, de repressie zal worden opgevoerd, de vrijheid waarop dit alles volgens de grote architecten is gebouwd zal nog wat verder worden ingesnoerd. En dan zitten we weer aan het begin van dit verhaal met SuperStaaf's zoektocht naar die andere verantwoordelijken / schuldigen. Alvast met mijn oprechte excuses voor deze hele lel tekst... Aan hen die de moeite namen om hem door te nemen alvast mijn dank. Aan hen die de moeite nemen om er hun licht eens op te laten schijnen, mijn respect bij voorbaat.
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() boeiende tekst. Ik ben het op verschillende punten met jou oneens, maar dat is iets voor morgen. De fles wijn is ondertussen wat te veel gezakt.
|
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Bijzonder moedig om op dit uur en analyse te willen schetsen maar verloren moeite in mijn ogen daar de daad van de jongeman in Antwerpen een louter abnormale daad was en dat er geen ekskuses voor te vinden zijn!
Ik vind het beledigend voor de famillieleden van de slachtoffers dat men alles wil afschuiven op racisme of wat dan ook! Deze man moet weggestoken worden want hij is gek! Dat is de enige reden van de daden en geen enkele andere. Schuldigen zoeken is daarom zinloos en zelfs vanuit politiek oogpunt zeer zwak! Laatst gewijzigd door Zwarte Spion : 13 mei 2006 om 00:27. |
![]() |
![]() |
#4 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het heeft geen zin om "achterliggende" oorzaken te gaan onderzoeken, als je de fenomenen zelf weigert te zien: een onverwerkt oorlogsverleden en een opkomend agressief nationalisme gekoppeld aan extreem racisme hebben geleid tot een totaal verziekte sfeer waarin deze misdaad onvermijdelijk is geworden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Interessant. Ik vrees ook dat ons vangnet onbetaalbaar zal worden. Vandaar dat ik dit zeker heb gelezen. Iemand die zoiets niet wil lezen en niet interessant vindt, denkt waarschijnlijk dat onze sociale zekerheid iets vanzelfsprekends is.
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je lijkt wel een journalist.
![]() |
#8 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Deze retorische passage bijvoorbeeld is leuk om te lezen, je bent geneigd de verteller gelijk te geven, zoals je geneigd bent om je in een horoscoop te herkennen: Citaat:
En een antwoord op die vraag zul je in geen enkele van Desiderius' postings aantreffen.
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En zonder zelfrespect geen respect voor de medemens... Laatst gewijzigd door sim.seb : 13 mei 2006 om 03:41. |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik leid hieruit af dat Desiderius ofwel 'het model van de verzorgingsstaat' zèlf, ofwel het 'ontsporen' daarvan als de 'ziekte' beschouwt. De symptomen ervan worden hierboven opgesomd. Laatst gewijzigd door djimi : 13 mei 2006 om 07:48. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Burger
|
![]() Zeer mooi Desi.
![]() Desi doet tenminste een aardige poging om de stand van zaken te analyseren en naar mijn mening zit hij er niet ver naast. Dit in tegenstelling tot vele anderen hier die niet verder komen dan dat vlamingen fascisten zijn zoals de rest van west-europa. Een mens zou zich beginnen afvragen waarom al de sukkelaars over de hele wereld zo happig zijn om naar dit fascistisch stekje hier te komen? Gellukig is het zo heerlijk vertoeven in al die oorsprongs-landen. Van de politiek moet je de correcte analyse ook niet verwachten. Gisteren op vrt, programma:morgen beter: gasten: Van Rompay, vader Vandenbossche en 1 of andere klerikaal. Ze kwamen niet verder dan dat de Vlamingen een zwaar en naslepen verleden hebben over de eeuwen heen van bezetting en onderdrukking en dat de vlaming daardoor nog steeds negatief tegenover de vreemdeling staat????? Wat een analyse van vooraanstaande politici. In 1 klap vergeten ze de rest van west-europa waar de zelfde problematiek heerst in die in de vorige eeuwen elk op beurt onze onderdrukkers geweest zijn!!! Ze vergeten dat een groot deel van de vlamingen hun vlaamse geschiedenis niet kent laat staan er van wakker ligt. Bravo dus voor deze majesteuze analyse heren politici. Ik hehaal dus mijn felicitaties tov Desi ![]() Desi aan de macht!! ![]() Desi aan de macht!! ![]() Desi aan de macht!! ![]() Desi aan de macht!! ![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest blijft alles (nog even) bij het oude. Morgen of volgende week krijgen we dan de volgende 'zinloze' moordpartij. En weer zal de politiek zich haasten om het net rond het VB nog wat strakker aan te snoeren, de vrijheid van meningsuiting verder te beperken, en nieuwe wetten te maken om de nu al bestaande repressie nog te kunnen opvoeren. Rest alleen de vraag wanneer voldoende burgers er hun buik van vol krijgen en, openlijk of ondergronds, in verzet gaan tegen de 21ste eeuwse dictatuur die zich van dit land, snel en zeker, heeft meester gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou niet weten hoe men dat laatste zou kunnen doen... naar aanleiding van een crimineel feit waarbij de partij niet betrokken is. Als dat toch gebeurt, zal het wel duidelijk zijn voor de kiezers welke recuperatie er hier eigenlijk aan het gebeuren is. De machtspartijen zullen dan ook niet verwonderd moeten zijn indien ze in de toekomst weer eens met een pikzwarte zondag geconfronteerd zullen worden. Het volk is heus niet dom.
|
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Volgens Bart Somers ligt de oplossing in het uitbannen van elk groepsdenken. De samenleving moet volgens hem een samenleving van enkel individuen worden:
ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik - ik .... Zoiets dus. Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 13 mei 2006 om 10:33. |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De natte droom van de kapitalisten is dat we allemaal onze "NV ik" oprichten. We moeten allemaal privé-bedrijfjes worden die hetzelfde produkt verkopen: onze arbeid. Degene die de slechtste zakencijfers heeft moet dan kiezen: failliet gaan (sterven dus), of zijn arbeid onder de prijs verkopen. Dit zorgt voor een neerwaartse druk op de prijs van arbeid, en een opwaartse druk voor de winsten. Alles wat de "NV ik" tegenhoudt om de prijs van haar produkt "arbeid" te doen zakken (vakbonden, sociale zekerheid, solidariteit, ...) wordt door de kapitalisten kapot gemaakt, en alles wat de concurrentie van de "NV ik" verhoogt (racisme, materieel opbod, leningen, lage spaaropbrengsten) wordt gepromoot. Ploertendoder, je weet het misschien zelf niet, maar je bent een Marxist. Kom in mijn armen. |
|
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() en Desiderius, jij bewijst met je beginpost dat je de beste leerling bent in de klas van de kapitalisten. Je bent slim genoeg om verder te kijken dan de platte demagogie over vreemdelingen, en volgzaam genoeg om de economische conclusie die je eraan vasthangt in de richting van de grootverdieners om te buigen.
Jammer genoeg zijn jouw voorstellen, die zo geplukt lijken uit de VBO standpunten, niet meer dan een stroomversnelling van wat nu al bezig is. Hoe meer de sociale zekerheid ineen zakt, hoe on,veiliger onze maatschappij wordt, hoe slechter het leven, en hoe ontevredener de mensen. Het lijkt me sterk dat het in 1 klap afbreken van de sociale zekerheid een omgekeerd effect zou hebben. Toch tweede zit... |
![]() |
![]() |
#17 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een mens kan nooit alleen overleven. Kluizenaars worden gek. Als je kijkt naar de meest "primitieve" volkeren op de wereld, dan merk je dat de sociale structuur dé bepalende factor is voor het voortbestaan van de clan. Niet de fysieke of intellectuele kracht van de leden ervan. |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met de term 'volksverraders' heb ik geen problemen. |
|
![]() |