Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2006, 19:51   #1
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard Paternalisme ja (misschien), racisme nee.

Het moet mogelijk zijn om in de psychische huishouding van de gemiddelde Vlaamse racist (meer dan 1 miljoen Vlamingen), een verschuiving teweeg te brengen. Als iedereen meewerkt, ook de media, dan kunnen we slagen. Laten we ervan uitgaan dat ge een racist nooit intelligent, verstandig, en emotioneel stabiel kunt maken. Dat moeten we niet proberen. Maar we kunnen zijn grijze massa wel zo kneden dat de consequenties van zijn psychische machinaties niet zo erg zijn.

We kunnen dat doen door te proberen de racistische ondertoon in het hedendaagse discours te vervangen door een paternalistische, maar dan in de klassieke klein-burgerlijke betekenis van dat woord.

De voorouders van iedereen die dit bericht leest waren ooit miserabele proleten die in grootstedelijke ghettos opeengehokt zaten en ofwel werkloos waren of precaire jobs hadden.

Ge hadt toen twee soorten bourgeois: de rechtse randfascist die onze voorouders uitbuitte en der met knuppels op sloeg, en anderzijds de verlichten bourgeois die ons hielpen, door den bijstand op te richten, door spaarkassen te organiseren, enzovoort. Die laatsten hebben ons geholpen en mee onze levenssituatie verbeterd. Ze kwamen zelfs mee op voor onze rechten toen wij die begonnen opeisen. Dat waren echte paternalisten, maar van een soort waar we nu om kunnen lachen - goedmenende mensen die weliswaar om hun eigen ego te strelen toch anderen hielpen.

Laten we effe kijken naar hoe efficient racisme is. Laten we zelfs effe alle morele argumenten buiten beschouwing: racisme werkt gewoon niet. Het is niet slim, ge creert daar miserie en ambras mee. Dat is schelden en der op kloppen. Daar komt niks productiefs uit voort.

Paternalisme is misschien een alternatief. Met paternalisme kunt ge nog altijd uw superioriteitsgevoel botvieren en u groter voelen dan ge zijt. Maar dan moet ge tenminste niet op mensen schelden.

Paternalisme is voor de gemiddelde racist misschien de beste bekering. Want ik maak mij geen illusies: echt verlicht en verstandig kan een racist nooit worden. Dat vereist immers een intelligente en gelukte opvoeding vanaf dag één. Als dat er niet geweest is, kunt ge dat nooit meer corrigeren.

Kortom, laten we proberen deze verschuiving teweeg te brengen. Laten we de 70% Vlamingen die rationeel, verstandig, intelligent en emotioneel stabiel zijn, met rust; en laten we ons focussen op het ontmijnen van het racistisch discours dat de andere 30% zo in zijn greep houdt, door het een infuus van paternalisme toe te dienen. Dat moet de lont uit het kruitvat kunnen houden.

Concreet zie ik hedendaags paternalisme als volgt werken:
-illegaal: "meneer ik zoek het OCMW"
-bekeerde racist: [in plaats van te schelden en te slaan]: "ach sukkelaar, ik heb het OCMW niet nodig, maar ik zal u helpen; kijk, ge neemt de eerste rechts enzo; mag ik vragen voor wat ge het OCMW trouwens nodig hebt?"
-illegaal: "ik zoek onderdak"
-bekeerde racist: "ach ik heb onderdak, ik heb een halve fermette in Hoboken, en ook ne kunstvijver met kikkers in, heel kitscherig allemaal; ik heb wel geen plaats, maar ons Jenny heeft nog een kamer, hier is hare nummer; belt, en wie weet hebt ge prijs. Ons Jenny is een verlichte paternaliste gelijk mij. Een heel aangenaam mens. Die vult uw papieren ook in, die moet toch iets met haren tijd doen. Vroeger was ze bitter en zuur, nu kan ze rustig met negers omgaan, iets waar ze heimelijk altijd van heeft gedroomd."

Enzovoort. Dat moet werken.

Laatst gewijzigd door oliepiek : 20 mei 2006 om 20:01.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 19:54   #2
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 19:55   #3
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Het moet mogelijk zijn om in de psychische huishouding van de gemiddelde Vlaamse racist (meer dan 1 miljoen Vlamingen), een verschuiving teweeg te brengen. Als iedereen meewerkt, ook de media, dan kunnen we slagen. Laten we ervan uitgaan dat ge een racist nooit intelligent, verstandig, en emotioneel stabiel kunt maken. Dat moeten we niet proberen. Maar we kunnen zijn grijze massa wel zo kneden dat de consequenties van zijn psychische machinaties niet zo erg zijn.

We kunnen dat doen door te proberen de racistische ondertoon in het hedendaagse discours te vervangen door een paternalistische, maar dan in de klassieke klein-burgerlijke betekenis van dat woord.

De voorouders van iedereen die dit bericht leest waren ooit miserabele proleten die in grootstedelijke ghettos opeengehokt zaten en ofwel werkloos waren of precaire jobs hadden.

Ge hadt toen twee soorten bourgeois: de rechtse randfascist die onze voorouders uitbuitte en der met knuppels op sloeg, en anderzijds de verlichten bourgeois die ons hielpen, door den bijstand op te richten, door spaarkassen te organiseren, enzovoort. Die laatsten hebben ons geholpen en mee onze levenssituatie verbeterd. Ze kwamen zelfs mee op voor onze rechten toen wij die begonnen opeisen. Dat waren echte paternalisten, maar van een soort waar we nu om kunnen lachen - goedmenende mensen die weliswaar om hun eigen ego te strelen toch anderen hielpen.

Laten we effe kijken naar hoe efficient racisme is. Laten we zelfs effe alle morele argumenten buiten beschouwing: racisme werkt gewoon niet. Het is niet slim, ge creert daar miserie en ambras mee. Dat is schelden en der op kloppen. Daar komt niks productiefs uit voort.

Paternalisme is misschien een alternatief. Met paternalisme kunt ge nog altijd uw superioriteitsgevoel botvieren en u groter voelen dan ge zijt. Maar dan moet ge tenminste niet op mensen schelden.

Paternalisme is voor de gemiddelde racist misschien de beste bekering. Want ik maak mij geen illusies: echt verlicht en verstandig kan een racist nooit worden. Dat vereist immers een intelligente en gelukte opvoeding vanaf dag één. Als dat er niet geweest is, kunt ge dat nooit meer corrigeren.

Kortom, laten we proberen deze verschuiving teweeg te brengen. Laten we de 70% Vlamingen die rationeel, verstandig, intelligent en emotioneel stabiel zijn, met rust; en laten we ons focussen op het ontmijnen van het racistisch discours dat de andere 30% zo in zijn greep houdt.

Concreet zie ik hedendaags paternalisme als volgt werken:
-illegaal: "meneer ik zoek het OCMW"
-bekeerde racist: [in plaats van te schelden en te slaan]: "ach meneer de sukkelaar, ik heb het OCMW niet nodig, maar ik zal u helpen; kijk, ge neemt de eerste rechts enzo; mag ik vragen voor wat ge het OCMW trouwens nodig hebt?"
-illegaal: "ik zoek onderdak"
-bekeerde racist: "ach ik heb onderdak, ik heb een halve fermette in Hoboken, en ook ne kunstvijver met kikkers in, heel kitscherig allemaal; ik heb wel ik geen plaats, maar ons Jenny heeft nog een kamer, hier is hare nummer; belt, en wie weet hebt ge prijs. Ons Jenny is een verlichte paternaliste gelijk mij. Een heel aangenaam mens. Die vult uw papieren ook in, die moet toch iets met haren tijd doen. Vroeger was ze bitter en zuur, nu kan ze rustig met negers omgaan, iets waar ze heimelijk altijd van heeft gedroomd."

Enzovoort. Dat moet werken.
Doe toch wat normaal zeg, dit is toch flauwe kul !
Oud 20 mei 2006, 19:59   #4
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

En waarom werkt het nu niet als 70% van de bevolking toch rationeel, verstandig, intelligent en emotioneel stabiel is? Waarom gooien die 70% hun deuren, portefeuilles en frigo's niet open voor de illegalen? Het OCMW zou overbodig zijn met zoveel barmhartigheid evenals het bezetten van kerken. En uitkeringen voor die mensen zouden ook al niet meer nodig zijn met zo'n vrijgevigheid vanwege de stabiele 70%. Of is het eerder een geval van woorden maar geen daden?
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 20:11   #5
Knorretje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
En waarom werkt het nu niet als 70% van de bevolking toch rationeel, verstandig, intelligent en emotioneel stabiel is? Waarom gooien die 70% hun deuren, portefeuilles en frigo's niet open voor de illegalen? Het OCMW zou overbodig zijn met zoveel barmhartigheid evenals het bezetten van kerken. En uitkeringen voor die mensen zouden ook al niet meer nodig zijn met zo'n vrijgevigheid vanwege de stabiele 70%. Of is het eerder een geval van woorden maar geen daden?
Bij links is het [SIZE=5]altijd[/SIZE] maar een geval van woorden en daden.
Hoeveel zelfverklaarden linkse zetten zich daadwerkelijk in voor al die illegalen die hier aanspoelen? Wie van de Oliepieken, Jampies, Drosophila's en consoorten vangt daadwerkelijk azielzoekers op, betaalt hun leefloon, geeft hen onderdak en eten, werkt aan hun integratie?
NIEMAND. Leuteren en lullen, dat doen ze, maar zelf de daad bij het woord voegen, dat doen ze [SIZE=7]nooit[/SIZE]. De 'maatschappij' moet maar opdraven voor de aangespoelde asielzoekers die zij persé willen doodknuffelen op andermans kosten.
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 20:14   #6
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Maar van waar toch die pathologische, dwangmatige [SIZE=4]dadendrang[/SIZE] van rechts?

Soms is gewoon alles goed, maar dat kunnen jullie niet hebben hé. Er moet altijd een vijand zijn, altijd iets slechts, altijd iets om op te vloeken, altijd iemand om de schuld van uw eigen miserie op te schuiven.

[SIZE=6] Relax[/SIZE], dude, alles is compleet okee. Zoek eens een hobby of zo. Squashen raad ik in uw geval aan.

Laatst gewijzigd door oliepiek : 20 mei 2006 om 20:15.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 20:45   #7
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar van waar toch die pathologische, dwangmatige [SIZE=4]dadendrang[/SIZE] van rechts?

Soms is gewoon alles goed, maar dat kunnen jullie niet hebben hé. Er moet altijd een vijand zijn, altijd iets slechts, altijd iets om op te vloeken, altijd iemand om de schuld van uw eigen miserie op te schuiven.

[SIZE=6]Relax[/SIZE], dude, alles is compleet okee. Zoek eens een hobby of zo. Squashen raad ik in uw geval aan.
Ik zou is gaan smeren,uw oliepeil staat danig laag.
Oud 20 mei 2006, 21:03   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het is waarschijnlijk de schuld van het mondiale kapitalisme eh.
Oud 20 mei 2006, 21:38   #9
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Ik zou is gaan smeren,uw oliepeil staat danig laag.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 21:46   #10
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Doe toch wat normaal zeg, dit is toch flauwe kul !
Maar wel grappige flauwekul 8)

Preach on oliepiek!
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 21:57   #11
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Alle -ismes zijn toch een slechte bedoening....
Oud 20 mei 2006, 22:58   #12
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

*diepe zucht* Oliepiek... zoek u een andere bezigheid...
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 23:29   #13
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

[SIZE=6]Relax[/SIZE], dude, alles is compleet okee. Zoek eens een hobby of zo. Squashen raad ik in uw geval aan.
Dadendrang ? Die vind ik alleen bij links. Compleet geobsedeerd met het maken van allerhande wetten en repressie-instanties om hun multicul-communisme te realiseren. Linkse dadendrang dus. En ga nu naar mama !
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be