Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is deze maatregel terecht of niet ?
ja, ze verdienen genoeg 6 30,00%
ja, en er is overcomsumptie ook 6 30,00%
neen, de sociale zekerheid kan de pot op en ieder voor zich 4 20,00%
geen mening, maar ik geef een woordje uitleg 4 20,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2003, 23:00   #1
Groen Valkje
Banneling

Groen Valkje's schermafbeelding

Standaard

Apothekers moeten overheid meer betalen

BRUSSEL -- De 5.260 Belgische apothekers moeten opnieuw een groter deel van hun inkomen afstaan aan de overheid. Ze verspelen hun gunsttarief van 4 procent, en zien hun retributie met terugwerkende kracht verhoogd tot 12,6 procent. De minister van Sociale Zaken Rudy Demotte (PS) besliste tot deze maatregel, omdat volgens hem de apothekers afstevenen op betere winstcijfers.

De voormalige minister van Sociale Zaken, Frank Vandenbroucke, en de apothekers kwamen eind vorig jaar overeen niet langer een retributie van 10,12 procent te handhaven, als bijdrage van de apothekers om mee de sociale zekerheid te financieren. De apothekers betaalden dat percentage in 2002 op het gedeelte dat de patiënten zelf moeten neertellen voor geneesmiddelen die voor een gedeelte worden terugbetaald.

De bijdrage van tien procent werd door de apothekers te hoog genoemd, in het licht van almaar slinkende en geplafonneerde winstmarges. Apothekers en Vandenbroucke spraken daarom af te starten met een bijdrage van 4 procent in 2003.

Het akkoord voorzag wel in een tussentijdse evaluatie. De minister garandeerde een brutomarge van 440 miljoen euro, maar voegde eraan toe de bijdrage van de apothekers te zullen verhogen als halfweg dit jaar zou blijken dat ze boven die marge uitkomen.

Het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (Riziv) becijferde dat de apothekers eind 2003 uitkomen op een brutomarge van meer dan 482 miljoen euro. Volgens minister Rudy Demotte geven die cijfers het recht 42 miljoen euro terug te vorderen.

Aangezien de apothekers voor de eerste zes maanden slechts 10 miljoen euro retributies hebben betaald, staan ze nog voor 32 miljoen euro in het krijt. Dat bedrag kan in de tweede jaarhelft enkel gehaald worden door de retributie van 4 procent op te trekken tot 12,6 procent.

De Algemene Pharmaceutische Bond betwist de manier waarop de berekening werd gemaakt, maar zegt van de minister de garantie te hebben gekregen dat de retributie opnieuw zakt, als blijkt dat de apothekers te veel hebben moeten betalen.

De apothekers wijzen erop dat ze via de speciale retributie over twee jaar 80 miljoen euro uit eigen portefeuille moeten betalen, maar dat ze van de overheid geen toezeggingen hebben gekregen. ,,Dat veroorzaakt wrevel bij de apothekers. Komen er tegen 2004 geen concrete maatregelen, dan staan we met onze apothekers opnieuw op straat'', zegt ondervoorzitter Filip Babylon van de Algemene Pharmaceutische Bond.

Omdat de overheid in gebreke bleef, wilden de apothekers vorige week met de minister discussiëren over de retributie van 12,6 %, maar uitgerekend de dag van de geplande vergadering stond het betrokken koninklijk besluit al in het Staatsblad.
Groen Valkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2003, 00:02   #2
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

hebt gij iets tegen rijke mensen ????
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2003, 00:04   #3
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Voor de apothekers in ons land gaan op straat komen om te bekvechten over hun al dan niet magere inkomsten beleid ('t zijn echt allemaal sukkelaars die 't zout op hun patatten niet verdienen) zouden de heren ministers die verantwoordelijk zijn voor deze medisch ongenaakbare commerciële kaste eens met de top van de APB rond de tafel moeten gaan zitten om de violen gelijk te stemmen op europees niveau.
Ons land is op dit gebied zowat het absurdistan van de medische wereld in vergelijking met onze buurlanden. Bij ons hebben de apothekers er wél voor gezorgd dat er een vestigingswet op de officina gekomen is, maar ze hebben het zo gespeeld dat je géén apotheker hoeft te zijn om een officina te bezitten ! Zodoende krijg je eigenaars (al dan niet met politieke achtergrond.... zeg maar voorbedachtheid) die meerdere "zaken" bezitten en gewoon een onderbetaalde pas afgestudeerde apotheker in dienst houden aan een onderbetaald loon, waar zijzelf de vette winsten opstrijken ! de afgestudeerde apotheker maakt géén kans om zich te vestigen daar ons land reeds vol zit.....
in nederland of frankrijk bijvoorbeeld kan het niet dat één apotheker meerdere officina heeft en zeker niet dat de officina eigendom zijn van een ziekenkas zoals hier in ons land maar al te vaak het geval is.....
deontologisch gezien heeft een apotheek geen klanten maar patiënten....
in ons land heeft het echter meer weg van een ordinaire bollewinkel !
"Take the money & run" 't riziv (wij allemaal dus) zal wel betalen !
in absurdistan lopen er politiekers rond (die zelf géén apotheker zijn) die vijf tot acht "eigen" apotheken bezitten, vrij lucratief handeltje dus !
Oud 8 augustus 2003, 00:04   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Best dat de PS er nog is want van de SP-a die krioelt van de zelfstandigen en ondernemer (wat onze rechtse vrienden ook mogen beweren) moeten we dat niet verwachten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2003, 00:05   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door percloride
hebt gij iets tegen rijke mensen ????
Nee, maar als ik hen van die last kan verlossen dan zal ik het niet laten.
Oud 8 augustus 2003, 00:13   #6
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

hoe gaat gij hen van de last verlossen, hun eigendom stelen ?

Let op, ik beweer niet dat apothekers sukkelaars zijn, zeker niet, dat de winstmarge op de medikamenten hoog ligt dat betwijfel ik wel, maar wat hun inkomen wel doet vergroten zijn de klanten, alle kleine winstjes maken een groot geheel, kan je dat de apothekers kwalijk nemen ?
Iedereen is er van overtuigd dat er in Belgie abnormaal veel medikamenten verbruikt worden.
Als je de winstmarge voor de apothekers te groot vind zijn er nog andere bronnen die kunnen aangesproken worden.
b.v. de verzekeringsmaatschappijen, de notarissen, en zeker niet vergeten de ADVOKATEN !
Oud 8 augustus 2003, 00:26   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Let op, ik beweer niet dat apothekers sukkelaars zijn, zeker niet, dat de winstmarge op de medikamenten hoog ligt dat betwijfel ik wel, maar wat hun inkomen wel doet vergroten zijn de klanten, alle kleine winstjes maken een groot geheel, kan je dat de apothekers kwalijk nemen ?
Iedereen is er van overtuigd dat er in Belgie abnormaal veel medikamenten verbruikt worden.
Als je de winstmarge voor de apothekers te groot vind zijn er nog andere bronnen die kunnen aangesproken worden.
b.v. de verzekeringsmaatschappijen, de notarissen, en zeker niet vergeten de ADVOKATEN !
Klopt en ik zal dat niet tegensspreken. Nu uiteraard mogen apothekers (goed) hun brood verdienen alleen moeten we vaststellen dat België één van de hoogste concentratie apothekers heeft ter wereld (zo slecht zal het dus wel niet zijn in België), dat er wellicht nergens zoveel pillen geslikt worden en dat generische geneesmiddelen noch door dokters noch door apothekers gestimuleerd worden (waarom zouden ze immers?).

Ik denk echter niet dat de apothekers met het meeste geld gaan lopen. Die eer is wellicht voor de fabrikanten. In ieder geval moeten er maatregelen genomen worden om de kosten van geneesmiddelen en totale consumptie te drukken.
Oud 8 augustus 2003, 00:33   #8
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

volledig mee akkoord !
Oud 8 augustus 2003, 00:35   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
volledig mee akkoord !
Brrr. Niet verder vertellen.
Oud 8 augustus 2003, 00:40   #10
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

ik heb het daar helemaal niet moeilijk mee om iemand ter linker zijde gelijk te geven, dat is ook het geval met een linkse strekking binnen de Vlaamse beweging, die veel te zwak is.
Oud 8 augustus 2003, 00:56   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb het daar helemaal niet moeilijk mee om iemand ter linker zijde gelijk te geven, dat is ook het geval met een linkse strekking binnen de Vlaamse beweging, die veel te zwak is.
Ik denk echter niet dat we het over de te nemen maatregelen eens zullen worden. Enfin best dat er nog zekerheden zijn in het leven want voor de rest is het geen grote soep.
Oud 8 augustus 2003, 07:55   #12
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
b.v. en zeker niet vergeten de ADVOKATEN !
U bedoelt toch niet van die mensen die 1st 7jaar lang geen inkomen hebben omdat ze nog aan hun studies bezig zijn, vervolgens enkele jaartjes tegen een hongerloon aan de balie werken en pas tegen hun 30ste eigenlijk een deftig inkomen beginnen te hebben of wel?
Jaja, iedereen rijk zeker
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2003, 08:03   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Eventjes tussendoor:

Citaat:
Percloride, fijn dat u een arme sukkelaar als ik eens een riem onder het hart steekt.

Wat die apothekers betreft:
op zich heb ik er niks tegen als die mensen hun brood proberen te verbieden. Ik heb alleen soms de indruk dat alle apothekers en dokters opgekocht zijn door de farmaceutische industrie en bijgevolg niet meer 'neutraal' zijn. Daarom ga ik ook zelden naar de dokter want ik weet dat ze me negen kansen op tien pilletjes of iets anders voorschrijven.
Oud 8 augustus 2003, 08:52   #14
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:
Ik denk echter niet dat we het over de te nemen maatregelen eens zullen worden. Enfin best dat er nog zekerheden zijn in het leven want voor de rest is het geen grote soep.
nee Gulag-kampen en massa-executies is zo ons ding niet zie je!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2003, 10:32   #15
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

ik denk dat wij toch wat verzichtig moeten zijn om o.a de schuld bij de farmaceutische industrie te leggen.Voor een medikament op de markt komt heeft het jaren opzoekingswerk gekost en ook veel investeringen geeist. Het overmatig gebruik van pillen is alleen de schuld van de gebruiker, en dat is jan en alleman, daarbij geholpen door de dokters die ook niet nee zullen zeggen.Als er maatregelen moeten komen denk dat dat die van bovenaan moeten komen.
Oud 8 augustus 2003, 10:48   #16
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk dat wij toch wat verzichtig moeten zijn om o.a de schuld bij de farmaceutische industrie te leggen.Voor een medikament op de markt komt heeft het jaren opzoekingswerk gekost en ook veel investeringen geeist. Het overmatig gebruik van pillen is alleen de schuld van de gebruiker, en dat is jan en alleman, daarbij geholpen door de dokters die ook niet nee zullen zeggen.Als er maatregelen moeten komen denk dat dat die van bovenaan moeten komen.
Ik moet al 25 jaar een medicatie nemen, op doktersvoorschrift. Het heeft de dokters destijds 2 jaar gekost om de juiste dosering voor mij te vinden (by trial and error, en de "errors" waren niet aangenaam!!). Vorige week hoorde ik van de apotheker dat die fabricant stopt dat medicament te fabriceren of importeren in België. reden: te lage winstmarge. Na 25 jaar zou ik toch denken dat de R&D-kosten toch wel afgeschreven zijn.....

Ik kan dus weer een lange periode met "trial and error" andere medicatie (nieuwere en duurdere?) gaan uitproberen.. Een deel van de doktersbezoeken en labo-analyses moet ik betalen natuurlijk (remgeld!! alsof IK daar moet afgeremd worden..!)de rest komt ten laste van de SZ...
en néén , het product wordt niet als generisch product verkocht...
privatizering van de winsten en socializering van de verliezen noemt men dat...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2003, 10:57   #17
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is een grotere misdaad, een bank op te richten, dan er een te overvallen grapte iemand ooit eens...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2003, 13:07   #18
ICE-MAN
Parlementslid

Standaard

Dat de farmaceutische industrie "poen" verdient daar wil ik best inkomen, ze investeren aan de andere kant dan ook wel in research en die is zeker niet goedkoop......
maar komen beweren dat de "grote" winst niet naar de apothekers gaat daar heb ik mijn bedenkingen bij
in de kleine gemeente waar ik woon is er 1 (één) apotheek en die sukkelaar heeft al van in 1976 een eigen zwembad (en géén kleintje) dat ge welliswaar vanaf de straatkant niet kunt zien (kerel is een low-profile man) en dan zijn er in onze gemeente nog een aantal "rijke mensen" maar bij mijn weten hebben die géén eigen zwembad wegens "te duur" en te véél werk (lees personeel nodig) om het te onderhouden en te grote stookkosten in de winter (uiteraard gaat het hier over een overdekt bad)
t'ja..... simpelen apotheker met slechts 1 bediende in zijn zaak die amper zijnen boterham verdient......
Oud 8 augustus 2003, 13:30   #19
Kempen
Gouverneur

Standaard

Weg met de farmaceutische industrie
doe ook eens aan homeopathie.

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.

Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden

Vlaanderen onafhankelijk
Kempen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 00:34   #20
ICE-MAN
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kempen
Weg met de farmaceutische industrie
doe ook eens aan homeopathie.
homeopatie is gelijk "bidden"...........
als ge er niet in gelooft helpt het géén kl**ten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be