Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2006, 18:15   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Montenegro onafhankelijk?

Er wordt gestemd in een referendum over de onafhankelijkheid van Montenegro. Hiermee zou een eind komen aan Servië-Montenegro én aan het laatste restje Joegoslavië.

Het is toch hemeltergend dat zelfs in een voormalig oostblokland er meer democratie is dan in een land dat zich zo noemt sinds 1830. Waarom kan dat niet in Vlaanderen?
Oud 19 mei 2006, 18:57   #2
Tantist

Standaard

http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln...fhankelijkheid

(Novum/AP) - Bijna een half miljoen stemgerechtigde Montenegrijnen op een bevolking van 620.000 stemmen zondag in een referendum of hun staatje zelfstandig wordt in Europa, of deel blijft uitmaken van een problematische unie met Servië.
Om te voorkomen dat het referendum uitmondt in nieuwe onrust op de Balkan heeft de Europese Unie bedongen dat minstens 55 procent van de kiezers voor de onafhankelijkheid moet stemmen. Premier Milo Djukanovic is ervan overtuigd dat die drempel zal worden overwonnen, net zo goed als oppositieleider Predrag Bulatovic ervan overtuigd is dat zijn kamp de benodigde stemmen zal halen om de unie met Servië te behouden.

Montenegro bleef in de jaren '90 als enige van de voormalige republieken van de Joegoslavische federatie over als bondgenoot van Servië. Volgens Djukanovic heeft de economie van de republiek nu te lijden van het falen van Servië om nauwere banden met de Europese Unie te kweken. De EU heeft de voorbereidende toetredingsonderhandelingen met Servië-Montenegro afgebroken omdat Servië tot dusver heeft nagelaten de van oorlogsmisdaden verdachte generaal Ratko Mladic uit te leveren aan het Joegoslaviëtribunaal van de Verenigde Naties in Den Haag.

"Door onafhankelijk te worden, worden wij degenen die ons lot bepalen. Wij zullen niet langer afhankelijk zijn van de Servische regering en haar bereidheid om met Den Haag samen te werken", zei Djukanovic donderdag ter afsluiting van zijn campagne in een toespraak in Podgorica. "Onze onafhankelijkheid zal leiden tot een snellere weg naar de Europese Unie."

Bulatovic zegt dat het economisch zwakke Montenegro beter af is in een unie met het tien keer grotere Servië. Hij zei donderdag dat zijn kamp genoeg stemmen zal behalen om die unie te behouden. Mocht dat niet zo zijn, dan zal hij zich een goede verliezer betonen en de winnaars feliciteren, 'omdat alleen zulk gedrag de interne verdeeldheid van Montenegro kan helpen overwinnen'. Iedere onrust zou catastrofaal zijn voor Montenegro. "Ik zal alles doen wat in mijn macht ligt om een Europese atmosfeer in Montenegro te bewaren", zei Bulatovic.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 22:14   #3
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Of Montenegro werkelijk uit de Servisch-Montenegrijnse unie stapt, en dus de uitslag van het referendum, is van secundair belang. Het belangrijkste is dat de Montenegro zélf kan beslissen over zijn band met Servië.

Wat me wel stoort, is dat de EU de uitslag probeert te beïnvloeden. De EU, die Servië nog altijd beschouwt als de thuishaven van satan himself, belooft de Montenegrijnen allerlei "lekkers" als ze willen afrekenen met de Serviërs.
Het is werkelijk spijtig dat de EU dit Montenegrijns zelfbeschikkingsrecht ondermijnt, door de uitslag naar hun hand probeert te zetten. De EU heeft het dan ook altijd moeilijk met democratische beslissingen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 07:53   #4
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Of Montenegro werkelijk uit de Servisch-Montenegrijnse unie stapt, en dus de uitslag van het referendum, is van secundair belang. Het belangrijkste is dat de Montenegro zélf kan beslissen over zijn band met Servië.
Dat vind ik ook. Vlaanderen heeft die mogelijkheid zelfs niet. Hier is het volk niet soeverein.

Wat me wel stoort, is dat er 55% nodig is ipv 51%.
Oud 20 mei 2006, 08:06   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat me wel stoort, is dat de EU de uitslag probeert te beïnvloeden. De EU, die Servië nog altijd beschouwt als de thuishaven van satan himself, belooft de Montenegrijnen allerlei "lekkers" als ze willen afrekenen met de Serviërs.
Het is werkelijk spijtig dat de EU dit Montenegrijns zelfbeschikkingsrecht ondermijnt, door de uitslag naar hun hand probeert te zetten. De EU heeft het dan ook altijd moeilijk met democratische beslissingen.
Het wordt een "met de Serviërs, tegen de Serviërs" spelletje.
Oud 20 mei 2006, 08:25   #6
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De EU wilhelemaal niet dat Servië en Montenegro splitsen. Want dan zitten ze met 2 landen die potentieel lid kunnen worden ipv. 1. En momenteel ziet de EU "teveel" leden niet zitten.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 08:35   #7
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
De EU wilhelemaal niet dat Servië en Montenegro splitsen. Want dan zitten ze met 2 landen die potentieel lid kunnen worden ipv. 1. En momenteel ziet de EU "teveel" leden niet zitten.
Persoonlijk denk ik dat het de EU koud laat. Of op wat baseert u uw stelling?
Oud 20 mei 2006, 11:12   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Servië zullen ze nooit accepteren als lidstaat.

De enige manier waarop de Serviërs ooit binnen de EU zullen geraken, is als hun staat in 10 stukken wordt verdeeld, en de Serviërs in geen enkele staat de meerderheid uitmaken. Bosnië-Herzegovina (waar de EU de Republika Srpska bij de Bosnisch-Kroatische Federatie wil voegen) en Kosovo (waar de EU zich verzet tegen het splitsen van Kosovo in een Servisch noordelijk deel en een Albanees zuidelijk deel, boven en onder Mitrovica) passen alvast in die optiek.

Wat de EU (als handpop van de VS uiteraard) hier doen, is een bijna exacte kopie van de etnische politiek van Stalin: ervoor zorgen dat de staatsgrenzen nooit samenvallen met volksgrenzen. Regimegetrouwe volkeren krijgen stukken grond bij, en gevaarlijke volkeren moeten stukken grond afstaan.
Oud 20 mei 2006, 13:42   #9
Tantist

Standaard

Hum Jaani, op wat baseert u die intenties?
Oud 20 mei 2006, 15:07   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Wat me wel stoort, is dat er 55% nodig is ipv 51%.
Beetje absurd wel, die bijzondere meerderheid. Volgens mij is dat vragen om problemen. Wat gaat er immers gebeuren als pak 'm beet 54% voor onafhankelijkheid stemt? Ik zie de pro-onafhankelijkheidsregering nog niet zeggen: "de meerderheid is voor onafhankelijkheid, maar we accepteren de wil van de minderheid en blijven toch lekker bij Servië."
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 15:12   #11
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Beetje absurd wel, die bijzondere meerderheid. Volgens mij is dat vragen om problemen. Wat gaat er immers gebeuren als pak 'm beet 54% voor onafhankelijkheid stemt? Ik zie de pro-onafhankelijkheidsregering nog niet zeggen: "de meerderheid is voor onafhankelijkheid, maar we accepteren de wil van de minderheid en blijven toch lekker bij Servië."
Dat is het scenario van de Koningskwestie in België. Toen hanteerde iedere partij andere criteria om het plebisciet te interpreteren. Dat moest wel tot rellen leiden.
Oud 20 mei 2006, 18:05   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hum Jaani, op wat baseert u die intenties?
Bijvoorbeeld.
Bosnië kan geen lid worden van de EU, zolang de Bosnisch-Kroatische Federatie en de Republika Srpska bijeengevoed zijn. Onlangs was er nog de EU-druk op de Bosnische Serviërs om hun eigen politiemacht op te geven, en één Bosnische politiemacht te creëren.
Het is dus duidelijk dat EU nooit zal accepteren dat de Republika Srpska bij Servië zal aansluiten.

Ook hebben ze al laten horen dat er geen sprake kan zijn van hertekening van de Kosovaars-Servische grens. De enige garantie die de Kosovaarse Serviërs krijgen, is dat de Kosovaarse Albanezen beloofd hebben om Kosovo niet bij Albanië aan te sluiten. Maar sowieso zullen ze ook in Kosovo een onbeschermde minderheid blijven.
Oud 21 mei 2006, 08:02   #13
Tantist

Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld.
Bosnië kan geen lid worden van de EU, zolang de Bosnisch-Kroatische Federatie en de Republika Srpska bijeengevoed zijn. Onlangs was er nog de EU-druk op de Bosnische Serviërs om hun eigen politiemacht op te geven, en één Bosnische politiemacht te creëren.
Het is dus duidelijk dat EU nooit zal accepteren dat de Republika Srpska bij Servië zal aansluiten.

Ook hebben ze al laten horen dat er geen sprake kan zijn van hertekening van de Kosovaars-Servische grens. De enige garantie die de Kosovaarse Serviërs krijgen, is dat de Kosovaarse Albanezen beloofd hebben om Kosovo niet bij Albanië aan te sluiten. Maar sowieso zullen ze ook in Kosovo een onbeschermde minderheid blijven.
Zijn er bronnen voor deze veronderstellingen?
Oud 21 mei 2006, 08:04   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat lezen we in de krant? De Serviërs geven gratis treintickets voor Montenegrijnen die voor de unie met Servië gaan stemmen.

Bastardos
Oud 21 mei 2006, 08:09   #15
Tantist

Standaard

Het stemmen kopen is van alle tijden...
Oud 21 mei 2006, 08:13   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De vraag blijft: voor wanneer een referendum voor België. Voor Hans en De Croo moet dat geen probleem zijn, want we weten allemaal dat de onafhankelijkheidsdrang speelt bij een futiel percentage van de bevolking. Waarschijnlijk zal het referendum met een overweldigende meerderheid de unitaire staat België uitroepen, en Frans instellen als standaardtaal.
Oud 21 mei 2006, 12:40   #17
Tantist

Standaard

Doch, Di Rupo is tegen... En Di Rupo is de baas.
Oud 21 mei 2006, 12:46   #18
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Persoonlijk denk ik dat het de EU koud laat.
Is niet zo

Laatst gewijzigd door Gun : 21 mei 2006 om 12:46.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 12:59   #19
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Is niet zo
Elaborate... Liefst zonder complottheorieën...
Oud 21 mei 2006, 13:03   #20
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De vraag blijft: voor wanneer een referendum voor België. Voor Hans en De Croo moet dat geen probleem zijn, want we weten allemaal dat de onafhankelijkheidsdrang speelt bij een futiel percentage van de bevolking. Waarschijnlijk zal het referendum met een overweldigende meerderheid de unitaire staat België uitroepen, en Frans instellen als standaardtaal.
Ik hoop ook dat men het referendum grondwettelijk maakt, het zou eindelijk een einde maken aan het "welles-nietes" communautair spelletje dat in België gaande is.

Misschien wel iets voor de partijen om het referendum in hun programma voor 2007 in te werken!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be