Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2006, 20:06   #1
ilfalco
Minister-President

Standaard Vier op tien winkeliers doen geen aangifte na overval

Vier op tien winkeliers doen geen aangifte na overval

Vier op de tien winkeliers die het slachtoffer werden van geweld heeft vorig jaar geen klacht ingediend. De belangrijkste reden is een gebrek aan vertrouwen in de justitie. Dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1.600 zelfstandigen in elf gemeenten, die mee de basis moet vormen voor het actieplan dat minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD) en de zelfstandigenorganisaties in september willen voorleggen.

Elektronische aangifte
Om een mouw te passen aan dat lage cijfer, belooft de VLD-minister op 1 januari 2007 te starten met de elektronische aangifte van klachten. Daarnaast wil Dewael het voor zelfstandigen eenvoudiger maken gebruik te maken van de fiscale aftrek voor veiligheidsinvesteringen. Minder dan de helft van de bevraagde zelfstandigen blijkt immers de maatregel te kennen. De minister gaat daarmee in op een vraag van de zelfstandigenorganisaties.

Vertrouwen
"Het is onaanvaardbaar dat mensen die het slachtoffer werden van geweld niet naar de politie stappen", vindt Dewael. "Het feit dat ze geen vertrouwen hebben in de justitie is een belangrijk signaal. Het toont aan dat de hervormingen binnen justitie, zoals die werden doorgevoerd na de affaire Dutroux, nog niet zijn voltooid en dat we ons de vraag moeten stellen hoe ons vervolgings- en strafrechtelijk beleid moet worden bijgestuurd".

Preventie
Voorts vindt meer dan 95 procent van de zelfstandigen dat preventieve maatregelen hun veiligheidsgevoel kan opkrikken. Vijfenveertig procent voelt zich niet onveilig. De promotie van preventieve maatregelen moet daar op inspelen, vindt Dewael. Daarom moet meer werk worden gemaakt van het bekendmaken en het doen toepassen van dergelijke ingrepen.

Maatregelen
Nog maar 29 procent van de ondervraagden heeft maatregelen tegen geweld getroffen. Vooral organisatorische maatregelen lijken te zijn ingeburgerd. Meer dan drie vierde maakt regelmatig de kassa leeg en vier op de tien moedigt elektronisch bankieren bij de klanten aan. Bij infrastructurele en elektronische veiligheidsmaatregelen voeren voldoende verlichting en een alarmsysteem het lijstje aan. De plofkoffer wordt praktisch niet gebruikt.

Politie, uw vriend
Het vertrouwen in de politie is blijkbaar groot. Zowel bij de vraag wie het best geplaatst is om veiligheidsadvies te geven aan zelfstandigen als wie de voorkeur wegdraagt van beste informatiekanaal, komt de politie als eerste uit de bevraging naar voren. De minister wil alvast werk maken van het plan om elke startende ondernemer -meer dan 57.000 per jaar- het bezoek te laten krijgen van de technopreventieve adviseur van de politie of van de wijkagent.

Ondernemersorganisatie Unizo wijst erop dat de resultaten van de enquête een vroegere eigen bevraging bevestigen. Een versnelde doorvoering van eerdere voorstellen heet nu prioritair te zijn. De organisatie pleit ook voor een databank met alle cijfers over winkelcriminaliteit. (belga) </STRONG></EM></U></I></B>
Mail een vriend Printversie
07/07/06 20u29

hallucinante cijfers als je het mij vraagt. En dan maar uitpakken met lagere criminaliteitscijfers...
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2006, 20:10   #2
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

verzekering is ook pokkeduur dacht ik...
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2006, 20:13   #3
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik heb het al meermaals gezegd.. de politie is niet het probleem het is justitie die de zwakke plek vormt in de misdaadbestrijding.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2006, 20:14   #4
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
verzekering is ook pokkeduur dacht ik...
Waarom zou een verzekering goedkoop moeten zijn?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2006, 20:19   #5
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Waarom zou een verzekering goedkoop moeten zijn?
waarom is het zo duur dat 4/10 geen aangifte doet... omdat het dan mega duur word en onbetaalbaar.

wel erg zo een hoge cijfer 4/10 tijd dat de overheid iets aan doet...
Oud 7 juli 2006, 20:21   #6
born2bewild
Banneling

Standaard

ik dacht dat mijn belastingen dienden om de criminaliteit te bestrijden. Was dat dan allemaal slap gelul om een vet overheidsapparaat drijvende te houden en mooie postjes voor de vrienden of zichzelf te creeren, en niet om mij te beschermen?

Nu kom jij af met de verzekeringen. Mag ik dan minder belastingen betalen en die spenderen aan verzekeringen. Nu de modelstaat op zijn tandvlees zit.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 7 juli 2006 om 20:23.
Oud 7 juli 2006, 20:35   #7
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Mag ik dan minder belastingen betalen en die spenderen aan verzekeringen.
nee hoor.
ik vind het ontzettend leuk dat mensen zoals jij belastingen betalen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2006, 20:38   #8
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
nee hoor.
ik vind het ontzettend leuk dat mensen zoals jij belastingen betalen.
I made your day?
Nochtans: ik betaal er geen. Toch niet in Belgie. En veeeeel minder, dus een verzekering zou er wel vanaf kunnen moest het nodig zijn, quod non.

'k hou wel in 't oog wanneer het climaat verbetert, ge weet nooit.

kusje

Laatst gewijzigd door born2bewild : 7 juli 2006 om 20:41.
Oud 7 juli 2006, 22:25   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De 4 op 10 niet aangegeven "overvallen" zijn geen overvallen hoor. De winkeliers die de eer hebben gehad zakaatverzamelaars over de vloer te krijgen, weten wel beter dan dit een overval te noemen.

De resultaten van aangifte zijn er naar, naar zulke laster en eerroof.

De politie -tja, valse aangiftes zijn schering en inslag weet U wel-
De belastingsdienst- wie weet is het geen valse aangifte om wat te sjoemelen- .
De verzekering- lap, weer een verhoging van de premie, dank U wel-.
De vrienden van de vrolijke zakaatverzamelaars -die zulke belediging moeten oppoetsen door de zaak te verbouwen-.
De Politiek Correcte gemeenschap veroordeeld de overvallene, want die daagde de kansarme overvallers uit.
Het CGKR begint een advocatenslag en politiek armworstelen om justitie de reden te geven om niks te moeten doen.

Nu, de situatie is anders indien het niet zakaatverzamelaars zijn.
De politie ,gelang de "gebruikte hoeveelheid geweld" komt of te laat, of alleen als het veilig is.
De verzekering laat de premie nog steeds stijgen.
Het CGKR knort eens als er geen allochtonen van bepaalde strekking bij betrokken zijn (wanneer zien we de eerste zaak waarbij bijvoorbeeld Chinezen bevoordeeld zijn door dit centrum?)
De Politiek Correcte gemeenschap haalt de schouders eens op.
De belastingsdienst komt nog steeds controleren dat er niet gesjoemeld word( natuurlijk afhankelijk van de liquiditeit van de beroofde)
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be