![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Op aanvraag, wil ik even deze Belgicistische stelling toelichten.(Overzicht)
Een onafhankelijk Vlaanderen zal een onverdraagzaam Vlaanderen zijn, omdat: (1) de motivatie ervan gebazeerd is op stereotypering en revisionisme (2) separatisme draait om machtsovername, emancipatie daarentegen gaat over "anti-discriminatie" en rechten (3) de verdedigers ervan voornamelijk rechts zijn (4) het stereotype (de hardwerkende Vlaming, of gewoon "De Vlaming") discriminerend zal werken op al wie niet aan dit beeld beantwoordt (5) separatisme "het opgeeft" en geen samenlevingstechnieken beheerst of cultiveert, en niet in de mogelijkheid is om tegenstellingen te overbruggen. (6) het zgn "goed bestuur" voornamelijk wil zeggen "zuinig bestuur", zodat er een financiëel "hard" beleid zal gevoerd worden (7) flamingantisme een seculiere godsdienst is, die een onafhankelijk Vlaanderen tot een fundamentalistische natie zou omvormen. Belangrijk is om te precizeren waarover deze opmerkingen gaan en waarover ze niet gaan. Ze gaan over Vlaanderen als structuur, niet over haar inwoners. Wanneer ik zeg "De vroegere USSR was een onverdraagzaam, totalitair regime", wil dat niet zeggen dat ik denk dat elke toenmalige Rus een communistische partijfreak was. Het is me te doen om de samenlevingsstructuur.
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wanneer er genoeg is voor iedereen,werk,loon,sociale inbreng,wanneer men de misdaad binnen de perken kan houden is rechts niet noodzakelijk een stelling die tegen links gericht is of visa versa. Het is dat wel wanneer de tegenstellingen in de praktijk bewaarheid worden dat men kant kiest en extremer gaat worden. Jaren waren er geen grote problemen ,en dus ook geen grote tegenstellingen. Dus in de praktijk gaan uw punten niet allemaal op beste.
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit moet zowat het meest onzinnige argument zijn tegen onafhankelijkheid. We zullen blijven leven in een democratie dus de mensen zullen nog steeds zelf de samenleving maken. of Vlaanderen onverdraagzaam zal zijn of niet, dat beslist de burger, niet het statuut ervan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wel integendeel. Een onafhankelijk Vlaanderen zal een veel verdraagzamer Vlaanderen zijn dan nu.
Er is namelijk een rechtstreeks verband tussen de belgische houding ten opzichte van de vlamingen en het vreemdelingenstandpunt van het VB. Vanaf het begin van de belgische staat heeft de vlaming zijn eigenheid, zijn taal, cultuur moeten verdedigen. Hij heeft moeten vechten tegen verfransing, tegen minachting én tegen standsverschillen, tot op de dag van vandaag. Hierdoor is een soort afweermechanisme ontstaan. De afgelopen 25 jaar heeft de vlaming zich, mede door die houding én hard werken, geëmancipeerd. Het toeval wil dat in dezelfde tijd er een forse migratie plaatvond. Wéér voelde de vlaming zich opgedrongen omringd door mensen die een andere taal spraken, van een andere cultuur. En hij zat nog vol met 'witte bloedlichaampjes': 'Wij willen eindelijk eens onszelf zijn, onder ons...'. Vanaf het moment dat Vlaanderen onafhankelijk wordt zal je zien dat tolerantie en verdraagzaamheid zich herstellen en de 'allergie' wordt afgebouwd. Vlaanderen wordt dan een veel opener en minder gesloten samenleving. Het kan nog steeds op een andere manier maar dat zal waarschijnlijk niet meer lukken: Hervorming van de belgische staat: iedereen gelijkwaardig. (BTW: Het helpt natuurlijk niet als je de historische feiten én de dagelijkse realiteit blijft ontkennen en/of bagatelliseren, Black Cat!) Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 8 juni 2006 om 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je analyse is m.i. fout, omdat je geen rekening houdt met recente ontwikkelingen. Het is idd zo dat de Vlaams-nationalisten traditiegetrouw een beetje deden denken aan de bruinhemden van de jaren 30. Dat zal iets te maken hebben met al dat vlaggengezwaai op de Ijzerbedevaart. Het is echter zo dat "traditionele" nationalisten, nooit talrijk genoeg zijn geweest om België te doen breken. Het gevaar voor het voortbestaan van het land komt van die Vlamingen die vrij recent voor de splitsing gewonnen werden, niet omdat zij niet in België willen leven, maar omdat zij vaststellen dat België niet werkt. Ik behoor tot die groep en de leden van de Warande-groep ook. Die mensen worden met de dag talrijker en monidger en als je ze samentelt met de traditionele nationalisten binnen de N-VA en het Belang, dan zit je waarschijnlijk nu al aan de helft van alle Vlamingen. Jouw eerste reeks argumenten (1-2-3) hebben betrekking op de "oude" nationalisten. Het zijn dan ook oude argumenten die men al duizend keer gehoord heeft en die totaal geen indruk maken op degenen woor wie ze bestemd zijn. Jouw andere argumenten richten zich gedeeltelijk tot de "nieuwe" nationalisten. Ik vrees dat ze weinig effect hebben. In twee gevallen moeten we je op je woord geloven. We moeten 1) geloven dat goed bestuur gelijk staat met zuinig bestuur, wat op zijn beurt "hard" bestuur betekend, enkel omdat je zegt dat het zo is, en 2) zomaar van je aannemen dat nationalisme een "seculiere godsdienst" is en dus zowiezo tot fundamentalisme leidt. Sorry maar het lijkt me dat je hier wild om je heen schopt zonder na te denken. Ik denk niet dat je ook maar één persoon met een dergelijk argument zal overtuigen. Er is nog een laatste argument, nl. dat separatisme niet in de mogelijkheid is om tegenstellingen te overbruggen omdat het "het opgeeft". Daar zit wel iets in, maar het probleem is dat je zelf niet in overweging wil nemen dat de tegenstellingen in België enkel overbrugbaar zijn mits een enorme verspilling aan energie en geld. Wij zijn al decennia's aan het "overbruggen" en het is nog altijd even moeilijk als in 1950. Waarom moeten we dan blijven proberen? Kan jij ergens een teken bespeuren dat het morgen beter zal gaan? Ik niet. Wij leven in een totaal onefficiente samenleving die zodanig bezig is met het overbruggen van tegenstellingen dat er geen tijd is voor het aanpakken van de "echte problemen". De koelkast is bomvol, "het overbruggen" draait op voelle toeren met 0,0 resultaat en jij zit hier doodleuk te verkondigen dat wij moeten blijven proberen omdat het proberen op zich iets heilzaams heeft? Het is een masochistisch argument Black Cat. Een negatief argument. In werkelijkheid verdedig jij zoals velen de status quo enkel en alleen omdat je een conservatieve instelling hebt en je veranderingen schuwt. Jouw Belgicisme is zuiver reflexief. Je reageert instinctief op de vraag naar scheiding en je gaat dan op zoek naar argumenten. En dan merk je dat er geen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die helft Vlamingen die de onafhankelijkheid zouden willen, is puur speculatie die niet ondersteund wordt door studies, noch door de kiescijfers Citaat:
Citaat:
Flamingantisme heeft alle kenmerken van een religie, en de flaminganten willen die tot grondwet maken. Dat noemt men fundamentalisme. Citaat:
In zoverre juist, bewijst die stelling niet het falen van België, maar wel van de huidige staatshervorming, en bewijst ze de onderhandelingsonkunde/onwil van onze politici, mogelijk met tactische bedoelingen dus. Citaat:
Zoiets als "Rood-Groen-Cultureel"
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 juni 2006 om 15:50. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is niet gebeurd. Sindsdien is de staatsstructuur afgetakeld, uitgehold en vervallen. Gelijktijdig is het nationaal gevoel langzaam leeggebloed. Nu is België dood. Het besef dringt vandaag in al zijn kracht door tot de niet-flamingantische opinie. Reanimatiepogingen zijn ontroerend, maar komen meer dan een halve eeuw te laat. Als men België had willen redden, had men dat moeten doen terwijl het nog leefde. Nu is de enige mogelijkheid om nog iets "te doen" in de Belgische ruimte, een statenbond van Vlaanderen en Wallonië. Maar het ziet er naar uit dat ook deze kans trefzeker zal gemist worden. Laatst gewijzigd door baarle : 8 juni 2006 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een mens wordt moe van die kerel zijn misplaatst optimistisch pseudo-patriotisme en haat en ongenoegen tegen alles wat een andere mening heeft.
En pas op, want nu gaat-ie zeggen dat ik de onverdraagzame ben.
Laatst gewijzigd door lombas : 8 juni 2006 om 16:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik begin ze meer en meer te begrijpen, de mensen die heimwee hebben naar België nog voor het formeel opgeheven is. Laatst gewijzigd door baarle : 8 juni 2006 om 16:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Revisionisme? ![]() Citaat:
Citaat:
2. Rechts is conservatief, en wat is er progressiever dan een vrije republiek Vlaanderen willen? ![]() 3. Er bestaan meer linkse Flaminganten dan u denkt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 8 juni 2006 om 17:05. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Groteske topic, niet eens de moeite om over te praten...
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zou mijn mening kort zo kunnen zeggen: je kan België niet verbeteren door het te vernietigen. België verbeteren vooronderstelt België behouden.
![]() |
![]() |
#16 | ||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
(2) onder VB zit niet weinig revisionisme, of collaborateur-goedpraterij. Citaat:
Citaat:
Rechts is niet menslievend. Citaat:
Citaat:
De hervormingen allerlei, die eigenlijk alleen besparingen zijn. Vlaams-nationalisme beleidt een geloof dat gedeeld wordt in rituelen die op regelmatige basis herhaald worden. Op basis van de geloofsaxioma's/mythes willen zij een onafhankelijk Vlaanderen vormen.
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, ge hebt het gesnapt: het gaat om de machtovername door de Vlaamse en de Waalse arbeidersklasse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Helemaal niet hopeloos.
Dood, wijlen, lang geleden leeggelopen, non-existant, geschiedenis. Citaat:
|
|
![]() |