Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2006, 21:06   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Een Russische Guantanamo ontdekt... Nu moeten de mensen het nog te weten komen...

Het is nu reeds een paar dagen aan een stuk dat ik niet anders lees en hoor dan de ontdekking van het Russische Guantanamo...
Citaat:
[SIZE=4],,Russische folterkelder ontdekt’’[/SIZE]
De vooraanstaande Russische mensenrechtenorganisatie Memorial zegt dat ze bewijzen heeft gevonden van een voormalige Russische folterkelder in de Tsjetsjeense hoofdstad Grozny. De kelder bevond zich in een voormalige school voor dove kinderen, die in ,,gebruik'' werd genomen door speciale troepen van het Russische ministerie van Binnenlandse Zaken. Die verlieten het schoolgebouw vorige maand, waarna medewerkers van Memorial de kelder bezochten en er foto's van namen. Ze hebben ook getuigenissen verzameld van Tsjetsjenen die zeggen er gefolterd te zijn. Alavdi Sadikov, die in het jaar 2000 drie maanden in het complex doorbracht, mist zijn rechteroor en zegt dat het daar is afgesneden. Andere ex-gevangenen getuigden over zware slagen en verwondingen.

De Moskou-getrouwe Tsjetsjeense regering zegt dat ze de kwestie heeft onderzocht en geen bewijzen van foltering heeft gevonden.
Tja... het zal wel een toeval zijn dat dit onder mijn aandacht is gekomen (een zeer klein artikeltje in De Standaard van 10/6/06).

En dan zijn er nog die denken dat onze media objectief zijn...

Als folteringen niet door de Amerikanen worden verricht, is dat natuurlijk geen nieuws... Dan is dat geen schande, geen schending van de mensenrechten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 21:09   #2
Casca
Minister

Standaard

En uiteraard zal het in dat minikeldertje vroeger op dezelfde schaal zijn gebeurd als in Guantanamo vandaag de dag nog...
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 21:18   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
En uiteraard zal het in dat minikeldertje vroeger op dezelfde schaal zijn gebeurd als in Guantanamo vandaag de dag nog...
Natuurlijk is dat niets (en dat vroeger is een maand geleden)...

Folteringen door niet-Amerikanen en op kleinere schaal dan in Gantanamo moet uiteraard kunnen... Waar die mensenrechtenorganisatie zich toch druk overmaakt....

Excuseer dat ik dit aangehaald heb en ... lig er aub vooral niet van wakker...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 21:20   #4
Casca
Minister

Standaard

Ik zeg niet dat het niet erg is, ik zeg dat het in verhouding tot ... maar weinig nieuwswaarde heeft
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 21:21   #5
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

De Russen kennende, zal dat nog niks zijn. Wie weet immers wat er allemaal in de kampen in Siberië gebeurt...
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 21:37   #6
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Het is nu reeds een paar dagen aan een stuk dat ik niet anders lees en hoor dan de ontdekking van het Russische Guantanamo...
Tja... het zal wel een toeval zijn dat dit onder mijn aandacht is gekomen (een zeer klein artikeltje in De Standaard van 10/6/06).

Als folteringen niet door de Amerikanen worden verricht, is dat natuurlijk geen nieuws... Dan is dat geen schande, geen schending van de mensenrechten...
Chipie, dat klopt niet . Er is in de Vlaamse (en andere) pers tijdens de eerste jaren van de oorlog (1999-2002) in Tsjetsjenië véélvuldig aandacht geschonken aan de onmenselijke behandeling van de bevolking. Dat conflict is men hier in het Westen evenwel beu geworden, omdat men er min of meer tot een 'oplossing' lijkt te zijn gekomen.
Oud 11 juni 2006, 21:39   #7
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik wil de bewijzen nog zien dat er in Gitmo gefolterd wordt. Ik geloof daar eerlijk gezegd weinig van. Dat het er niet altijd heel zachtaardig aan toegaat en dat de omstandigheden verre van tip top zijn wil ik gerust aannemen, maar dat er regelrecht gefolterd wordt zoals men deed in Tsjetsjenië en dan nog op dezelfde schaal, daar geloof ik geen fluit van.
Oud 11 juni 2006, 22:09   #8
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht

Die kerel is van een zaak van 2003.Amnesty international zegt er iets over en verder een commisie van de eu maar echt bitter weinig...

kvind het maar vaag typisch iets voor die ex-sovjets...

http://web.amnesty.org/library/index...pen&of=eng-2eu

http://assembly.coe.int/Main.asp?lin...2FFDOC9732.htm
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 22:38   #9
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat het niet erg is, ik zeg dat het in verhouding tot ... maar weinig nieuwswaarde heeft
Elke Russiche legerbasis, en zeker in Tjsetjenië, is een soort Guantanamo maar dan een stuk erger.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 23:06   #10
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

De ondergeschiktheid van de mens aan de 'staat', het wordt er blijkbaar niet beter op.
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe de Europese diplomatie hiermee omgaat? Of zijn het ook hier weer geopolitieke belangen (gas o.a.) die de mondjes gesloten houden?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2006, 07:25   #11
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Elke Russiche legerbasis, en zeker in Tjsetjenië, is een soort Guantanamo maar dan een stuk erger.
Ik maak me sterk dat de Russen op een gelijkaardige manier over de schreef gaan als de Amerikanen, maar waar haal jij deze expertise vandaag om "dat stuk erger" te gaan beweren?

Je weet verdomd niet hoe erg het is in Guantanamo!?!?
Oud 12 juni 2006, 08:25   #12
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
Chipie, dat klopt niet . Er is in de Vlaamse (en andere) pers tijdens de eerste jaren van de oorlog (1999-2002) in Tsjetsjenië véélvuldig aandacht geschonken aan de onmenselijke behandeling van de bevolking. Dat conflict is men hier in het Westen evenwel beu geworden, omdat men er min of meer tot een 'oplossing' lijkt te zijn gekomen.
Ach ja? Welke oplossing dan? 't Zal me benieuwen...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2006, 08:30   #13
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
In verhouding tot? Heb jij liggen slapen de laatste 10 jaar of zo? De Russen habben vanaf dag 1 gefolterd in Tsjetsjenië. Die kelder is gewoon een zeldzaam concret bewijs van praktijken die al jaren aan de gang zijn, en op veel grotere schaal dan Guantanamo. En wij hebben het hier ook over echt folteren hé, niet die mietjesmethodes van de Amerikanen zoals iemand lang laten recht staan of zijn slaap te verstoren of luide muziek te laten luisteren.

Het heeft weinig nieuwswaarde omdat het Russen zijn, de rest zijn hypocriete leugens om het geweten te sussen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2006, 08:36   #14
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Ik maak me sterk dat de Russen op een gelijkaardige manier over de schreef gaan als de Amerikanen, maar waar haal jij deze expertise vandaag om "dat stuk erger" te gaan beweren?

30 seconen moeten zoeken op Google. Raad van Europa, 2003 :

http://www.cpt.coe.int/documents/rus/2003-07-10-fra.htm

Citaat:
Après six visites en République tchétchène au cours des trois dernières années (la dernière ayant eu lieu du 23 au 29 mai 2003), le CPT a constaté un recours continu �* la torture et �* d'autres formes de mauvais traitements de la part des membres des forces de l'ordre et des forces fédérales présentes en République tchétchène, de même que l'inefficacité des actions visant �* faire traduire en justice ceux qui se sont rendus responsables de tels actes.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2006, 17:45   #15
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Ach ja? Welke oplossing dan? 't Zal me benieuwen...
Zoals je zien kon stond het tussen aanhalingstekens. Maar hier gaat ie : het hele Tsjetsjeense conflict werd in grote mate 'ge-Tsjetsjeniseerd'. Met andere woorden, daar waar het vooral de Russen waren die tot 2002 het merendeel van de acties maakten in Tsjetsjenië zijn ze er via handig gemanoevreer in geslaagd om een aantal Tsjetsjeense clans (de Alleroy's bijvoorbeeld, waar Kadyrov toebehoort) verantwoordelijkheid te geven over de interne Tsjetsjeense politiek. Dit pro-Moskou beleid wordt nu bevochten door het Tsjetsjeense verzet. Met andere woorden, de Russen kijken vanop een afstand toe hoe de Tsjetsjenen elkaar bevechten. Voor zover je hier van oplossing kan spreken natuurlijk
Oud 12 juni 2006, 17:48   #16
kaatd
Banneling

Standaard

Het lijkt er steeds meer op dat de VS zich in prima gezelschap bevindt. Samen met Rusland als grote schenners van mensenrechten, in het lijstje met Iran, China, ...

goed bezig.

Wat Rusland betreft, de vergelijking met Guantanamo gaat niet helemaal op, denk ik. Ten eerste is het Russische kamp duidelijk opgedoekt. Dat kan je van Gitmo niet zeggen.
Ten tweede lijkt het erop dat het Russisch kamp meer gebruikt werd om te folteren, wat in de Gitmo niet de bedoeling is/was.
Ten derde worden in Gitmo honderden mensen vastgehouden zonder vorm van proces, zonder beschuldiging, zonder aanklacht, ... Ook dat was in Rusland blijkbaar anders.

Hoe dan ook ben ik niet geneigd het Russisch kamp erger te vinden dan het Amerikaanse of omgekeerd. Het lijken me beide uitdrukkingen van een totaal gebrek aan respect voor mensenlevens en menselijke waardigheid. Ik zou niet graag tussen één van beide systemen moeten kiezen aangezien ze zich op diverse vlakken aan elkaar spiegelen.
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2006, 18:01   #17
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

jij weet het blijkbaar wel dan ? Moet je misschien ook even eens een lijstje proberen samenstellen met het aantal doden dat al uit Guantanamo is gekomen. Dan vergelijken we dat even met de lijstjes die door organisaties als Memorial zijn opgesteld en waaruit blijkt hoe Tsjetsjeense gevangenen werden gefolterd en vermoord tijdens hun hechtenis.
Oud 12 juni 2006, 18:29   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
tja....dat zou best wel eens waar kunnen zijn.
Als zelfs gewone Russische dienstplichtigen het moeilijk hebben gewoon maar heelhuids te blijven,wat moet het dan niet zijn voor gevangenen..
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2006, 22:10   #19
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
jij weet het blijkbaar wel dan ? Moet je misschien ook even eens een lijstje proberen samenstellen met het aantal doden dat al uit Guantanamo is gekomen. Dan vergelijken we dat even met de lijstjes die door organisaties als Memorial zijn opgesteld en waaruit blijkt hoe Tsjetsjeense gevangenen werden gefolterd en vermoord tijdens hun hechtenis.
Awel geef ff de lijstjes ... waar je ze ook vindt ... 0.0 betrouwbaar ... want samengesteld door de beheerders ...
Oud 12 juni 2006, 22:12   #20
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Awel geef ff de lijstjes ... waar je ze ook vindt ...
0.0 betrouwbaar ... want samengesteld door de beheerders ...
I dared you my friend. En beweren dat Memorial samenwerkt met de beheerders, tja...Je weet duidelijk niet waarover je spreekt.

Laatst gewijzigd door lyot : 12 juni 2006 om 22:13.
lyot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be