![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() [SIZE=3]Nationale betoging in solidariteit met alle gevangenen in strijd [/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE] [SIZE=3][SIZE=3]Begin maart 2006 begint de Steungroep voor Ringolévio in de Belgische gevangenissen in solidariteit met de gevangenen van Ittre met het wekelijks uitdelen van pamfletten aan drie Brusselse gevangenissen (Vorst, Sint-Gillis en Berkendael).[/SIZE] [SIZE=3][/SIZE] [SIZE=3]Op 7 maart weigerden in die gevangenis een twintigtal gevangenen terug te keren naar hun cellen, nadat de cipiers tot twee maal toe een jonge gevangene afranselden. Als antwoord op de eisen van de opstandige gevangenen stuurt de directie een dertigtal gemaskerde en gewapende cipiers af op de vijf gevangenen die ondanks de dreigementen van de cipiers blijven weigeren de binnenplaats te ontruimen.[/SIZE] [SIZE=3]Dit verdelen van pamfletten aan de gevangenispoorten liet toe informatie te verspreiden en contacten op te bouwen met de families en vrienden van gevangenen. Ook aan de gavngenis van Gent, Antwerpen en Ittre worden pamfletten uitgedeeld. Begin april lanceert de Steungroep een affichecampagne in Leuven, Antwerpen, Brussel, Ittre, Tubize, Nijvel en Gent. De informatie over afranselingen, mishandelingen en folter circuleert ook binnen de muren. [/SIZE] [SIZE=3]Ook de gevangenen roeren zich. Op 23 april breekt er in de gevangenis van Bergen een opstand uit. Meer dan 45 gevangenen weigeren naar hun cellen terug te keren, bezetten de binnenplaats en verdedigen zich tegen de aanvallen van de politie, die na het neerslaan van de opstand maar liefst 12 gewonden in haar gelederen telt. Op 16 mei leggen de cipiers van de gevangenis in Nijvel het werk neer. Het antwoord van de gevangenen op deze zoveelste geplande verslechtering van hun detentieomstandigheden laat geen uur op zich wachten: het dak van de gevangenis wordt in brand gestoken, een hele vleugel wordt volledig verwoest door de brand. De politie roept de hulp van het leger en de Speciale Eenheden in om de gevangenen onder controle te houden.[/SIZE] [SIZE=3]Met deze opstanden in het achterhoofd, is het duidelijk waarom het stakingsaanzeggingen van cipiers regent. De cipiersstakingen zijn alvast één van de kwesties die het hele debat over de situatie in de gevangenis bevuilt; bij de minste tegenspraak, kritiek of daden van verzet (ontsnappingen, opstanden, kritiek van buitenaf, klachten van gevangenen tegen cipiersgeweld,…) leggen de cipiersvakbonden het werk neer. Maar wat eisen de cipiers ? Meer effectieve celstraffen, meer gevangenissen (in België zijn er momenteel 8000 plaatsen voor de 10.000 gevangenen, trouwens het hoogste aantal sinds decennia), de opschorting van de voorwaardelijke invrijheidsstelling,… En dat alles omdat het ten goede zou komen aan de samenleving…en aan de gevangenen zelf! Hun argumenten zijn contradictoir, en maskeren de echte problematiek. Er zouden niet genoeg plaatsen zijn in de gevangenis ? En tegelijkertijd wordt het concept van voorwaardelijke invrijheidsstelling al jarenlang aangevallen door ondermeer de cipiersvakbonden. [/SIZE] [SIZE=3]Op basis van deze acties van de gevangenen roepen wij op tot een nationale solidariteitsbetoging om de eisen van de gevangenen te ondersteunen:[/SIZE] [SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Halt aan het cipiersgeweld, de bedreigingen en de vernederingen. Ontslag van alle cipiers die bekend staan om geweldpleging.[/SIZE] [SIZE=3][/SIZE] [SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Afschaffing van alle vormen van isolatie en isolatiecellen.[/SIZE] [SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Automatisch opstarten van de procedure voor voorwaardelijke invrijheidsstelling wanneer de gevangene 1/3 van de straftijd heeft gezeten.[/SIZE] [SIZE=3][/SIZE] [SIZE=3]-[/SIZE] [SIZE=3]Inwilligen van de andere concrete eisen van de gevangenen: verminderen van telefoonkosten en kantineprijzen, ruimte voor gevangenen om zich vrij te organiseren (comités van gevangenen), beter eten,…[/SIZE] [SIZE=3]Wij vragen aan allen die zich achter deze eisen scharen deel te nemen aan de solidariteitsbetoging, en de solidariteit met alle gevangenen in strijd buiten in de straat op te bouwen. Wat onze idealen ook zijn, we moeten vertrekken vanuit concrete situaties…[/SIZE] [SIZE=3]In feite is het niet zo dat, omdat wij de eisen van de gevangenen steunen en omdat wij rebelleren tegen de mishandelingen en de schrijnende omstandigheden in de gevangenis, wij strijden voor een ‘humanisering van de gevangenis’. De mishandelingen (zelfs als ze niet door alle cipiers worden begaan) en de wraakroepende omstandigheden in de gevangenis moeten niet gezien worden als simpele onregelmatigheden of mankementen. Het gaat hier niet over ziektes die de gevangenis zelf kan indijken via hervormingen en investeringen. De gevangenis willen verbeteren, is en blijft dromen van een ideale gevangenis. En wat is een gevangenis ? Een plaats waar ‘men boet voor een misstap’, waar men ‘mensen terug op het recht pad brengt’, desnoods met matrakken), waar men disciplineert, waar men zij die een ‘bedreiging’ vormen voor de maatschappij en haar politieke, economische en morele orde probeert te temmen. De gevangenis proberen humaniseren, betekent legitimiteit toekennen aan de macht die ze bouwt, en die, door ze te bouwen (en daarnaast een heel politie- en strafapparaat onderhoudt) zichzelf probeert te versterken. [/SIZE] [SIZE=3]Wij willen een andere visie naar voren schuiven: de afschaffing van alle gevangenissen.[/SIZE][SIZE=3]Ten eerste omdat de gevangenis een instrument van de Staat is om sociale conflicten en strijd (arm tegen rijk; onderdrukte tegen onderdrukker) in haar voordeel te beslechten. De gevangenissen dienen om individuen die ageren tegen de onmacht waar de maatschappij hen in onderdompelt, die zich organiseren om op hun manier te strijden tegen het fatalisme van de veralgemeende miserie, te isoleren en te breken. [/SIZE] [SIZE=3]Ten tweede is de gevangenis, ook als het gaat om samenlevingsproblemen (bv. seksuele agressie) waarmee ieder van ons geconfronteerd wordt, nooit een oplossing. Het bestraffingsapparaat van de Staat ontneemt ons immers de verantwoordelijkheid en noodzakelijke vrijheid om deze conflicten onderling zelf op te lossen. Ten derde is de gevangenis een instelling die mensen niet alleen van hun vrijheid, maar ook van hun persoonlijkheid en wil berooft. Het is een systeem van disciplinering, afgedwongen door enerzijds geweld en dreiging met geweld en anderzijds door een strikte hiërarchie van gunsten en onderwerping.[/SIZE] [SIZE=3]Bijvoorbeeld, om dagdagelijkse levensmiddelen aan te kopen, heb je geld nodig. Om over geld te kunnen beschikken, mogen de meest begunstigden en gehoorzamen werken, en dat hangt volledig af van de beslissing en gunsten van de bewakers en de gevangenisdirectie.[/SIZE] [SIZE=3]In die zin is de gevangenis dan ook een microscopische weerspiegeling van de toenemende controle en disciplinering in de maatschappij. De gevangenis verspreidt zich doorheen alle geledingen van de maatschappij: letterlijk door bijvoorbeeld de elektronische armbanden en het huisarrest; en als concept, met het toenemend aantal politie op straat, de security in de winkels en aan de schoolpoorten, de camera’s en technologische hoogstandjes zoals de digitale identiteitskaart (en de volgende logische stap: de ingeplante identiteits-chip), het biometrisch paspoort en de videobewaking via satellieten (ga het dak van je huis maar eens bekijken via internet) die aan de Stat toelaten om ons voortdurend in de gaten te houden…[/SIZE] [SIZE=3]Het beton dat al zovele jaren de kreten van de gevangenen smoort begint scheuren te vertonen. De tijd is gekomen om in deze scheuren een overvloed aan dynamiet te proppen opdat de kreten eindelijk de straat zouden bereiken om uiteindelijk alle gevangenismuren neer te halen. Deze ‘dynamiet’ zou deze eerste solidariteitsbetoging kunnen zijn, waar we de stilte rond de situatie in de gevangenissen, onze overtuigingen en die van de gevangenen in strijd kunnen openbreken. [/SIZE] [SIZE=3]De strijd tegen de gevangenis begint voor ons dan ook met ontwikkelen van solidariteit met de gevangenen hier in de straat. [/SIZE] [SIZE=3]Solidariteit met alle gevangenen in strijd!!![/SIZE] prisonniersdanslarue(add)gmail.com[/SIZE] Laatst gewijzigd door Bokkerijder : 21 juni 2006 om 18:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() misschien gaan de libertariërs wel akkoord...
of nee, die willen privé-gevangenissen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn ideen.
Celstraffen moeten wel volledig uitgezeten worden. Cellentekort is geen reden om gestrafte criminelen laten rond te lopen. 8000 cellen was 50 jaar geleden al nipt, maar ondertussen zijn er wel een bult "Bewoners in België" bij. Ergo, onze politici hadden al lang daar iets aan moeten doen. Vernielingen aangericht door de gevangen mogen door de gevangenen zelf opgeruimd en gerepareerd worden. Nieuwe gevangenissen moeten geen hi tech staaltjes van vernuft zijn. Betonnen gebouwen, metalen dakbedekking en ontoegankelijk dak van binnenuit(lekker onderhoudsvriendelijk en brandvrij). Camera's, leuk en aardig, maar men kan het met minder doen, gewoon een goed overzichtelijk, "helaas" privacy ontbrekend complex lost dit op. In 1 klap ook een eis van de gevangenen ingewilligd, geen isoleercellen meer. Ter verdrijving van de verveling krijgen gevangenen wat keuzes. Studeren of werken. Of beiden tegelijk voor een praktijkgerichte opleiding. TV enzo, waarom? Kost geld, en haalt een deel van de "straffactor" weg. Om communicatie met de buitenwereld controleerbaar te houden geen infrastructuur aanleggen. Voor mobiele communicatie te stoppen zijn er genoeg trukken. Kooi van Faraday bijvoorbeeld, of stoorzenders. ************************************************** ****** Maar uiteindelijk is er een goedkopere optie. Besteed de gevangenissen uit aan een Ex-oostblok land.... Verschillende dikke voordelen aan verbonden. Goedkoper, en geen "binnenlands" gezeik meer. En ontsnappen. U doet maar in de middle of nowere, waar geen kip je verstaat, als je al ergens kan komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik kan komen, misschien doe ik het wel (alhoewel ik die kuttrein altijd zo'n geldverspilling vind.) Het uur is?
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 21 juni 2006 om 19:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u weet dat de gevangenis van Vorst (Brussel dus) nog steeds dezelfde cellen, meubeltjes (ochere een stoel met drie poten) en dezelfde pispot heeft van bouwdatum, inclusief de nooit vernieuwde ramen die al 50 jaar geleden kapot zijn, defecte radiators (een buis), volgescheten en gepiste matrassen sedert jaren al ...beantwoord aan uw high tech gevoel....wel dan is het triestig met u! ps; de kakkerlakken en ratten zijn daar in de meerderheid en alle twee maanden ontsmetten ze de boel waarna de kakkerlakken en ratten oversteken naar de gevangenis van St Gillis rechtover Vorst en vice versa. Ga maar een beetje mee demonstreren, dat zal al wat beter zijn in plaats van onzin te verkopen over donkere kamertjes waar je niks van afweet.
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mambo, ik refereer naar de de peperdure nieuwe luxe paradepaardjes in Hasselt en Brugge.
Lees goed : Citaat:
Ook verwijt ik de politici het moedwillig niet investeren of verkeerd investeren in het gevangeniswezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de tv is op eigen kosten, 1800 frank per maand (en heus geen flatscreen) maar een goedkoop klein mobil tv. De meesten verdienen door werken binnen ongeveer een 4000 frank per maand. Sommigen al wat meer. Ze betalen daar hun tv van, wat sigaretten, wat snoep en het geld is op. Nog een telefoonkaart ook ja. Is dat veel? Nou van de sociale dienst krijg je indien je niks hebt; 1 papier, 1 envelop, 1 postzegel en een zakje tabak + 1 kaartje voor een cinema voorstelling. Dat is 1 keer per week of per 2 weken een voorstelling van een oude film. De Bibliotheek dat zijn stokoude boeken van hercules poirot of zo met meer bladzijden er uit dan er in. De bijbel kan je ook krijgen natuurlijk. Opleidingen alleen als je straf langer is dan de opleiding. Moet al flink zijn dus want rekening gehouden met 5 jaar effectief (60 maand : 3 = 20 maand) kan je al te weinig straf hebben om metser te mogen worden. Mensen van buiten worden veel leugens verteld maddox. Heel veel!
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
het UUR van de betoging is : 15.00 u. aan de HALLEPOORT in Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan nog blijf ik van mening dat een gevangenisstraf een manier is om een misdadiger duidelijk te maken dat ie iets serieus heeft mispeuterd. En om de maatschappij te vrijwaren van deze personages.
Wat betreft wantoestanden door verouderde infrastructuur. Waarom zou de overheid investeren in gevangenissen? De gevangenen breken het toch af. Oud of nieuw. Dat is nu net een deel van mijn voorstel. Infrastuctuur in zodanige versie dat deze goedkoop, en toch zeer "slijtvast" is. Dat gevangenen de mogelijkheid moeten krijgen tot herscholing ben ik volledig mee eens. En dat de verschillen tussen uitgesproken straf en effectieve straf hier een belemmering voor vormen. Is dat weerom geen politieke beslissing? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Nog nooit zoveel onzin gelezen, Bokkerijder.
Ben jij voor de misdaad mss? Een gevangeniscel moet niet veel meer bevatten dan een matras op een verhoogde plank, een nagel in de muur om je plunje aan op te hangen, een pot, en een stevige deur. Als ik het allemaal hoor hebben de gevangenen behalve vrijheid evenveel luxe als ik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Doe niet zo dogmatisch en denk er voor de grap eens over na.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Maar aangezien ik ni in deze maatschappij geloof kan ik me zulke opinies permitteren.8) Laatst gewijzigd door Bhairav : 21 juni 2006 om 20:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Los daarvan, een gangster oude stijl berooft een bankje en dat noemen ze zeer gevaarlijk. Een gangster nieuwe stijl heeft enkele bedrijfjes en steekt bv een miljoen btw en rsz in zijn zak en stelt er wat dure persoonlijke leasing tegenover, dat noemen ze een zakenman. Het komt op hetzelfde neer hoor, kwestie van aanpassen soms.
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Zeer goed initiatief! Ik zal er zéker zijn. Hier is nog zo'n initiatief maar ik merk dat de site al een tijdje niet meer werd aangepast. Misschien zitten ze zelf vast ...
http://users.telenet.be/underconstructionpage/ |
![]() |
![]() |