![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een vaak gehoorde verontschuldiging voor de culturele genocide op de Vlamingen door de Belgische staat, is dat het Nederlands in 1830 niet bestond, dat er enkel Vlaamse dialecten waren die onderling niet verstaanbaar waren.
Dat is natuurlijk onzin en staat in schril contrast met het beleid dat Willem I voerde, waarbij de Nederlandse eenheidstaal wel degelijk gebruikt werd in administratie, onderwijs en dies meer... De vraag die ik stel: waarom dan per se Frans? Was er dan zo'n eenheidstaal in Wallonië? Spraken die niet allemaal Waalse dialecten?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U bent toch ook vertrouwd met Gramsci en culturele hegemonie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Pas concreet toe...
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In 1830 was Frans een universele taal zoals het Engels nu, een cultuurtaal, het AN van nu bestond (nog) niet. Praat dit de (latere) onderdukking van het Nederlands goed? Neen. Het plaatst het wel in perspectief: wat nog niet bestond kon niet onderdrukt zijn.
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De heersende klasse was Franstalig. Al van vóór 1830. De boerkes spraken hun Vlaamse, Brabantse, Limburgse, Waalse, Picardische,... dialecten, maar de adel en de burgerij gebruikte liever het Frans. Aangezien de macht uitsluitend lag bij adel en burgerij, hebben zij via de Belgische staat het Frans doorgedrukt.
In Wallonië is men daar in geslaagd. In Vlaanderen niet. Eén van de redenen waarom dat in Vlaanderen niet gelukt is, is omdat er een eengemaakte Nederlandse taal bestond. Die eengemaakte Nederlandse taal bestond al van ver vóór 1830. In 1819 voerde men het Nederlands in in het onderwijs in Vlaanderen, met uitzondering van Brussel en Leuven. In 1823 uiteindelijk werd ook daar het Nederlands ingevoerd. Maar het is pas met de komst van de democratie (en dus vanaf het moment dat de elite haar macht stilletjesaan moet delen met het volk), dat het Nederlands kan ontsnappen aan die taalrepressie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
enz.. Heel de geschiedenis van de huidige talen is eigenlijk een geschiedenis van taalstrijd waarbij de intelligentia van bepaalde staten zich tot één of andere cultuurtaal "bekeerden". Door de rezvolutie van 1830 was er in België ook inhet noordelijk gedeelte van de nieuwe staat een zekere afkeer van het "Hollands" gegroeid, die was zodanig dat men in de eerste vlaamse kringen zelfs de neiging had om het hoogduits als cultuurtaal in te voeren... De huidige taalstrijd is er een europese, waarbij men blijkbaar de neiging heeft de kleinere talen die het niet tot "officiële" talen geschopt heeft op te offeren om een groot aantal officiële talen te laten optornen tegen de oprukkende verengelsing.
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 15 juni 2006 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Slechts enkele West-Vlaamse particularisten (als De Bo en Gezelle) meenden dat ze een Vlaamse taal hoorde te ontwerpen naast de Nederduitse. Hun pogingen strandden vruchteloos. Niet verwonderlijk, zelfs onder elkaar waren ze het niet eens. En ons AN bestaat al veel vroeger. Ik denk dat u toch niet zo goed heeft opgelet in de lessen literatuur in het middelbaar... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelieve dat noodzakelijk onderscheid te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is nooit door de Vlaamse kringenoverwogen of geopperd om het Hoogduits als cultuurtaal in te voeren. Jan Frans Willems, die tot deze kringen behoorde, was een groot voorstander van de eenheid van de Nederlandse taal over de staatsgrens heen. Tijdens het eerste Alnederlands Congres in 1848 werd trouwens de eenheid van de Nederlandse taal door Vlamingen als Nederlanders benadrukt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() En ons AN bestaat al veel vroeger.
De grtondlegger van het AN was ene mr Van Daele en die woonde bezuidens de staatsgrens...
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van Dale zorgde gewoon voor een woordenboek. Daarin was hij niet bijzonder: er bestonden ook al andere woordenboeken. Ons huidig AN is gegroeid uit de omgangstaal van de betere standen uit de 17e eeuwse Republiek. Van Dale woonde in.. Sluis! Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 juni 2006 om 21:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 15 juni 2006 om 22:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een KB beëindigt de spellingoorlog, die vanaf 1839 de gemoederen in Vlaanderen heeft verhit. In 1839 wordt de zgn. Commissiespelling bekendgemaakt, die de Vlaamse spelling nauwer wil laten aansluiten bij de Noord-Nederlandse. De ‘verhollandsing’ van het schriftbeeld wekt bij de zgn. West-Vlaamse taalparticularisten die een afzonderlijke "Vlaemsche tael" nastreven, een storm van verontwaardiging. De spellingtwist raakt al gauw in politiek vaarwater. De ‘orangistische, protestantse’ Commissiespelling heet een bedreiging van ‘s lands onafhankelijkheid en het katholieke geloof te zijn. De voorstanders van de Commissiespelling, met Jan F. Willems als voornaamste woordvoerder, halen het uiteindelijk zodat de weg naar een volledige spelling- en schrijftaaleenheid tussen Noord en Zuid open ligt.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 15 juni 2006 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Of hoe VB-mythen een eigen leven beginnen te leiden.
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Vandaag" titelt "De Standaard": "Vlamingen begrijpen elkaar niet meer", want ieder spreekt zijn eigen dialect. AN van in de Middeleeuwen: vergeet het maar.
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ehum. Over de precieze datum van het einde van de middeleeuwen (met kleine letter "m", nieuwe spelling) is er discussie, maar ik ken geen enkel historicus die de 17e eeuw nog bij de middeleeuwen rekent. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 15 juni 2006 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De leerplicht was een tweede component om dit AN, toen het eindelijk eengemaakt was eind 1900, te verspreiden. Nog steeds wordt dit in Vlaanderen als een soort Hollands, als een "vreemde taal" ervaren. Geen van beide vereisten: een eengemaakte cultuurtaal en verspreiding, waren vervuld in 1830. De aandacht van Willem I gold dus niet "Het Nederlands" (dat nog niet bestond), maar wel "de volkstaal" vanuit Verlicht-despotisch oogpunt. Achter het AN zit dus heel wat orangisme, nog steeds. Deze mening ontkent echter generlei de taalstrijd. Die is echter gegroeid, samen met de ontwikkeling van het Nederlands, en strijd die ik heel legitiem vind. Maar dat is heel wat anders dan die VB-mythen over de kolonisatie van Vlaanderen, ocharme.
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() De volkstaal, niet "Het Nederlands".