![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Hoelanger ik erover nadenk, hoe meer ik bedenk dat de VSA niet in staat zijn om een grootschalig grondoffensief in te zetten tegen Iran. Wat ze wel zouden kunnen doen zijn luchtaanvallen en raids met commando's (Delta, SEALs,...). Maar een grootschalig grondoffensief lijkt me vanuit militair standpunt niet direct realistisch. En daar heb ik volgende redenen voor:
1. Iran is een groot land met een groot leger. Volgens schattingen zijn er zo'n 700.000 actieve troepen en evenveel reserves en miljoenen paramilitairen. Als de VS daar willen binnenvallen zullen ze zo'n 1miljoen man moeten samenbrengen en een zware bommencampagne starten van enkele maanden voor dat er ook maar van een grondoffensief sprake kan zijn. 2. De uitvalsbasis van zo'n invasie ligt allesbehalve voor de hand. De inval zal Irak nog meer destabiliseren en dat maakt dat land dus niet geschikt. Andere landen in de Perzische golf trouwens ook niet direct, aangezien Iran de toegang tot de Golf controleerd. De uitvalsbasis zou dus in eerste instantie in de Indische Oceaan moeten liggen. Want ondanks hun 'Blue-water-navy' is de Amerikaanse vloot niet almachtig. Het zal ook hun logistiek richting Irak aantasten, wat ervoor zorgt dat ze niet mogen aanvallen voordat ze Irak hebben verlaten. 3. De logistiek voor zo'n operatie is enorm. 1.000.000 man ter plaatse krijgen, duurt maanden (ter vergelijking: de opbouw van het leger voor de eerste golf oorlog heeft 6 maanden geduurd voor net geen half miljoen). Voldoende voorraden voor enkele maanden offensief in de uitvalsbasis krijgen eveneens. 4. Het Iraanse leger is relatief modern voor de regio. Het is niet te vergelijken met het Iraakse leger in 2003, maar is daarentegen modern en self-sufficient (eigen tanks etc.) en heeft geen last gehad van jarenlange confrontaties over No-Fly zones. Amerikanen zullen een stuk meer slachtoffers hebben dan in Irak (zelfs met de opstand erbij). 5. Zolang ze Irak niet onder controle hebben, krijgen de Amerikanen nooit voldoende middelen bij elkaar. En ze hebben al verklaard Irak niet voor 2008 volledig te verlaten. Tegen dan is Bush verdwenen en met een beetje geluk de Neo-cons ook. 6. Tal van geo-strategische redenen spelen mee: vb. zou Iran het aandurven van Irak (zwak leger in vergelijking met Iran) aan te vallen en te destabiliseren. Wat denken jullie?
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik vrees dat je gelijk hebt. Jammer maar helaas.
Ik had ze graag nog meer op hun bek zien gaan, zich nog meer in de schulden werken (want dat vermeld je niet), nog hardere binnenlandse oppositie toegewenst (die vermeld je ook niet) en de afkeer van hun houding mondiaal zien versterken. Maar het zal voor een andere keer zijn ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Chipie : 22 juni 2006 om 21:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Men doet op een goedvoorbereide en professionele manier aan BEELDVORMING, en gij trapt daar in ... Ach ja, er zijn nog wat 'vuiltjes' en we mogen onze waarden niet ondermijnen... Dat is zeer beleefd geformuleerd om te zeggen dat er dus belangrijke meningsverschillen zijn. NRC is een zeer goeie krant, ze presenteren vaak het nieuws met dat licht sarcastisch ondertoontje. Jammer dat niet alle lezers dat appreciëren kunnen, hé Chipie? En zoals zo vaak citeer je alleen wat in jouw kraam past, want het artikel besluit als volgt: Citaat:
Goed geprobeerd Chipie, echt vakmanschap! Laatst gewijzigd door kaatd : 22 juni 2006 om 22:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar Carlgustaaf is een beetje té kortzichtig als hij denk dat de Amerikanen alle burgers in Iran durven uitmoorden omdat ze de olie daar willen.
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Ik heb medelijden met uw kinderen die in zo'n sfeer van haat moeten opgroeien...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Enkel vraag ik me soms af hoe zo iemand, die wss toch een westerse opvoeding gekregen heeft, zo ver kan afglijden naar haat tov alles wat westers is, wat vooruitgang, welstand en ja ook welzijn, vrije meningsuiting, mensenrechten ... betekent. Zij komt schijnbaar op voor mensenrechten, vrije meningsuiting, levenskwaliteit... en dat vanuit een visie, een overtuiging, een systeem dat de laatste honderd jaar meer dan honderdmiljoen doden heeft veroorzaakt (naar het schijnt... zal ze zeggen ![]() Naar het schijnt kan ze enkel dode muizen baren... Schijnbaar hebben ze daar in de spitsmuizenwereld geen problemen mee... Maar ja, probeer kaviaarcommunisten maar de realiteit onder ogen te brengen... Het schijnt dat dit onmogelijk is... Sommigen vragen zich wel af hoe het mogelijk is dat zij in Rusland kaviaar te vreten kreeg en bij de burgers koelkasten zag, die beter gevuld waren dan in ons land... Hoe het komt dat zij vindt dat het leven vroeger in de SU fundamenteel hetzelfde was als het leven hier... nu... Het schijnt dat mensen die de SU vroeger bezochten (o.a. verschillende van mijn vrienden) zich afvragen of zij een spionne was of ze alle vijf niet heeft... ![]() ![]() Schijnbaar heeft ze ook liever dat de samenwerking met de VS op de klippen loopt... Zij ziet het wss meer in een samenwerking met Iran, of met China en Rusland, die beiden bekend staan voor hun vrije meningsuiting, hun respect voor de mensenrechten, hun arbeidsvreugde... Naar het schijnt schijnt volgens haar overal de zon, behalve in de VS en de andere kapitalistische landen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze heeft het idd erg te pakken.
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||
Banneling
|
![]() @ Chipie: als de argumenten voor de politieke discussie op zijn speelt ge het ad hominem (de vrouw in dit geval). Flauw. Awoert! Slecht punt! Afgang (zou mijn jongste zoontje zeggen)...
Ik wil desalnietemin antwoorden. Over de inhoud, de argumenten. Want ik ben slimmer en beschaafder dan gij. Citaat:
Het Marxisme is een rechtstreeks uitvloeisel van de Verlichting en het Humanisme en dat zijn bij uitstek Westerse inzichten. Ik zou zelfs meer zeggen, de Verlichting, het Humanisme en het Marxisme zijn qua inzichten de hoogteputen van de Westerse filosofie. Het is het begin van de hele strijd voor vooruitgang, welstand, vrije meningsuiting en mensenrechten. Allemaal zaken die voor het eerst door humanisten en marxisten werden gedefinieerd en allemaal zaken waar humanisten en marxisten voor gestreden hebben. Allemaal zaken ook die zij zelf ontbeerden. Marx bijvoorbeeld was de helft van zijn leven op de vlucht, in exiel omwille van zijn geschriften. Ik voel geen enkele haat wat het Westen betreft, ik zie een hele reeks positieve en een reeks negatieve ontwikkelingen. Ik voel geen haat ten opzichte van het Kapitalisme of kapitalisten: het is een historische ontwikkeling en die is '[SIZE=-1]Jenseits Gut und Böse'. Maar omdat het een historische ontwikkeling is, heeft ze een begin en derhalve ook een einde. Ik kijk uit naar dat einde en vooral naar wat daar na komt.[/SIZE] Citaat:
Citaat:
In tegenstelling tot wat gij telkens doet, speel ik het niet ad hominem: ik heb niets tegen de VS an sich. Het is de politiek van martelingen, opsluitingen zonder vorm van proces, illegale bezettingen, oorlogsdrift, uitbuiting die me tegen de borst stuit. En die politiek is evenmin in mijn belang als in dat van de doorsnee VS-burger of dat van u. Citaat:
Maar dat is een onderscheid dat u vreemd is. Gij geeft blijk van een enorme vooringenomenheid zonder veel kennis. Ge zijt nooit in de Sovjetunie geweest, maar ge weet er zogezegd alles over, informatie afkomstig uit propagandaboekskes van 't midden van de vorige eeuw. Ge zijt nooit in de VSA geweest maar dat zal u d'er niet van weerhouden dat land de hemel in te prijzen terwijl zeer veel burgers daar armoe lijden. Ge hebt nog geen enkel Islamitisch land bezocht, maar ook daarover hebt ge allerlei meningen die kant noch wal raken. Ik vind dat niet erg: ik kom elke dag mensen zoals gij tegen die meningen ventileren alsof ze de realiteit vorm geven in plaats van omgekeerd. In plaats van een spreekbuis van de machthebbers te zijn, zoudt ge beter uw eigenbelang najagen en verdedigen. En uw eigenbelang is gekoppeld aan de klasse waar ge deel van uitmaakt. Gij noch ik hebben belang aan de status quo die de rijken rijker maakt en de armen armer. Gij noch ik hebben belang bij een oorlog tegen de Islamitische wereld of China of Rusland. Gij wordt daar niet rijker van, wel integendeel. We moeten de machthebbers het vuur aan de schenen leggen, of die machthebbers zich nu in Washington, in Brussel, in Teheran, in Palestina, in Jeruzalem, in Baghdad, in Moskou, Charleroi of Peking bevinden. Gij en ik doen er goed aan de mensen aan de basis te steunen, het volk, zij die opkomen voor hun eigen, voor hun rechten en hun belangen. De mensen die zich verzetten tegen uitbuiting en onderdrukking, die vrede willen in plaats van oorlog, die gelijkheid nastreven in plaats van onderdrukking, die de machthebbers van de macht willen verdrijven en zelf willen beslissen over hun eigen leven en hun eigen wereld. 'fin, dat is mijn mening en zoals we allemaal weten: opinions are like assholes. Niet onze mening is belangrijk, wel wat we doen om ervoor te zorgen dat onze mening omgezet wordt in realiteit. Laatst gewijzigd door kaatd : 23 juni 2006 om 10:36. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waar maakt gij u vrolijk over, Antoon? Ja, ik geef les aan vluchtelingenkinderen en aan kinderen van Marokkaanse ouders. Ik probeer ervoor te zorgen dat die kinderen een andere toekomst kunnen kiezen dan het pad dat onze samenleving voor hen reeds gespreid heeft: het pad van racisme waar ze al op zeer jonge leeftijd last van hebben, de werkloosheid die ze overal om hen heen zien, de brutaliteit en uitsluiting die ze al op 9-jarige leeftijd op school ondervinden. Ik probeer dus te vermijden dat die kinderen tijdbommen worden. Ik probeer ze opties te geven, keuzemogelijkheden. Ik probeer ze sterk te maken zodat ze voor zichzelf kunnen opkomen, macht krijgen over hun eigen leven en de wereld waarin ze wonen. Ik probeer hen rationaliteit bij te brengen, zodat ze de achtergrond van hun ouders kunnen afzetten tegenover hun eigen achtergrond, zodat ze afstand kunnen nemen van de dogma's waarmee ze opgevoed worden, de dwang die zowel hun godsdienst als hun cultuur als de school en het Belgisch repressie-apparaat en het virulente racisme hen opleggen. Ik probeer ze te begeleiden tot volwassen, evenwichtige en blije mensen die vrij zijn om zelf vorm te geven aan hun eigen leven en hun eigen wereld. En hoewel dat een heel vrolijke, verrijkende en boeiende job is, is dat niet om te lachen. Het is belangrijk. Niet alleen voor mij of voor de kinderen maar voor de hele samenleving. En nu we toch bezig zijn: onze samenleving zou er goed aan doen haar verantwoordelijkheid op te nemen en dat soort initiatieven te ondersteunen met alle middelen die we voorhanden hebben. Want ik kan je garanderen: als we ons niet haasten en daar geen prioriteit van maken, dan gaat ons dat binnen tien jaar zuur opbreken. Laatst gewijzigd door kaatd : 23 juni 2006 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
de capaciteiten van het Iraanse leger zijn zeker beduidend hoger dan die van het Iraakse. Al was het maar dat iran geen decennia lang van technologie verstoken is. de grootte is evenzeer een strek argument, maar dan nog zou het tegen de Amerikaanse overmacht geen lang leven beschoren zijn. maar eigenlijk is dat niet zo relevant. de meest patriottische mensen ter wereld zijn wel de iraniërs. dat land bezetten wordt voor elk land een ware nachtmerrie. Irak zou er een picknickje mee vergeleken zijn. |
|
![]() |
![]() |