![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() http://www.senate.be/doc/const_nl.html
Artikel 193 van de Belzieke Grondwet: De Belgische Natie kiest als kleuren rood, geel en zwart, en als rijkswapen de Belgische Leeuw met de kenspreuk EENDRACHT MAAKT MACHT. Dit is toch al te gek! 1. Rood, geel en zwart. Nochtans wordt al 176 jaar lang de vlag gedragen als zwart, geel en rood. Dat betekent dat de Belgische vlag al 176 jaar op zijn kop staat. Als equivalent van de gekruiste vingers kan dit tellen... En het heeft navolging gehad ![]() 2. De Belgique Leeuw als wapen... De Leo Belgicus is het symbool van de Nederlanden, zowel Noord als Zuid... ![]() 3. De wapenspreuk "Eendracht maakt macht" is gepikt van de Republiek van de Verenigde Provinciën, Noord-Nederland dus ![]() Citaat:
![]() ![]()
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 24 juni 2006 om 12:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dank voor uw niet aflatende stroom berichten die dit besef doen doordringen in de Vlaamse volksziel. ![]() Laatst gewijzigd door baarle : 24 juni 2006 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Versta je nu waarom ik altijd beweer dat de Verenigde Nederlanden gewoon België in het kwadraat is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Neen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Ja.
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Ik heb er even over gedacht, maar begreep ook echt niet wat hij bedoelde...
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() ²
't is toch logisch dat ook dit aspect van België koldersk is.
![]() |
#9 |
|
![]()
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dus de Verenigde Nederlanden evenzeer...
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Who cares uiteindelijk.
Ik voel me niet echt Vlaming ofzo. Ook geen Hollander. En Walen zijn ook mensen die nu eenmaal tot ons land behoren, de volgorde van de kleuren van de vlag zal daar weinig aan veranderen. En jullie Verenigde Nederlanden komen er toch nooit. Mensen geven meer om eten, onderdak, hun kinderen, familie en vrienden, hun gebruiken, tradities, ... en tegenwoordig ook om een bepaalde welvaart (geld --> auto, PC, ...) en nog wat massa/TV-cultuurproducten (Playstation, bangelijke GSM, ...) en pas als dat op grote schaal fundamenteel beïnvloedt wordt door de grenzen van hun land en de taal die de verschillende inwoners van het land spreken en de culturen en dergelijke binnen het land (of door een bezetting ofzo), kan volksnationalisme echt aanslaan. En dan nog, au fond voel ik niet minder met nen Rwandees dan met u of eender ander Vlaming, Belg, Europeaan, ... Alleen moet je bij de voetbal en den tennis nu eenmaal voor iemand kunnen supporteren, en mensen weten ook graag min of meer van waar je komt, staten zijn dan een handig kader. Alé, dat denk ik ervan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Waarom? Wat hebben die gepikt?
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als België zoals we het kennen verdwijnt, verdwijnt ook de scheve machtsverhouding die in 1830 geïnstalleerd is. Dat is essentieel, en het is imho het enige wat essentieel is. Al rest is optioneel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
![]() In 1830 bestond Vlaanderen nog niet. Vlaanderen bestaat officieel sinds 1970 en ge moogt eens raden door wie dat toegestaan is...
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen heeft twee versies van zijn vlag, en elke versie heeft aanhangers (en ideologiëen) die elkaar hartsgrondig haten.
De regionale feestdag van Vlaanderen is een onbetekenend veldslagje. Het regionaal volkslied van Vlaanderen is gebaseerd op een Duits lied. Moet ik doorgaan? Waarmee ik maar wil zeggen: heel veel geschiedkundige gebeurtenissen zijn toevallig. Elke staat, elke regio,... heeft wel een paar eigenaardigheden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]() |