Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2002, 13:17   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Aldus besloot de Raad van State vandaag, en dus mogen ze geleverd worden aan Nepal.
Agalev-eren zal opgelucht adem halen. Minimi-FN-geweren even onschadelijk als chocolade sigaretten! Magda mag terugkomen.
Maar de prille democraten van Nepal zullen natuurlijk minder tevreden zijn. Hoe kunnen ze zich nu verdedigen tegen de opstandelingen?
En het is natuurlijk ook geen reklame voor FN. Als daar maar geen vodden van komen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2002, 15:06   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik geloof mijn oren niet! Bestaan er dan "onschuldige" wapens?
Hoe geloofwaardig is de "raad van de Belgische staat"?

Blijkbaar niet erg vermits er zo vaak de voeten aan geveegd wordt.
Behalve deze keer dan...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2002, 15:34   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Eigenaardig wel dat er überhaupt zo'n regel bestaat dat wapens niet mogen verkocht worden aan landen in staat van oorlog. Landen in vredestijd zullen niet zo snel wapens gaan kopen. En ten tweede, ongeacht welk land ook wapens koopt, wapens hebben uiteindelijk maar één doel, oorlog en geweld. Dus die wet is wel een beetje hypocriet.
Infeite mogen wij ook geen wapens exporteren naar de VS want dat land is praktisch altijd wel ergens in oorlog met iemand.
Oud 16 september 2002, 16:00   #4
Linus
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Aldus besloot de Raad van State vandaag, en dus mogen ze geleverd worden aan Nepal.
Agalev-eren zal opgelucht adem halen. Minimi-FN-geweren even onschadelijk als chocolade sigaretten! Magda mag terugkomen.
Maar de prille democraten van Nepal zullen natuurlijk minder tevreden zijn. Hoe kunnen ze zich nu verdedigen tegen de opstandelingen?
En het is natuurlijk ook geen reklame voor FN. Als daar maar geen vodden van komen.
Hmmm, ben zonet op de site van De Standaard gaan kijken (www.standaard.be), en daar staat

Citaat:
BRUSSEL - De Raad van State heeft het verzoek tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid tegen de levering van Belgische mitrailleurs aan Nepal afgewezen. Het verzoek was ingesteld door de vzw Progressief Forum van het Nepalese Volk-België en door Nepalees advocaat en kandidaat politiek vluchteling Surendra Bushal tegen de levering van de FN-mitrailleurs aan Nepal. Het nieuws raakte vandaag bekend.

De Raad van State meent dat de eisers niet aantoonden dat de onmiddellijke tenuitvoerlegging van de beslissing tot wapenuitvoer naar Nepal hen persoonlijk een moeilijk te herstellen nadeel dreigt te berokkenen. De Raad van State volgde zodoende het advies van de auditeur.

De Nepalese vzw Progressief Forum van het Nepalese Volk-België en de Nepalese advocaat vragen zich af ,,wie er met dergelijke redenering in België ooit nog voor de Raad van State kan opkomen tegen een onwettige wapenlevering aan een ander land. De beslissing van de Raad van State komt erop neer dat het wapenuitvoerbeleid van de Belgische regering boven de wet staat'', zo menen de eisers.
De Nepalese vzw en de Nepalese advocaat Surendra Bushal zullen bij de Raad van State nu een verzoek tot nietigverklaring (hiervoor moet geen moeilijk te herstellen nadeel worden aangetoond) instellen tegen de wapenlevering, om een uitspraak over de grond van de zaak af te dwingen.

De eisers vrezen ,,dat hierover slechts zal beslist worden als de wapens al vele doden gemaakt hebben''. Daarom zal de vzw nagaan of er in Nepal een persoon bereid is om -- met risico voor zijn/haar leven -- te procederen voor de Belgische Raad van State.
Waar jij haalt dat de Raad van State beslist heeft dat de Minimi's onschadelijk zijn is mij een raadsel...

Linus
Oud 16 september 2002, 17:36   #5
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik lees zopas het volledige bericht. Het middagnieuws op de radio was niet zo uitgebreid en bracht me op het verkeerde spoor. Ik heb me dus vergist en bied nederig mijn verontschuldigingen aan.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2002, 17:54   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Hmmm, ben zonet op de site van De Standaard gaan kijken (www.standaard.be), en daar staat

Citaat:
BRUSSEL - De Raad van State heeft het verzoek tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid tegen de levering van Belgische mitrailleurs aan Nepal afgewezen. Het verzoek was ingesteld door de vzw Progressief Forum van het Nepalese Volk-België en door Nepalees advocaat en kandidaat politiek vluchteling Surendra Bushal tegen de levering van de FN-mitrailleurs aan Nepal. Het nieuws raakte vandaag bekend.

De Raad van State meent dat de eisers niet aantoonden dat de onmiddellijke tenuitvoerlegging van de beslissing tot wapenuitvoer naar Nepal hen persoonlijk een moeilijk te herstellen nadeel dreigt te berokkenen. De Raad van State volgde zodoende het advies van de auditeur".

De Nepalese vzw Progressief Forum van het Nepalese Volk-België en de Nepalese advocaat vragen zich af ,,wie er met dergelijke redenering in België ooit nog voor de Raad van State kan opkomen tegen een onwettige wapenlevering aan een ander land. De beslissing van de Raad van State komt erop neer dat het wapenuitvoerbeleid van de Belgische regering boven de wet staat'', zo menen de eisers.
De Nepalese vzw en de Nepalese advocaat Surendra Bushal zullen bij de Raad van State nu een verzoek tot nietigverklaring (hiervoor moet geen moeilijk te herstellen nadeel worden aangetoond) instellen tegen de wapenlevering, om een uitspraak over de grond van de zaak af te dwingen.

De eisers vrezen ,,dat hierover slechts zal beslist worden als de wapens al vele doden gemaakt hebben''. Daarom zal de vzw nagaan of er in Nepal een persoon bereid is om -- met risico voor zijn/haar leven -- te procederen voor de Belgische Raad van State.
Waar jij haalt dat de Raad van State beslist heeft dat de Minimi's onschadelijk zijn is mij een raadsel...

Linus
"De Raad van State meent dat de eisers niet aantoonden dat de onmiddellijke tenuitvoerlegging van de beslissing tot wapenuitvoer naar Nepal hen persoonlijk een moeilijk te herstellen nadeel dreigt te berokkenen".
Kort gezegd: De Belgische wapenuitvoer berokkent (de eisers!)geen (moeilijk te herstellen!) "nadeel". Ze zijn dus nauwelijks of niet schadelijk?

"De beslissing van de Raad van State komt erop neer dat het wapenuitvoerbeleid van de Belgische regering boven de wet staat''.
Ex.nazi Duitsland respecteerde dus wél die wet...

Wie kan met dergelijke redenering in België ooit nog voor de Raad van State opkomen tegen een onwettige wapenlevering aan een ander land?"
Je goesting zou inderdaad voor minder overgaan...

En deze keer zal de regering maar al te graag het "advies" van de RvS volgen in tegenstelling tot menige andere keer.
Dit is België op zijn best...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2002, 15:40   #7
NightRaven
Vreemdeling

Standaard

even een vraagje:

FN mag dus van jullie GEEN wapens uitvoeren, omdat daarmee mensen worden gedood?

En wat dan met AGFA gevaert dat onderdelen van de Joint Strike Fighter en bommenwerpers maakt?

Die mogen dat wel? nochtans heeft het eindproduct toch hetzelfde resultaat?

Als ge echt alle fabrikanten die ergens aan al is het maar een klein onderdeel werken van iets waarmee eventueel mensen gedood kunnen worden wilt weigeren van nog uit te voeren...
sluit dan Volkswagen, Ford en Volvo maar, want die maken ook militaire voertuigen.
Sluit BASF maar want die maken chemische producten die ook in chemische wapens gebruikt kunnen worden.
Doe dan zo voort en binnen de 10 jaar is Vlaanderen terug een gewest met alleen maar boeren!!!!

Het grappige van gans de zaak is: had de fabriek van FN langs deze kant van de taalgrens gestaan, werd deze discussie nu gevoerd door de walen en zouden wij nu de levering staan te verdedigen

Kds,

NightRaven
NightRaven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2002, 08:25   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Helemaal niet. Ik zou er dan nog meer tegen zijn, want ik wil niet dat Vlaanderen moet geassocieerd worden met wapenhandel.

Wat die andere bedrijven betreft, ik zou er niets op tegen hebben als die ook eens streng zouden aangepakt worden.
Oud 21 september 2002, 08:36   #9
NightRaven
Vreemdeling

Standaard

OK pelgrim, dat snap ik wel, maar wat gaan die bedrijven dan doen denkt ge?
afvloeien ofwel sluiten en naar het buitenland, gevolg werkloosheid stijgt hier in België wat dan weer tot sociale onlusten kan leiden en uit de hand kan lopen als er te veel werklozen zijn.

Dan heb ik toch liever dat ze hun fabriekske hier hebben staan en dat ze op een ander elkaar doden dan omgekeerd zunne
NightRaven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be