Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2006, 10:39   #1
Knorretje
Banneling

Standaard De heilige strijd tegen het Vlaams racisme

Een niet zo verwonderlijke kombinatie van de Franstalige partijen en de direkteur van het Centrum voor Racismebestrijding wil, tegen de wens van de meeste Vlaamse partijen in, een systeem doordrukken dat een paar honderd (nieuw te benoemen ?) Belgische ambtenaren in staat moet stellen om in bedrijven die verdacht worden van dicriminatie nep-sollicitaties te verrichten, - een soort rechercheurs dus die, allicht met een verborgen micro'tje ergens in hun zak, voor een baan gaan solliciteren en dan noteren hoe racistisch de werkgever zich opstelt.

Dit is een van de meest ergelijke zaken die een politiestaat kan bedenken.
Zoals de zeer linkse uitgever Leo De Haes (ex-Humo) zegt (in Knack, 7.6.6) doet dit denken "aan de ergste uitwassen van het McCarthyisme", aan de tijd dus van de vervolging van communisten in de Verenigde Staten en elders. Dit is pure vervolging van (eventueel) andersdenkenden.
Volgens De Haes zal dit niet tot resultaat hebben dat enigerlei racisme wordt bestreden, maar wel dat er een algemeen klimaat van wantrouwen ontstaat en dat mensen tegen elkaar worden opgezet.

"Hebben we zo'n geïnstitutionaliseerde heksenjacht wel nodig ?" vraagt De Haes zich af, die voorts zegt het heel normaal te vinden als een bedrijf voor een bepaalde funktie geen allochtoon wenst aan te nemen, omdat dit nadelig zou kunnen zijn voor de verkoop.

Wij worden volledig beheerst door een generatie die geen ervaring meer heeft met de gebruiken van het totalitaire denken, en die het heel normaal blijkt te vinden om mensen tot publieke deugdzaamheid aan te sporen door wetten uit te vaardigen tegen hen die zich niet willen conformeren naar het correcte politieke denken en ze vervolgens door rechters te laten vervolgen en veroordelen.

Men beseft gewoon niet meer dat dit praktijken zijn die een oudere generatie nog steeds associeert met een totalitaire denkwijze waarvan we ooit dachten dat we ze overwonnen hadden.

De zogenaamde 'praktijktests' gaan in dezelfde richting : het is een heksenjacht, en zelfs dat woord is hier goed op zijn plaats, want in de late middeleeuwen werden ook heksen door inquisiteurs "betrapt" door vermomde priesters op hen af te sturen met de opdracht te doen alsof ze aan een heksensabbat wilden deelnemen, en dan te zien hoe de 'heks' op zo'n voorstel reageerde. Wij noemen dat walgelijk als we zo'n verhaal ergens in een boek tegenkomen, maar we schijnen niet te beseffen dat er overheden zijn in dit land die zich op precies dezelfde manier gedragen als de inquisiteurs van weleer.

Het wordt hoog tijd dat er in Vlaanderen een reaktie komt tegen de agressiviteit die wordt aan de dag gelegd door de wereldverbeteraars (het genoemde Centrum, en Groen, en het tegenwoordig haast per definitie anti-Vlaamse Spirit, plus alle Franstaligen) die slechts schijnbaar goede bedoelingen hebben maar in werkelijkheid mensenhaters zijn (geworden), bezeten van hun grote ideologische gelijk en van hun missioneringsdrang. Ze willen de mensheid naar hun hand zetten, niet met overtuigingskracht maar met de zweep, zoals men destijds kristenen maakte in Kongo. In wezen zijn het lafaards, zoals elkeen die begint te slaan als zijn argumenten het niet halen. En zoals Bart de Wever (N-VA) terecht opmerkt (in De Standaard, 3.6.6), " de heilige strijd tegen het Vlaamse racisme doet misschien de corruptie in de eigen partij (de PS van bevoegd minister Dupont) vergeten".

bron : Journaal 22.6.6
Knorretje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 12:19   #2
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knorretje Bekijk bericht
Een niet zo verwonderlijke kombinatie van de Franstalige partijen en de direkteur van het Centrum voor Racismebestrijding wil, tegen de wens van de meeste Vlaamse partijen in, een systeem doordrukken dat een paar honderd (nieuw te benoemen ?) Belgische ambtenaren in staat moet stellen om in bedrijven die verdacht worden van dicriminatie nep-sollicitaties te verrichten, - een soort rechercheurs dus die, allicht met een verborgen micro'tje ergens in hun zak, voor een baan gaan solliciteren en dan noteren hoe racistisch de werkgever zich opstelt.

Dit is een van de meest ergelijke zaken die een politiestaat kan bedenken.
Zoals de zeer linkse uitgever Leo De Haes (ex-Humo) zegt (in Knack, 7.6.6) doet dit denken "aan de ergste uitwassen van het McCarthyisme", aan de tijd dus van de vervolging van communisten in de Verenigde Staten en elders. Dit is pure vervolging van (eventueel) andersdenkenden.
Volgens De Haes zal dit niet tot resultaat hebben dat enigerlei racisme wordt bestreden, maar wel dat er een algemeen klimaat van wantrouwen ontstaat en dat mensen tegen elkaar worden opgezet.

"Hebben we zo'n geïnstitutionaliseerde heksenjacht wel nodig ?" vraagt De Haes zich af, die voorts zegt het heel normaal te vinden als een bedrijf voor een bepaalde funktie geen allochtoon wenst aan te nemen, omdat dit nadelig zou kunnen zijn voor de verkoop.

Wij worden volledig beheerst door een generatie die geen ervaring meer heeft met de gebruiken van het totalitaire denken, en die het heel normaal blijkt te vinden om mensen tot publieke deugdzaamheid aan te sporen door wetten uit te vaardigen tegen hen die zich niet willen conformeren naar het correcte politieke denken en ze vervolgens door rechters te laten vervolgen en veroordelen.

Men beseft gewoon niet meer dat dit praktijken zijn die een oudere generatie nog steeds associeert met een totalitaire denkwijze waarvan we ooit dachten dat we ze overwonnen hadden.

De zogenaamde 'praktijktests' gaan in dezelfde richting : het is een heksenjacht, en zelfs dat woord is hier goed op zijn plaats, want in de late middeleeuwen werden ook heksen door inquisiteurs "betrapt" door vermomde priesters op hen af te sturen met de opdracht te doen alsof ze aan een heksensabbat wilden deelnemen, en dan te zien hoe de 'heks' op zo'n voorstel reageerde. Wij noemen dat walgelijk als we zo'n verhaal ergens in een boek tegenkomen, maar we schijnen niet te beseffen dat er overheden zijn in dit land die zich op precies dezelfde manier gedragen als de inquisiteurs van weleer.

Het wordt hoog tijd dat er in Vlaanderen een reaktie komt tegen de agressiviteit die wordt aan de dag gelegd door de wereldverbeteraars (het genoemde Centrum, en Groen, en het tegenwoordig haast per definitie anti-Vlaamse Spirit, plus alle Franstaligen) die slechts schijnbaar goede bedoelingen hebben maar in werkelijkheid mensenhaters zijn (geworden), bezeten van hun grote ideologische gelijk en van hun missioneringsdrang. Ze willen de mensheid naar hun hand zetten, niet met overtuigingskracht maar met de zweep, zoals men destijds kristenen maakte in Kongo. In wezen zijn het lafaards, zoals elkeen die begint te slaan als zijn argumenten het niet halen. En zoals Bart de Wever (N-VA) terecht opmerkt (in De Standaard, 3.6.6), " de heilige strijd tegen het Vlaamse racisme doet misschien de corruptie in de eigen partij (de PS van bevoegd minister Dupont) vergeten".

bron : Journaal 22.6.6
En het eeuwig gejank over het Waalse corrupte, luie,.... doet het Vlaamse racisme en de machtsaanspraken van een kleine Vlaamse minderheid over de rest van Vlaanderen vergeten.

Bruno Valkeniers is ook vol van de "Vlaamse identiteit". Waaraan alle Vlamingen zich moeten conformeren (aanpassen of opkrassen?)

Het valt op hoe geweldenaars, en dus ook de flamingante, steevast de werkelijkheid op zijn kop zetten. Flaminganten onverdraagzaam? Neen hoor, DE ANDEREN, die zijn onverdraagzaam. En waarom? Omdat ze anders zijn.

Op één punt zit Valkeniers juist: als hij het verband legt tussen de houding van het VB tegenover "de Walen" en tegenover "multicultuur", beter gezegd, al zal hij het zo wel niet formuleren: de VB houding tegenover Wallonië is racistisch, zoals de VN houding tgv andere culturen ook racistisch is.

Ik kies voor een Anti-Vlaams Front.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 juni 2006 om 12:21.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 12:38   #3
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Op één punt zit Valkeniers juist: als hij het verband legt tussen de houding van het VB tegenover "de Walen" en tegenover "multicultuur", beter gezegd, al zal hij het zo wel niet formuleren: de VB houding tegenover Wallonië is racistisch, zoals de VN houding tgv andere culturen ook racistisch is.

Bedankt. Als Belgicist geeft u hier nu toe dat er in België verplicht twee volkeren samenleven, elk met een eigen cultuur. En aangezien elk volk recht heeft op zijn eigen staat, kan u er dan ook niets op tegen hebben dat de Vlamingen hun onafhankelijkheid uitroepen. Genoteerd.

Laatst gewijzigd door Pieke : 30 juni 2006 om 12:38.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 12:49   #4
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Bedankt. Als Belgicist geeft u hier nu toe dat er in België verplicht twee volkeren samenleven, elk met een eigen cultuur. En aangezien elk volk recht heeft op zijn eigen staat, kan u er dan ook niets op tegen hebben dat de Vlamingen hun onafhankelijkheid uitroepen. Genoteerd.
Dat zal moeilijk te lezen zijn, want die "volken" bestaan voor mij niet. Hoe kunnen ze dan verplicht samen-leven?

Er is verschil tussen mijn mening en het aanhalen van die van iemand anders, hé

Ik bedoel dat Valkeniers eigenlijk toegeeft dat de VB-houding tgv Wallonië een vorm van "racisme" is. Meestal worden die problemen gescheiden, maar hij brengt ze samen.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 juni 2006 om 12:51.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 12:54   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Black cat er dan ook geen enkel probleem mee heeft dat de zogenaamde solidariteit tussen beide onbestaande bevolkingsgroepen kan ophouden?

Black cat gaat er in dat geval voor zorgen dat er in wallonie evenveel flitspalen komen als in vlaanderen zodat ze zelf hun inkomsten kunnen opstrijken. Bovendien gaat Black cat ervoor zorgen dat de werkloosheidscriteria op exact dezelfde manier worden toegepast in het zuiderse landgedeelte dan in het noorden, idem ditto voor gezondheidszorgen?

Zou Monsieur Le Blanc ook spionnen gaan uitsturen in Wallonië? of moéten die daar geen allochtonen aanwerven? Misschien al heel leuk om eens te zien of ze daar wel vlamingen willen aanwerven? Zou interessant zijn sé!

Laatst gewijzigd door circe : 30 juni 2006 om 12:55.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 13:29   #6
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ok, veel plezier in La Wallonie. Doei!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 14:42   #7
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal moeilijk te lezen zijn, want die "volken" bestaan voor mij niet. Hoe kunnen ze dan verplicht samen-leven?

Ik bedoel dat Valkeniers eigenlijk toegeeft dat de VB-houding tgv Wallonië een vorm van "racisme" is. Meestal worden die problemen gescheiden, maar hij brengt ze samen.
Als u het artikel in De Tijd bedoelt dan kan u niet goed lezen!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2006, 16:38   #8
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion Bekijk bericht
Als u het artikel in De Tijd bedoelt dan kan u niet goed lezen!
"Aldus ontstaat op een bijna evidente manier een schema dat het 'Vlaamse thema' en het 'immigratiethema' koppelt. Europa zal, als het zijn model niet te veel extra onder spanning wil brengen, slechts verder kunnen integreren als het zijn binnengrenzen loslaat en op diverse plaatsen laat evolueren naar kleinere en performantere lidstaten. Zo redt het zijn globale identiteit: die van de verscheidenheid, de salad bowl."

En de rest is melting-pot, dwz monocultuur binnen de staten, maar veel kleine staatjes (de slakom)
Oud 1 juli 2006, 16:10   #9
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U stelde duidelijk:

Citaat:
Op één punt zit Valkeniers juist
Dit betekent dat u beaamt wat Valkeniers schrijft. Dus is mijn repliek juist. Dat u achteraf pas beseft wat die eerste repliek echt inhield, en u dat met uw tweede repliek wat probeerde te nuanceren (iemands anders mening), is wel grappig.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 16:38   #10
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wisten we al langer...maar die naam is wel veelzeggend. Waar België voor staat dus.

Voor elke Black Cat die hier rondloopt word ik dubbel zo Vlaamsgezind, want het is blikbaar nog altijd nodig.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 1 juli 2006 om 16:39.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 18:03   #11
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
U stelde duidelijk:

Dit betekent dat u beaamt wat Valkeniers schrijft. Dus is mijn repliek juist. Dat u achteraf pas beseft wat die eerste repliek echt inhield, en u dat met uw tweede repliek wat probeerde te nuanceren (iemands anders mening), is wel grappig.
Neen, ik bedoelde dat hij een terecht verband legt, eentje dat meestal wordt ontkend. Ik heb niet geschreven dat ik beaam wat Valkeniers schrijft, in het algemeen, of op welk punt dan ook, alleen dat het juist is dat de (onverdraagzame) houding tegenover Wallonië en tegenover andere culturen voortkomen uit dezelfde denkwijze: nl stereotypering of zelfs racisme.

En het spreekt vanzelf dat ik die denkwijze verwerp, of ze tegenover andere culturen of tegenover Wallonië is, of wat dan ook.

Valkeniers heeft "zich laten kennen", waarvan nota.
Oud 1 juli 2006, 18:07   #12
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Dat wisten we al langer...maar die naam is wel veelzeggend. Waar België voor staat dus.

Voor elke Black Cat die hier rondloopt word ik dubbel zo Vlaamsgezind, want het is blikbaar nog altijd nodig.
Vanuit jouw standpunt, ...Het omgekeerde geldt ook natuurlijk.

De belangrijkste vraag blijft waarom flaminganten denken dat ze aan de andere Vlamingen hun flamingante-minderheids-mening mogen opleggen.

Stel dat er 1/5 Vlamingen een Onafhankelijk Vlaanderen willen, waarom hebben ze dan met één provincie niet genoeg?
Oud 1 juli 2006, 18:42   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
houding tegenover Wallonië en tegenover andere culturen voortkomen uit dezelfde denkwijze: nl stereotypering of zelfs racisme.
Ah bien, le racisme, ce mot consacré. Tout le monde est raciste. Sauf les francophones, ça va de soi.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 1 juli 2006 om 18:46.
Oud 2 juli 2006, 00:32   #14
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Anti-Vlaams Front? Is dat ook niet aanklaagbaar wegens racisme?

Deze flammingante hier, heeft zelf een Waalse vader met buitenlandse roots, maar toch blijft men mij hier door mijn kritische mening voor racist aanzien.

Het bewijs dat een stigma nergens op slaat.

Ik zou graag een ANTI-STIGMA FRONT oprichten, alhoewel ik geloof dat de grote meerderheid van het anti-Vlaams Front hier niet in zullen passen.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 01:28   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Nee. Racisme kan enkel worden ingeroepen tegen blanken. Wat denk jij wel!

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 2 juli 2006, 09:41   #16
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:

Deze flammingante hier, heeft zelf een Waalse vader met buitenlandse roots, maar toch blijft men mij hier door mijn kritische mening voor racist aanzien.

Het bewijs dat een stigma nergens op slaat.

Ik zou graag een ANTI-STIGMA FRONT oprichten, alhoewel ik geloof dat de grote meerderheid van het anti-Vlaams Front hier niet in zullen passen.
De eerste daad van jouw anti-stigma-front kan dan het opdoeken van het VB worden.
Oud 2 juli 2006, 10:00   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaams is een dialect, geen ras.
Dus: "Leve het anti-Vlaams front!"

Citaat:
Je afkomst is niet noodzakelijk bepalend voor je ideeën, noch is het een excuus voor je foute ideeëngoed.
Voor mijn part moet je er niet wettelijk om vervolgd worden, maar als je het hier op een forum wil komen etaleren, dan moet je er ook tegen kunnen dat het weerstand én weerwerk oproept.

Citaat:
Je kan zelf je stigma omwille van je gore ideeën afleggen: zweer die ideeën af, stuur ze bij, en je zal je stigmata voelen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Geen dank.
Oud 2 juli 2006, 12:15   #18
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Nee. Racisme kan enkel worden ingeroepen tegen blanken. Wat denk jij wel!
Och ja, vergeten dat PC België de modale Vlaming niet meer als blank herkent.
Oud 2 juli 2006, 12:22   #19
Boadicea

Standaard

[quote=Supe®Staaf;1792991]
Citaat:
Vlaams is een dialect, geen ras.
Dus: "Leve het anti-Vlaams front!
"

Vlamingen zijn inderdaad geen ras. Het is een volk

Citaat:
Je afkomst is niet noodzakelijk bepalend voor je ideeën, noch is het een excuus voor je foute ideeëngoed.
Voor mijn part moet je er niet wettelijk om vervolgd worden, maar als je het hier op een forum wil komen etaleren, dan moet je er ook tegen kunnen dat het weerstand én weerwerk oproept.
Foute ideeën zijn zeer relatief. Wat jij als juist aanziet, kan ik ook als fout aanzien. Het is een kwestie van opinie.
Ik ben Vlaams nationalist en jij Belgisch unionist. Het is logisch dat we hier een daar wel eens botsen, maar het lijkt me geen reden om stenen naar elkaar te gooien.

Citaat:
Je kan zelf je stigma omwille van je gore ideeën afleggen: zweer die ideeën af, stuur ze bij, en je zal je stigmata voelen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Geen dank.
Gore ideeën? Excuseer me, maar het zijn mijn ideeën en ik leg ze niet af omdat iemand het me vraagt. Daarbij zijn sommigen in mijn ogen op verschillende punten extremer dan ik, maar moet ik daarom een stigma op hen plakken.
Je bent het gewoon met iemand eens over iets, of niet. Zo simpel is het voor mij. Als iedereen het ooit volledig met elkaar eens zou geraken, dan pas stopt alle geweld en alle oorlogen en persoonlijk begin ik stilaan te geloven dat het een utopie is, gezien meningen altijd verdeeld zullen blijven. Daarom vind ik dat we er gewoon met z'n allen het beste van moeten maken.
Oud 2 juli 2006, 12:29   #20
Casca
Minister

Standaard

Vlamingen zijn noch een ras noch een volk.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be