![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() ![]() Het is algemeen bekend dat de facturen inzake het verbruik van gas en electriciteit totaal onoverzichtelijk zijn voor de cliënt en dat deze laatste met zijn klachten nergens terecht kan als hij/zij vindt dat bepaalde rekeningen niet blijken te kloppen. De meeste cliënten denken dat het om een 'vergissing' gaat als de gas- en electriciteitsmaatschappij weeral te veel heeft aangerekend (er wordt nooit te weinig aangerekend) maar het aantal 'vergissingen' ligt zo hoog dat men zich kan afvragen of het geen systematische fraude betreft. Aardgasleveringen --------------------- Vlaanderen: Gaselwest, IGAO, IMEWO, Intergas, Intergas netbeheer bv, Intergem, IVEG, IVEKA, IVERLEK, Pligas/Interelectra, Sibelga, VEM, WVEM Wallonië: ALG, IDEG, IGH, IGEHO, Interlux, Intermosane, Sedilec, Simogel Brussel: Sibelga Zoals men kan zien heeft Sibelga een monopolie op de aardgaslevering in het Brusselse Gewest. Dat maakt dat klachten over deze Intercommunale niet behandeld worden. http://groups.msn.com/Klachtenbijstand http://groups.msn.com/Plainte-Compla...ldpuntklachten |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En wat is uw probleem? De levering (distributie) wordt verzekerd door bovenstaande maatschappijen. De energiefactuur komt van de leverancier waar u klant bent en die u vrij kan kiezen. (In Brussel en Wallonië is dit vanaf 2007 het geval.) Laatst gewijzigd door Den Bal : 3 juni 2006 om 12:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() ![]() REGIONIEUWS BRUSSEL: SIBELGA - persmededeling Er zijn tal van klachten over electriciteits- en gasrekeningen, zoals ook het Brusselse VLD-parlementslid Els Ampe in een recent schrijven opmerkte. Het probeem is echter dat de gebruiker met zijn klachten terzake nergens terecht kan. Dat er reeds vroeger problemen waren met de zogezegde ombudsdienst van de Intercommunale Sibelga, blijkt ook uit bijgevoegd document. De Brusselse overheid keurde het rapport van Sibelga waarin geen sprake was van een onafhankelijke ombudsdienst echter goed omdat Sibelga*op bepaalde punten 'toch enige vooruitgang had geboekt'... SIBELGA - DIENST REGULERING Advies DR -20041201-29 betreffende het programma van uitvoering van de openbare dienstverplichtingen van de beheerder van het Brussels distributienet SIBELGA voor 2005. Gegeven op basis van artikel 25 van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van artikel 19 van de ordonnantie van 1 april 2004 betreffende de organisatie van de gasmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende wegenisretributies inzake gas en elektriciteit en houdende wijziging van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 1 december 2004 -------------------------- Ombudsdienst Het programma beschrijft nergens de toekomstige werking van deze ombudsdienst. Zal deze onafhankelijk zijn van Sibelga? Of zal hij deel uitmaken van de intercommunale? In het tweede geval zien wij niet hoe deze dienst klachten van gebruikers onafhankelijk zou kunnen behandelen. Voor meer informatie: http://groups.msn.com/Klachtenbijstand http://groups.msn.com/Plainte-Compla...ldpuntKlachten Copie aan: [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 8 juni 2006 om 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb wel een klacht over Electrabel.
bij nazicht van mijn afrekening bleek namelijk dat men de 100 kwh gratis electriciteit per adres en per ingeschreven inwoner op dat adres niet in mindering had gebracht. Toen ik de facturen van de vorige jaren nakeek bleek dat het toen ook niet gebeurd was. Ik liet dit weten in februari telefonisch. Geen reactie. Ik liet het schriftelijk weten half maart en als reactie kreeg ik een aanmaning omdat ik mijn afrekening slechts gedeeltelijk had betaald. Ondertussen heeft men mij door het mes op de keel te zetten er toe gedwongen om de rest te betalen. Ondertussen zijn we half juni bijna en heb ik nog altijd geen rechtzetting of creditnota gekregen voor het geld dat ze mij ten onrechte aangerekend hebben. Oja ze hebben wel op hun volgende maandafrekening kosten aangerekend voor rappels te sturen. Ik heb nu vorige week een aangetekend schrijven gestuurd waarin ik ze 1 maand de tijd heb gegeven om het geld dat ze teveel hebben in hunne zak gestoken op mijn rekening terug te storten. Het gaat over drie jaar en wij wonen met 6 personen op dat adres dus het gaat om 700 kwh per jaar die zij in hun zak gestoken hebben. Ben benieuwd of ik reactie ga krijgen.... Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 8 juni 2006 om 17:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Er zijn honderden mensen die soortgelijke zaken meemaken. Het is alleen spijtig dat iederéén gelooft dat hij met zijn/haar individuele klacht alleen staat. Wat is er gemakkelijker voor de gas- en electriciteitsmaatschappijen die jaarlijks enorme winsten maken (Electrabel boekte vorig jaar bijna 2 miljard Euro winst) om af te rekenen met kleine gebruikers die zeggen dat hun facturen niet kloppen ? Er bestaat geen enkele dienst die de gebruiker tegen de misbruiken van de gas- en electriciteitsmaatschappijen beschermt. In geval van de Intercommunale Sibelga kan men zich alleen tot de 'ombudsman' van Sibelga richten die echter ook secretaris van de algemene directie en woordvoerder van Sibelga is en die dus geen onafhankelijk onderzoek kan voeren. De overheid dringt er bij Sibelga al geruime tijd op aan om in een 'onafhankelijke ombudsdienst te voorzien' terwijl dit in feite een taak is van de overheid zelf. De overheid heeft immers de taak om de consument op gebied van energievoorziening te beschermen. Normaal gezien is de overheid zelfs verplicht om tegen een Intercommunale zoals Sibelga op te treden. Sibelga is immers wettelijk verplicht om een onafhankelijke ombudsdienst aan te bieden en zij overtreedt die wet. Voor uw klachten of informatie: http://groups.msn.com/Klachtenbijstand http://groups.msn.com/Plainte-Compla...ldpuntKlachten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Moeten we uit het bijgaande artikel concluderen dat een energiebedrijf zoals Electrabel dat vorig jaar maar 2 miljard Euro winst maakte en waarvoor zelfs niet eens een onafhankelijke ombudsdienst bestaat om klachten te onderzoeken, geen belastingen betaalt ?
![]() Zondagnamiddag (11.6.2006) komt het kernkabinet bijeen ter voorbereiding van de federale ministerraad van woensdag over koopkracht en concurrentiekracht. Minister van Begroting Freya Van den Bossche trekt in Het Belang van Limburg nu al aan de alarmbel: er is te weinig geld om alle voorstellen en verzuchtingen in te vullen. De partijen moeten kiezen. De minister verkiest beslissingen in oktober, wanneer er duidelijkheid is over het beschikbare geld. Wel vindt ze het goed nu al wat de violen te stemmen. Voorstellen die al op tafel liggen, gaan over hogere forfaitaire aftrek voor beroepskosten, hogere aftrek voor kinderopvang, belasting op superwinsten energieproducenten... Gazet van Antwerpen, 10/06/2006 Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 10 juni 2006 om 16:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan je het wel even laten om die mail adressen hier te zetten ? Spambots scannen doorlopend forums.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() IN BRUSSEL NEEMT DE BURGER DEEL AAN HET OPENBARE LEVEN
De website van de Brusselse Hoofdstedelijke Gewestregering vermeldt dat u als burger moet kunnen deelnemen aan het openbare leven. In theorie betekent dit dat u ook blijk kan geven van uw ontevredenheid of dat u kunt te kennen geven niet akkoord te gaan met de besluiten die worden genomen door besturen, (para)gewestelijke instellingen, overheidsbedrijven, intercommunales enzovoort. In theorie betekent dit tevens dat u fouten, machtsmisbruik e.d. aan de kaak kan stellen zodat de instantie in kwestie die misstappen kan " rechtzetten " en niet meer in herhaling valt. In werkelijkheid overtreedt de Brusselse regering de wet omdat zij in geen onafhankelijke ombudsman wenst te voorzien voor de klachten over haar gas- en electriciteitsintercommunale Sibelga Mensen kunnen zich in geval van klachten over machtsmisbruik bij Sibelga nergens toe wenden want de 'ombudsman' van Sibelga die de Brusselse Hoofdstedelijke regering in haar lijst 'ombudsmannen' vermeldt, is niet alleen de 'ombudsman' van Sibelga maar is ook woordvoerder en secretaris voor alle bestuurssecties van Sibelga. Deze 'ombudsman' kan gedurende maanden de gas van een gebruiker laten afsluiten, zelfs nadat de gebruiker bijvoorbeeld het astronomisch (en het door hem betwiste) bedrag van 6.000 Euro aan Sibelga heeft betaald. ------------------------------------------------------------------------ Info 'klachten': http://www.bruxelles.irisnet.be/nl/c...plaintes.shtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Maar van de vorige jaren zwijgen ze nog altijd als vermoord. Maar kom ik heb einde mei aangetekend geschreven en daar moeten ze nog op reageren... binnen enkele maanden zeker...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Het zou interessant zijn om dat antwoord van Electrabel maar dan zonder privé-gegevens en/of dossiernummers te publiceren. Ongetwijfeld zijn er nog 10-tallen andere mensen die dit meemaken. En hoe zit het inderdaad met de vorige jaren ? Hou ons op de hoogte van dit dossier ! Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 12 juni 2006 om 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() ![]() Kort bericht: Gisteren ontvangen geweest op het kabinet van de Brusselse minister Pascal Smet. Over de problemen met de intercommunale Sibelga gesproken en erop gewezen dat de Brusselse Hoofdstedelijke Gewestregering in een onafhankelijke ombudsman moet voorzien die de klachten over gas- en electriciteitsrekeningen en de klachten in verband met de hoofdstedelijke intercommunales onderzoekt. De installatie van een Brusselse ombudsdienst die dergelijke klachten op een objectieve wijze onderzoekt, zou binnen de Bruselse Gewestregering ter sprake worden gebracht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Indien je over een week geen duidelijk antwoord van Electrabel krijgt, zullen we ook eens links en rechts een briefje schrijven als je het goed vindt. Het is immers onaanvaardbaar dat Electrabel vorig jaar een winst van bijna 80 miljard heeft gemaakt (waarop ze geen belasting hoeven te betalen) en de overheid niet eens in een ombudsdienst Energie heeft voorzien die de klachten van de gebruiker op een objectieve manier behandelt. Op het kabinet van de Brusselse Minister Pascal Smet werd ons gezegd dat de Sp.a in Brussel rond deze zaak werkt maar we willen dat eerst zien vooraléér te geloven. Van de VLD in Brussel moeten we echter helemaal niets verwachten. Het Brusselse parlementslid Els Ampe liet ons weten dat er geen enkel Brussels VLD-parlementslid in deze zaak geinteresseerd was. Hoe de situatie in Vlaanderen en Wallonië is, weet ik niet maar uit de dossiers inzake gas- en electriciteitsrekeningen die we aan het onderzoeken zijn, blijkt dat de situatie er niet veel beter is. Onoverzichtelijke rekeningen, een totaal gebrek aan informatie, een herinneringsschrijven of aangetekend schrijven indien men een bepaalde betaling betwist en -tenslotte- geen enkele ombudsdienst vanwege de overheid om deze zee van klachten op een objectieve wijze te onderzoeken. Jan Boeykens Klachtenbijstand ( http://groups.msn.com/Klachtenbijstand ) Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 20 juni 2006 om 11:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Electrabel gokt erop om meer winst binnen te halen door mensen kleine sommen teveel te factureren en andere administratieve onregelheden.
Ocmw's en dergelijke komen daar veel mee in contact met zo een wantoestanden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() De ' vzw ' Preventel die met lijsten van zogezegde wanbetalers werkt en bij betwisting van facturen, mensen onder druk zet om te betalen, wordt door Test-Aankoop voor de rechter gedaagd.
![]() Test-Aankoop daagt Preventel voor de rechter Test-Aankoop daagt de vzw Preventel voor de rechter. De zaak wordt woensdag in kortgeding behandeld voor de Rechtbank van Koophandel in Brussel. Dat meldt Test-Aankoop (T-A) woensdag in een mededeling. Preventel is een privébedrijf dat een zogenaamde "zwarte lijst" opstelt voor wanbetalers in de telecomsector. In februari van dit jaar had T-A Preventel en de telecomoperatoren die het Preventel-bestand beheren, al in gebreke gesteld om het gebruik van deze lijst stop te zetten. De consumentenorganisatie verwijt de vzw én de deelnemende operatoren verschillende wetten te overtreden, zoals die op de mededinging en de wet ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. "Zo ontsnappen de betrokken operatoren door de uitwisseling van informatie aan het normale bedrijfsrisico. Daardoor hebben zij een belangrijk concurrentievoordeel op de telecomoperatoren die geen lid zijn en dat is uiteraard ontoelaatbaar", zegt de verbruikersorganisatie. Daarnaast laat het Preventel-bestand aan de leden toe om prijzen vast te leggen, zonder al te zeer rekening te moeten houden met concurrenten of consumenten, meent T-A. Volgens de verbruikersorganisatie is het bestand bovendien in strijd met de privacywet. "De zwarte lijst wordt immers gebruikt om consumenten onder druk te zetten hun al dan niet betwiste facturen te betalen. Blijkbaar volstaat een vermoeden van "niet-betaling" om de telefoonaansluiting te blokkeren." Belgacom liet al aan Test-Aankoop weten dat het geen lid meer is van de vzw Preventel. "Blijkbaar voelen sommigen de bui al hangen", besluit T-A. Gazet van Antwerpen, 21/6/2006 Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 21 juni 2006 om 15:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Luminus kan niet aantonen waarom ik zoveel betaal
![]() Ik heb op 15 maanden 8259 euro betaald en vroeg hen zich te verduidelijken, daarop stuurden ze mij een rekeninguittreksel waar ik mee naar een kantoor van Luminus ben gestapt. Daar begrepen ze niets van die berekening en zeiden mij het na te kijken. Een week later kreeg ik bericht van Luminus dat ze mijn kontrakt stop zetten. Nu heb ik kontakt moeten zoeken met een andere leverancier wat op zich mijn plan toch al was maar hoe krijg ik mijn geld terug? Ik heb dit jaar zelfs al 2 voorschotfacturen betaald van elk 171 euro. CREMERS 6/3/2006 Test-Aankoop: http://www.test-aankoop.be/map/show/...m#TopicContent |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Klachten gas en electriciteit - Vlaamse Reguleringsinstantie
http://www.vreg.be/vreg/particulieren/klacht.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() ![]() Ook met de energieonderneming NUON, van Nederlandse oorsprong, die elektriciteit, gas, warmte en aanvullende diensten produceert, verkoopt en levert, zijn er tal van problemen. De overheid heeft echter nog altijd niet voorzien in een ombudsman 'Energie' die de talrijke klachten van de energiegebruiker op een objectieve wijze onderzoekt. De Sp.a spreekt wel van prijsverlagingen voor gas maar laat de slachtoffers van allerlei maffiapraktijken in de kou staan. NUON Ik ken iemand die werkte bij Nuon van in het begin. De soep wordt daar groter en groter, ze kunnen er zelf niet meer aan uit hoor. Ze sturen de klanten wandelen met de ene of andere zelfverzonnen smoes, de operatoren moeten het oplossen, dus dat kan niet. Alles loopt daar mank! Trouwens bij elke electriciteitsmaatshappij hoor sinds de vrijmaking van de markt. De maatschappijen steken het dan op de gegevens die ze moeten doorkrijgen van Gedis of de distributienetbeheerder. Ze schuiven de schuld gewoon door op een ander om er vanaf te zijn. Steegmans -------------------------- NUON ik zit in hetzelfde schuitje als jij, ook een incasso bureau ingeschakeld, ik heb dan ook een advokate onder de arm genomen want het spelletje blijft duren. zij denken dat ze alles mogen !!!!! Linda --------------------------- NUON ik ga mijn hart al vasthouden, bij mij krijgen ze ook de afrekening niet in orde .... Verelst ---------------------------- NUON: eindafrekening(en) Ik moet u melden dat ik geen domiciliéring heb om facturen rechtstreeks van mijn rekening te laten halen en ik heb er (voorlopig) nog geen last mee gehad,ik denk dat het beste is uw domiciliéring stop te zetten en uw rekening met een overschrijvingsformulier te betalen met het bedrag dat zij formuleren(nuon moet wel eerlijk blijven ten opzichte van hun klanten anders moet je een andere leverancier nemen waar wel alles in orde is met hun administratie en boekhouding) Grootjans -------------------------- NUON zelfs met overschrijvingen blijft de miserie duren hoor, ze sturen bedragen op voor betalingen waar je nog kop nog staart aan krijgt. als je telefoneert wordt je van het kastje naar de muur gestuurd en fax je je betalingen krijgen ze nooit iets aan. zelfs het incasso bureau gooit de hoorn neer, zonder meer !!! Linda -------------------------- NUON Mijn ouders zitten in hetzelfde schuitje! Al 3 jaar proberen zij over te stappen naar een andere maatschappij daar zij niet tevreden waren met hun diensten en krijgen geen afrekening. Daar bovenop beweren ze geen betalingen te hebben ontvangen terwijl wij en de bank kunnen aantonen dat er wel betaald is! Straffe kerels die van NUON. Ze komen wel huis aan huis verkopen maar al je een vertegenwoordiger vraagt om langs tekomen is dat teveel gevraagt! Het is niet de eerste keer dat ik hier klachten over hoor. Het word toch eens tijd dat er iemand van hogerhand daar is iets voor doet, want wij als kleine consument kunnen blijkbaar er niets aan doen. Vidal TESTAANKOOP: http://www.test-aankoop.be/map/show/17367/src/72992.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Amai dus naar nuon en luminus moet ik ook al niet overstappen...
(nog altijd geen antwoord gekregen - maar nog eens gebeld en allez meneer we gaan het nog eens goed laten nazien he.....) ach ja....
![]() |
![]() |