Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Geven jullie soms geld aan bedelaars?
Altijd 5 6,17%
Soms 38 46,91%
Nooit 23 28,40%
Ze moesten bedelen verbieden 5 6,17%
Alleen als het eigen volk is 7 8,64%
Alleen als ze niet opdringerig zijn 3 3,70%
Aantal stemmers: 81. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2007, 17:10   #1
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard Geef je soms geld aan bedelaars

Ik kan het meestal niet laten om geld aan een bedelaar te geven, als hij tenminste niet opdringerig is.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 17:14   #2
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Nope enkel sigaretten, een kop koffie of een hamburger kunnen ze krijgen.
Oud 10 januari 2007, 17:16   #3
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Geen knots, ze moesten bedelaars oppakken. Bovendien zijn meer dan de helft van de bedelaars valse bedelaars.
Bovendien kan ik men klein geld zelf goed gebruiken.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 17:21   #4
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Landloppers,of dakloze help ik graag indien ik de mogelijkheden heb hé,maar mijn raad blijft bij deze mensen,zoek werk!!!!
Oud 10 januari 2007, 17:21   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik heb lange tijd de gewoonte gehad om vijftig eurocent in mijn zakken te houden om het te geven aan behoeftigen. Sinds ik op de Rooseveltplaats word lastig gevallen door drugsverslaafden, is dat er niet meer bij.

Sindsdien geef ik liever een kleinigheid aan de Sint Carolus Borromeuskerk bij mijn wekelijks bezoek aldaar, of aan Saint Boniface als ik daar eens een keer op een trimester kom.

Ik ben wel altijd bereid om een sigaret, een broodje, een koffie of alledrie te trakteren. Maar dat geldt voor praktisch iedereen die me dat vraagt.

Ik probeer hardnekkig te vechten tegen de "laat de staat het maar oplossen"-gedachte.
Oud 10 januari 2007, 17:24   #6
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Geen knots, ze moesten bedelaars oppakken. Bovendien zijn meer dan de helft van de bedelaars valse bedelaars.
Bovendien kan ik men klein geld zelf goed gebruiken.
Je zoekt verdacht veel redenen om jezelf goed te praten...
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 17:27   #7
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Je zoekt verdacht veel redenen om jezelf goed te praten...

Ik moet me niet goed praten. Ik doe met men geld wat ik wil. Ik werk er tenminste voor.

Bovendien, de koffie is niet gratis in tankstations.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 17:29   #8
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Ik geef kleingeld.

Reden:Omdat ik vind dat deze personen recht hebben om een kapitaal te verwerven en te besteden.

Hier denk ik doet vrijwilligerswerk wonderen. (sociaal contact ectra.) & faalt de overheid.
Oud 10 januari 2007, 17:34   #9
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Ik heb 'soms' aangeduid maar dat is eigenlijk 'bijna altijd'. Niet altijd, maar toch meestal.

Eén keer vroeg een bedelaar me uitdrukkelijk of hij een doos melk mocht hebben (ik kwam net van de winkel).
Oud 10 januari 2007, 17:34   #10
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Ik geef kleingeld.

Reden:Omdat ik vind dat deze personen recht hebben om een kapitaal te verwerven en te besteden.

Hier denk ik doet vrijwilligerswerk wonderen. (sociaal contact ectra.) & faalt de overheid.
Wat vind je er dan van als deze lieden bier gaan kopen met Uw vergeven kapitaal?(gewoon de vraag hé)
Oud 10 januari 2007, 17:38   #11
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Wat vind je er dan van als deze lieden bier gaan kopen met Uw vergeven kapitaal?(gewoon de vraag hé)
Wel, ik geef die mensen soms iets. Niet zoveel als ik zou willen/kunnen, maar toch regelmatig.
Maar vaak krijg ik de reactie: Vijf minuten later zie je ze in de gb drank kopen. Daarom geef ik niks. Bijna wat jij zegt. Ik begrijp die reactie wel, maar ik vind dat ik geld geef aan hen. Wat zij er mee doen, is hun zaak. Wie ben ik om te bepalen wat zij met dat geld doen ? Ik heb het afgegeven. Mijn baas moet ook niet proberen om mij te komen vertellen hoe ik mijn loon moet uitgeven.
Oud 10 januari 2007, 17:42   #12
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Men moet dat probleem oplossen op een structurele manier door iedereen die nood heeft een onderdak en een maaltijd te geven. Zolang dit niet zo is.. geef ik.. Maar ik probeer maffia toestanden te vermijden (er worden jonge vrouwen afgezet met een gebrekkig kindje, die worden dan 's avonds opgehaald en moeten hun gebedelde centjes afgeven). Humo deed eens eenexperiment en zette een journalist als bedelaar ergens neer.. de man "ving" gemiddeld ruim € 50,- per dag !

In Algerije kreeg een "vast bedelaar" dagelijks van mij een dinar : voldoende om een stokbrood te kopen.
Oud 10 januari 2007, 17:48   #13
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ik geef die mensen soms iets. Niet zoveel als ik zou willen/kunnen, maar toch regelmatig.
Maar vaak krijg ik de reactie: Vijf minuten later zie je ze in de gb drank kopen. Daarom geef ik niks. Bijna wat jij zegt. Ik begrijp die reactie wel, maar ik vind dat ik geld geef aan hen. Wat zij er mee doen, is hun zaak. Wie ben ik om te bepalen wat zij met dat geld doen ? Ik heb het afgegeven. Mijn baas moet ook niet proberen om mij te komen vertellen hoe ik mijn loon moet uitgeven.
En hun potteke waar ze met bedellen wat is dat juist,en de aanmoedeging die je de bedellaars hebt geven om iets te maken van hun leven heb jij die zo wel gegeven? Zouden we niet in de eerste plaats moeten na gaan waarom mensen bedellen,is de maatschappij anno 2007 niet fout met mensen het doel te geven om te bedellen? Gewoon een paar vraagjes ........
Oud 10 januari 2007, 17:51   #14
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En hun potteke waar ze met bedellen wat is dat juist,en de aanmoedeging die je de bedellaars hebt geven om iets te maken van hun leven heb jij die zo wel gegeven? Zouden we niet in de eerste plaats moeten na gaan waarom mensen bedellen,is de maatschappij anno 2007 niet fout met mensen het doel te geven om te bedellen? Gewoon een paar vraagjes ........
Nee, je gaat hiermee een foute kant op. Op het "abstracte" vlak moeten er inderdaad aanpassingen gemaakt worden aan de manier waarop de overheid hierin een rol kan spelen, en de maatschappij an sich. Maar daarmee zijn die kerels die elke dag moeten bedelen, en in de kou moeten slapen, en hun netjes aankleden als hun dochter even op bezoek komt, om zo de schijn op te houden voor haar, nog niet geholpen...
Niemand heeft als doel te bedelen. De mensen die ik help, zijn geen mensen die ervoor kiezen om op straat te leven.
Oud 10 januari 2007, 17:53   #15
pinbag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wel ik denk daar ook wel over maar dan stel ik mezelf de vraag:Zou ik in die situatie ook niet mijn misierie willen opdrinken van tijd tot tijd of iets kopen dat ge echt graag wilt ?

Bon pas op he, als het een probleemgeval is en zwaar verslaafd dan geef ik het liever aan & organisatie die hem begeleid.

Maar ergens vind ik,heeft diene mens recht om toch wa geld te hebben.
Oud 10 januari 2007, 17:53   #16
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Bedelaars bestonden niet in Vlaanderen toen ik jong was, in mijn ogen waren landen waar dit wel te zien was vreselijk achterlijke staten. Waarmee Frankrijk een flinke deuk in mijn achting kreeg want dat was het land waar ik voor het eerst een bedelaar zag. Toen ze hier ook her en der verschenen, vond ik het niet meer dan mijn plicht om die mensen wat te geven. De verhalen over het feit dat er bedriegers tussen zitten, geloofde ik niet.
Ik zag ooit in het straatje achter de GB (de grote GB nog in Antwerpen) hoe een vrouw met een paar kleine kinderen uit een vuilbak brood haalde dat de mensen van de GB daarin hadden gegooid, brood nog in de verpakking maar misschien over de vervaldatum. Ik was door dit beeld enorm geshockeerd.
Intussen heb ik veel bijgeleerd. Ja, er zijn junkies bij die je beter niks kan geven. Er zijn helaas vrouwen en kinderen bij die uitgebuit worden en hun zuur bijeengebedelde geld moeten afgeven. Dus geef ik nog maar zelden op straat.
Alleen aan de supermarkt geef ik altijd 20 of 50 eurocent aan een man die daar regelmatig accordeon zit te spelen. Misschien is hij ook te lui om werk te zoeken. Ik weet het niet. Maar met zijn melodietjes maakt hij de bezoekjes aan de supermarkt wat aangenamer en dus vind ik dat hij het verdient.
Oud 10 januari 2007, 17:57   #17
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, je gaat hiermee een foute kant op. Op het "abstracte" vlak moeten er inderdaad aanpassingen gemaakt worden aan de manier waarop de overheid hierin een rol kan spelen, en de maatschappij an sich. Maar daarmee zijn die kerels die elke dag moeten bedelen, en in de kou moeten slapen, en hun netjes aankleden als hun dochter even op bezoek komt, om zo de schijn op te houden voor haar, nog niet geholpen...
Niemand heeft als doel te bedelen. De mensen die ik help, zijn geen mensen die ervoor kiezen om op straat te leven.
Daar maak jij een denkfout ,mensen die op straat leven zijn niet per definitie bedelaars,en mensen die op straat leven kiezen er vaak zelf voor......
Oud 10 januari 2007, 17:58   #18
pinbag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja het is fout als mensen gedwongen zijn om te moeten bedelen. Maar momenteel zijn die nog steeds verplicht om te bedelen & ik vind het erg dat veel beter bedeelden. Deze mensen negeren rekeninghoudende dat deze meer economische-kapitaal bezitten dan ik.

Vind ik persoonelijk revolterend.
Oud 10 januari 2007, 18:00   #19
Ozymandias
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Daar maak jij een denkfout ,mensen die op straat leven zijn niet per definitie bedelaars,en mensen die op straat leven kiezen er vaak zelf voor......
Met de eerste helft van je stelling ben ik het eens. Mensen die op straat leven zijn niet per definitie bedelaars. Maar het zijn niet *vaak* mensen die er zelf voor kiezen. Het zijn *soms* mensen die er zelf voor kiezen. Als je vijf jaar lang administratieve rompslomp moet meemaken voor je zelfs nog maar een paspoort krijgt, wat een vereiste is voor alles, dan moet je op straat leven. Dan moet je bedelen. En die mensen help ik.
Mensen waarvan ik weet dat ze er zelf voor kiezen om op straat te leven, krijgen van mij geen geld.
Oud 10 januari 2007, 18:04   #20
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de eerste helft van je stelling ben ik het eens. Mensen die op straat leven zijn niet per definitie bedelaars. Maar het zijn niet *vaak* mensen die er zelf voor kiezen. Het zijn *soms* mensen die er zelf voor kiezen. Als je vijf jaar lang administratieve rompslomp moet meemaken voor je zelfs nog maar een paspoort krijgt, wat een vereiste is voor alles, dan moet je op straat leven. Dan moet je bedelen. En die mensen help ik.
Mensen waarvan ik weet dat ze er zelf voor kiezen om op straat te leven, krijgen van mij geen geld.
Spijtig genoeg ben ik daar dagdagelijks mee bezig,en weet dat dit zo is,ik heb deze zomer vrijwillig 1 week gaan zwerven zonder éne € op zak,wel dat was mijn mooiste vakantie ooit(wel afgezien hoor)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be