Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2006, 11:28   #1
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard Benieuwd naar Belgische statistieken

Wie kan me op deze vraagjes antwoorden?

- Hoeveel % van de Belgische actieve bevolking is zelfstandige?

- Hoeveel % is werkloos?

- Hoeveel % van de Brusselse bevolking is werkloos/steuntrekkend?

- Hoeveel Belgische bedrijven bestaan er nog?

- Hoeveel Belgische bedrijven zijn de laatste 10 jaar opgekocht door bedrijven uit andere landen?

Ik zit me wat vragen te stellen over de motivatie van mensen om in België initiatief te tonen...

Zo zie ik bv. steeds meer mensen die wat in hun mars hebben vertrekken naar Canada, de USA of elders.

Hoe zou dat komen?
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 11:42   #2
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo zie ik bv. steeds meer mensen die wat in hun mars hebben vertrekken naar Canada, de USA of elders.
Omdat er te weinig kansen en doorgroeimogelijkheden zijn in Belgie ivg met bvb de States of Canada. Als je als hooggeschoolde (Master) daar begint maak je vaak een bliksemcarriere, terwijl het hier allemaal zo lang duurt, als er al promotiemogelijkheid is....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 11:49   #3
vulpes
Gouverneur

Standaard

't is niet makkelijk om zich in belgië te vestigen als zelfstandigen (de moeite van quicky ten spijt).

leg maar eens aan een amerikaan uit dat het zo lang duurt om een vennootschap op te richten.. er zijn soms een boel administratieve verplichtingen.

eens je personeel hebt begint de miserie pas echt..

bovendien is er een groot verschil in vangnet tussen zelfstandigen en loontrekkenden.. je loopt het risico als je met alle goede wil van de wereld probeert om, teneinde uit je werkloosheid te geraken, een zaak op te starten, die x-aantal jaren dan toch ten onder gaat, je werkloosheidsuitkering te verliezen (de juiste regeling ken ik niet uit het hoofd);

't heeft - denk ik - ook met respect te maken.. 'k heb niet de indruk dat men als ondernemer veel respect geniet.. je krijgt de SP over je heen, de vakbonden, ...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 13:56   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Men wil de mensen stimuleren om weer meer zelfstandig te ondernemen.
Tja, men vergeet wel waarom de meeste er zijn uitgestapt.
De vraag is; waarom zou je er opnieuw instappen goed wetende uit de lessen van het verleden dat je zelfstandige enorm gemolken wordt en na betaling van al je taksen “in de meeste gevallen” je minder loon over hebt dan pakweg het loon van een arbeider.
Komt daar nog bij de peperdure boekhouding die geen mens leest, maar je ondertussen wel mag mee bezig houden/betalen.
Vraag is dus, waarom zouden ze nu opnieuw zelfstandig ondernemen goed wetende dat er nog altijd niks is veranderd.
Zolang de fiscus op hetzelfde niveau blijft, de sociale bijdragen zo hoog liggen, de boekhouding niet wat simpeler en goedkoper kan worden zullen er niet zoveel zelfstandig worden/blijven.
Bovendien worden handelszaken ook niet zo vaak meer overgenomen! Wat dus ook belangrijk is als zelfstandige want als je stopt wil je met de overname centen je pensioentje proberen regelen.
Tegenwoordig is dat ook allemaal gebakken lucht aan het worden.
Vertel me dus eens waarom mensen weer zelfstandigen zouden worden?
Toch niet omwille van financiële redenen zeker!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be