Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2006, 18:49   #1
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard 06/06 Franse staat en spoorwegen veroordeeld wegens deportatie van joden

[SIZE=1]bron:http://www.gva.be/nieuws/buitenland/[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]Voor de eerste keer in de geschiedenis heeft een Franse rechtbank de Franse staat en de Franse spoorwegmaatschappij SNCF wegens de deportatie van joden tijdens de Tweede Wereldoorlog tot schadevergoedingen veroordeeld.

Twee kinderen van een gedeporteerde, het Groene Europarlementslid Alain Lipietz en de Parijse Groene politica Hélène Lipietz, en één van hun ooms hadden klacht neergelegd. De administratieve rechtbank van Toulouse veroordeelde dinsdag de staat en de SNCF tot de betaling van 62.000 euro aan de klagers. De rechters verweten de SNCF in het bijzonder "nooit iets te hebben ondernomen tegen de transporten". De spoorwegmaatschappij heeft integendeel zelfs facturen voor treinticketten van derde klasse uitgeschreven en de "betaling ervan ook nog na de bevrijding opgeëist".

Lipietz noemde de beslissing een "historisch vonnis" voor de deportatie van joden, zigeuners en homoseksuelen tijdens het Vichy-regime. "De rechtbank heeft erkend dat de staat en de SNCF meer gedaan hebben dan de Duitse bezetter van hen had verlangd".

In Drancy werden tijdens de Tweede Wereldoorlog 70.000 tot 80.000 joden vastgehouden, vooraleer ze naar het vernietigingskamp Auschwitz werden getransporteerd. De vader en een oom van beide Groene politici werden op 8 mei 1944 door de Gestapo in Pau opgepakt en vervolgens met de trein van Toulouse naar het doorvoerkamp gebracht. Daar bleven ze tot 17 augustus 194.

De SNCF beriep er zich tijdens het proces op door het Vichy-regime en de Duitse bezettingsmacht gedwongen te zijn geweest. De klagers argumenteerden dat de spoorwegmaatschappij zelf heeft beslist de gevangenen in beestenwagens te transporteren waardoor voor hun bewaking geen gebruik moest gemaakt worden van de beschikbare politieagenten of soldaten.
[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1] [SIZE=2].....eindelijk gerechtigheid voor die duizenden mensen die slachtoffer werden van de Europese onverdraagzaamheid. Zulke zaken zouden toch het schuldbesef bij de Fransen en bij de Europeanen in het algemeen toch nog eens grondig doen moeten toenemen maar blijkbaar blijft men volharden in de boosheid. Uitgerekend vandaag verklaarde de hoog vertegenwoordiger voor het buitenland beleid van de E.U Solana om de sancties tegen de Palestijnen te proberen op te heven. Kan men hieruit besluiten dat Jodenhaat een specifiek onderdeel is van de Europese cultuur? Graag ieder zijn mening zonder te vervallen in scheldpartijen au.b.... [/SIZE]
[/SIZE]
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2006, 19:27   #2
keiko
Burger

Standaard

Slechts 1 woord: IDIOOT
keiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2006, 19:35   #3
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door keiko Bekijk bericht
Slechts 1 woord: IDIOOT
Jaja schelden kan iedereen. Probeer eens inhoudelijk te reageren of is dat voor jouw te moeilijk of zo?
Oud 6 juni 2006, 20:33   #4
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke Bekijk bericht
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1][SIZE=2].....eindelijk gerechtigheid voor die duizenden mensen die slachtoffer werden van de Europese onverdraagzaamheid. Zulke zaken zouden toch het schuldbesef bij de Fransen en bij de Europeanen in het algemeen toch nog eens grondig doen moeten toenemen maar blijkbaar blijft men volharden in de boosheid. [/SIZE]
[/SIZE]
is dat hetzelfde soort collectief schuldgevoel dat ze ons ook proberen aan te smeren i.v.m. de schietpartij in Antwerpen?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2006, 21:02   #5
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Het is wel een beetje moeilijk om een staat en spoorwegmaatschappij 60 jaar na de feiten nog verantwoordelijk te stellen voor wat voorgangers toen uithaalden, lijkt mij. Het is natuurlijk goed (geschiedkundig dan vooral) dat men het ontkennen door het SNCF heeft rechtgezet/teniet gedaan.
Uw verdere conclusies lijken mij nogal ver gezocht.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 6 juni 2006 om 21:03.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 01:34   #6
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

60 jaar na de feiten....Hoeveel mensen die verantwoordelijk waren leven nog en werken nog bij die maatschappij? 't Is heel erg wat er gebeurd is, maar ik vind niet dat we tot in den treure moeten betalen en een mea culpa slaan.

Als we zo gaan beginnen, mag Italië ook eens betalingen gaan doen voor alle volkeren die zij gedecimeerd hebben voo het Romeinse Rijk, om over de Russen dan nog maar te zwijgen.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 03:07   #7
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

Dus allen zijn naar Auschwitz getransporteerd. Maar nog blijft de vraag sinds het begin van deze rechtszaak; waar zijn de bewijzen behalve de "vichy's" en de derde klas ticketten.
Het lijkt alsof het de post van maanden geleden is, maar ditmaal met een vonnis over dezelfde argumenten, zonder verdediging.

Ik vraag me trouwens af wat al deze na oorlogse vonnissen baten. Geld voor enkelen, schuld voor velen?
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 03:14   #8
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Als we zo gaan beginnen, mag Italië ook eens betalingen gaan doen voor alle volkeren die zij gedecimeerd hebben voo het Romeinse Rijk, om over de Russen dan nog maar te zwijgen.
Correct. Laat ons eens beginnen de schulden van het huidige rusland te eisen nadat ze gestopt zijn met USSR te spelen. Hoeveel slachtoffers durven dit eigenlijk? Ah.. mediatorische justitie inclusief democratie.

Laatst gewijzigd door D.Nibelung : 7 juni 2006 om 03:16.
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 17:09   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vrees dat ook Joodse belangengroepen erg hun best doen om onpopulair te blijven.Vooral hun gejaag op geld wakkert alleen maar heel oude vooroordelen tegen Joden aan.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 17:30   #10
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[SIZE=1]bron:http://www.gva.be/nieuws/buitenland/[/SIZE]

[SIZE=1]Voor de eerste keer in de geschiedenis heeft een Franse rechtbank de Franse staat en de Franse spoorwegmaatschappij SNCF wegens de deportatie van joden tijdens de Tweede Wereldoorlog tot schadevergoedingen veroordeeld.

Twee kinderen van een gedeporteerde, het Groene Europarlementslid Alain Lipietz en de Parijse Groene politica Hélène Lipietz, en één van hun ooms hadden klacht neergelegd. De administratieve rechtbank van Toulouse veroordeelde dinsdag de staat en de SNCF tot de betaling van 62.000 euro aan de klagers. De rechters verweten de SNCF in het bijzonder "nooit iets te hebben ondernomen tegen de transporten". De spoorwegmaatschappij heeft integendeel zelfs facturen voor treinticketten van derde klasse uitgeschreven en de "betaling ervan ook nog na de bevrijding opgeëist".

Lipietz noemde de beslissing een "historisch vonnis" voor de deportatie van joden, zigeuners en homoseksuelen tijdens het Vichy-regime. "De rechtbank heeft erkend dat de staat en de SNCF meer gedaan hebben dan de Duitse bezetter van hen had verlangd".

In Drancy werden tijdens de Tweede Wereldoorlog 70.000 tot 80.000 joden vastgehouden, vooraleer ze naar het vernietigingskamp Auschwitz werden getransporteerd. De vader en een oom van beide Groene politici werden op 8 mei 1944 door de Gestapo in Pau opgepakt en vervolgens met de trein van Toulouse naar het doorvoerkamp gebracht. Daar bleven ze tot 17 augustus 194.

De SNCF beriep er zich tijdens het proces op door het Vichy-regime en de Duitse bezettingsmacht gedwongen te zijn geweest. De klagers argumenteerden dat de spoorwegmaatschappij zelf heeft beslist de gevangenen in beestenwagens te transporteren waardoor voor hun bewaking geen gebruik moest gemaakt worden van de beschikbare politieagenten of soldaten.
[/SIZE]

[SIZE=1] [SIZE=2].....eindelijk gerechtigheid voor die duizenden mensen die slachtoffer werden van de Europese onverdraagzaamheid. Zulke zaken zouden toch het schuldbesef bij de Fransen en bij de Europeanen in het algemeen toch nog eens grondig doen moeten toenemen maar blijkbaar blijft men volharden in de boosheid. Uitgerekend vandaag verklaarde de hoog vertegenwoordiger voor het buitenland beleid van de E.U Solana om de sancties tegen de Palestijnen te proberen op te heven. Kan men hieruit besluiten dat Jodenhaat een specifiek onderdeel is van de Europese cultuur? Graag ieder zijn mening zonder te vervallen in scheldpartijen au.b.... [/SIZE]
[/SIZE]
Je mengt hier zaken die niets met elkaar te maken hebben. Alain Lipietz is trouwens ook voor het opheffen van die onterechte sancties. Maar ja, ijij weet niet eens wie Alain Lipietz is of waar hij voor staat. Met jouw antisemitische Christian Coalition heeft hij in ieder geval niets te maken.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 17:45   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

In de VSA eisen zwarten nu ook nog schadevergoedingen voor de slavernij.

Sommigen zijn er zelfs in geslaagd te bereken wat een zwarte nu gemiddeld verdient tijdens z'n leven, en vragen die som - per individu dus.
Oud 7 juni 2006, 18:03   #12
Jozef Ostyn

Standaard

Ongeacht de misdaden van het Vichy-regime meen ik dat het vrij aberrant is om daar nu nog de Franse staat voor te veroordelen. Ik ben tegen al die retroactie gerechtelijke genoegdoening.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 20:13   #13
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Simpel vraagje: moet ik me schuldig voelen voor de Holocaust?

En in het verlengde daarvan: heeft iemand het recht om een deel van de door mij betaalde belastingen aan te wenden voor herstelbetalingen aan de nabestaanden van de slachtoffers van de Holocaust ?
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 20:19   #14
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Schandalige veroordeling.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 21:28   #15
Sinistra
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Je mengt hier zaken die niets met elkaar te maken hebben. Alain Lipietz is trouwens ook voor het opheffen van die onterechte sancties. Maar ja, ijij weet niet eens wie Alain Lipietz is of waar hij voor staat. Met jouw antisemitische Christian Coalition heeft hij in ieder geval niets te maken.
De Christian Coalition is verre van antisemitisch men beste....
Oud 14 juni 2006, 17:49   #16
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Christian Coalition is verre van antisemitisch men beste....
Uw zgn "Christian" Coalition loopt anders wel hoog op met dezelfde soort als de moordenaars van Christus. Machtgeile, vaak steenrijke joden die meeheulen met een supermacht (DE ZIONISTEN). 2000 jaar geleden heulden de joodse machthebbers mee met het Romeinse Rijk, nu is dat de JewSA.

Het waren dus de voorlopers van de zionisten (de hogepriesters, schriftgeleerden, farizeeën) die verantwoordelijk waren voor de dood van Christus. Bovendien heeft Jezus het ongebreidelde kapitalisme altijd verfoeid (zie de bijbelpassage op het tempelplein). Dit ultra-liberalisme dat de zionisten zo typeert. Rekening houdend met dat moet ik besluiten dat een pro-zionist nooit een Christen kan zijn, aangezien deze zowel Jezus zelf, als de Heilige Leer van Gods zoon verraadt.

De Christian Coalition is hoegenaamd niet Christelijk. 8)

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 14 juni 2006 om 17:50.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 21:55   #17
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
is dat hetzelfde soort collectief schuldgevoel dat ze ons ook proberen aan te smeren i.v.m. de schietpartij in Antwerpen?
alle schuldgevoel-aansmeerderij heeft dezelfde bedoeling: de mensen zich slecht te doen voelen in hun huid, en dan van hun onbehaaglijkheid profiteren, om hen vanalles te doen aanvaarden, dat ze normaal gezien met dynamisme zouden weigeren.
Waarom zou ik,of gelijk wie onder de 80 jaar, zich schuldig moeten voelen voor feiten begaan in de jaren 40 , of daarvoor? Dit is toch te gek om los te lopen....
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 22:48   #18
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In de VSA eisen zwarten nu ook nog schadevergoedingen voor de slavernij.

Sommigen zijn er zelfs in geslaagd te bereken wat een zwarte nu gemiddeld verdient tijdens z'n leven, en vragen die som - per individu dus.
Nja, toch nog een andere zaak imo.

Als men verkiest de erfenis van zijn ouders te aanvaarden dan erft men in ons systeem toch ook de schulden?...

Maarja, dan is er nog die verjaring... toch, wat maakt verjaring uit als die uitbuiting nog altijd nazinderd in de maatschappij.

Het is een moeilijke zaak. Maar slavernij was een gore zaak, en Rosa Parks is zó lang nu ook al weer niet geleden.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 22:56   #19
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Nja, toch nog een andere zaak imo.

Als men verkiest de erfenis van zijn ouders te aanvaarden dan erft men in ons systeem toch ook de schulden?...

Maarja, dan is er nog die verjaring... toch, wat maakt verjaring uit als die uitbuiting nog altijd nazinderd in de maatschappij.

Het is een moeilijke zaak. Maar slavernij was een gore zaak, en Rosa Parks is zó lang nu ook al weer niet geleden.
Asjemenou... Ik heb helemaal niks beslist. Er werd mij trouwens ook nooit gevraagd om iets te beslissen. En zelfs al zou één van m'n voorouders ooit een niet al te propere rol hebben gespeeld in heel dat verhaal, dan zou ik me allerminst schuldig voelen. Noch geneigd tot enige boetedoening onder welke vorm dan ook. En voor alle duidelijkheid: het afstaan van zelfs nog maar één symbolische eurocent van wat ik aan belastingen afdraag is er binnen die context teveel aan.

Voor mijn part mogen die bleiters gaan uithuilen bij de zerken waaronder de daders begraven liggen.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 23:05   #20
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Asjemenou... Ik heb helemaal niks beslist. Er werd mij trouwens ook nooit gevraagd om iets te beslissen. En zelfs al zou één van m'n voorouders ooit een niet al te propere rol hebben gespeeld in heel dat verhaal, dan zou ik me allerminst schuldig voelen. Noch geneigd tot enige boetedoening onder welke vorm dan ook. En voor alle duidelijkheid: het afstaan van zelfs nog maar één symbolische eurocent van wat ik aan belastingen afdraag is er binnen die context teveel aan.

Voor mijn part mogen die bleiters gaan uithuilen bij de zerken waaronder de daders begraven liggen.
Dat is duidelijk. Libertarisme als proto-fascisme.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be