![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
Bekijk resultaten enquête: Wat is uw houding tegenover het wetenschappelijk gegeven "ras"? | |||
Ik erken het bestaan van rassen, en ze rechtvaardigen discriminatie. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 15,22% |
Ik erken het bestaan van rassen, een bron van diversiteit. Dat rechtvaardigt echter geen discriminatie. |
![]() ![]() ![]() |
33 | 71,74% |
Ik erken het bestaan van rassen niet: er bestaan geen rassen dus ook geen rassendiscriminatie. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,52% |
Ik erken het bestaan van rassen niet: rassen zijn maar een verzinsel van de wetenschap om discriminatie te rechtvaardigen. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,52% |
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Deze draad vloeit voort uit wat ik las en poste in een andere draad, namelijk de draad "rassen bestaan."
In die draad klaag ik aan dat er een kruistocht gevoerd wordt tegen het biologische gegeven ras, maar dat dat niets verandert aan het objectief gegeven dat rassen weldegelijk bestaan. Men zou beter een kruistocht voeren tegen rassendiscriminatie, want dát is weldegelijk ontoelaatbaar. Ik voeg hierbij dus een peiling met verschillende opties om mijn nieuwsgierigheid tevreden te stellen. De opties zijn verschillende benaderingswijzen van het objectief wetenschappelijk gegeven "ras." Ik heb geprobeerd alle benaderingswijzen te vervatten in keuzes, maar schiet me niet af als ik iets vergeten zou zijn. OEPS: ik ben vergeten er een open peiling van te maken. ![]() Je mag natuurlijk wel je keuze hieronder vermelden ![]() Laatst gewijzigd door lomeanor : 30 juni 2006 om 09:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weer worden hier twee totaal losstaande vragen door elkaar gehaald.
1. Bestaan er menselijke rassen zoals biologen rassen beschouwen? 2. Bestaan er mensen die andere mensen discrimineren omdat ze tot een andere groep ("ras") behoren. Je kan perfect Ja op vraag 2 antwoorden en Neen op vraag 1. De optie "Ik erken het bestaan van rassen niet: er bestaan geen rassen dus ook geen rassendiscriminatie." slaat dus nergens op.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 30 juni 2006 om 09:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Ik erken het bestaan van rassen niet: er bestaan echter wel mensen die de etnische verschillen binnen het menselijke ras als argument gebruiken voor rassenverschillen/-discriminatie.
![]() |
#4 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nochtans moet je weten dat er biologisch gezien wel rassen bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Uw terminologie "binnen het menselijk ras" is trouwens fout. De mens is geen ras maar een soort (species). Die soort is verder onderverdeeld in rasen op basis van ethnische verschillen. Er bestaan inderdaad mensen die het bestaan van verschillende rassen als argument gebruiken voor rassendiscriminatie. Dat vind ik echter verwerpelijk. Rassen zijn eigenlijk iets heel moois, een toonbeeld van de diversiteit van de natuur. Dat wil niet zeggen dat we andere rassen anders moeten behandelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bah, dat spelen met woorden is niet de essentie.
In de biologie is het woord ras niet welgedefiniëerd. Hetzelfde geldt overigens voor alle indelingen (stam, klasse, orde, familie, geslacht (genus), ...), op de soort na. Zelfs voor de soort zijn er speciale gevallen, maar in de meeste gevallen is de soort welgedefinieerd. Een soort indelen in rassen is dus altijd deels arbitrair. Hoe je Homo sapiens ook wenst in te delen, de meeste mensen zullen altijd in tussenvormen terechtkomen. Maar racisme bestaat (helaas), ongeacht de wetenschappelijke zin of onzin van menselijke rassen.
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad. Maar waarom dan de wetenschappelijke zin van rassen aanvallen in plaats van het echte probleem, namelijk het racisme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard optie 2:
Ik erken het bestaan van rassen, een bron van diversiteit. Dat rechtvaardigt echter geen discriminatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Optie 2
rassen bestaan, net zoals er blondinnes, brunettes bestaan. maar uiteraard is dat geen grond van discriminatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Altijd weer dezelfde zinloze discussie.
Ja, rassen bestaan. Als sociale constructie dan. Op dit niveau situeert zich ook racisme en discriminatie. Neen, rassen bestaan niet. Op het niveau van de genen kun je onmogelijk groepen afbakenen die overeenkomen met "zwarten", "gelen", "indianen", "blanken", "negers", "rijstkakkers",... en al die andere benamingen als gevolg van hoger vernoemde sociale constructie. Capice? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo te zien heb jij het totaal verkeerd begrepen hoor fruitvlieg. Misschien toch eerst wat meer wetenschappelijke informatie tot zich nemen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Biologisch gezien bestaan er ook geen rassen.
http://www.aaanet.org/stmts/racepp.htm In welke betekenis gebruikt u het woord ras eigenlijk? ras1 (het ~, ~sen) 1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort 2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() deze:
1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Er bestaan geen mensenrassen! Er is namelijk geen bewijs gevonden op grond waarvan de menselijke soort kan worden verdeeld in rassen. De genetische verschillen tussen de 'rassen' zijn heel klein. Als er menselijke rassen zouden bestaan, zou dat betekenen dat alle mensen met bijvoorbeeld een lichte huidskleur een aantal genetische overeenkomsten zou moeten hebben. Het is gebleken dat de genetische verschillen tussen individuen van een 'ras' over het algemeen veel groter zijn dan de genetische verschillen tussen de zogenaamde rassen. Conclusie: er zijn simpelweg geen verschillende rassen!
Racisme is iets wat ik verwerp, al is het in feite wel een beetje hypocriet want iedereen (blank of zwart) werpt zich in een verbale strijd op het uiterlijk van een ander. Als iemand een beugel heeft dan wordt hij al van jongs af aan beugelbek genoemd tijdens een woordenwisseling. Iemand met een bril wordt brillenjood genoemd, etcetera. Negroïde mensen hebben het over bleekscheten, en wij blanken hebben ook onze woorden om het uiterlijk van een niet-blanke aan te duiden.
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
(Zo ongeveer hetgeen Aopcalyps zei maar dan in het Engels, zie ik nu ![]() Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 30 juni 2006 om 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik ken die gedachtenpiste. Toch heb ik de laatste tijd meer wetenschappelijke artikels gelezen die deze pc-houding NIET volgen.
Nogmaals: het probleem zit hem erin dat men er een waarde-oordeel aan wenst te geven, of net de vrees dat men er een waarde-oordeel aan wil geven. Het is niet omdat er geen waarde-oordeel tegenoverstaat dat er geen genetische verschillen zouden zijn die kenmerkend zijn voor bepaalde groepen (rassen dus). Maar als je liever hebt dat ik spreek over de "etnische verschillen" tussen een Deense Dog en een poedel, dan is dat voor mij ook goed hoor. What's in a name! Een zeer interessante bijdrage hierover werd door Jos Verhulst geschreven op The Brussels Journal: Het Negationisme van de Anti-Racismewet |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat zijn echter wetenschappers die de biologische orde van zaken aan hun laars lappen om het imago van de wetenschap te onderhouden. Probleem is alleen dat nu meer en meer wetenschappers komen "dwars te liggen" en aantonen dat er wel degelijk rassen bestaan. Nogmaals: hoe kan een forensische geneticus anders uit het DNA aflezen tot welk ras iemand behoord? |
|
![]() |
![]() |