![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() © VUM ![]() BRUSSEL - Volgens de Europese Commissie mag een werkgever een job weigeren aan een roker en is hierbij geen sprake van discriminatie. Dat bericht de Financial Times zaterdag. Een job weigeren aan een roker enkel en alleen omdat hij rookt ,,valt niet onder de Europese wetgeving tegen discriminatie'', verklaarde Katharina von Schnurbein, woordvoerster van Europees Commissaris voor Werk en Sociale Zaken Vladimir Spidla, aan de Britse zakenkrant. De vraag was opgeworpen door het Britse Europees parlementslid Catherine Stihler. Zij verwees naar een personeelsadvertentie van een Iers callcenter in mei waarin letterlijk stond dat ,,rokers niet hoefden te solliciteren''. Volgens de directeur van het bedrijf zijn rokers anti-sociaal en nemen ze te vaak ziekteverlof. Het personeel van het callcenter werkt in een kleine ruimte en als iemand rookt tijdens de pauze en nadien ,,stinkend'' binnenkomt, is dat ondraaglijk, verklaarde hij op de Ierse radio. Hij noemde roken ook ,,idioot'', gezien alle gezondheidswaarschuwingen waar rokers zich niets van aantrekken. ,,Rokers bezitten niet het intelligentieniveau waar ik naar op zoek ben'', aldus de directeur. Volgens Europees Commissaris Spidla verbiedt de anti-discriminatiewetgeving ,,discriminatie op basis van raciale of etnische oorsprong, een handicap, leeftijd, seksuele voorkeur, religie of geloofsovertuiging''. Een personeelsadvertentie waarin staat dat sollicitanten niet-rokers dienen te zijn, valt niet onder deze juridische bepalingen, aldus Spidla's woordvoerster. Ook de Ierse regering zag eerder al geen juridisch obstakel in de advertentie. De Britse pro-rokersvereniging Forest betreurt de zienswijze van Commissaris Spidla. Ze wijst erop dat hiermee een precedent wordt geschapen. ,,Wie zal er volgen? Mensen die drinken of die te dik zijn?'' jav (telegraaf, FT) Bron: Het nieuwsblad Ik vind het in ieder geval straffe koffie hoor Wat iemand thuis of buiten het werk doet is toch zijn zaak hé
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren Laatst gewijzigd door duveltje382 : 7 augustus 2006 om 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Goede redenen om tegen een Europese eenmaking te zijn, heb je hierbij wel: als Europa al totalitair is zonder eenmaking, wat moet het dan erna zijn? Maar ook de persoonlijke onverdraagzaamheid (die komt stinkend binnen) doet vragen rijzen. Stank-kots-pis-en-kak maken een essentieel deel uit van ons menszijn, wie dat niet kan verdragen, heeft een probleem met zelfaanvaarding. Wat niet wil zeggen dat we anderen onnodig daarmee moeten belasten, integendeel, maar als die zo voortdoen wordt gebrek aan hygiëne een politiek statement.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 augustus 2006 om 10:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou iemand die "rookt als een Turk" dan ook mogen geweigerd worden? Of zitten we dan weer met discriminatie op basis van afkomst?
(ja mijnheer, ik rook wel, maar ik rook dan ook als een Turk...) Enfin, de Belgische Werkgeversorganizatie heeft zich al tegen dit verbod uitgesproken: roken behoort nl. niet tot de criteria bij een sollicitatiegesprek. Laatst gewijzigd door circe : 7 augustus 2006 om 11:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Partijlid
|
![]() Moest ik werkgever zijn dan ik zou geen rokers weigeren, maar ik vind het anderzijds wel positief. Het is weer een nadeel van het roken en hopelijk zullen er nu meer mensen twee keer nadenken vooraleer ze aan roken beginnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bedankt om mijn aandacht daarop te vestigen. ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben toch zo hulpvaardig eh 8)
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() T' is dus het moment om alle rokers meteen te ontslaan ook.
Allez als er ergens een fabriek wil sluiten, nu of nooit zou ik zeggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spijtig dat hij nu juist op verlof is ..............
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dit is pure waanzin en regelrechte Discriminatie
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bij het maken van een beleidskeuzes bekijkt men de dingen hopelijk vanuit twee standpunten:
Het belang van het individu en dat van de maatschappij. Als je de stelling vanuit die optiek analyseert is er niets mis mee. Een overheid heeft in mijn ogen ook als functie dat ze bepaalde signalen naar de bevolking uitstuurt over wat wel en niet kan. In acht genomen dat er nog altijd mensen zijn die (beginnen met) roken omdat het stoer is, status heeft, gezellig is,... omdat hun buurman of lief het doet enzovoort, wordt er hier een heel duidelijk signaal naar de burger gestuurd dat het niet cool, noch stoer maar vooral storend is. In dat opzicht vind ik dus dat het doel (hierdoor zullen uiteindelijk minder mensen (beginnen met) roken), de middelen heiligt. Enfin, ook al is deze maatregel vooral vanuit winstbejag en niet vanuit het begaan zijn met de gezondheid van de medemens, dan is het maar één van de weinige voorbeelden van hoe het kapitalisme ook positief kan zijn voor de mens. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() De EU corrigeert haar benadering: discriminatie mag niet, ook niet van rokers, maar dit is een bevoegdheid van nationale regeringen (VRT-nieuws).
Een eerste overwinning op de nieuwe onverdraagzaamheid?
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Da's waar. Ze moeten gewoon een sigaret opsteken voor hun sollicitatie en dan mogen ze daarna weer naar huis zonder te moeten werken ![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 9 augustus 2006 om 08:46. |
|
![]() |
![]() |