![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Elk jaar vraag ik bij de federale overheid de transferbijdrage van mijn gezin terug. Ons rekeningnummer steekt erbij. Een half jaar later krijgen we het geld (een halve auto) keurig teruggestort. Aanvankelijk was de overheid wat krenterig, en kregen we slechts een halve Smart (instapmodel), maar dat evolueerde snel naar de helft van een flinke Skoda.
Iedereen die het op de juiste manier vraagt, krijgt zijn transferbijdrage terug. Ik heb echter de indruk dat weinigen op dit forum daarvan op de hoogte zijn, vandaar onderstaande handleiding. Allereerst moet je het TTF (TransferTerugbetalingsFormulier) te pakken krijgen. Dat formulier wordt in de volksmond ook wel belastingsbrief genoemd. Je kan het vragen bij het Ministerie van Financiën, Ontvangkantoor Belastingen. Opgepast, je mag niet meteen de juiste getallen invullen, eerst komt er wat voorbereiding aan te pas. Voorbereiding 1) Ontmoet de liefde van je leven, en trouw ermee. Als je samenwoont lukt _ het ook, maar het trouwfeest vind ik zo romatisch, en bovendien levert het nog een leuke aftrekpost (zie later). 2) Ga allebei werken. Als je geen werk vindt, dan krijg je een beetje geld van de staat. Dan wil de staat je echter geen halve auto erbovenop geven. 3) Koop een huis. Dat huis, dat mag niet om het even wat zijn. Het ligt best in de buurt van Antwerpen of Brussel. Dan woon je meteen in een streek waar de fiscus onderbemand is, en dus geen tijd heeft om krenterig te doen over één of andere aftrekpost van 500 euro. Let ook op volgende, kleinere details: - Zorg dat je huis dicht bij het werk van één partner ligt, en dus een stuk verder van het werk van de andere partner. (zie later). - Het huis moet hooguit 10 jaar oud zijn. Ouder dan dat is goedkoper, maar dan moet je renoveren. En wie een krot renoveert, laat ondertussen zijn huwelijk verkrotten. Doe het niet. Je bent met de liefde van je leven getrouwd, en niet met een huis. - Bouw in geen geval zelf een huis. Kopen is goedkoper. Bovendien betaal je bij een aankoop zowat 15% registratiekosten, aan het Vlaams gewest. Als je bouwt, betaal je 21% BTW, dit aan de federale overheid. En die gaat dat geld direct transfereren. En je wil nu net die transfers verminderen, niet verhogen. - Zorg dat je huis een grote tuin heeft, een grote badkamer en keuken. De fiscus gaat jaarlijks pakken geld op je rekening storten. Daarmee kan je een luxe zwembad aanleggen , een adembenemend granieten terras, een hypermodern uitgeruste keuken, en een badkamer van 30.000 euro. Reuze interessant voor de woon-werkverkeer. - Betaal voor je huis iets meer dan jullie aankunnen. Met die jaarlijkse halve auto erbij wordt afbetalen een makkie. - Koop je huis op een openbare verkoop, op een moment dat er weinig tegenbieders zijn. De meeste bieders zijn er in de lente, als ze dromen van een zomer in een nieuwe villa. Er zijn ook veel bieders als de aandelenmarkten het goed doen, en als er genoeg tijd is voor drie zitdagen. Koop dus in de herfst, net na een beurscrash, op een gedwongen openbare verkoop. Halve auto aanvragen Dan kun je dus je transferterugbetalingsformulier gaan invullen. Interestbetalingen lening, kapitaalaflossingen, schuldsaldoverzekering, (weliswaar geplafonneerd). Je betaalt wat belastingen, o.a. op je kadastraal inkomen, maar het leuke is dat je betaalt aan het Vlaams gewest, en terugkrijgt van de federale overheid. En dan wacht je enkele maanden op je eerste halve Smart. En dat geld gebruik je om volgende keer een grotere halve auto terug te krijgen. Je koopt namelijk twee auto’s (stuk op afbetaling). - Eén auto is voor de partner die dicht bij huis werkt (10 – 20 km). Dat wordt een leuke gezinsauto. Daar doe je dus alle reisjes, bezoekjes, boodschappen mee, en het korte pendelwerk. Het helpt als dit een firmawagen is, maar dat hoeft niet. - De andere auto (een stevige TDI) is uitsluitend bestemd voor het lange pendelwerk van de andere partner (60 - 70 km). De bedoeling is om met die wagen 300000 km woon-werkverkeer te doen, in 10-11 jaar. Moderne auto’s kunnen dat aan, doch de federale overheid weet dit nog niet. Voor die kilometers kan je in totaal 44500 euro aftrekken. De helft komt effectief op je rekening. Bovendien worden alle andere aftrekposten van het gezin bij deze partenr geboekt: gezinscomputer, spelcomputer van de kinderen, vakliteratuur (Knack), internet, stukje van het telefoonabonnement. Deze wagen mag dus geen firmawagen zijn. En wat als je baas toch een firmawagen aanbiedt? Simpelweg weigeren. Vraag iets anders: gewone opslag, meer verlof (op 11 juli), groepsverzekering, of een buitensporig groot cadeau voor je huwelijksfeest (interessante aftrekpost voor je baas). Wat je zeker ook moet doen: enkele kinderen op de wereld zetten. ’t is het mooiste wat een mens kan doen. Helaas houdt de federale overheid niet van kinderen, en is de terugbetaling zeer beperkt: wat kindergeld, hoger nettoloon (minder bedrijfsvoorheffing), hogere aftrek van de woning (geplafonneerde bedragen worden opgetrokken) en een stukje aftrekbare kinderopvang. En dan? Het best lijkt me – wegens de hete zomers – te beginnen met een luxe zwembad. Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 6 augustus 2006 om 22:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij bent fiscaal adiviseur, zeker?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Schepen
|
![]() Er zit wel al een grote fout aan de basis van dit tekstje:
Een huis kopen goedkoper dan een huis bouwen? Dat gelooft ge toch zelf niet. Ik ken genoeg huizen die voor meer dan het dubbel van de bouwkost verkocht zijn binnen de 5 jaar. Door te kopen verliest u dus (afhankelijk van de grootte van uw huis) 150.000€ of meer. Als u zoals het tekstje stelt een huis moet hebben met een grote tuin, keuken,..., dan mag je rekenen op 300.000€+ die je verliest. Zelfs bij gedwongen verkoop ligt de prijs meestal 50% hoger dan de bouwkost als het huis in goede staat is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind belastingen oplichten heerlijk, legitiem, en ik wil meer tips NU!
![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(alles van die moto is 100% (voet bij stuk houden, uitsluitend woon/werk!) aftrekbaar (ook de kleding!) afschrijven op vier jaar (restwaarde 0 ![]() *bewijs ook vooral voor beide partners de werkelijke beroepskosten (iedereen werkt wel eens van thuisuit), zo kan u meteen de berekende thuiskost bij beiden aftrekken *laat uw strijk en kuis doen via dienstencheques (en schop die illegale poolse huisvrouw buiten) *drie kinderen is het eco optimum (een gehandicapt kind is het fiscale walhalla, maar tja, dat is niet iedereen gegeven 8) ) *hou u alleen bezig met hobby's waarvoor men u wil betalen ... voil�* dat moet volstaan om u tot een belastingsregime van minder dan 15% te brengen (wat u echter nog steeds geen deftige gezinswagen oplevert ...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Als "de Vloanders" ooit hun onafhankelijkheid krijgen, koop ik direct een BMW, en stuur ik de rekening op naar Bourgrois , Leterme&co...
Eens zien wat hun reactie zal zijn.
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beste FISHERMAN, Die halve auto was maar om te lachen: onze achterban verwachtte dergelijke uitspraak. Ik ben ook maar een politieker van kusmijnkloten, en moet aan de bak komen door veel te beloven en weinig te geven. Hoe zou ik u nu een halve BMW kunnen kadoo doen, als ik zelfs B-H-V nog niet gesplitst kreeg. Ik kan nog niet eens treffelijk de gedelegeerden bestuurder van de VRT in de pas krijgen. Bovendien moet ik eerst wat dringender uitgaven financieren. Mijn vriend Loones was vergeten dat we anti-royalisten zijn, en hij keurde onverwijld de dotatie van prins Filip voor zijn buitenlandse reizen goed. Laat dat nu exact het bedrag zijn dat gij aan uw auto wilde besteden. Ik geef u dus een goeie raad: zie uit naar een andere wagen. Met Duitsche bakken rondvlammen is trouwens geen echt bewijs van burgerzin. De incivieken uit mijn partij zijn vroeger voor minder achter de tralies gedraaid. met Vlaemschen groet Geert Bourgeois
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah ja, een democratische staat, dat is dan zo'n staat waarbij nog altijd anderen beslissen hoeveel ze kunnen afnemen?
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan kan je kiezen of je de grondwet al dan niet aanvaart (feitelijk zou een grondwet moeten goedgekeurd worden door ieder mens, maar praktisch gezien... euh...). De grondwet aanvaarden impliceert dat je je schikt naar de wil van de meerderheid (enkele vastgelegde rechten worden ook gegarandeerd). Dus als je de Vlaamse/Belgische/... nationaliteit aanvaart, dan leg je je erbij neer dat 50%+1 kan beslissen om uw eigendom af te nemen. Maar je hebt aanvaard dat dit nu eenmaal de spelregels zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Die keuze stelt zich echter nooit. Een koppel met pakweg 200.000€ budget, kan kiezen tussen een huis kopen in 2006, of een huis beginnen te bouwen in 2006. En als je goed koopt, krijg je gewoon meer huis voor je geld. Het is waar, je niuwbouw kan in 2011 80% meer waard zijn. Daarvoor is een fikse jaarlijkse stijging van vastgoedprijzen vereist (10 - 15%). Maar dan is het gekochte huis in 2011 ook 80% meer waard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Nadeel: je moet een paar maand wachten voor het klaar is Voordeel: je spaart hopen geld uit, je hebt het huis dat je wil, je hebt een nieuw huis,... Laatst gewijzigd door TheBlackadder : 8 augustus 2006 om 09:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dan heb jij goed gekocht/geluk gehad ... maar de logica van Blackadder volg ik toch eerder, hoewel je daar ook moet uitkijken voor malafide 'sleutel op de deurbouwers' die je tillen ps met die inbreng van het woonhuis als beroepskost, moet je er wel rekening mee houden dat je binnen de 5 jaar niet mag verkopen, anders kunnen die kosten teruggeeist wn Laatst gewijzigd door Anna List : 9 augustus 2006 om 08:46. |
|
![]() |
![]() |