![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() De federatie bouw zou arbeiders gaan werven in het buitenland, reden, hier zou niet kunnen worden voldaan aan de openstaande vacatures. De VAB daarentegen zegt dat er 16000 kandidaten hier op de lijst zouden staan die in de bouw zouden willen werken. Maar volgens de federatie bouw zouden deze personen niet de voldoende kennis hebben en niet voldende zijn gemotiveerd om deze job uit te voeren.
Ik vraag mezel af, als men niet is gemotiveerd om een job uit te oefenen, gaat men zich toch zeker hiervoor geen kandidaat stellen, grenst aan het absurde. Niet voldoende kennis, heb ooit een tijdje werkzaam geweest in de bouw en voor het gebruiken van een schop of het aanbrengen van steen en dergelijke denk ik nu niet dat men daar direct en noodzakkelijk hoger of universitair onderwijs met voor hebben gedaan. Kan mischien dezelfde toer opgaan waar men nu nog over spreekt, wij (ik niet) hebben in het verleden gastarbeiders naar hier gehaalt om het vuile en zware werk te komen doen waar wij (ik wel, de VAB ook 1600o) geen belgen voor konden vinden. Deze fabel is nu de grondslag geworden van de multicul en schijnt nog aan groei te gaan toenemen nu door de positieve discriminatie van de federatie bouw. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb ook problemen met de stelling van de Bouw. Een bedrijf die personeel zoekt zal gemotiveerde mensen vinden ook al zijn ze niet steeds goed opgeleid voor die job. Men zal er wel voor zorgen dat ze de nodige opleiding krijgen. Bij ons waren ze zo op zoek naar heftruckchauffeurs (knelpuntberoep) Ze hebben mensen gevonden die woldoende gemotiveerd waren maar nooit met een heftruck gereden hadden. Ze hebben deze mensen aangeworven en opgeleid. Soms is het evenwel spijtig dat men kiest om gemotiveerde mensen (die hun job steeds correct uitgevoerd hebben) met een tijdelijk contract aan te nemen om ze na 2 jaar te laten werken hebben, aan het minimum van de sector, geen ‘vast’ contract aan te bieden en ze terug op straat te zetten. En dan klagen dat ze geen mensen vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De federatie Bouw vindt geen mensen meer in Belgie die konstant overuren willen maken,liefst aan minder dan de geldende uurtarieven.
De natte droom is om een gans circus van Fillipinos en Chinezen,met genadeloze Amerikaanse ploegbazen, naar hier te halen.Die gasten zetten fenomenale wolkenkrabbers in onwaarschijnlijk korte tijd in gans Azie,dus waarom hier niet.... In afwachting zijn Polen met mindere contracten,of liefst zelfs zelfstandig uitmelkbaar,ook wel goed.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Iemand die de 'arbeidsmarkt' en de 'werking' van de VDAB kent, zal we weten dat de bouwfederatie gelijk heeft...
Het is natuurlijk sympathieker het anders voor te stellen... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 5 augustus 2006 om 19:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En iemand die de werking van de Confederatie Bouw kent, weet dat zij enkel de belangen verdedigen van de grote bouwbedrijven, en niet van de zelfstandige aannemers of KMO's.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() zijn de 4de wereld syndicaatjes nu tevreden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Maar U gaat toch niet ontkennen wat ik schreef... Of wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de meeste van die 16.000 zullen moeten opgeleid worden, daar kan ik best inkomen. Maar dat moet je ook doen met die goedkope slaven die je naar hier brengt. Dit is gewoon een zoveelste poging van de grote bouwbedrijven om de laatste zelfstandigen uit de markt weg te concurreren. Bouwbedrijven zullen dan met goedkope Polen en Roemenen zodanig goedkoop kunnen produceren, dat Vlaamse zelfstandige aannemers niet meer kunnen concurreren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als je zijn coherente schets zou kunnen ontkrachten, kunnen we misschien jouw knipoog als argument aanvaarden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat grote firma's de kleintjes weg kunnen concureren.
Ik zie geen ENI hier mijn dak komen leggen. Toch niet voor een aanvaardbare prijs. Ik weet wel dat het momenteel huilen met de pet op is. Ik zou zo bij de bouw kunnen beginnen met mijn praktijkervaring. Maar ik zit nu lekker droog,proper en in mijn opleidingsrichting, met een aanvaardbaar loon. Maar als ik morgen zonder werk zou vallen, dan kan een aannemer mij wel verwachten als solicitant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is overigens nuttig ook eens naar de modelstaat ,de VS te kijken,waar de verhoudingen tussen werkgever en werknemer veel losser geregeld zijn..
Wat is daar te zien? juist.......massale inzet van goedkope Mexicanen,van in de tuinaanleg,over schilderwerken tot in de hoogbouw,en dit in een natie die vermoedelijk dubbele werkloosheid van de EU heeft,maar massas van zijn inwoners niet eens probeert te registreren(handig)... Het gaat,ginds,net als hier, NIET om "een gebrek aan bekwame arbeidskrachten",het gaat om "DE PRIJS".Een bedrijf waarvan de direktie afgerekend wordt op de winst per kwartaal of per project heeft geen boodschap aan "maatschappelijke verantwoordelijkheid",of aan "opleiding",of zelfs niet aan "kontrakten van onbepaalde duur".Je gebruikt wat je NU nodig hebt,en dumpt het na gebruik.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Spreek eens met mensen van de VDAB zelf... Of probeer eens mensen aan te werven voor de bouw (behangers en schilders inbegrepen), textielatleirs... U kunt eens proberen met U voor te doen als werkgever en de mensen, die op de site, zich als bouwvakarbeider, schilder, behanger, stikster, srijkster hebben ingeschreven, te contacteren... Laatst gewijzigd door Chipie : 6 augustus 2006 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
enerzijds de huidige verwerpelijke passieve uitkeringen voor werkbekwamen vervangen zouden worden door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, en anderzijds er in de privésector een vrije, flexibele arbeidsmarkt zou zijn, dan zouden de openstaande vacatures in onder meer de bouwsector veel makkelijker ingevuld geraken. Die vrijere, meer flexibele arbeidsmarkt moet echter wel een nationaalarbeidsmarkt blijven, waar de import van gastarbeid uit den boze is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Totdantoe was er continuiteit in zowat alle beroepen,je kwam van de vakschool onder de vleugels van een meestergast en zijn brigadiers...tegen dat je 30 jaar was ,kon je zelf al het een en ander,en,je was niet veranderd van werk,(ik pleit zelf schuldig aan regelmatig veranderen van werk),je was zelf een vakman geworden... Deze natuurlijke gang van zaken is onderbroken door wat ik noem het "gekke management-kikker" syndroom,waarbij alles op kwartalen,en niet op levenslang ervaren,afgestemd werd..... Resultaat : inderdaad,de VDAB probeert cursussen te geven over iets wat je over 10 jaar ervaring zou moeten opdoen,aan mensen van een leeftijd die dat vroeger al lang kenden (!!) Inderdaad chip,die VDAB-lijsten moeten dringend eens aangepast worden,bij de meeste werklozen kun je als beroep :"werkloze" zetten ipv schilder,strijksters,enz...,daar kan de VDAB ook niks meer aan doen. En momenteel importeren we Polen,waarvan velen nog volgens dat "ouderwetse" systeem hun ervaring opgedaan hebben(en die ook nog eens goedkoper zijn). Maar het is een kwestie van tijd voor "het gekke management-kikker"-syndroom ook Oost-Europa vernietigd heeft ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlak bij mijn woonplaats heb ik, met stijgende bewondering,een appartementsblokje van 5 woonunits,met een mooi klassiek pannendak, zien optrekken(grotendeels gemetseld),en BINNEN 2 maanden door: 2 metsers 1 diender/schrijnwerker 1 (parttime) chauffeur die savonds cement en stenen ed kwam leveren en 1 grote bouwkraan En dat geheel ZONDER Polen ,maar met Oost-Vlamingen ![]() DAT is niet klagen,dat is modern werken,die kraan vervangt waarschijnlijk 5 dienders op de werf. Je hebt andere bedrijven die waarschijnlijk klaag-emails zenden naar de federatie bouw ![]() |
|
![]() |
![]() |