![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Groot-Brittannië uit de EU gezet worden? | |||
Ja, zonder meer, die Angelsaksen zijn te verschillend van ons |
![]() ![]() ![]() |
9 | 32,14% |
Ja, maar het VK moet wel een brug blijven tussen de EU en de VS |
![]() ![]() ![]() |
3 | 10,71% |
Nee, hoewel we het nooit goed zullen vinden met de Angelsaksen, staan we samen sterker |
![]() ![]() ![]() |
8 | 28,57% |
Nee, zonder het VK betekent de EU niets |
![]() ![]() ![]() |
8 | 28,57% |
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het is nu duidelijk dat het VK systematisch de zijde kiest van de Verenigde Staten. Dat was zo bij de illegale Irak-oorlog, dat is zo bij de 'war on terror' en dat is zo bij de Israel-oorlog.
Is de tijd niet rijp om eens duchtig te praten over de vraag of het VK wel past in Europa? Wij Europeanen hebben een visie op de wereld die radicaal verschilt van die van de Angelsaksen. Het is het VK dat systematisch elke poging van de EU tegenhoudt om tot een gemeenschappelijk buitenlands beleid te komen en om onze invloed te doen gelden. Het VK verzwakt ons voortdurend. Moet Groot-Brittanië daarom niet beter uit de EU gezet worden? Dat land schaadt ons meer dan het ons iets bijbrengt. Het kiest spontaan voor Amerika, en daar heeft het alle recht toe. Maar dat mag niet tenkoste gaan van de EU. Laatst gewijzigd door oliepiek : 4 augustus 2006 om 17:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Volgens moet de Nederlanders ook uit de EU...
Die nemen meestal ook hun verantwoordelijkheid... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Men had Engeland nooit lid moeten laten worden. Volgens mij was het degaule die zei "Engeland is geen europees land". Zo zie je maar weer die fransen zijn zo gek nog niet. Je kunt landen niet uit de EU gooien denk ik dus ik vrees dat er niks meer aan te doen is.
Laatst gewijzigd door Nussbaum : 4 augustus 2006 om 17:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Soms heb ik inderdaad de indruk dat Blair liever zou hebben dat Groot-Brittanië de 53ste staat van de VS zou zijn ipv een lidstaat van de EU. In ieder geval is het GB dat maar al te vaak een duidelijk buitenlands beleid in de weg zit. En dus GB dat Europa het meest verzwakt. Alhoewel de nieuwe lidstaten zoals Polen ook nogal VS-minded zijn... Maar zij hebben natuurlijk minder invloed in de EU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou eerder verkiezen om België uit de EU te knikkeren.
Maar de UK zet zichzelf wel uit de EU. Die zijn niet gek genoeg om hun eigenheid, zelfs in hun diversiteit, te laten opslokken door de arrogante Fransen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Men gaat er weer verkeerdelijk van uit dat er eensgezindheid zou bestaan over waar het met de unie naar toe moet. Dat is niet zo en nergens minder dan op het vlak van de internationale betrekkingen. Meer nog, die eensgezindheid zal er de eerste decennia niet komen. Realistischer zou dus zijn het project voor een politiek eengemaakt europa te laten vallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burgemeester
|
![]() Ik denk niet er een goed alternatief is. Als er geen gemeenschappelijk buitenlands beleid komt worden we in zaken afhankelijk van de goede wil van Amerika, China, India, Brazilie en Rusland en dan trek je naar aller waarschijnlijkheid altijd aan het kortste eind.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burgemeester
|
![]() Ik neem aan dat je verwijst naar het verwerpen van de europese grondwet.
Helaas is het de schuld van de europeanen dat de situatie niet kan verbeteren. Door het verwerpen van de europese grondwet blijft alles zoals het is en politiek blijft het dus vierkant draaien. En ik snap de weigering niet maar tja, hoeveel mensen hebben effectief de europese grondwet gelezen he. Een tweede probleem is dat de europeanen geen referenda cultuur hebben zoals de Zwitsers. Het resultaat was dus te verwachten gezien de politieke en economische perikelen die er rond die periode op de agenda stonden. Laten vallen is een van de slechtste oplossingen die je kan bedenken. Danzij de wet zouden ze eindelijk vlotter kunnen werken maar neen, terug naar het stenen tijdperk. Nu Engeland is een ander verhaal. Engeland stelt zich al lang anti europees op en dient eerder als amerikaanse haan in het europese kiekenkot, het is dus voor de USA een hulpzaam middel om europa proberen in't gareel te houden. Ik zie ze liever niet meer als actief lid. Laatst gewijzigd door Sergei : 4 augustus 2006 om 18:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nee, ik ben er echt van overtuigd dat de grote meerderheid van de gewone Europese burgers een sterk politiek en sociaal Europa wil dat zich op het internationale toneel als één blok kan tonen. Je ziet dat wanneer wij Europeanen protesteren tegen Irak, tegen Israel, tegen oorlog, tegen economische terreur. Wij zijn daar allemaal heel Europees in, en dat leeft sterk. Alleen, de technocraten van de vrije markt die nu aan de macht zijn, luisteren nooit naar wat wij te zeggen hebben. Vandaar ook het Franse NON. Dat "nee" was een signaal voor een sterker Europa, voor een politiek en sociaal Europa - tegen de vermarkting ervan. Laten we dus beginnen met al eens onze Eurocraten op te roepen naar ons te luisteren. Dan zouden ze verschieten van wat ze horen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien kan Engeland beter in zee gaan met de Verenigde Staten in plaats van dubbel spel te blijven spelen en het standpunt van de Verenigde Staten altijd en overal te verdedigen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb een beter idee: laten we er samen met de engelsen uitstappen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er 1 land is dat de Europese waarden respecteert, dat tolerant is, dat verantwoordelijkheid neemt, dat sociaal-liberaal beleid voert, dat een voorbeeld voor Europa is, dan is het het Verenigd Koninkrijk wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En democratie: je kan pas van democratie spreken als de mensen hun stem brengen over het gevraagde en daarbij niet denken aan lokale problemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Aan de linkse rakkertjes
Jullie zagen dat de VK samenwerkt met de VS niet kan in europa, Zover dat ik weet heeft de EU geen bal te bepalen wat een lidstaat doet met zen buitenlands beleid, of dat het soldaten stuurt of hulp. Dus daarop moet je de VK niet op pakken. Maar op zaken waarover EU wel iets te zeggen heeft. En wat de oorlog in Irak betreft Liever 20000 doden voor vrijheid Dan 20000 door Dictatuur (in geval van saddam was het meer, zijn specialiteit was naar het schijnt biologische oorlogsvoering tegen de koerden en Iran) Optreden tegen een niet democratisch land dat de mensenrechten niet respecteerd is altijd gerechtvaardigd |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wie bent u om de kiezer voor te schrijven waaraan hij of zij moet denken bij het stemmen. Het is dat soort mentaliteit dat voor een groot stuk bijgedragen heeft tot het franse en nederlandse nee. Dat en de mogelijke toetreding van Turkije uiteraard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Burgemeester
|
![]() Rene,
Je snapt blijkbaar de kern van de zaak niet helemaal. Het gros van de mensen was gewoonweg nog eens niet op de hoogte wat de europese grondwet eigenlijk inhoud. Hoe kan je uw stem uitbrengen over een grondwet als je er niks van aantrekt omdat je niet weet waarover je iegenlijk stemt. Nu dat is pas hypocriet. Laatst gewijzigd door Sergei : 4 augustus 2006 om 23:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Partijlid
|
![]() Naar mijn mening is de VK nog altijd een Europees land, het hoort volledig bij Europa (wat van Turkije niet gezegd kan worden) en heeft een Europese cultuur: dat zijn genoeg redenen om dat land toe te laten in de EU.
Ik ben totaal geen VS-fan en die oorlog was misschien inderdaad onnodig, maar bekijk het van de positieve kant; de Irakezen die in die oorlog gesneuveld zijn, kunnen al niet meer illegaal ons land binnendringen ![]() |
![]() |
![]() |