![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Ben jij bereid om naar Congo te trekken om er te ondernemen? | |||
Ja ik ben een durver, een visionair, en ik sta vertrekkensklaar |
![]() ![]() ![]() |
2 | 13,33% |
Ja, maar ik wacht nog even af tot de toestand stabieler is |
![]() ![]() ![]() |
6 | 40,00% |
Neen, omdat Congo niet snel investeerbaar zal zijn, maar mocht dat wel zo lopen, dan wil ik dat wel overwegen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 26,67% |
Neen, ik ben geen durver, ik blijf liever thuis in mijn stabiele, goed geregelde situatietje |
![]() ![]() ![]() |
3 | 20,00% |
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Nu de historische verkiezingen in onze voormalige kolonie een klein mirakel en een succes zijn geworden, kunnen we met hoop naar de toekomst van Congo kijken.
Het land is nog steeds potentieel het rijktste land ter wereld (wat betreft bodem- en landbouwrijkdom per capita) en dat blijft natuurlijk zo. Zoals een aantal lange-termijndenkers al voorspelt, ligt de toekomst van de wereldeconomie in zwart Afrika - tenminste wat betreft het groeipotentieel. Na de Aziatische tijgers komen stilaan de Afrikaanse gazelles en leeuwen opzetten. De toekomst voor Afrika ziet er fundamenteel uitstekend uit: de corruptie neemt zeer sterk af, de gezondheidstoestand van de Afrikanen gaat er spectaculair op vooruit, de structurele economische factoren worden alsmaar sterker (van infrastructuur tot de groei van een middenklasse over expertise voor economisch management op staatsniveau tot de wereldwijde vraag naar energie en landbouwproducten waar enkel Afrika zal kunnen aan voldoen...) en uiteraard is het "the last frontier" wat het grote marktpotentieel betreft; Afrika is een vrijwel volledig onontgonnen gebied, en de mogelijkheden voor de afzet van producten en voor de productie ervan nemen elke dag spectaculair toe. De Chinezen en de Indiërs weten dit, en zijn er massaal aan't investeren. De durvers doen. Congo zal, volgens een aantal experts, de toekomst van Afrika als geheel zeer sterk bepalen. Als de situatie er stabiel blijft, zal het binnen afzienbare tijd de sterktste (niet-olieproducerende) groeier op het continent worden (en wellicht het sterkst groeiende grote land ter wereld.) De vraag is dan ook eenvoudig, voel jij persoonlijk de aantrekkingskracht van Congo? En ben je bereid er naar toe te trekken om te ondernemen? Laatst gewijzigd door oliepiek : 4 augustus 2006 om 17:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Ge hebt nog een optie vergeten.
Ik ben er geweest en heb er mijn buik vol van. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zonder buitenlandse knowhow kan je in Congo enkel barbaarse oorlog verwachten. Elke zichzelf links noemende mens zou naar een dergelijk land moeten trekken om het te helpen met de heropbouw. In naam van de strijd tegen het (neo)kolonialisme moeten wij Congo massaal koloniseren. De Congolezen vragen dat trouwens zelf hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() In 1960 is de ontwikkeling bruusk tot stilstand gekomen,daarna ging het bergaf. In 2006 herbegint Congo ongeveer in 1925,de wegen moeten opnieuw aangelegd,de spoorwegen ook,de ambtenarij her opgebouwd,de mijnen weer eens op professionele schaal uitgebaat,en een strijdmacht en politie heropgebouwd die,voor de verandering eens orde en tucht doet gelden...... nee,niks meer voor ons...... (familie van mij was daar,heeft het meegemaakt) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eénmaal dat land gecontroleerd wordt door de Chinezen en de Amerikanen, is het gedoemd om weer een rondje kolonialisme en slavernij te verduren. Noch den Amerikaan, noch de Chinees trekt zich immers iets aan van de basisrechten van de Congolees. Wij Europeanen doen dat wel. Pragmatisch en realistisch gesproken moeten we dus zeggen dat er alleen hoop is voor de Congolees als den Belg terug en wel in groten getale op het toneel verschijnt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Partijlid
|
![]() De Chinezen en de Indiërs hebben niet de koloniale balast die wij al decennia met ons meesleuren. Bovendien zijn respect voor de mensenrechten voor hun geen voorwaarde om aan samenwerking te doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij zie je er niet. Ik zou wel gek zijn.
Tenmidden van een bevolking die zelfs met een vliegende start qua infrastructuur niet mee kan draaien in een "beschaving" ben ik niks kwijt. Zeker niet als ik niet de middelen mag gebruiken die in de eerste plaats gebruikt zijn om tussen 1905 en 1960 er toch iets van te maken. Ik wil ook niet Leopold II achterna gaan, maar ik begrijp die monarch zijn standpunt wel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1. hun eigen leiders die hen in oorlog, dood, verderf, miserie, honger, dood en oorlog en ook honger en miserie storten 2. de Chinezen die hardere kolonialen zijn dan de meest perverse Belgische koloniaal ooit is geweest 3. de nieuwe Belgen die vandaag met waarden als duurzaamheid, democratie, mensenrechten en sociale verantwoordelijkheid komen aanzetten De Congolezen zeggen volmondig: geef ons alstublieft dan maar de Belgen. Echt, de Chinezen in Afrika zijn erger dan het extreme kolonialisme dat België representeerde. Die Chinezen plunderen wat ze kunnen en behandelen den Afrikaan als uitschot - als ze hem al zien staan. De Afrikanen zelf beginnen dat uitdrukkelijk te zeggen. Hier zijn een paar voorbeelden: China and Africa: Who benefits? http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/5094244.stm [SIZE=2]Your comments:[/SIZE] [SIZE=2]Africa is a continent and not a country. The Chinese do not care about Africans, all they want is more resources to compete with the US. MPOTA MAZALA, Los Angeles, USA[/SIZE] [SIZE=2]Now, a yellow colonial master. So what is new? Wake up Africa!! Take your destiny in your own hands. It can be done. Linda Rochon, Los Angeles, USA[/SIZE] [SIZE=2]China has no regards for human rights nether most of African leaders. Therefore it takes two to tango. Eye, London[/SIZE] [SIZE=2]God save our resources! first our colonies, now is China and afterwards who again? Plato Ovules, Nigeria[/SIZE] [SIZE=2]Africa only benefits if they can get technology and capital from the Chinese. Otherwise the relationship is no different than with colonial countries. Frank, Pretoria, South Africa[/SIZE] Etcetera. Afrikanen zijn niet dom hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit alles , en nog veel meer, kan moeiteloos gefinanceerd worden met wat de enorme bodemschatten aan Europa, en dus eveneens aan de door Europa geregeerde Afrikanen, kunnen opbrengen.Kortom, Afrika word een Europees Protectoraat, waar Chinezen, Indiërs en Amerikanen onwelkom zijn, en geweerd worden, voor het algemene welzijn van zowel de Europeanen als de Afrikanen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Carlgustaaf: "I have a dream..."
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Chinezen afschilderen als "genadeloos" is niet helemaal terecht,"gefokuseerd" is mogelijk korrekter.
Wel is het zo dat zij zich traditioneel extreem focussen op handel en opbrengsten (communisme heeft niet lang genoeg in zijn "echte" vorm bestaan om dit uit te roeien), en op de eigen (familie-)clans.Chinezen hokken samen in groepen die zich met hun eigen zaakjes bezighouden en angstvallig proberen conflicten met anderen te vermijden(bad for business) Dit uit zich in een extreme onverschilligheid jegens alles wat niks met het gestelde doel te maken heeft... Vandaar ook de oprechte verontwaardiging van Chinezen jegens alle bemoeienissen van buitenaf,de denkwijze is: "Er is een overeenkomst voor een projekt tussen ons" "Al de rest zijn uw- en onze zaken" "Wat bemoeit U zich eigenlijk,waar staat die zever over arbeidsvoorwaarden,mensenrechten,zelfbeschikking enz..in onze overeenkomsten?" weet je wat...ze hebben verdorie gelijk! Wee de Congolezen,maar nog eens,het is te laat,de potten zijn 46 jaar geleden gebroken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kongo is van de kongolezen. Je draait de klok niet terug, dat kan niet. Kolonisatie is totaal niet aan de orde, dat zou getuigen van eenzelfde voorbijgestreefde mentaliteit als zouden de chinezen beginnen verder bouwen aan hun Chinese muur om Mongoolse hordes buiten te houden. Kongo kan maar uit het diepe dal geraken waar het nu al jaren inzit (het land kan niet verder instorten imo) als de bestuurslieden effectief eerst aan het volk zouden denken en dan pas aan zichzelf. Zolang het een engdenkende, corrupte en graaiende kliek blijft, is elke interventie uit Europa of elders een doekje voor het bloeden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Jammer dat we onze kolonie in 1960 zomaar hebben afgegeven. Ingeval van een menswaardige kolonisatie zou Congo heden veel verder gestaan hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neem eens de volledige sociale zekerheid weg, verdubbel de belastingen, vertienvoudig de officiele inkomsten van politici (x 100 in het zwart) en laat de politici zich enkel bezig houden met buitenlandse reisjes en het bouwen van gigantische kastelen voor zichzelf en hun tientallen vrouwen. Dan kom je in de buurt van een afrikaans scenario. 8) |
|
![]() |
![]() |