![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Ben u voor of tegen het terugkerend testen van (rijvaardigheid)ouderen? | |||
Ik ben voor |
![]() ![]() ![]() |
10 | 40,00% |
Ik ben voor(maar enkel na bekeuring of ongeval. (maar niet obv leeftijd)) |
![]() ![]() ![]() |
8 | 32,00% |
Ik ben tegen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 28,00% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Er rijden een hoop mensen rond, die nog nooit op hun rijvaardigheid getest werden. Immers vroeger kon je je rijbewijs gewoon afhalen op het gemeentehuis(zoals m'n ouders bvb). Persoonlijk vind ik zoiets schandalig dat zulks een mensen rondrijden.....zeker met het alsmaar drukker/ingewikkeld wordende verkeer.
Daarom pleit ik voor een rijvaardigheidscontrole(om de 5jaar bvb.) vanaf 60jaar.... -Ten eerste omdat deze mensen hierop nooit getest werden -Ten tweede omdat vanaf een bepaalde leeftijd het reaktievermogen, overzicht, visuele vaardigheden,....etc. sterk afnemen. Al deze controles staan allemaal in't teken van de verkeersveiligheid natuurlijk. Want het is nogal hypocriet om een zwaar repressief beleid te voeren tav weggebruikers, en langs de andere kant mensen op de baan te hebben die gewoonweg niet overweg kunnen met een wagen(althans toch niet bewezen hebben dat ze dat kunnen). Bij veel ongevallen lees je dat 1vd betrokkenen verklaren dat ze de andere 'niet gezien hebben' ![]() Als overheid zijnde zou men andere weggebruikers moeten beschermen tav mensen die het rijden niet terdege beheersen....dmv test. De tijd dat men een rijbewijs kreeg 'for life' zou voor mijn part voorbij mogen zijn. Ben u hier voor of tegen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vanaf een bepaalde leeftijd zou iedereen moeten gecontroleerd worden. (medisch + rijtechnisch)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() 2de examen na 2j
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Partijlid
|
![]() Over de leeftijd spreek ik me niet uit. Maar een vaardigheidsproef vanaf een bepaalde leeftijd lijkt me geen overbodige luxe. Als je theorie gaat testen, falen ze allemaal vrees ik
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb zelf WEL een rijexamen moeten afleggen om mijn rijbewijs te krijgen.
Dit was 30 jaar geleden, en heb het toen foutloos behaald. Maar als ik nu een examen zou moeten afleggen over het verkeersreglement, denk ik dat ik blij zal mogen zijn als ik de helft van de vragen nog juist kan beantwoorden. Dus ja, men zou om de 5�*6 jaar een theoretisch examen moeten laten afleggen en een medische keuring moeten doen. En dit van zodra je een rijbewijs hebt. Want er rijden nu ook jong mensen rond die eigenlijk niet achter het stuur thuis horen om medische reden. En van zodra je op pensioen gaat zou men je dan ook 2 jaarlijks een praktijkexamen moeten laten afleggen, dit omdat de voertuigen steeds verder veranderen en je aanpassingsvermogen verslechtert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Op zich vind ik het wel een goed idee om zo'n test in te lassen voor ouderen. Ik heb zo overlaatst nog een oude man gezien die er wel erg lang over deed om zijn wagen te keren op een parkeerplaats en bovendien ook nog tegen de bumper van een andere wagen botste
![]() Laatst gewijzigd door Thomas- : 16 augustus 2006 om 21:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Even verduidelijken dat wanneer iemand faalt voor de extra testing, men niet direkt zijn rijbewijs verliest!
Wel zou men binnen een bepaalde periode(bvb. 2�*3maanden) een geslaagde test moeten afgelegd hebben.(nmm) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar bij falen na die tweede test rijbewijs kwijt en van voorafaan terug beginnen. Als je boven de 65 bent en tweemaal faalt rijbewijs voor de rest van je leven kwijt, je hebt dan al meer dan genoeg tijd gehad om het te leren. En dit falen moet dan gezien worden als niet meer rijvaardig Maar wel eerst zorgen dat er bekwamen mensen de examens afnemen he. Niet dat je afhangt van de willekeur van de examinator
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sla er eens de krant op na en je zal zien dat de meeste ongevallen gebeuren met jonge mensen. Jongeren die wel ik weet niet hoeveel uur versleten hebben op de rijschool dus!
Ouderen hebben ook al eens een ongevalletje ja. Wie niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stond hij in uwe weg?
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik vind het overdreven, de meeste oudere mensen rijden zeer rustig en verstandig. De jongeren zijn een gevaarlijke factor.
Iemand die oud is en geen goede reacties meer heeft of niet meer goed ziet, zal van zijn eigen wel stoppen omdat hij zijn leven niet beu is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Ik vind dat de - 40 jarigen om de twee jaar een proef moeten afleggen waarbij ze moeten leren dat ze niet alleen op de baan rijden en dat er nog andere weggebruikers zijn die van het verkeersnet gebruik maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() elke bestuurder zou om de 5 jaar zijn kennis en rijvaardigheid moeten opfrissen. Het verkeersreglement durft al wat te veranderen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb helemaal niet de indruk dat ouderen oververtegenwoordigd zijn in de ongevallenstatistieken. Hun eventuele verlaging aan rijvaardigheid compenseren ze meestal door een aangepaste snelheid en grotere voorzichtigheid.
Waarom geen rijbewijs met strafpunten ? Zo wordt iedereen permanent gecontroleerd op zijn rijvaardigheid. Slagen voor het rijexamen is helemaal geen garantie dat de kerel in kwestie zich ook inderdaad ook veilig in het verkeer gedraagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het gaat erover dat die man 1.5-2min nodig had om een maneuver uit te voeren waar een normale bestuurder slechts 15-20s voor nodig heeft. Die man had duidelijk ook problemen met inschatten want toen hij zich voor de 3de keer ofzo probeerde te draaien botste hij met zijn voorkant tegen een andere auto. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens bumpers dienen om te botsen, daarvoor zijn ze gemaakt.
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarbovenop ben ik wel van mening dat iedereen om de tien jaar (laten we het even realistisch houden... Twee jaar is echt te snel, dan zou ieder gehucht zijn eigen rijexamencentra gaan krijgen) een theorie-examen moeten afleggen (en hierop slagen, uiteraard). |
|
![]() |
![]() |