Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2006, 07:25   #1
netwerk
Vreemdeling

Standaard onwettelijke recrutering van jone werkzoekenden?

Onwettelijke recrutering werkzoekenden?
[FONT=Arial][SIZE=2][FONT=Arial][SIZE=2]In het Kortrijkse ronselt de verzekeringsfirma Hamburg-Mannheimer jonge mensen (werklozen, studenten) als free-lance-medewerker. Als onderdeel van de sollicitatieprocedure moeten de kandidaten een eendagsseminarie bijwonen waar hun commerciële vaardigheden worden geëvalueerd (het gaat dus niet om een opleiding want de deelnemers hebben nog geen arbeidscontract). Daarvoor dienen zij 150 euro te betalen. Eén persoon (de dochter van een lid van onze vereniging) heeft voor dit seminarie geannuleerd maar wordt toch aangemaand 150 euro te betalen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]We vragen ons af of dergelijke praktijken wettelijk zijn. In ieder geval lijkt het ons een vorm van oplichterij jongeren die nauwelijks koopkracht hebben, zo maar 150 euro afhandig te maken. Wij hebben opheldering gevraagd bij de firma en de werkgelegenheidsinspectie ingelicht.[/SIZE][/FONT]

Netwerk Psychiatrie en Samenleving
http://psychiatrie.blogse.nl

[/SIZE][/FONT]
netwerk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 07:44   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop dat ze gauw terug werkloos zijn.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 08:22   #3
netwerk
Vreemdeling

Standaard onwettelijke recrutering jonge werkzoekenden?

Sorry voor de html-codes in het oorspronkelijke bericht. Ik krijg ze niet weg!
Hier de correcte tekst!

In het Kortrijkse ronselt de verzekeringsfirma Hamburg-Mannheimer jonge mensen (werklozen, studenten) als free-lance-medewerker. Als onderdeel van de sollicitatieprocedure moeten de kandidaten een eendagsseminarie bijwonen waar hun commerciële vaardigheden worden geëvalueerd (het gaat dus niet om een opleiding want de deelnemers hebben nog geen arbeidscontract). Daarvoor dienen zij 150 euro te betalen. Eén persoon (de dochter van een lid van onze vereniging) heeft voor dit seminarie geannuleerd maar wordt toch aangemaand 150 euro te betalen.
We vragen ons af of dergelijke praktijken wettelijk zijn. In ieder geval lijkt het ons een vorm van oplichterij jongeren die nauwelijks koopkracht hebben, zo maar 150 euro afhandig te maken. Wij hebben opheldering gevraagd bij de firma en de werkgelegenheidsinspectie ingelicht.

Laatst gewijzigd door netwerk : 25 augustus 2006 om 08:43. Reden: tikfout
Oud 25 augustus 2006, 08:27   #4
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het Kortrijkse ronselt de verzekeringsfirma Hamburg-Mannheimer jonge mensen (werklozen, studenten) als free-lance-medewerker. Als onderdeel van de sollicitatieprocedure moeten de kandidaten een eendagsseminarie bijwonen waar hun commerciële vaardigheden worden geëvalueerd (het gaat dus niet om een opleiding want de deelnemers hebben nog geen arbeidscontract). Daarvoor dienen zij 150 euro te betalen. Eén persoon (de dochter van een lid van onze vereniging) heeft voor dit seminarie geannuleerd maar wordt toch aangemaand 150 euro te betalen.
We vragen ons af of dergelijke praktijken wettelijk zijn. In ieder geval lijkt het ons een vorm van oplichterij jongeren die nauwelijks koopkracht hebben, zo maar 150 euro afhandig te maken. Wij hebben opheldering gevraagd bij de firma en de werkgelegenheidsinspectie ingelicht.

Inden de persoon een contract heeft getekent voor een betalende opleiding is dit wettelijk.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 08:32   #5
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netwerk Bekijk bericht
[FONT=Arial][SIZE=2][FONT=Arial][SIZE=2]In het Kortrijkse ronselt de verzekeringsfirma Hamburg-Mannheimer jonge mensen (werklozen, studenten) als free-lance-medewerker. Als onderdeel van de sollicitatieprocedure moeten de kandidaten een eendagsseminarie bijwonen waar hun commerciële vaardigheden worden geëvalueerd (het gaat dus niet om een opleiding want de deelnemers hebben nog geen arbeidscontract). Daarvoor dienen zij 150 euro te betalen. Eén persoon (de dochter van een lid van onze vereniging) heeft voor dit seminarie geannuleerd maar wordt toch aangemaand 150 euro te betalen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]We vragen ons af of dergelijke praktijken wettelijk zijn. In ieder geval lijkt het ons een vorm van oplichterij jongeren die nauwelijks koopkracht hebben, zo maar 150 euro afhandig te maken. Wij hebben opheldering gevraagd bij de firma en de werkgelegenheidsinspectie ingelicht.[/SIZE][/FONT]

[/SIZE][/FONT]
Lijkt me idd heel verdacht. Betalen voor de nodige uitleg tijdens de sollicitatieprocedure? Dat is toch puur oplichting, hoeveel geld strijken ze zo op tijdens zo'n seminarie?
Free-lance medewerkers werken dacht ik ook nog eens op zelfstandige basis.

Ik ken een jonge man die dat ook een poos gedaan heeft (was wel voor een andere verzekeringsmaatschappij). Samen met heel wat andere jonge mensen deed hij dat in bijberoep naast zijn ander jobke. Toen hij echter zijn ander werk kwijt raakte werd dit bijberoep automatisch hoofdberoep. Hij kon niet gaan doppen en moest op slag zoveel bijdragen betalen dat hij in de plaats van te verdienen in de rode cijfers kwam. Is nog een hele misserie geweest om weer met alles in orde te komen.

Dat had de verzekeringsfirma er natuurlijk niet bij verteld toen hij daar aan de slag ging. Ze beloven er gouden bergen en zwijgen over de rest.
Zijn collega's zijn meteen gestopt met dat bijberoepje toen ze hoorden hoe het bij hem gelopen was.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 08:41   #6
netwerk
Vreemdeling

Standaard getekend!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Inden de persoon een contract heeft getekent voor een betalende opleiding is dit wettelijk.
De jonge gasten wordt voorgespigeld dat ze voor elk verzekeringscontract dat ze met een klant kunnen afsluiten, 200 euro zullen verdienen.
Maar ze moeten wel een papier tekenen dat ze het seminarie gaan volgen en lezen natuurlijk niet dat als ze dit niet bijwonen, ze toch moeten betalen.
Maar het gaat niet om een OPLEIDING, maar om een onderdeel van de sollicitatie.

Of het wettelijk is, weten we niet. Maar het is in ieder geval IMMOREEL.

Dezelfde firma belt personen op om een pensioen-sparen af te sluiten, komt dit direct aan huis en zegt dat de "klant" ONMIDDELLIJK moet beslissen. Dit zijn agressieve praktijken waarmee men naïeve mensen misleidt.

We zullen deze zaak ruchtbaar maken bij Test-Aankoop en bij het ministerie van Consumentenzaken. Ook de lokale pers is ingelicht.

Het Netwerk
Oud 25 augustus 2006, 08:44   #7
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
De jonge gasten wordt voorgespigeld dat ze voor elk verzekeringscontract dat ze met een klant kunnen afsluiten, 200 euro zullen verdienen.
Maar ze moeten wel een papier tekenen dat ze het seminarie gaan volgen en lezen natuurlijk niet dat als ze dit niet bijwonen, ze toch moeten betalen.
Maar het gaat niet om een OPLEIDING, maar om een onderdeel van de sollicitatie.

Of het wettelijk is, weten we niet. Maar het is in ieder geval IMMOREEL.

Dezelfde firma belt personen op om een pensioen-sparen af te sluiten, komt dit direct aan huis en zegt dat de "klant" ONMIDDELLIJK moet beslissen. Dit zijn agressieve praktijken waarmee men naïeve mensen misleidt.

We zullen deze zaak ruchtbaar maken bij Test-Aankoop en bij het ministerie van Consumentenzaken. Ook de lokale pers is ingelicht.

Het Netwerk
Geen compasie mee,
Als ge iets tekent, gelieve de klein lettertjes te lezen. Zo niet eigen fout
Oud 25 augustus 2006, 09:13   #8
netwerk
Vreemdeling

Standaard compasie ?

Tot het u zelf overkomt, Hitlersnorretje!

Laatst gewijzigd door netwerk : 25 augustus 2006 om 09:13. Reden: foutje
Oud 25 augustus 2006, 09:19   #9
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot het u zelf overkomt, Hitlersnorretje!
Nope, ik laat me geen blaasjes wijsmaken van type "snel geld verdienen". Ik lees trouwens altijd men contracten deftig na en let vooral op de KLEINE LETTERJES.
Oud 25 augustus 2006, 09:44   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Deftige bedrijven BETALEN al uw onkosten bij een solicitatie. Ik kreeg toch mooi mijn kilometers vergoed, een lunch betaald,enz...toen ik op assessment moest.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 10:51   #11
netwerk
Vreemdeling

Standaard inspectie

We kunnen u reeds melden dat de Inspectie Werkgelegenheid van de Vlaamse Gemeenschap een onderzoek zal instellen. Als er inbreuken zijn, zal er beboet worden.

Netwerk
Oud 27 augustus 2006, 11:41   #12
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netwerk Bekijk bericht
We kunnen u reeds melden dat de Inspectie Werkgelegenheid van de Vlaamse Gemeenschap een onderzoek zal instellen. Als er inbreuken zijn, zal er beboet worden.

Netwerk
ik laat het open maar toch betwijfel ik of er zal ( kunnen ) worden opgetreden. Zou het niet beter zijn moest de vdab hierin ingeschakeld worden ? Ipv werklozen te pesten kunnen ze ze mss eens een keer informeren en waarschuwen voor deze malafide praktijken ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 11:46   #13

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Deftige bedrijven BETALEN al uw onkosten bij een solicitatie. Ik kreeg toch mooi mijn kilometers vergoed, een lunch betaald,enz...toen ik op assessment moest.
idd en er zou gerust een gedragscode mogen komen waaraan bedrijven die van de wiscomputer en de andere diensten van de vdab mogen gebruik maken moeten voldoen.

ik vraag me trouwens af of deze zg vacatures ook op de wiscomputer te vinden waren. Het zou me niet verbazen in alle geval. De inspectie ( overheid ) gaat nu een onderzoek doen maar anderszijds werkt de vdab (overheid ) mee aan deze malafide praktijken door ze een publiciteitsplatform ( wis computer, kiss databank enz ) aan te bieden. in het verleden trof ik in elk geval al wel dergelijke vacatures aan in de wiscomputer. Mss kan frankske van de kakbroek eens een onderzoek instellen om die vacaturess allemaal eens op bonafiditeit te screenen. Maar ja dat is tegen zijn eigen winkel he. Met een verkiezingsbelofte van 200 000 nieuwe banen vanwege de regering waar hij deel van uitmaakt .
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 27 augustus 2006, 11:47   #14
born2bewild
Banneling

Standaard

amai werken kan precies toch gevaarlijk zijn he.

Niet voor mietjes dus.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 27 augustus 2006 om 11:51.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 12:22   #15
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
idd en er zou gerust een gedragscode mogen komen waaraan bedrijven die van de wiscomputer en de andere diensten van de vdab mogen gebruik maken moeten voldoen.

ik vraag me trouwens af of deze zg vacatures ook op de wiscomputer te vinden waren. Het zou me niet verbazen in alle geval. De inspectie ( overheid ) gaat nu een onderzoek doen maar anderszijds werkt de vdab (overheid ) mee aan deze malafide praktijken door ze een publiciteitsplatform ( wis computer, kiss databank enz ) aan te bieden. in het verleden trof ik in elk geval al wel dergelijke vacatures aan in de wiscomputer. Mss kan frankske van de kakbroek eens een onderzoek instellen om die vacaturess allemaal eens op bonafiditeit te screenen. Maar ja dat is tegen zijn eigen winkel he. Met een verkiezingsbelofte van 200 000 nieuwe banen vanwege de regering waar hij deel van uitmaakt .
Idd. ik heb tijdens mijn werloosheidsperiode 1 week moeten gaan werken in een hondenasiel zonder enige vergoeding,via de wis computer Maar het schijnt heeft dat asiel dit lang vol gehouden om mensen zeer hard te laten werken GRATIS!!!!! Das bandieterij!!!!!

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 27 augustus 2006 om 12:24.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 12:59   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een verzekeringsfirma.....waarom verwondert dit me niet ?

"Seminaries" zijn niet gratis,en mogelijk is dit dé methode van de haaien van Mannheimer om reeds een soort pré-selektie uit te voeren op de mensen die ze gaan zien,ze willen kleine haaitjes die heel goed beseffen waarover het in hun komende carriere zal gaan : geld aftroggelen !

Wees ervan overtuigd dat alles geheel wettelijk zal zijn

Laatst gewijzigd door kelt : 27 augustus 2006 om 12:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 13:18   #17

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Idd. ik heb tijdens mijn werloosheidsperiode 1 week moeten gaan werken in een hondenasiel zonder enige vergoeding,via de wis computer Maar het schijnt heeft dat asiel dit lang vol gehouden om mensen zeer hard te laten werken GRATIS!!!!! Das bandieterij!!!!!
waaraan de overheid dus medeplichtig is !!
Oud 27 augustus 2006, 13:57   #18
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
De honden hebben misschien niet te klagen dan?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2006, 14:06   #19
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
De honden hebben misschien niet te klagen dan?
Als je mij moest kennen zeker niet
En het asiel keek er naar en lachten in hun vuistje

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be