Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2006, 06:52   #1
Astrid
Vreemdeling

Standaard Terreurprocessen betr 'moslimextremisten'' en extreem-rechts

Inleiding:

Hoewel een voorstander van het strafrechtelijk vervolgen van extremistische organisaties bij strafbare feiten, ben ik in alle gevallen een tegenstander van de toepassing van de huidige Belgische anti-terreurwetgeving

Geachte lezers van Forum:

Naar aanleiding van de discussie over ''aparte gevangenissen'' voor ''moslimextremisten'' en de recente aanhouding van 20 extreem-rechtse verdachten, wil ik graag enkele kanttekeningen maken

Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam

A Belgie: Discussie tav aparte gevangenen voor ''moslimterroristen''

Tav door mij gelezen nieuwsinformatie betr voorgestelde ''aparte gevangenissen'' voor echte of vermeende ''moslimterroristem:

Verder heb ik met enige schrik kennisgenomen van een door de heer G Audenaert, directeur van de Gerechtelijke politie in Brussel, geopperd voorstel tot een ''aparte gevangenis'' voor ''moslimterroristen'', ter voorkoming van hun beinvloeding van andere gedetineerden, met name eventuele migrantenjongeren

In de eerste plaats vind ik een dergelijk geopperd plan in strijd met het uiteraard eveneens in de Belgische wet aanwezige gelijkheidsprincipe, aangezien hier sprake is van discriminatie, zowel op afkomst [de meeste van deze verdachten cq veroordeelden zullen van waarschijnlijk Noord-Afrikaanse of Aziatische komaf zijn] als op gepleegd strafbaar feit

Weliswaar ben ik op de hoogte van speciale gevangenissen voor zware criminelen

In de eerste plaats echter is tot nu toe bij de veroordeelde terreurverdachten geen sprake geweest van een ernstig gepleegde strafbare handeling [daadwerkelijk gepleegde terroristische aanslagen], maar van, althans volgens de rechtbank bewezen, echte of vermeende pogingen tot het plegen van een aanslag

In de tweede plaats, ook al zou er sprake zijn van veroordeling van bewezen daadwerkelijk gepleegde aanslagen en dus van ernstige criminaliteit, dan zie ik niet in, waarom de aldus veroordeelden niet hun straf in een reguliere gevangenis, desnoods een voor ernstige criminelen in het algemeen, zouden uitzitten

In de derde plaats acht ik de argumentatie van ''beinvloeding'' van andere gevangenen niet acceptabel, aangezien gevangenen, ook criminelen van het ''reguliere'' soort, altijd elkaar en andere gevangenen beinvloeden

Betreffende dat beinvloedingsargument is bovendien niet te meten, in hoeverre een en ander, na vrijlating van de ander, daadwerkelijk zijn leven en handelen zal bepalen
En tenslotte is het bovendien nog altijd de eigen keuze van de zogenaamde ''beinvloede'' gevangene, in hoeverre hij, of eventueel zij, het aldus gepromote gedachtengoed een plaats in zijn of haar leven zal geven

1 Individueel regime ''moslimextremisten'

Ik ben dan ook verheugd over het feit, dat de directeur van de gevangenisssen, mevrouw Clerck, een dergelijk geopperd voorstel heeft verworpen, hoewel niet om principiele redenen [een van haar argumenten was het feit, dat het ''te belastend'' zou zijn voor de cipiers
Ik had liever gezien, dat zij zich had beroepen op elementaire grondrechten, maar dat daargelaten]

Ik ben echter minder gelukkig met het feit, dat er een ''speciaal regime'' geldt voor ''moslimextremisten'' waardoor zij geen contact kunnen hebben met andere gedetineerden

In de eerste plaats is dit sowieso discriminerend, aangezien dit kennelijk alleen voor een bepaalde groep geldt

In de tweede plaats vraag ik mij af, of dit ''individueel regime'', net zoals in het geval van Mohammed B, die de Nederlandse filmmaker en columnist van Gogh heeft gedood, neerkomt op een vorm van isolatie

In dat geval maak ik mij ernstige zorgen, aangezien een en ander, bij een min of meer permanente maatregel, kan leiden tot isolatiefolter, hetgeen niet alleen inhumaan is, maar in strijd met de internationale mensenrechtenverdragen tav de behandeling van gevangenen

In Nederland is er, betreffende Mohammed B, sprake van, geweest, dat de maatregel van een ''individueel regime'' hem eerst voor zes weken was opgelegd [hetgeen eveneens een opvallende door minister Donner van Justitie doorgevoerde ''rechtsombuiging'' was, aangezien tot dusver een maatregel tot afzondering slechts voor twee weken werd opgelegd] en daarna werd er aan het eind van deze periode gekeken, of er aanleiding is tot verlenging

Met name is deze ingebouwde maatregel genomen, omdat minister Donner en de wetgever, die aanvankelijk tot een afzonderingsperiode van twee weken had besloten, heel goed weten, dat permanenre isolatie in strijd is met het Internationaal Recht

In de praktijk omgerekend betekent dit echter, dat Mohammed B, vanaf zijn veroordeling in juli 2004, nog steeds in een individueel regime [isolatie] verkeert, hetgeen de facto neerkomt op permanente isolatie, de zogenaamde isolatiefolter

Negatieve ervaringen met isolatiefolter waren reeds opgedaan vanwege in Nederland gedane onderzoekingen tav het funcionneren van gevangenen in de EBI [Extra Beveiligde Inrichting] in Vught, waar Mohammed B is gedetineerd [eveneens wordt deze gevangenis gebruikt voor criminelen met een groot ontsnappingsrisico, ook dan ben ik uiteraard tegen een dergelijk individueel regime], die wezen op psychologische schade ivm vervreemdingsaspecten in het gedrag en een afname van gevoeligheid voor dagelijkse prikkels

Bovendien zijn ook andere vormen van isolatie, zoals destijds tav de RAF groep in Duirsland [waarbij o.a. geluid uit de celruimte werd gezogen] verworpen als niet alleen inhumaan, maar vormen van isolatiefolter

B Grootscheepse actie tegen extreem-rechts

Betreffende de door honderd agenten van de federale politie gehouden actie tegen extreem-rechts, zet ik enige vraagtekens, met name tav de beschuldigingstelling in het kader van de anti-terreurwetgeving

Niet alleen vraag ik mij af, evenals bij de hieraan voorafgaande veroordelingen van ''moslimextremisten'' of terrorisme wel afdoende bewezen kan worden, met name heb ik bezwaar tegen de inhoudelijke kant van de Belgische anti-terreurwetgeving in het algemeen, die ik evenals de Nederlandse, in strijd acht met de elementaire rechten van een verdachte op een eerlijk proces

1 Betreffende de plaatsgevonden politieactie:

Volgens VRT-Nieuws-berichtgeving is er sprake geweest van huiszoekingen op twintig verschillende plaatsen in Belgie en hebben de agenten eveneens een inval gedaan in kazernes van het leger en bij militairen

Hierbij zouden een twintigtal mensen zijn meegenomen voor verhoor

2 Verdachtstellingen en aangetroffen materieel

Volgens berichtgeving van VRT-Nieuws zouden de verdachten banden hebben met extreem-rechtse splintergroeperingen.
De verdachtstelling zou zijn overtredingen op de wapenwet [wapenhandel], racisme, lidmaatschap van een terreurorganisatie en negotianisme
Ook zullen zij waarschijnlijk in beschuldiging worden gesteld vanwege de planning van een terroristische aanslag, aangezien volgens het parket alles erop wijst, dat zij bezig zouden zijn met de voorbereiding hiervan

De overtreding op de wapenwet zou mede tot een van de aanklachten hebben behoord gezien het feit, dat er op een aantal locaties bij de huiszoekingen zware oorlogswapens, explosieven, een opeisingsbrief en een klaargemaakte bom zijn aangetroffen
Verder is er in de verschillende locaties [hoe kan het ook anders] eveneens een ''keur'' aan extreem-rechtse propaganda aangetroffen

3 Antiterreurwetgeving:

Laat ik vooropstellen, dat ik, zoals u zult weten, van mening ben, dat de in Nederland en in Belgie heersende anti-terreurwetgeving in een aantal cruciale opzichten strijdig is met de rechten van de verdachten

Dienaangaande maakt het voor mij geen enkel verschil, of hier sprake is van '''moslimextremisten'' ''extreem-linkse''' of ''extreem-rechtse'' verdachten

Niet mijn al dan niet aanwezige affiniteit met het gedachtegoed, maar het handhaven van de mensenrechtenregels zijn voor mij cruciaal

Net zomin als bij ''moslimextremisten'' ben ik dus van mening, dat het gerechtvaardigd zou zijn, de elementaire rechten op een eerlijk proces van extreem-rechtse verdachten te schenden

4 Lidmaatschap van een terroristische organisatie:

Zo vind ik het persoonlijk onacceptabel, dat volgens de Belgische wetgeving, louter lidmaatschap van een terroristische organisatie, zonder enig gepleegd misdrijf, zou kunnen leiden tot maximaal 5 jaar gevangenschap en het leiderschap tot tien jaar

5 Extreem-rechtse propaganda:

Betreffende de extreem-rechtse propaganda ben ik dan ook van mening, dat het koesteren van dergelijk gedachtegoed, hoe verwerpelijk ook, niet kan leiden tot gevangenschap, wanneer er geen sprake is van bewezen strafbare handelingen of een planning daartoe

Zoals u zich wellicht herinnert heb ik een en ander aangevoerd nav de Hofstadvonnissen, waarbij terroristische planning in geen enkel geval bewezen was en daarenboven 5 mensen werden veroordeeld, slechts op grond van ''het in bezit hebben cq verspreiding van extreme geschriften''

Mocht ook in dit geval een planning tot terroristische aanslagen niet bewezen worden geacht, ben ik van mening, dat deze mensen niet dienen te worden gedetineerd

Het wel detineren zou mi in strijd zijn met de vrijheid van meningsuiting

BEGRIJPT U MIJ NIET VERKEERD SVP:

Vrijheid van meningsuiting impliceert mi NIET vrijheid van racisme en xenofobie en daarop dienen zeker sancties gesteld worden, maar ik ben van mening, dat wanneer hieraan althans geen strafbare feiten gekoppeld kunnen worden, gevangenisstraf ten onrechte is

6 Wapenbezit:

Echter, in dit geval lijkt er een ernstiger aanklacht te kunnen worden gekoppeld vanwege de aangetroffen wapens en de bom, die gemaakt zou zijn, maar ook in dit geval ben ik van mening, dat er dan nog wel bewezen dient te worden, dat hierbij ook daadwerkelijk sprake is van een planning tot het plegen van een aanslag

De aanwezigheid van een aantal wapens en een of andere racistische opeisingsbrief is mi nog niet voldoende om ervanuit te gaan, dat hier ook sprake zou zijn van planning tot een aanslag

Hooguit kan mi gesteld worden, dat er sprake is van verboden wapenbezit

Aangezien bovendien een aantal gearresteerde mensen militair is, kan hieruit het wapenarsenaal verklaard worden

Ik zou immers de militairen niet de kost willen geven, die dienstwapens en ander materieel niet inleveren, maar in bezit houden

7 Beschuldigingen van racisme

Eerlijk gezegd acht ik de beschuldiging van racisme en lidmaatschap van een terroristische organisatie, bijna ridicuul, wanneer deze niet zo ernstig zou zijn.
Evenmin ben ik waarbij ik, zoals reeds gezegd, zuiver op grond van deze beschuldigingen, een voorstander ben van gevangenschap

Het ironisch-ridicule karakter bestaat naar mijn mening uit het feit, dat al sinds jaar en dag deze extreem-rechtse organisaties, met bijbehorend gedachtegoed, bekend waren bij de Belgische autoriteiten
Ook hun internetactiviteiten waren bekend

Er is echter kennelijk nooit serieus sprake geweest van een verbod of strafbaarstelling [middels bijvoorbeeld een boete] van dergelijke organisaties, swaarvoor zeker steekhoudende argumenten waren aan te voeren

Dat nu ineens de inbeschuldigingsstelling van racisme zo zwaar wordt gewogen, komt naar mijn mening enigszins uit de lucht vallen

8 Dreiging van terrorisme:

Uiteraard kan ik niet beoordelen, hoe serieus de werkelijke terrorismedreiging in dit geval is geweest

Wel ben ik van mening, dat de rechten op een eerlijk proces van welke terreurverdachte dan ook niet geschonden dienen te worden, onafhankelijk van het al dan niet verwerpelijke gedachtegoed

Mijn mening is, dat deze mensen pas veroordeeld kunnen worden tot gevangenissraf, wanneer er sprake is van racisme of fascisme, in combinatie met werkelijk gepleegde of bewezen te plegen strafbare feiten

Niet alleen mogen hun rechten evenmin geschonden worden, daarenboven is het mi oneigenlijk, dat de Belgische Overheid jarenlang haar ogen heeft gesloten voor het eventueel bedreigende karakter van de racistische signatuur van deze organisaties en nu ineens in het kader van de anti-terreurwetgeving, groot materieel uit de kast trekt

Ik kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken, dat de autoriteiten de toegenomen kritiek, dat volgens de anti-terreurwetgeving tot nu toe slechts ''moslimextremisten'' zijn veroordeeld, kennelijk ter harte heeft genomen en nu wil aantonen, alle extreme groepen te willen aanpakken

Op zich ben ik voor'''gelijke monnikken, gelijke kappen''', maar niet op grond van een wetgeving, die fundamentele rechten op een eerlijk proces met voeten treedt

Verder is het mi van belang, dat zowel autoriteiten als media zich blijven baseren op het principe, dat iedereen onschuldig is tot schuld bewezen

Mensenrechten dienen mi te allen tijde worden gehandhaafd, zonder aanzien des persoons
Dat ik, als Nederlandse van allochtone komaf, uiteraard al om die redenen zeer gekant ben tegen iedere vorm van extreem-rechts gedachtegoed, doet mi niets af aan het absolute recht van ieder mens, ongeacht gedachtegoed, op een humane behandeling en een eerlijk proces

Immers, een wijs man heeft eens gezegd, dat de werkelijke graadmeter voor humaniteit de wijze is, waarop landen en mensen met hun tegenstanders omgaan

Astrid Essed
Astrid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2006, 15:59   #2
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Mevrouw, als u Belg was, dan had men u al begraven onder tonnen VB-stront.

U hebt het geluk Nederlander te zijn, dus zal men u hoogstens verwijten een xenofobe te zijn.

Maar u hebt gelijk, en de Belgen zijn niet dom.

Alhoewel Dewael en Onkelinckx het tegendeel overduidelijk wel denken.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 09:45   #3
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Mevrouw, als u Belg was, dan had men u al begraven onder tonnen VB-stront.

U hebt het geluk Nederlander te zijn, dus zal men u hoogstens verwijten een xenofobe te zijn.
Waaromo toch altijd, zelfs als daar geen enkele reden toe is, jezelf zo als slachtoffertje voordoen....
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 21:52   #4
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Waaromo toch altijd, zelfs als daar geen enkele reden toe is, jezelf zo als slachtoffertje voordoen....
Doe ik dat?

Ik nam de moeite om haar tekst te lezen.

Reageer jij er dan eens op.

Lullen over haar VB-lidmaatschap kan je niet, ze is Nederlandse.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be