Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2007, 12:00   #1
zeddie
Banneling

Standaard De verloren jaren van Jezus.

Is er eigenlijk al veel onderzoek gebeurt rond dit thema ?
Wat denken de verschillende religies, gelovigen, atheïsten...(etc...) omtrent die jaren ?
Zou daar graag eens wat meer licht op willen werpen...

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 12:43   #2
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeddie Bekijk bericht
Wat denken de verschillende religies, gelovigen, atheïsten...(etc...) omtrent die jaren ?

GreetzZ
Er zijn verhalen dat zijn familie in Engeland zou geweest zijn. Er is altijd zo'n verbinding geweest met die toenmalige eilanden, maar of dit waar is?
Daar het niet in de bijbel staat heeft het eigenlijk weinig belang.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 12:57   #3
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Er zijn verhalen dat zijn familie in Engeland zou geweest zijn. Er is altijd zo'n verbinding geweest met die toenmalige eilanden, maar of dit waar is?
Daar het niet in de bijbel staat heeft het eigenlijk weinig belang.

Volgens de Mormonen waren ze zelfs in Amerika.
Oud 4 maart 2007, 13:43   #4
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is Jezus tot in Scherpenheuvel geraakt.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 14:03   #5
system
Banneling

Standaard

Citaat:

GreetzZ
Blijkbaar heeft Jezus een vrij onopvallend leven geleid in het onbetekenend gehucht Nazareth vooraleer hij als onbezoldigd rabbi door het land ging trekken. Opgravingen in de jaren zestig van de vorige eeuw brachten in de onderste archeologische lagen relicten naar boven die erop wijzen dat daar in het begin van de christelijke jaartelling een kleine nederzetting is geweest. Het zou gaan om een gehucht van een paar honderd inwoners die merendeel leefden in primitieve voor bewoners ingerichte grotten. Het ruwe keukengereedschap was van plaatselijke makelij, ook werden uiterst simpele sieraden, enkele bronzen munten en meer van deze voorwerpen gevonden en het getuigt allemaal ook voor het Galilea uit die tijd van een armoedig dorpsbestaan. Zilveren munten, glaswerk, amfora’s die elders in Galilea uit die tijd op het platteland zijn opgegraven, zijn in Nazareth niet gevonden. Traditionele graven en een tweetal rituele baden die zijn blootgelegd getuigen van het strikt joods karakter dat Nazareth ten tijde van Jezus was. De dorpseconomie van Nazareth dreef op verbouw van tarwe en gerst, van groente, van olijven en vijgen. Voorts waren er enkele boomgaarden. De productie diende tot eigen gebruik van de dorpsgemeenschap. Was er een surplus dan werd dit afgezet op de markt te Seforis en met dit geld konden er dan dingen gekocht worden die in Nazereth niet voorhanden waren. Veeteelt: schapen en geiten voor de wol, de melk en beide voor de slacht. Enkel dorpelingen zullen zeker een os of een ezel hebben gehad. Het enige productiehout in de streek was het zachthout van de sycomoor, de wilde vijgenboom. Er was een bron, die het hele jaar water gaf en die in een dun stroompje van west naar oost door het dorp sijpelde.
Dat zou dus de omgeving geweest zijn waarin Jezus zou geleefd hebben. Jezus verwerkt dit dorpsleven ook in zijn latere parabels. En alhoewel hij een dorpskind was, een boerenzoon was hij blijkbaar niet want de metaforen die hij gebruikt zouden menig boer de wenkbrauwen hebben doen fronsen. Wij weten dat Jezus 4 broers had (Jakobus, Jozef, Simon en Judas) en een onbepaald aantal naamloze zusters. Denkelijk was Jezus de oudste maar zeker is dit absoluut niet. Zijn vader was timmerman en Jezus zal zijn vader zeker geholpen hebben bij zijn werk. Jezus zal naar het ‘bedehuis’ zijn gegaan, de synagoge waar hij werd onderwezen in de schrift. Er werd geen synagoge gevonden uit die tijd in Nazareth , wel resten vanuit de derde eeuw. Men moet de synagoge in die tijd niet alleen zien als een religieuze ontmoetingsplaats maar ook als een sociaal centrum waar er dorpsvergaderingen werden gehouden, huwelijksfeesten plaatsvonden en waar er natuurlijk voorgelezen werd uit de geschriften van de profeten en daarover werd er dan soms heftig gedebateerd. Vanaf zijn vijfde tot zijn tiende zal Jezus zijn ingeschreven in het ‘bet nasafer’, het huis der boeken. Daar leerden de joodse kinderen van een onderwijzer ,hassan, de tweeëntwintig medeklinkers van het Hebreeuws schrift herkennen en natekenen en de klanken nabootsen. In die tijd was het klassiek Hebreeuws reeds in dode taal. Wanneer het kind het alfabet onder de knie had, leerde het de tekst van de Tora opzeggen (‘ Een kind moet worden vetgemest met de tora, zoals een os wordt vetgemest in de stal’). Om te kunnen meedoen aan de disputen kwam voor de tienjarige na het ‘bet nasafer’ het ‘bet talmud’, het huis der kennis. Dan werden de vanbuiten geleerde teksten uit de tora grondig uitgeplozen in wat de midrasj heet. Dat zou de gang van zaken moeten geweest zijn. Gezien onze kennis over het dorpsonderwijs dat Jezus in Nazareth zou hebben kan men slecht gissen of Jezus kon schrijven of lezen, maar vermoedelijk wel. Lucas vermeldt dat hij in een gesprek gewikkeld was met de schriftgeleerden in Jeruzalem op de leeftijd van 12 jaar . Het onderricht voor een kind in een strikt joodse gemeenschap was louter van godsdienstige aard. Het is niet uitgesloten dat Jezus een mondje Grieks sprak, gezien de nabijheid van Seforis. Heidense vakken zoals algebra, mathematica enz, die de kern vormden van het onderwijs op de gymnasia in hellenistische steden van Palestina (Dekapolis bijvoorbeeld), waren taboe op de school van Jezus. Jongens mochten na de bar mitswa (13 jaar) het woord voeren in de synagoge. Maar Jezus schijnt weinig bijval te hebben gekregen van zijn broers en zussen. Marcus zegt dat zijn familieleden hem wel eens moesten meetronen omdat zijn toehoorders dachten dat hij ‘niet wel bij het hoofd was’.

Dit is zo de omgeving waarin Jezus zou zijn opgevoed in zijn jonge jaren. En dit zal het ook zo ongeveer geweest zijn onafgezien of Nazareth nu bestaan heeft of niet.

Laatst gewijzigd door system : 4 maart 2007 om 14:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 15:27   #6
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dit is zo de omgeving waarin Jezus zou zijn opgevoed in zijn jonge jaren. En dit zal het ook zo ongeveer geweest zijn onafgezien of Nazareth nu bestaan heeft of niet.
Allen dank voor uw post.
Maar ik heb het eigenlijk specifiek over de levensjaren 13 tot 30.

GreetzZ
Oud 4 maart 2007, 16:14   #7
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Allen dank voor uw post.

GreetzZ
Wij weten niets specifieks over deze jaren van Jezus, behalve wat de evangeliën ons vertellen. We kunnen wel vermoeden aan de hand van onze kennis van de manier van leven van de Joden uit die tijd in kleine woongemeenschappen hoe Jezus moet hebben geleefd.

Laatst gewijzigd door system : 4 maart 2007 om 16:15.
Oud 4 maart 2007, 17:15   #8
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
..., behalve wat de evangeliën ons vertellen.
Helaas staat er niets in de evangeliën over deze periode.
De evangeliën maken een sprongetje over deze jaren.

GreetzZ
Oud 4 maart 2007, 17:18   #9
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Volgens mij is Jezus tot in Scherpenheuvel geraakt.
Tot op scherpenheuvel...
Oud 4 maart 2007, 17:54   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Helaas staat er niets in de evangeliën over deze periode.
De evangeliën maken een sprongetje over deze jaren.

GreetzZ
Niet veel inderdaad, behalve dat hij met zijn ouders naar Jeruzalem is geweest en wat er in Jeruzalem gebeurd is.
Oud 5 maart 2007, 13:36   #11
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Allen dank voor uw post.

GreetzZ

Pas nadat Herodes was gestorven, keerder Jozef, Maria en Jezus weer uit het land Egypte, waarna zij zich in Nazareth vestigden. Matth.2:19-23.
Daar in het district Galiléa groeide het kind Jezus op met zijn pleegvader en zijn moeder en halfbroers en zusters. Hij werd in het timmermansambacht onderwezen en Hij groeide op en werd sterk. Als wij dan weer over Jezus horen, verteld het historische verslag ons dat hij op twaalfjarige leeftijd in de paschatijd met zijn ouders naar Jeruzalem was gereisd. Op de een of andere manier waren zijn ouders Hem kwijtgeraakt, en toen zij hem uiteindelijk na drie dagen vonden, wel , toen bevond Hij zich in de tempel, waar Hij te midden van de leraren zat, naar wie hij luisterden, stonden voortdurend verbaasd over zijn begrip en zijn antwoorden. Neen deze jonge Jezus verdeed zijn tijd niet door met een groep jeugdige delinquenten in en rondom de stad te zwerven. Wist gij niet dat ik in het huis van mijn vader moet zijn? Zei hij tegen zijn verbaasde ouders. Luk.2:39-50.
Na deze gebeurtenissen in het jaar 12 G.T. hebben wij geen speciaal verslag over het leven van Jezus tot de herst van het jaar 29 G.T. Toen hij op dertigjarige leeftijd naar Johannes de Doper, die klaarblijkelijk zijn neef was, toe ging met het verzoek in de rivier de Jordaan gedoopt te worden.
Na het bezoek op zijn twaalfjarige leeftijd keerde Jezus terug naar Nazareth en bleeft in gehoorzame onderworpenheid aan zijn ouders, en het verslag zegt: "Jezus bleef toenemen in wijsheid en in fysieke groei en in gunst bij God en de mensen". Later in zijn leven zou Jezus beslist alle wijsheid, fysieke kracht en zegen van God nodig hebben die hij in zijn kinderjaren kon krijgen. Luk.2:51-52.
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 15:54   #12
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
Na deze gebeurtenissen in het jaar 12 G.T. hebben wij geen speciaal verslag over het leven van Jezus tot de herst van het jaar 29 G.T.
Over deze jaren dus.

Het enige logische dat ik kan denken, als er geen verslag is, is dat Hij er niet was.
Als ik dit volg, kom ik altijd uit op een "pelgrimstocht" naar het Oosten.
Tot zelfs in Indïe en Tibet.

Jesus went to the sacred Land of the Aryans, called
Aryavarta (also was called Bharat) at the age of thirteen,
learning the Vedas at Puri, Orissa, and visiting many Hindu
Pilgrimage places: Varanasi, Haridwar, Kashmere, Tibet and he
stayed there until the age of 29.

Daarvan zouden er geschreven bronnen van bestaan die
perfect in de tijdslijn kloppen.

Ik zoek nog wat verder...
Enige bijdragen rond dit onderwerp zouden zeer welkom zijn.

GreetzZ
Oud 5 maart 2007, 16:32   #13
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Over deze jaren dus.

Het enige logische dat ik kan denken, als er geen verslag is, is dat Hij er niet was.

GreetzZ
En mogen wij de resultaten van uw zoektocht vroeg of laat vernemen?
Oud 5 maart 2007, 16:40   #14
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Over deze jaren dus.

GreetzZ

Over Jezus eerste levensjaren is niets anders bekend dan dat het jonge kind opgroeide en sterk werd, met wijsheid vervuld werd en Gods gunst op hem bleef rusten (Luk.2:40).
Niets wijst erop dat Jezus gedurende zijn kinderjaren bovennatuurlijke krachten bezat of gebruikte, zoals beweerd wordt in de fantasievolle verhalen die in bepaalde aprocriefe boeken, bijvoorbeeld in het zogenoemde Thomasevangelie, staan opgetekend. Het veranderen van water in wijn te kana, hetgeen hij tijdens zijn bediening deed, was het begin van zijn tekenen (Jo.2:1-11). Kennelijk heeft Jezus ook toen hij nog thuis in Nazareth woonde, niet met zijn wijsheid en superioriteit als volmaakt mens te koop gelopen, hetgeen wellicht op te maken is uit het feit dat zijn halfbroers tijdens zijn bediening als mens geen geloof in hem stelden, terwijl ook het merendeel van de bevolking van Nazareth niet in hem geloofde. Jo.7:1-5; Mr.6:1, 4-6.
Toch kenden de inwoners van Nazareth Jezus blijkbaar heel goed (Mr.13: 54-56; Luk.4:22); zijn voortreffelijke eigenschappen en persoonlijkheid moeten beslist opgemerkt zijn, althans door degenen die rechtvaardigheid en goedheid wisten te waarderen. (Vlg. Matth.3:13-14). Op de sabbat woonde hij geregeld de diensten in de synagoge bij. Hij wist goed de weg in de Heilige Geschriften en kon daaruit voorlezen. Hieruit blijkt dat hij een goede opleiding had ontvangen, maar hij heeft geen rabijnse scholen voor hoger onderwijs bezocht. Luk. 4:16; Jo.7:14-16.
De beknoptheid van het verslag over Jezus jeugd is waarschijnlijk toe te schrijven aan het feit dat hij door God nog niet als Christus was gezalf (Matth.16:16) en er nog niet mee begonnen was zich te kwijten van de goddelijke toewijzing die hem wachten. Zijn kinderjaren en zijn volwassenwording waren evenals zijn geboorte noodzakelijk maar evenwel van bijkomstig belang, middelen tot een doel. Het was zoals Jezus later ten overstaan van de Romeinse stadhouder Pilatus verklaarde: 'Hiertoe ben ik geboren en hiertoe ben ik in de wereld gekomen, om getuigenis af te leggen van de waarheid. Jo. 18: 37.
Groet Ronny
Oud 5 maart 2007, 16:45   #15
Anna List
Banneling

Standaard

ge wordt gewoon ni gehoord, als ge uw bakkes niet opentrekt ...

t is overal t zelfde lieke
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 16:56   #16
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
En mogen wij de resultaten van uw zoektocht vroeg of laat vernemen?
Natuurlijk.
Waarom zou u daarover moeten twijfelen ?
Anders begin ik hier geen thread over dit onderwerp.
Of gaat het niet snel genoeg ?
Hopelijk wacht u niet op een antwoord op mijn eigen vraag.

GreetzZ
Oud 5 maart 2007, 17:08   #17
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

GreetzZ
http://www.youtube.com/watch?v=76JjBkCsn40
Jezus' jeugdjaren volgens 'Buiten de Zone'
Oud 5 maart 2007, 17:08   #18
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ge wordt gewoon ni gehoord, als ge uw bakkes niet opentrekt ...

t is overal t zelfde lieke
Spreuken 1: 31 Daarom zullen zij eten van de vrucht van hun weg , en zij zullen zich zat eten aan hun eigen raadslagen.

Groet Ronny
Oud 5 maart 2007, 17:20   #19
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=76JjBkCsn40
Jezus' jeugdjaren volgens 'Buiten de Zone'
Wat moet ik daar nou mee met die onzin...

GreetzZ
Oud 5 maart 2007, 17:21   #20
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat moet ik daar nou mee met die onzin...

GreetzZ
't Is maar humor é. Er mag ook wel eens gelachen worden...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be