Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2003, 14:20   #1
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Er bestaan enkele treffende parallellen tussen de wereld als geheel vandaag en de wereld rond de Middellandse Zee zo'n 2000 jaar geleden.

2000 jaar geleden hadden de Romeinen de gehele wereld van de Middellandse Zee aan hun gezag onderworpen. Militair was Rome superieur. Op cultureel vlak echter moest het zijn meerdere erkennen in de oudere cultuur van de Grieken.

Net als toen zijn er nu nieuwe Romeinen die de wereld onderworpen hebben en hun cultuur trachten op te leggen aan de rest van die onderworpen wereld. Maar nu zijn die Romeinen de Amerikanen. De Grieken van nu zijn de cultureel hoogstaandere Europeanen die hun militaire superieur moeten erkennen in de Amerikanen.

Maar er bestaan nog andere parallellen.

Net als toen het Romeinse Rijk is de wereld vandaag een multiculturele soepketel samengesteld uit talrijke exotische ingrediënten geworden, die op een hoog vuur staat te koken.

Net als in het Romeinse Rijk een aantal opstandige provincies voor veel kopbrekens zorgden omdat ze een bizarre religie hadden die enkel de eigen God erkenden en dus zeker niet een vergoddelijkte Keizer of zijn afbeeldingen, te weten de Joodse provincies Judea en Galilea, zo kennen de Amerikanen vandaag landen die zich niet willen onderwerpen aan de "American Rule". In deze nieuwe Joden herkennen we de Moslims.

2000 jaar geleden leidde één en ander tot een grote opstand van de Joden tegen de Romeinen in de jaren 60 van onze tijdrekening. Na een grote oorlog werd in 70 Jeruzalem ingenomen en de Tempel verwoest. Balans: mogelijk 1 miljoen dode Joden op een totale bevolking van ongeveer 5 miljoen en een totale bevolking van het Rijk van 50 miljoen. Een ware holocaust avant la lettre.

Nog waren de Joden niet bedwongen en in de jaren 130 probeerden ze nogmaals met een opstand het Romeins gezag te verdrijven. Deze keer vonden de Romeinen het welletjes en braken Jeruzalem volledig af, richtten haar in als een Romeinse stad en alle Joden vlogen uit de stad.

Voortaan beperkten de Joden zich tot vroom de Schrift lezen in plaats van krijgertje te spelen.

Zou deze parallel nu ook uitkomen voor de nieuwe Joden, de Moslims?

Zullen ook hier de nieuwe Romeinen, de Amerikanen, de bron van het verzet tegen de "American Rule" aanpakken door uiteindelijk de hoofdstad ervan, Mekka, met de grond gelijk te maken? En zo ja, voor wanneer zou dat dan zijn?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 14:51   #2
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zullen ook hier de nieuwe Romeinen, de Amerikanen, de bron van het verzet tegen de "American Rule" aanpakken door uiteindelijk de hoofdstad ervan, Mekka, met de grond gelijk te maken? En zo ja, voor wanneer zou dat dan zijn?
Laten we het eens van de andere kant bezien: is de American Rule geen verzet tegen het opkomend moslimfundamentalisme en niet omgekeerd?
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 14:56   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als en indien de historische vergelijking dan toch opgaat, gekoppeld aan de moderne militaire geplogenheden, gecombineerd met economische perspectiven. Dan stel ik, vanuit non humaan, islamofoob, en niet Maddox denkend een grootschalige MOAB aanval voor, tijdens de Hadj.
Oud 8 november 2003, 16:27   #4
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Laten we het eens van de andere kant bezien: is de American Rule geen verzet tegen het opkomend moslimfundamentalisme en niet omgekeerd?
Neem jij maar eerst eens een deftig geschiedenisboek ter hand.
Oud 8 november 2003, 16:35   #5
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

Voortaan beperkten de Joden zich tot vroom de Schrift lezen in plaats van krijgertje te spelen.

Maar ondertussen voelen ze zich opnieuw heel wat, en spelen ze terug graag krijgertje.
Ik zie ook de vele paralellen, Darwin, maar ik denk daarbij vooral aan het einde van de Romeinse overheersing. Die ging ook gepaard met een ongebrijdelde arrogantie tav van alles dat niet tot hun cultuur behoorde.
Hun arrogantie, laksheid én luiheid leidde uiteindelijk tot hun val.
Oud 8 november 2003, 16:36   #6
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Je titel "Wanneer maken de Amerikanen Mekka met de grond gelijk ?" is m.i. aanzetten tot geweld en in strijd met de Belgische wet. Blauwe knop.
Oud 8 november 2003, 17:09   #7
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Je titel "Wanneer maken de Amerikanen Mekka met de grond gelijk ?" is m.i. aanzetten tot geweld en in strijd met de Belgische wet. Blauwe knop.

Nu maar hopen dat Mad George deze topic niet gelezen heeft.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 17:45   #8
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Indien de Amerikanen Mekka zouden bombarderen, dan zou er een Derde Wereldoorlog uitbarsten tussen de Moslimlanden en Amerika.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 18:16   #9
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Indien de Amerikanen Mekka zouden bombarderen, dan zou er een Derde Wereldoorlog uitbarsten tussen de Moslimlanden en Amerika.
En vanuit onze pacifistische Vlaams-nationalistische beweging willen wij dat niet.
Want zoals er op hét symbool van de Vlaamse beweging staat: Nooit meer oorlog!

Vlaams-pacifistische groeten

Erwin
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 18:35   #10
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Neen, niet Amerika, maar het hele Westen. God behoede.....
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 19:03   #11
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

De Islam is een zeer plaatsgebonden religie. Als -theoretisch gezien- Mekka en Medina met de grond gelijk gemaakt worden dan verliest de Islam één van haar voornaamste peilers. Er zal chaos en ongeloof heersten onder de Moslims omdat die zo'n vernietiging volkomen uitsluiten. De Islam zou dan op termijn in elkaar stuiken als een kaartenhuisje.

Een tweede weg is de politiek correcte weg, veel toegeven aan de eisen en noden van de Islam, en verder alles relativeren en ontkennen. Kortom een struisvogelpolitiek voeren.

Een derde mogelijkheid (mijn favoriet) is die van de vrije meningsuiting en totale secularisatie. Geen onderscheid tussen religies en sekten. Het schrappen van overheidssteun aan religieus getinte instanties. Het schrappen van elke vermelding ivm religie in de grondwet (zoals men nu van plan is in de europese grondwet). Religie moet een privézaak worden, het geloof (elk geloof !!!) wordt immers voldoende gewaarborgd dmv de vrije meningsuiting. Uiteraard opent dit de mogelijkheid om processen in te spannen tegen bepaalde boeken (koran, bijbel, Torah) of religieuze instanties omwille van aanzetten tot geweld, haat, discriminatie enz ... Toch wel een goede zaak
Oud 8 november 2003, 20:07   #12
Seba
Europees Commissaris

Standaard

goede analyse Pat. Ik zou graag eens weten van democratsteve en soortgelijken wat hun alternatieven zijn voor het onmiskenbaar opkomend moslimfundamentalisme. Het is allemaal heel gemakkelijk om te zeggen "Amerika mag dat en dat en dat niet doen", maar als er niets gebeurt wordt het alleen maar erger: het blijft een feit dat er speciale opleidingskampen bestaan in Pakistan, Afghanistan, Saoudi-Arabië etc. waar gewone moslims (dus niet jullie onderdrukte-cliché-moslim) opgelid worden om aanslagen te plegen in naam van de Islam. Hoe wil je die weg Democratsteve, of is dat te ver van je bed totdat je er zelf slachtoffer van wordt?
Oud 8 november 2003, 20:22   #13
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Citaat:
goede analyse Pat. Ik zou graag eens weten van democratsteve en soortgelijken wat hun alternatieven zijn voor het onmiskenbaar opkomend moslimfundamentalisme. Het is allemaal heel gemakkelijk om te zeggen "Amerika mag dat en dat en dat niet doen", maar als er niets gebeurt wordt het alleen maar erger: het blijft een feit dat er speciale opleidingskampen bestaan in Pakistan, Afghanistan, Saoudi-Arabië etc. waar gewone moslims (dus niet jullie onderdrukte-cliché-moslim) opgelid worden om aanslagen te plegen in naam van de Islam. Hoe wil je die weg Democratsteve, of is dat te ver van je bed totdat je er zelf slachtoffer van wordt?
En wat is het alternatief dat de CD&V naar voor schuift voor het moslimfundamentalisme? Het verenigingsleven of de Boerinnebond?
Verhofstadthater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 21:23   #14
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadthater
Citaat:
En wat is het alternatief dat de CD&V naar voor schuift voor het moslimfundamentalisme? Het verenigingsleven of de Boerinnebond?
De rode zakken voor Agalev of een straatbordje?
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2003, 21:57   #15
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb het hier over wereldpolitiek, niet over onze nationale politiek, totdaar uw poging tot humor.
Oud 8 november 2003, 23:56   #16
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

De beste analyse is dat er geen moslimfundamentalisme bestaat.
Als fundamentalisme is, de 5 fundamenten van het geloof respecteren dan ben ik eveneens een fundamentalist. Nog meer, ik zie de "titel" als een eer, dat wilt zeggen dat derden (jullie) mij erop wijzen dat ik goed bezig ben en m'n 5 fundamenten niet verwaarloos.

Anderszijds, vind ik deze topic vrij verregaand en zelfs zeer onmenselijk. Per hadj jaar lopen daar tussen de 3 en 5 miljoen mensen, dat wilt zeggen dat een soort mens als darwin met plezier half België wilt platleggen omdat de simpele mens de 5de pijler van zijn geloof tot een goed einde wilt brengen.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2003, 00:26   #17
democratsteve
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hihi. Wie zegt dat ik hen weg wil???
Eén: �*ls ik ze al zou wegwillen, zou ik heel andere middellen gebruiken dan diegen die vandaag worden aangewend, maar die zou jij tòch afkeuren.
Twee: De pure westerse kapitalistische wereld die jij en ik kennnen zal zowiezo niet blijven bestaan, of je je daartegen verzet of niet.
Drie: Ik ben niet de "oplosser" van de problemen, ik stel ze alleen maar vast. Ik kijk, ik stel vragen, ik luister, en ik stel vast. Niet meer, niet minder.
Oud 9 november 2003, 00:45   #18
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als fundamentalisme is, de 5 fundamenten van het geloof respecteren dan ben ik eveneens een fundamentalist. Nog meer, ik zie de "titel" als een eer, dat wilt zeggen dat derden (jullie) mij erop wijzen dat ik goed bezig ben en m'n 5 fundamenten niet verwaarloos
Als je jezelf in naam van de Islam doodt door 4 vliegtuigen vol kerosine in gebouwen te vliegen waardoor 5000mensen de dood vinden of met een SAM vanop de grond een lijnvliegtuig probeert neer te halen, dan is dat geen fundamentalisme, maar steun je op de "5 fundamenten van het geloof" ofwat? Kijk hé Mustapha, hier zie je weer spijtig genoeg het verschil tussen westerlingen en vele moslims: wij kunnen nuanceren en doen constant aan zelfkritiek: ik de Israelische bezetting én de Palestijnse zelfmoordacties, ik veroordeel de aansalgen van 9/11 én zou liever willen dat Bush het afstapt

Citaat:
Hihi. Wie zegt dat ik hen weg wil???
Eén: �*ls ik ze al zou wegwillen, zou ik heel andere middellen gebruiken dan diegen die vandaag worden aangewend, maar die zou jij tòch afkeuren.
Twee: De pure westerse kapitalistische wereld die jij en ik kennnen zal zowiezo niet blijven bestaan, of je je daartegen verzet of niet.
Drie: Ik ben niet de "oplosser" van de problemen, ik stel ze alleen maar vast. Ik kijk, ik stel vragen, ik luister, en ik stel vast. Niet meer, niet minder.
één: Welke andere middelen zou je dan hanteren Democratsteve?
drie: jij bent dus zo'n beetje een Blokker, maar dan op internationaal vlak .problemen analyseren is heel gemakkelijk, vervolgens een waardig alternatief vinden is anders. Als jij zegt "Bush mag dit en dat niet doen", geef dan een alternatief, zoniet is je mening irrelevant.
Oud 9 november 2003, 01:31   #19
Herbert
Vreemdeling

Standaard

Opnieuw een aantal hevige aanslagen op diplomatieke wijk in Ryad ....
tientallen doden ....

As many as 28 people were killed and 100 wounded -- many of them children -- in the compound where the blasts were centered, diplomatic sources told journalists
alles te volgen op CNN ....

Meeste slachtoffers zijn arabieren .....
Herbert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2003, 11:38   #20
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Als fundamentalisme is, de 5 fundamenten van het geloof respecteren dan ben ik eveneens een fundamentalist. Nog meer, ik zie de "titel" als een eer, dat wilt zeggen dat derden (jullie) mij erop wijzen dat ik goed bezig ben en m'n 5 fundamenten niet verwaarloos.

Anderszijds, vind ik deze topic vrij verregaand en zelfs zeer onmenselijk. Per hadj jaar lopen daar tussen de 3 en 5 miljoen mensen, dat wilt zeggen dat een soort mens als darwin met plezier half België wilt platleggen omdat de simpele mens de 5de pijler van zijn geloof tot een goed einde wilt brengen.
De topic mag dan wel onmenselijk zijn, je bewering dat er geen moslimfundamentalisme bestaat binnen de Islam is complete nonsens. Wat noem je dan Osama Bin Laden? Of is hij voor jou een vroom manneke dat slechts zijn religieuze plicht doet?
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be