Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2006, 23:18   #1
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard Jesus Camp

Mischien wel es de moeite om te bezien:
http://www.jesuscampthemovie.com/

Deja vu anyone?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 22:38   #2
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Mischien wel es de moeite om te bezien:
http://www.jesuscampthemovie.com/

Deja vu anyone?
En?
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 23:41   #3
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
En?
Maakt zoiet u niet ongerust?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 2 september 2006, 23:45   #4
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De links op deze site werken niet, waar gaat het over?
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2006, 23:53   #5
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn dat niet "gewoon" de fundamentalistische christenen van Amerika of is de situatie iets erger?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 00:05   #6
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
De links op deze site werken niet, waar gaat het over?
Hmm? De site is op basis van MacroMedia Flash, mischien dat uw flash installatie "koppig" doet. Het is een documentaire over een "christelijk" jeugdkamp voor kinderen, dat nogal fundamentalistisch is...

(Kinderen die oproepen dat ongelovigen zullen branden in "rightious fire", dat ze hun leven zullen neerleggen voor J'ken etc etc etc...
Oud 3 september 2006, 00:07   #7
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Zijn dat niet "gewoon" de fundamentalistische christenen van Amerika of is de situatie iets erger?
'K vind zoiets nie echt meer gewoon eigenlijk, als je dit ziet, en je bedenkt dan de discussie's die ginder al geweest zijn over evolutieleer op school en dergelijke.... Dat land wordt fundamentalistischer met de dag, en dat baart me zorgen
Oud 3 september 2006, 00:14   #8
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Dat lijkt mij niet al te geruststellend.... En weer worden kinderen misbruikt voor eigen doeleinden.
Oud 3 september 2006, 00:20   #9
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
'K vind zoiets nie echt meer gewoon eigenlijk, als je dit ziet, en je bedenkt dan de discussie's die ginder al geweest zijn over evolutieleer op school en dergelijke.... Dat land wordt fundamentalistischer met de dag, en dat baart me zorgen
Maar die fundamentalisten hebben daar altijd al bestaan. In Amerika vind je bijna alles, van extreem-religieus tot helemaal het tegenovergestelde. Alleen hebben ze er nu nog eens een film over gemaakt.

Tja, als de evolutieleer "waterdicht" was, zoals bv. de wetten van Kepler of de zwaartekracht, dan zou er ook niet zoveel discussie rond zijn he?

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 3 september 2006 om 00:20.
Oud 3 september 2006, 00:23   #10
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

dit lijkt me niet 'radicaler' dan hetgeen wekelijks in de kerken van nederland gebeurt, toch?
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 00:24   #11
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Maar die fundamentalisten hebben daar altijd al bestaan. In Amerika vind je bijna alles, van extreem-religieus tot helemaal het tegenovergestelde. Alleen hebben ze er nu nog eens een film over gemaakt.
Ik weet dat der altijd al enkele zotten rondliepen, Reagan zei ooit zelfs dat'm nie zeker was dat atheïsten wel burgerrecht moesten hebben, maar het lijkt wel steeds slechter & slechter te gaan.

Daarboven komt nog maar eens dat de kinderen het slachtoffer worden van de ouders hun maffe ideeën.

Citaat:
Tja, als de evolutieleer "waterdicht" was, zoals bv. de wetten van Kepler of de zwaartekracht, dan zou er ook niet zoveel discussie rond zijn he?
Moest evolutieleer ontkracht kunnen worden, denk wel dat zoiets front page news zou worden.
Oud 3 september 2006, 00:24   #12
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
dit lijkt me niet 'radicaler' dan hetgeen wekelijks in de kerken van nederland gebeurt, toch?
Wablief?
Oud 3 september 2006, 00:28   #13
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Wablief?
Alez, over de kerken daar weet ik niet zoveel maar er bestaan reformatorische scholen. Onlangs is er nog één in het nieuws geweest omdat die een tv-kijkende leerling had geweigerd...
Bron: http://www.nu.nl/news/792841/15/Scho..._weigeren.html
Oud 3 september 2006, 00:30   #14
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Alez, over de kerken daar weet ik niet zoveel maar er bestaan reformatorische scholen. Onlangs is er nog één in het nieuws geweest omdat die een tv-kijkende leerling had geweigerd...
Zoiets, da gaat mijn verstand te boven eh... En zeggen dat de mensheid al millenia lang bestaat, en nog steeds nie slimmer is *zucht*
Oud 3 september 2006, 09:01   #15
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De evolutieleer behoort niet tot het domein van de positieve wetenschappen (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, kernfysica...) maar tot dat van de menswetenschappen (psychologie, sociologie, antropologie, economie...).

Menswetenschappen zijn per definitie nooit waterdicht.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 09:10   #16
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Het is waar dat er in Nederland nog altijd een paar (protestantse) gemeenten bestaan. Zij zijn echter erg gesloten, en geïsoleerd.

Vorig jaar nog passeerde ik toevallig in het dorpje Staphorst. En hoewel ik gelovig ben - weliswaar katholiek - vond ik het ronduit een plek waar je je als buitenstaander niet bepaald welkom voelt.

Heel andere ervaringen heb ik met de meeste andere protestantse gemeenten. Nergens werd mij de toegang tot kerkgebouwen verboden omdat ik katholiek ben, en veelal ontsponnen zich best prettige conversaties, waar het verschil in mentaliteit van beider zijde respect oogstte.

Je hoeft niet blind te zijn om te onderkennen dat Nederlanders "ietsjes" principevaster zijn dan Vlamingen, zeker de noorderlingen. Ze zijn zelfs zo principevast, dat het ons, Vlamingen, soms overkomt dat zij slaaf zijn van hun principe. Daar is het Calvinistische verleden waarschijnlijk de oorzaak van, zelfs bij die noorderlingen die het geloof allang de rug toekeerden.

Op bezoek bij Nederlandse kennissen en vrienden, confronteer ik hen graag met deze stelling. Ze beschikken over voldoende gezond verstand en gevoel voor humor om mijn stelling (een klein beetje) te relativeren, zonder overigens te ontkennen dat die stelling toch (een klein beetje) waarheid bevat.

En of die Nederlanders nu gelovig zijn of niet doet daarvan niets af. Stellen dat fundamentalisme een hoofdstroming is in de Nederlandse protestantse gemeenten is op zijn zachtst gezegd nogal kort door de bocht...

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 3 september 2006 om 09:11.
Oud 3 september 2006, 09:28   #17
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Zoiets, da gaat mijn verstand te boven eh... En zeggen dat de mensheid al millenia lang bestaat, en nog steeds nie slimmer is *zucht*
Tja beste Amon_Re, wat wil je?

De mensheid mag dan al verscheidene tienduizenden jaren bestaan, maar wat betekenen die tienduizenden jaren in het licht van de wordingsgeschiedenis van de soort die zichzelf homo sapiens noemt? Wat betekent die tienduizend jaar in de ontstaansgeschiedenis van de orde van de primaten, de klasse van de zoogdieren, de stam van de gewervelde dieren, het ontstaan van het leven zélf? Die tienduizenden jaren zijn slechts een oogwenk.

Evolutie gaat langzaam, héél langzaam. Zelfs kleine veranderingen worden slechts na vele duizenden jaren zichtbaar. Wist je dat bvb. onze wijsheidskiezen al vele duizenden jaren lang bezig zijn te verdwijnen? Hetzelfde geldt de appendix, schamel overblijfsel van de boekmaag van onze verre voorouders die (bijna) uitsluitend planten aten, terwijl de moderne mens een omnivoor is - waardoor die boekmaag overbodig werd.

De vroegste bronnen van onze geschiedenis gaan - met een beetje goede wil - tot zo'n 5000 jaar terug - met de piramiden van Gizeh en de zigurats in Mesopotamië. De oudste bronnen van menselijke aanwezigheid vinden we in Altamira en Lascaux: grotschilderingen. Zij zijn niet ouder dan 25000 jaar.

Vele tienduizenden jaren lang leefde de mens als nomade; de mannen gingen op jacht en de vrouwen bleven in het kampement om voor de kinderen en ouderen te zorgen. Terwijl wij vandaag vlees nog altijd als "mannelijk" voedsel beschouwen en groenten eerder als "vrouwelijk". We maken onszelf immers wijs dat je, om hard te kunnen werken, in de eerste plaats vlees nodig hebt, terwijl sportlui dat net niét doen en veel meer graanprodukten (brood, pasta, rijst...) eten om aan de broodnodige koolhydraten te raken.

Om je maar te zeggen hoe 2500 jaar geschiedenis van ons niet meer heeft gemaakt dan moderne holbewoners die al weten hoe ze een das moeten knopen, en die met hun voor- en achterpoten Bach spelen (op een orgel dan). Die plastron, en ook Bach, zijn niet meer dan een laagje vernis, waaronder nog steeds het genetische materiaal van onze verre, jagende en nomadisch levende voorouders schuilgaat.

Lees eens iets van Desmond Morris: heel prettige lectuur. Morris' grote verdienste is dat hij ingewikkelde dingen op zo'n manier uitlegt dat zelfs volslagen leken in de antropologie begrijpen wat hij bedoelt.
Oud 3 september 2006, 09:41   #18
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

er zijn ruim 12000 jongeren aangesloten aan de toch wel radicale jongerenpartij van de SGP, daarmee beweren ze trouwens ook de grootste politieke jongerenorganisatie van nederland te zijn.
Ik zou kunnen linken naar de site van de SGP jongeren maar die is offline op zondag (zondag verplichte rustdag, weet je wel).
Jaarlijks gaan duizenden jongeren naar het soulsurvivor festival, en dan in het najaar nog eens een groot aantal naar het soulsurvivor minifestival, waar je exact ziet wat je in dat filmpje van Jesus Camp ziet. Radicale christelijke sprekers, jongeren die in tongen beginnen praten of liggen schokken op de grond (ja, de heilige geest ontvangen kan al eens tot lichamelijke uitingen leiden),.... Dan zijn er nog radicaal-christelijke ponykampen voor kindjes waar wat kritiek op komt (omdat sommige kinderen daarna het contact met hun ouders willen verbreken omdat die niet zo goed passen in de radicaal-christelijke levenswijze....).

Ik heb christelijke jongeren trouwens nog nooit de term fundamentalisme horen gebruiken. Die verafschuwen ze zelfs. Het is radicalisme, en wat is er nou verkeerd met radicaal voor God gaan en radicaal Jezus als voorbeeld nemen? Je kunt niet half voor God gaan, het moet all the way gaan.

Dat de christenen niet allemaal zo zijn, zal hopelijk wel een feit zijn.
Maar wanneer een radicale beweging duizenden jongeren en ouders omvat, vind ik dat toch niet meer verwaarloosbaar...
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2006, 11:51   #19
Amon_Re

Standaard

@ElFlamencoLoco

Intressante post, en je hebt gelijk wat de "snelheid" van evolutie betreft, maar toch... het blijft gewoon mijn verstand te boven gaan hoe mensen zich zo kunnen gedragen, 'k heb het al moeilijk genoeg om mij een geloof en religie in te beelden, laat staan da'k kan begrijpen hoe mensen zo fundamenteel in een religie kunnen opgaan.

We kunnen het atoom splijten, maar we kunnen nog steeds geen afstand nemen van onze meest primitieve eigenschappen
Oud 3 september 2006, 13:15   #20
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
het blijft gewoon mijn verstand te boven gaan hoe mensen zich zo kunnen gedragen, 'k heb het al moeilijk genoeg om mij een geloof en religie in te beelden, laat staan da'k kan begrijpen hoe mensen zo fundamenteel in een religie kunnen opgaan.
Tja, ooit zal de mensheid ver genoeg geëvolueerd zijn, zodanig dat we met ons verstand daar wél bijkunnen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be