![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier en daar in de discussie over Esperanto hebben we al over het al over het hoger onderwijs gehad. Maar gezien de examenperiode binnenkort ten einde loopt lijkt het mij wel een interessante discussie om verder te voeren.
Maar het onderwerp lijkt me eigenlijk een eigen discussie waard. Wat is jullie visie op hoger onderwijs (hogeschool en universiteit)? Een mogelijke basis voor een discussie zou volgend artikel kunnen zijn: http://www.economist.com/opinion/dis...ory_id=2367742 Maar goed, ik zal mijn mening uit de doeken doen. Gratis hoger onderwijs? Tegen volledig gratis hoger onderwijs ben ik alvast gekant. Hier in Oostenrijk heeft dat lang bestaan, en toen 3 jaar geleden een inschrijvingsgeld van 300 euro gevraagd werd daalde het aantal studenten met 20%. Je ziet ook andere gevolgen: menses die voor hun 13e jaar (!) aan een opleiding van 4 jaar bezig zijn. Volledig gratis hoger onderwijs lijkt me dan ook uit den boze. Er moet op zijn minst een financiele impuls zijn om écht te studeren ipv enkel de fakbars af te schuimen. Volgens mij zou het ook goed zijn om behalve het gewoon inschrijvingsgeld een deel van het studiegeld met een renteloze lening, of een gelijkaardig systeem te betalen. Wie een goede opleiding heeft gehad en daardoor meer verdiend dan een arbeider moet daar volgens mij ook een deel van terugbetalen. Daarnaast zijn er nog voordelen: studenten zullen beter nadenken bij de studies over het werkelijke nut ervan. Neem nu geneeskunde. In plaats van een quotum op het aantal studerenden had zo'n systeem een gelijkaardige vermindering van het aantal studenten gehad. Zijn er dan nog mensen die ondanks de slechte vooruitzichten toch die studie willen doen omdat ze hem interessant vinden kunnen ze het toch doen. Nog voordelen: buitenlanders die hier komen studeren of Belgen die na hun studies wegtrekken dragen ook bij. Een ander voorbeeld zijn filosofie en gelijkaardige richtingen. Hoewel het maatschappelijk nut van een universitaire opleiding filosofie mij even nuttig lijkt als een cursus postzegelverzamelingen bij de plaatelijke club krijgt filosofie veel steun. Logischer zou zijn als de studenten van zo'n richting de studies zelf betalen. Je kan argumenteren dat richtingen als burgelijk ingenieur wel degelijk een meerwaarde voor onze kennismaatschappij zijn. Maar het lijkt mij een flauw excuus om daarom enkel de staat ervoor te laten opdraaien. Hogescholen Hogescholen hebben altijd minder steun gekregen dan universiteiten. Op zich vreemd. Ze hebben meer studenten, meer studenten uit arme gezinnen, ... Het succes van de hogescholen ligt volgens mij dan ook juist in het feit dat ze weinig steun kregen. Daardoor zijn ze gedwongen om opleidingen te bieden die gevraagd worden, en is er concurrentie voor de studenten die leidt tot goede voorzieningen. Neem nu bvb industrieel ingenieur. Op het terrein zijn er veel industrieel ingenieurs die meer verdienen dan burgies, omdat ze een jaar meer ervaring hebben, en een meer vakgerichte opleiding gehad hebben. Arme studenten Nog teveel wordt het handvol arme studenten als excuus gebruikt om universiteitsgelden laag te houden. Ik heb er dan ook geenenkel probleem mee dat de studiebeurzen voor die groepen groter worden, als tegelijk de richtingen gerationaliseerd worden, zoals hier hoger gezegd. Daarnaast kan er ook eens nagedacht worden of het niet beter is dat studenten zelf een groter deel van hun studies kunnen betalen door bvb een studentenjob te doen. In Oostenrijk betalen bijna alle studenten met eigen geld hun kot en werken ze ergens. Als je er dan nog voor kan zorgen dat die jobs in het toekomstig arbeidsmilieu zijn, hebben de studenten ook meer ervaring. Wat weer een troef is voor later. Verengelsing De verengelsing in het universitair onderwijs is volop aan de gang. Volgens mij zijn universiteiten zelf de beste mensen om te beoordelen of een richting of een vak in het Engels meerwaarde heeft of niet. Dat is een rol die geenszins door de staat gespeeld moet worden. Om Nederlandstalige studenten aan te trekken is een opleiding in het Nederlands bijvoorbeeld een belangrijke troef. Credit-system We evolueren meer en meer naar een systeem waar niet jaar per jaar gestudeerd wordt maar vak per vak, waarbij studenten meer vrijheid hebben om een vak een jaar vroeger/later af te leggen. In principe lijkt dat een goed systeem. Iemand die graag wat harder leert is sneller van zijn studies af, en iemand die graag op zijn gemak bijleert terwijl hij nog een job heeft doet het misschien graag wat trager. Probleem is hier weer de financiering. Oostenrijk heeft duidelijk aangetoond dat wanneer de studenten zelf niet in moeten staan voor de financiering, er "eeuwige" studenten ontstaan. Die na 13 jaar studeren nog geen diploma hebben. Als zo iemand dan uiteindelijk afstudeert kan je je ook vragen stellen bij de kwaliteit van zo'n diploma. Voila, dat schoot me nu zoal te binnen.
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een basisprincipe is dat iedereen onderwijs in eigen taal kan genieten. Op een aantal vlakken is het dan juist de taak van de overheid hierover te waken en een ongebreidelde groei van anderstalige richtingen te beperken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Een universiteit wordt min of meer betaald op het aantal studenten dat ze aan weet te trekken. Ze hebben er dus alle belang bij om studenten aan te trekken.
Ik vind het ook niet meer dan logisch dat dit eenvoudig marktprincipe bepaald hoeveel geld een univ krijgt (bvb vast bedrag per student), en dat dan ook de universiteit zelf mag beslissen in welke taal ze voor dat geld lessen inrichten. Ik zie werkelijk niet in welke meerwaarde staatsinmenging hier kan hebben. Ofwel vinden studenten het niet erg om deels in het Engels les te hebben, dan zou zo'n staatsinmenging die dubbel zoveel lessen veroorzaakt geldverspilling zijn, ofwel willen ze het wel, en dan maakt het niet uit. Daarnaast heb ik ook gepleit voor een grotere inbreng van eigen geld van de student. Wat de universiteit echt onafhankelijker maakt. Zodat de overheid nog minder te zeggen zal hebben.
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Het hangt uiteraard af van de studierichting.
Ik zou denken aan zo'n 2000 euro per jaar. Deels met de hierboven vermelde studielening, en met beurzen voor de armsten. Herlees misschien die delen van mijn oorspronkelijke post. Daarnaast ook zorgen dat studenten meer mogen werken zonder allerlei voordelen te verliezen.
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Eerst en vooral: het fundamenteel onderzoek. Een universiteit is niet zomaar een diplomakraam. Op dit ogenblik wordt het zogenaamd fundamenteel onderzoek grotendeels gesponsord door bedrijven die daarin een goedkopere manier van produktontwikkeling zien. Met als gevolg zwaar koopmanschappelijk belaste onderzoeksresultaten, waarbij je nog van veel geluk mag spreken als ze al openbaar gemaakt mogen worden. De gevechten om patentrechten zijn heroïsch, zoniet walgelijk. Naar mijn gevoel ligt daar de zwaarste reden om universiteiten uit openbare fondsen te spijzen. Ten tweede: het maatschappelijk nut van onderwijs. Een samenleving die haar nieuwe generaties niet opleidt gaat gewoon ten onder. Van de "return-on-investment" van goed onderwijs kunnen boekhouders tot in de best lopende bedrijven alleen maar dromen. Talent mag dan ook niet uitgepikt worden op basis van financiële draagkracht (geen marktprincipe dus). Kostenloos onderwijs is voor de hele samenleving oneindig belangrijker dan kostenloze treinen. Op voorwaarde dat de investering in de hogere tot en met hoogste opleidingen gekanaliseerd wordt naar wie ook de nodige talenten heeft, plus de werkkracht, plus het uithoudingsvermogen, plus..... (nee, n�*et vaders fortuin of status noch adeldom). Ten derde: kennisoverdracht (zoals elke vorm van kommunikatie) verloopt het doeltreffendst als er geen (maar dan ook géén) belemmerende, bemoeilijkende of vertragende faktoren in het spel zijn zoals een vreemde taal. Je kunt er niet onderuit dat de wetenschap wereldwijd in het Engels verslag doet, of je dat nou leuk vindt of niet. Maar dat is nog geen reden om ook het wederzijdse denkproces, dat "leren" is, zélf in het Engels te doen geschieden ("levend leren", weet je wel?). Daarmee gaat kostbare energie verloren. Anglofielen willen dat natuurlijk niet gezegd hebben, maar ik heb het aan den lijve ondervonden. Los van politieke nonsens kom je er - vandaag - niet omheen dat Engels de tweede taal moet zijn om niet op achterstand te geraken wat het kennisnemen van de nieuwste wetenschappelijke vorderingen betreft (ik hoop en wens dat Esperanto daar een politiek ongebonden uitkomst biedt). Maar de kennisoverdracht van leraar naar leerling moet daar volledig van ontkoppeld worden omdat ze alleen in de moedertaal volledig tot zijn recht komt. Vreemde studenten die van onze eigen vorderingen willen meegenieten horen dan ook onze taal te leren, zoals wij Engels moeten leren om op de hoogte te blijven van wat elders in de wereld aan inzicht verworven en neergeschreven wordt. Is dat nou zo moeilijk? Wat weegt het zwaarst: de mogelijkheden om onze eigen kennis "van fabriek aan verbruiker" in het buitenland zo snel mogelijk te gelde te maken, of de mogelijkheid om onze eigen kennis zo hoog mogelijk te stuwen?
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het aantal studenten in die richtingen is trouwens op een paar handen te tellen. Moeten we dan Indiërs hier Fysica laten komen doen?
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook om te vermijden dat mensen diploma's opstapelen zonder iets terug te geven aan de maatschappij.
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Tot slot pleit ik niet persé voor Engels onderwijs. Maar ik vind dat universiteiten als ze dat willen de kans moeten hebben om daarvoor te kiezen als ze dat willen. En ik ben realistisch. En ik ben ervan overtuigd dat je aan de KUL bijna elke major in het Engels zal kunnen volgen. Zal het niet zo zijn dan kan Oosterlynck zijn Oxford aan de Dijle wel opbergen. In Wageningen in NL kan je aan de landbouwuniversiteit bvb alle richtingen in het Nederlands en het Engels volgen.
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de middelbare afdeling van onze school wordt Spaans als vrij vak onderwezen. Dat gebeurt omdat we ieder jaar met het Comeniusproject een uitwisseling met een Spaanse middelbare school hebben. En Spaans leren de leerlingen die daaraan willen deelnemen... Mijn broer ging een jaartje naar Duitsland met een Erasmusproject. Alle curussen waren er in het Duits. De Erasmusstudenten Duitsland werden hier in België al voorbereid met een cursus Duits. En in Duitsland waren er taalcursussen voor alle Erasmusstudenten. Duits heeft mijn broer geleerd. Geen Engels. Hij volgde nochtans een economische richting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Om geen misverstand te laten ontstaan: ik heb evenmin gezegd dat gratis onderwijs moet, evenmin als gratis treinen zouden moeten. Ik heb alleen een rangorde aangegeven. Zoals in de geneeskunde hoort het leeuwenaandeel van de kosten gedragen te worden door wie er het meeste nut van heeft: de samenleving. Maar een remgeld blijft bij iedere vorm van steun op zijn plaats, alweer om misbruik tegen te gaan. En bij de begroting van een remgeld voor studieleningen mag je best de "kost" verrekenen die het derven van een (lager) inkomen gedurende de studietijd uitmaakt. Het gaat hier om een soort bedrijfsekonomische criteria, niet om een marktprincipe.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De inkomende studenten daarentegen. Welk percentage denk je dat Nederlands gaat leren?Dat Duits een grotere taal is dan het Nederlands zal je wellicht niet ontkennen. Toch schat ik dat hier in Wenen ongeveer de helft van de Erasmusstudenten hun Duits té slecht is om les mee te volgen. Ik ken geen cijfers over België. Voor onze faculteit is het duidelijk: als het niet in het Engels zou mogen (gaat in praktijk voor kwasi alle vakken) dan komt er kwasi geenenkele student en gaan ze wel naar Wageningen. Waar alles ook in het Engels te volgen is.
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie naar Vlaanderen komt studeren, weet dat de overgrote meerderheid van de colleges in het Nederlands gebeuren. Blijkbaar is dat geen onoverkomelijk probleem: aan de KUL als aan de VUB zie ik heel wat buitenlandse studenten rondlopen (aan de VUB trouwens vooral Aziaten). Even opmerken trouwens dat er ieder jaar aan de drie Chinese universiteiten (waaronder die van Dalian) een voorbereidende cursus Nederlands wordt gegeven voor studenten die naar Nederland en Vlaanderen komen. En de cursus wordt druk bijgewoond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als er geen Engels alternatief was werd er een extra vak in het Engels ingericht.
![]() |
![]() |
#20 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |