![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Het CGKR heeft de Franstalige krant Le Soir terechtgewezen wegens het versterken van vooroordelen tegen een bevolkingsgroep. En nee, het ging niet over Vlamingen. De gewraakte passage stond in de wekelijkse glossy bijlage van de krant, "Le Soir Magazine". Op 30 augustus verscheen daar een artikel van redacteur Bernard Meeus met als titel "Zoute, ma chère!", een ode aan het Vlaamse kustgehucht Knokke-Zoute. Het ging onder meer over de bloeiende vastgoedmarkt. En wat lezen we daar (vertaald)?
Wie koopt er zoal? Duitsers, Vlamingen, meer bepaald rijke Antwerpenaren die er elk weekend toestromen, en ook de Joden, die traditioneel gehecht zijn aan Het Zoute.Iemand voelde zich blijkbaar gestigmatiseerd door deze woorden, schreef een lezersbrief en diende blijkbaar ook klacht in bij het CGKR. Le Soir Magazine publiceerde gisteren volgende verklaring (vertaald): Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding wenst onze aandacht te vestigen op een ongelukkige formulering in het artikel van onze medewerker Bernard Meeus. Ziehier de reactie van het CGKR: Wij vinden inderdaad dat de vermelding "Joden" tot verwarring kan leiden. Enerzijds omwille van de context van het artikel die kan doen geloven dat alle Joden rijk zijn, hetgeen een klassiek vooroordeel is. Anderzijds omdat de aanduiding van Joden als specifieke groep tot de conclusie zou kunnen leiden dat deze personen geen Duitsers, Vlamingen of Antwerpenaars kunnen zijn. Noot van de redactie: wij hadden absoluut niet de bedoeling om welke gemeenschap dan ook te stigmatiseren. Met onze excuses voor wie dit als dusdanig zou begrepen hebben. BRON -------------------------- ![]() Het is lang geleden voor het CGKR precies dat ze weer wat onnozeligheden zoeken om in het nieuws te komen. Maar in dit geval is het hallucinant om te zien hoe men hier 4 bevolkingsgroepen op 1 gelijke lijn zet, nergens een blijk geeft van slechte bedoelingen of discriminatie; en dat dit toch voldoende is voor het CGKR om de moraalridder te spelen tegenover een krant. Ik onthoud nu dus dat men wel 'vooroordelen' mag opwekken tegenover Duitsers, Vlamingen en Antwerpenaren (als er sprake is van vooroordelen trouwens); maar in gevallen zoals Joden daar gaat men tegen optreden? Ik begrijp het niet goed meer ![]() Of nee wat ik wel begrijp is dat dat CGKR zo snel mogelijk opgedoekt moet worden. ![]()
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire- Laatst gewijzigd door Gorefest : 14 september 2006 om 16:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle Vlamingen, Duitsers en Antwerpenaren zijn dus rijk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
of .. toch niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Het CGKR wordt echt wel zielig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() 'alle' staat er zelfs niet.. en er word alleen diegene bedoeld die daar aan zee toeven in het weekend
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire- Laatst gewijzigd door Gorefest : 14 september 2006 om 18:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik weet het: meester Jan verbood me te zeveren. Toch kan ik het niet laten, echter! Klik hier voor de lezersbrief en de excuses van Le Soir.
Volgens mij kunnen die gefrustreerde Jood en het CGKR hier weinig juridisch verwezenlijken, omdat het gewoon dikke onzin is. Hier zou ik zelfs nog willen toevoegen: "ja, maar Antwerpse Joden zijn toch algemeen rijk?". Kortom, het CGKR nog bevragen is dom, gezien het al jarenlang geleden bewezen heeft wat voor incompetente idioten er zitten. Dit zijn dus de zeldzame momenten dat ik wenste een Jood geweest te zijn. Ik had dan het recht deze heren te becommanderen en nog zouden ze zich verontschuldigen. ![]() ![]() ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 september 2006 om 18:23. |
![]() |
![]() |