![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||||||
Gouverneur
|
![]() 'k ben even de blog op la libre aan het doornemen. er werd er eentje geopend nav de gemeenteraadsverkiezingen.
ik sta verbaasd over de communautaire inslag die regelmatig opduikt.. en hoewel ik weet dat het niet de bedoeling is om zonder commentaar te posten, wil ik er toch enkele - ten exemplarische titel - meegeven... het is steeds interessant over de taalgrens te kijken.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[quote$ ![]() ![]() ![]() Alors, amis flamands, parlez d'abord correctement votre langue maternelle avant de reprocher aux francophones, même au Prince Philippe, de "faire des fautes"! [/quote] Citaat:
Laatst gewijzigd door vulpes : 18 september 2006 om 18:47. |
||||||
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
|
![]() Leuke inkijk ja. Zelfs als linkse stemmer in Vlaanderen ben ik tegen de PS, dus ik kan me de rectie van die Waalse meneer (mevrouw) heel goed inbeelden. Het volstaat om naar hun website te surfen en daar de bloemetjes-en-bijtjes-taal te lezen om te beseffen hoe diep die partij gezonken is, in vergelijking met SPA.
En wat die reacties over "slecht Nederlands" en "dialect" betreft. Tja, er is natuurlijk ook nog zoiets als "Algemeen Zuidelijk Nederlands", en dat is officieel correct (staat ook in Van Dale). De meeste prominente politici in Vlaanderen beheersen het "Nederlands" toch behoorlijk, denk ik. De verschillen met het AN zijn miniem. (Misschien een beetje vergelijkbaar met het verschil tussen kijken naar CNN of naar de BBC... ![]()
"Nee, onze wetenschap is geen illusie. Een illusie zou het zijn te geloven dat wij uit andere bron zouden kunnen krijgen wat zij ons niet geven kan" - Sigmund Freud Laatst gewijzigd door Mamaloe : 18 september 2006 om 22:37. |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Je meent het!
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als ik het voorlaatste citaat zo lees, heb ik het idee dat de schrijver het Nederlands niet minderwaardig vindt, maar wel een probleem heeft met het feit dat Vlamingen tegen Franstaligen zeggen dat ze Nederlands moeten leren en spreken, terwijl ze met dat Nederlands in Vlaanderen niet ver komen als Vlamingen zelf onderling geen (verstaanbaar) Nederlands spreken. Ik kan me inderdaad voorstellen dat anderstaligen die Standaardnederlands hebben geleerd, het erg zwaar hebben om het "Verkavelingsvlaams" te volgen. Ik heb zelf ook moeite om Duitsers te verstaan die een mengeling van Platduits en Hoogduits spreken, aangezien ik op school nu eenmaal alleen Hoogduits geleerd heb.
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ik geef toe..wat ongenuanceerd uitgedrukt van mijn kant.. maar 'k blijf het wel klinkklare onzin vinden... Waarom zou men met standaard nederlands niet ver geraken? En waarom wordt gefocust op het Nederlands en niet op andere talen? Brits Engels is ook niet hetzelfde als Amerikaans Engels en er zijn ook serieuze accenten... Maar Engels leren wordt wel gepromoot? En waarom zou een mens nog Duits leren? En Frans? Veel kans dat Bretoenen onder elkaar ook moeilijk te verstaan zijn... Zelf versta ik wel een mondje Frans, maar als mijn collega's onderling aan het praten zijn, ben ik ook niet altijd mee... en dat zijn dan Walen/Brusselaars... Potver, en ik ben nog 'van den ouwe stijl' en heb nog leren tellen op zijn Frans en niet op zijn Waals.. mag ik uit die redenering dan besluiten dat ik misschien toch maar beter geen Frans meer leer? noch Duits noch Engels aangezien ik, wanneer ik mensen uit eenzelfde dorp tegen elkaar hoor praten, hen niet versta? Ah ja.. en standaardnederlands kunnen we misschien ook wel overboord gooien, want als ik twee mensen uit Wingene tegen elkaar hoor spreken versta ik het ook niet altijd... En als mensen uit hetzelfde west-vlaamse dorp hun dialect onderling spreken, dan zal een limburger misschien ook niet meer kunnen volgen... Daarom is er ook 'standaardnederlands'. Hetzelfde Nederlands dat wordt onderwezen in de Nederlandstalige scholen in Vlaanderen als - als tweede/derde taal in Franstalige scholen. Als een West-Vlaming in gesprek is met een Limburger dan gaat men ook niet 'plat' spreken, maar overschakelen op de standaardtaal.. Wat wordt gesuggereerd is dat het "Nederlands" niet bestaat, dat je je ermee niet kunt behelpen.. en dat is gewoon complete onzin en getuigt (i) ofwel van onwetendheid ofwel (ii) van onwil. Overigens, ik ken ten andere wel een aantal Franstaligen die zich uit de slag weten trekken in het 'boerenvlaanderen' waar men blijkbaar met het standaardnederland nergens terecht kan... tiens.. hoe kan dat toch? Die mensen gaan zelfs naar Nederlandstalige seminaries... vulpes, uitgelachen geweest omdat ik als énige in de klas was opgevoed in het dialect. |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De kern van de zaak: Franstaligen w�*llen geen Nederlands leren.
Daarom gaan ze op zoek naar "redenen" om dat niet te doen. En dé hoofdreden die steeds terugkomt is: "Waarom moeten wij Nederlands leren als de Vlamingen het zelf niet spreken? Ze spreken immers allemaal dialect" Onzin natuurlijk, maar dit is in Franstalige kringen algemeen aanvaard. Franstaligen hebben altijd neergekeken op onze taal en zullen dat altijd blijven doen. Dat ze dialect verwarren met accent, deert hen niet. Alsof iemand uit Texas hetzelfde Engels spreekt als iemand uit New York of Schotland!? Maar ze verstaan elkaar wel. Franstaligen zijn blijkbaar intellectueel niet in staat om zoiets in te zien. Toch geven we zelf soms ook de verkeerde signalen: waarom moet zoiets als Baantjer in godsnaam ondertiteld worden??? Als Franstaligen zoiets zien dan bevestigt dat -in hun geest- natuurlijk hun mening... Laatst gewijzigd door Zeno! : 19 september 2006 om 11:37. |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben 1,5 jaar dossierbeheerder geweest voor een bedrijf waar ik een 4000 klanten moest beheren welke allemaal uit Brussel en Wallonië kwamen. Gezien het meestal kleine zelfstandigen waren (beenhouwers, bakkers, schrijnwerkers, ...) was het frans zeker niet standaard. Men spreekt er zelf nauwelijks behoorlijk frans, zeker in de streken die nu enorm achtergesteld zijn. De eerste maanden had ik er behoorlijk last mee, later viel het wel mee.
Bovendien hebben de franstaligen (zowel in Wallonië als Frankrijk) de gewoonte om je haast uit te lachen als je een woord verkeerd uitspreekt of verkeerd gebruikt. Toen dit de laatste keer voorviel in Frankrijk (in een restaurant gebruikte ik nonante ipv van het welbekende 4x20+10) heb ik daar even serieus uitgehaald naar de uitbater. Ik vroeg hem waar hij het recht vandaan haalde mijn talenkennis te bekritiseren wanneer hij zelf het frans niet correct kon gebruiken, er nog aan toe gevoegd dat hij dit misschien kon overwegen wanneer hij net als ik 4 talen kon spreken (Nederlands, Frans, Engels, Mandarijns). |
![]() |
![]() |
#9 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Oui c'est septante et vingt. Vous savez quand-même calculer? |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#11 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Overigens geldt natuurlijk hetzelfde voor Nederland. Ik kan me nog herinneren dat in de verkiezingscampagne in 2003 een lijsttrekker van een splinterpartijtje op hoge toon beweerde dat hij niets tegen buitenlanders had, maar - om de beste man in z'n eigen woorden te citeren - "ze motte wel Nederlans kenne prate". Mja, zij wel... ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat je je er helemaal niet verstaanbaar mee kunt maken is natuurlijk onzin, maar ik kan me best voorstellen dat anderstaligen weleens tegen een probleem van onverstaanbaarheid oplopen, ondanks dat ze zelf Nederlands hebben geleerd. Citaat:
Het is natuurlijk wel te leren verstaan, die tussentaal. Als je het maar vaak genoeg beluistert, pik je het vanzelf op. Maar feit blijft dat het voor mensen die er niet bekend mee zijn erg lastig kan zijn om het te verstaan. |
|||||
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() zoals gezegd: het probleem bestaat omgekeerd ook... het is niet beperkt tot de Nederlandse taal...
ik kan mij niet voorstellen dat men met standaardnederlands 'vaak niet terecht kan'.. Ik kan mij voorstellen dat je een gesprek tussen dorpsgenoten/streekgenoten moeilijk gaat kunnen volgen.. maar dat probleem heb ik met pakweg twee mensen uit de borinage die tegen elkaar aan het kletsen zijn ook... Betekent dat dan dat ik met mijn schoolfrans vaak niet terecht kan? neen toch? Veel mensen spreken ook wel algemeen Nederlands, misschien niet onder elkaar, maar ten overstaan van anderstaligen kan men verwachten dat men wel meer moeite doet... zoals eerder gesteld: mijn west-vlaamse studiegenoten schakelden ook over naar AN indien er niet-West-Vlaming bij was... waarom zou dat anders zijn indien die niet-West-Vlaming een franstalige is? en wat de bedoeling van de schrijver was hebben we alletwee het raden naar.. tenzij uiteraard uzelf die schrijver was. PS: ik heb overigens de indruk dat mijn franstalige collega's met kennis van het nederlands de 'vlamingen' beter verstaan dan de meeste Nederlanders...ondanks ons 'verkavelingsvlaams' blijkbaar... PPS: nederlanders gebruiken soms woorden die niet of minder gekend zijn bij Vlamingen en omgekeerd of zinsconstructies.. de eerste keer dat ik een brief kreeg waarin ik werd aangesproken met 'weledelgestrenge' gingen mijn wenkbrauwen toch ook wel even naar omhoog... bijvoorbeeld. Laatst gewijzigd door vulpes : 19 september 2006 om 22:53. |
![]() |
![]() |
#13 |
Schepen
|
![]() Zeg, maar ging het hier nu niet over politiek ipv dialecten en taalvarianten?
![]()
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |