Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2006, 10:27   #1
Kay_
Europees Commissaris

Standaard Tiense skinheads bekennen aanslagen

Het gerecht heeft een reeks racistisch geïnspireerde aanslagen in Tienen opgehelderd. Drie jonge skinheads hebben bekend, ook de minderjarige skinhead die begin deze maand een zigeunerjongen neerstak en voor dood achterliet was bij de aanslagen betrokken.
Het begon eind april met een zwartgeblakerde caravan op een woonwagenterrein. Een kwajongenstreek, werd vermoed. Toen bij een bewoner van de binnenstad een molotovcocktail door het raam werd gegooid,begon de politie meer te vermoeden. De explosie slingerde het raamkozijn meters ver weg.
Niet veel later vond een ambtenaar een bierflesje met lont bij een overheidsgebouw. De restanten van een primitieve molotovcocktail.
Begin juli brandde een tweede caravan uit.
Een cybercafé/telefoonwinkel, gerund door een man van Indiase origine, werd het doelwit van een volgende aanslag. Een spijkerbom vernielde de vitrine. Omdat er s nachts werd aangevallen, vielen er geen gewonden.
Christian J(23) en Patrick W.(22), allebei uit Tienen, werden vorige week gearresteerd net als hun minderjarige stadsgenoot. Ze gaven de feiten toe.

Waar gaat dit heen? Molotovcocktails, spijkerbommen, brandstichting,....
Het lijkt erop dat de skinheads zich de laatste tijd beginnen te organiseren en tal van aanslagen uitvoeren. Waar stopt dit?????????

PS: dit artikel stond in de standaard ergens aan de zijkant bijgeduwd, zonder foto.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 10:29   #2
Anna List
Banneling

Standaard

brandstichting bij nacht en bendevorming ... goe lang wegsteken die mannen !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 10:36   #3
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Waar gaat dit heen? Molotovcocktails, spijkerbommen, brandstichting,....
Het lijkt erop dat de skinheads zich de laatste tijd beginnen te organiseren en tal van aanslagen uitvoeren. Waar stopt dit?????????
Ze hebben duidelijk hun inspiratie gevonden in de nieuwsitems die al 3jaar onze TV-schermen kleuren om elke dag opnieuw duidelijk te maken dat de VS de oorlog in Irak nooit had mogen beginnen.

En dan nog, verder kan je de schuld steken op de straffeloosheid die uitgaat van het Belzieke overheid tov migrantengeweldpleging.

BTW, als je 15jaar lang iemand uitmaakt voor racist, onverdraagzamen, fascist,... dan moet je niet schrikken dat er mannen zijn die het gedrag van een racist, onverdraagzame en fascist overnemen...
Oud 21 september 2006, 10:50   #4
Popebuster
Vreemdeling

Popebuster's schermafbeelding

Standaard

U keurt moslimgeweld af, en skinheadgeweld goed? Waarom altijd verwijzen naar België en moslims als er zo'n dingen gebeuren?
Popebuster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 10:51   #5
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Popebuster Bekijk bericht
U keurt moslimgeweld af, en skinheadgeweld goed? Waarom altijd verwijzen naar België en moslims als er zo'n dingen gebeuren?
Damn je was me te snel af
Ik vind het ook ronduit belachelijk om dit type geweld goed te praten. Getuigt nogmaals van de achterliggende ideologie van sommigen.
Oud 21 september 2006, 10:52   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik liep ooit eens op de Wittenbergplatz op weg naar de Kurfürstendamm in Berlijn rond 23.00u, en er stond een groepje jongeren molotovcocktails te smijten, gewoon op straat. Ik bleef staan - kon moeilijk anders - en kreeg zowaar tamelijk wat angst, toen een al ietwat oudere heer me aansprak en zei dat ik geen schrik moest hebben, want dat zo'n dingen wel meer voorvielen. "Ze worden vroeg op de avond zat, ze hebben geen werk, en dan doen ze zulke dommigheden. Politie is er niet, maar ze kuisen zichzelf wel op. Rond twaalf uur zie je ze aan de Zoölogischer Garten aan het station hangen."

Dát is, nuchter bekeken, wat jouw Tiense tieners (wat een catchphrase) bezielen.
Oud 21 september 2006, 10:57   #7
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik liep ooit eens op de Wittenbergplatz op weg naar de Kurfürstendamm in Berlijn rond 23.00u, en er stond een groepje jongeren molotovcocktails te smijten, gewoon op straat. Ik bleef staan - kon moeilijk anders - en kreeg zowaar tamelijk wat angst, toen een al ietwat oudere heer me aansprak en zei dat ik geen schrik moest hebben, want dat zo'n dingen wel meer voorvielen. "Ze worden vroeg op de avond zat, ze hebben geen werk, en dan doen ze zulke dommigheden. Politie is er niet, maar ze kuisen zichzelf wel op. Rond twaalf uur zie je ze aan de Zoölogischer Garten aan het station hangen."

Dát is, nuchter bekeken, wat jouw Tiense tieners (wat een catchphrase) bezielen.
Dat praat het nog niet goed en het bleef niet bij molotovcocktails maar ze deden ook aan brandstichting gebruikten spijkerbommen en onlangs bereikte het geweld een triest hoogtepunt met de steekpartij...
Oud 21 september 2006, 10:59   #8
Popebuster
Vreemdeling

Standaard

Waar wil je juist naartoe? Is dit gewoon een poging tot het kaderen van hun motieven, of het minimaliseren van de feiten?
Oud 21 september 2006, 11:03   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar wil je juist naartoe? Is dit gewoon een poging tot het kaderen van hun motieven, of het minimaliseren van de feiten?
Tegen mij?
Oud 21 september 2006, 11:05   #10
Popebuster
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Tegen mij?
Ja, en vanaf nu zal ik citeren
Oud 21 september 2006, 11:06   #11
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je bedoelt dat je beweert dat je een motief kunt afleiden uit een feit dat je uit de context trekt?
Oud 21 september 2006, 11:09   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat praat het nog niet goed en het bleef niet bij molotovcocktails maar ze deden ook aan brandstichting gebruikten spijkerbommen en onlangs bereikte het geweld een triest hoogtepunt met de steekpartij...
Spijkerbommen, op een verlaten industrieterrein of in een sociale woningblok? Brandstichting van Soviet-Unievlaggen of van zwarte inwoners?

Ik bedoel: perspectief, nee?
Oud 21 september 2006, 11:10   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en vanaf nu zal ik citeren
Het is een poging om de lijn te trekken tussen het neersteken van een persoon en marginaal gedrag annex vandalisme.
Oud 21 september 2006, 11:12   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Je bedoelt dat je beweert dat je een motief kunt afleiden uit een feit dat je uit de context trekt?
Ik kan uit die zaak helemaal niets trekken, maar wat de achtbare bezieler van de draad poneert over molotovcocktails, interesseert me wel. Er is een groot verschil tussen het met een steen inwerpen van een ruit van een industrieblok die al dertig jaar verlaten is en geen eigenaar heeft, en van de brave Turkse bakker in de straat.
Oud 21 september 2006, 11:14   #15
Popebuster
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Spijkerbommen, op een verlaten industrieterrein of in een sociale woningblok? Brandstichting van Soviet-Unievlaggen of van zwarte inwoners?

Ik bedoel: perspectief, nee?
Wat is het punt juist? Dat die skins tot hun daden zijn aangezet door de omstandigheden (werkloosheid etc)? Daar volg ik u in, hoewel ze nog altijd zwaar gestraft moeten worden. Het in de fik steken van gebouwen des nachts, waar dan nog is mensen in slapen, dat is crimineel.
Maar aangezien ik niet weet of u 'rechtsdenkend' bent: zijn die omstandigheden dan ook niet de oorzaak van het gedrag van Marrokaanse jongeren in Brussel en Antwerpen?
Oud 21 september 2006, 11:16   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is het punt juist? Dat die skins tot hun daden zijn aangezet door de omstandigheden (werkloosheid etc)? Daar volg ik u in, hoewel ze nog altijd zwaar gestraft moeten worden. Het in de fik steken van gebouwen des nachts, waar dan nog is mensen in slapen, dat is crimineel.
Maar aangezien ik niet weet of u 'rechtsdenkend' bent: zijn die omstandigheden dan ook niet de oorzaak van het gedrag van Marrokaanse jongeren in Brussel en Antwerpen?
Neen, ik zeg dat allemaal niet omdat ik de motieven en achtergrond van de daders niet ken - ik zeg enkel dat de bezieler van de draad die evenmin kent. Wat ik dus vraag is: molotovs, waar en hoe? Spijkerbommen, waar en hoe? Brandjes stichten, waar en hoe?

Wat de oorzaken van gedrag zijn, interesseert me niet. Het gedrag zélf is voor mij belangrijk.

Laatst gewijzigd door lombas : 21 september 2006 om 11:17.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2006, 11:18   #17
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, ik zeg dat allemaal niet omdat ik de motieven en achtergrond van de daders niet ken - ik zeg enkel dat de bezieler van de draad die evenmin kent. Wat ik dus vraag is: molotovs, waar en hoe? Spijkerbommen, waar en hoe? Brandjes stichten, waar en hoe?
Staat toch allemaal in het artikel?
Oud 21 september 2006, 11:21   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Staat toch allemaal in het artikel?
Inderdaad, dat weten we nú dus.

Serieuze misdaden, hoor.
Oud 21 september 2006, 11:22   #19
Popebuster
Vreemdeling

Standaard

De motieven van de daders? Uit de feiten hierboven aangegeven lijkt me toch duidelijk dat het acties waren, gericht tegen vreemdelingen en de overheid. De vaststelling dat het skins waren zou toch ook in die richting moeten wijzen me dunkt.

EDIT: mss moet je maar is duidelijk stellen wat jouw mening hierover is? Vind je dat we te snel conclusies trekken? Vind je dit hele geval overroepen? Ik vrees dat ik niet goed begrijp wat je juist wil bereiken. Mss dat het voor mij nog een beetje vroeg is, dat kan ook

Laatst gewijzigd door Popebuster : 21 september 2006 om 11:24.
Oud 21 september 2006, 11:26   #20
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat de oorzaken van gedrag zijn, interesseert me niet. Het gedrag zélf is voor mij belangrijk.
Waarom doe je dan uitspraken over de oorzaken van het gedrag van de tiense verdachten?

Citaat:

Waarom noem je twintigers trouwens tieners?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be